karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-09 22:38:47

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-09-09 18:37:49 
Poissa
sintti
sintti

Kyllä se vaan niin on, että joudun jälleen kerran muokkaamaan ruokavaliotani. Ja siihen suuntaan, että lisään hiukan hiilareita ja vähennän rasvan määrää. Minulla ei kerta kaikkiaan pysy kohtuus rasvaisten juustojen, metvurstin, pekonin, partaäijän jne. kanssa. Ja jos haluaa laihtua, niin kaloreita on pakko laskea!

Olen tässä kuukausien aikana myös todennut, että rasvaan alkaa kyllästyä. Kaipaan enemmän mm. hedelmiä ja ruisleipää. En suinkaan ole ottamassa käyttöön huonoja hiilareita ja kevyttuotteita, mutta vähän pitää ravintoa muutella. Minulle leipä sovii hyvin, ei mitään vatsaoireita. Eli muuttelen hiukan asioita, mutta vhh-linjalla mennään. Rasvan selkeällä lisäämisellä tuli kiloja vaan lisää. Olen myös huomannut, että voin ja jaksan paremmin, kun syön vähän enemmän hiilareita.

Liikunnan määrää olen myös lisännyt ja se on tosi jees! Tämä on siitä jännää touhua, että jokaisen pitää vaan kokeilemalla löytää itselleen sopiva ruokavalio. Ja sellainen, jota jaksaa noudattaa loppuelämän :)

ViestiLähetetty: 2012-09-10 15:16:20 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Juuri näin. Säätää oman kropan mukaan.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2012-09-13 06:08:43 
Poissa
Villasukkakarppi
Villasukkakarppi

=D> mulla kesti paljon pidempään tajuta tuo. Leipää en pysty syömään maha ei kestä. Mut just toi rasvan määrä. Niin monet sanoi että pakko syödä paljon rasvaa. Mut ei sopinu mulle ja lihoon lisää. Nytku vähensin reilusti. Voin paremmin :)

ViestiLähetetty: 2012-09-15 20:16:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minua kiinnostaisi kovasti se, onko jotain systematiikkaa siinä, millainen ruokavalio itse kullekin sopii parhaiten. Onko ihmisten fysiologia jotenkin yksityiskohdissaan erilainen, ja tämä vaikuttaisi asiaan? Tästä ei taida kyllä juuri mitään tutkimuskirjallisuutta; tuntuu että tutkimus olisi keskittynyt etsimään jotain kaikille sopivaa optimia. Vähemmän tieteellisissä yhteyksissä (mm. ayurveda) on kyllä ollut esillä ajatus, että ihmisillä on eri konstituutiotyyppejä ja kunkin tulisi syödä tyyppinsä mukaan.

Jotkut kai voivat mättää rasvaa jokseenkin rajatta ilman että lihovat, jos vain pitävät hiilarit kyllin alhaalla. Minulle ei kyllä voi ruokavaliota tuollaisten ihmisten kokemuksen perusteella laatia... :? Siksi minua kiinnostikin taannoin foorumilla toisaalla näkemäni linkki tutkimusposteriin, jossa esitettiin että jotkut ihmiset olisivat geneettisesti "rasvasiepparisuolisia" ja jotkut taas herkkiä verensokerin heilahteluille, ja jotkut onnettomat kumpaakin. En vain sitten onnistunut sen kautta ihan asian alkulähteitä löytämään, enkä myöhemmin ole kuullut siitä lisää. Ehkä joskus tulevaisuudessa voidaan käyttää geenitestiä apuna kullekin sopivaa ruokavaliota mietittäessä?

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

ViestiLähetetty: 2012-09-15 20:22:26 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Mielenkiintoista Kynteli. Minäkin luin tuon jutun jostain. Itse olen alkanut epäillä, että se rasvasieppariominaisuus saattaisi johtua suoliston tilasta. Itselläni kun oli suolisto huonoimmillaan neljän antibioottikuurin putken jälkeen, niin jopas lihoin viisi kiloa lyhyessä ajassa, vaikka (rasvainen LCHF-) ruokavalio ei ollut muuttunut mihinkään. Sen jälkeen kun sain heräteltyä suoliston pikkuväen takaisin henkiin, niin ne viisi kiloa katosivat melkein yhtä nopeasti kuin tulivatkin, ja laihtuminen jatkuu edelleen, vaikka ruokavalio on edelleen yhtä rasvainen.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2012-09-15 22:26:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

NiilinKaimaani kirjoitti:
Mielenkiintoista Kynteli. Minäkin luin tuon jutun jostain. Itse olen alkanut epäillä, että se rasvasieppariominaisuus saattaisi johtua suoliston tilasta. Itselläni kun oli suolisto huonoimmillaan neljän antibioottikuurin putken jälkeen, niin jopas lihoin viisi kiloa lyhyessä ajassa, vaikka (rasvainen LCHF-) ruokavalio ei ollut muuttunut mihinkään. Sen jälkeen kun sain heräteltyä suoliston pikkuväen takaisin henkiin, niin ne viisi kiloa katosivat melkein yhtä nopeasti kuin tulivatkin, ja laihtuminen jatkuu edelleen, vaikka ruokavalio on edelleen yhtä rasvainen.

"NiilinKaimaani, itselläni näyttäis olevan ihan sama juttu menossa. Tammikuusta heinäkuuhun välillä kaikenmoista sairautta, ja jouduin syömään viisi antibioottikuuria, huoh! Kiloja taisi tulla lähes kilo/kuuri!

Olen yrittänyt syödä kaikkea mahdollista suolistoflooraa herättelevää päivittäin, mutta vielä ei kilot ole tippuneet. Muuten ruokavalio ei ole mitenkään muuttunut! Harmittaa, kun pudotettavaakin olisi ilman tätä takapakkiakin. :(
Ei jaksais alkaa kituilemaankaan.

ViestiLähetetty: 2012-09-16 10:01:56 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Suopursu, kun suolistofloora tuhoutuu, sen herättelyyn menee kauan. Minulla siihen meni melkein puoli vuotta. Mutta sitten kun se oli elpynyt, ne viisi kiloa katosivat tosi nopeasti. Ei kitukuuria, vaan riittävästi ravinteikasta ruokaa. :D Älä luovuta!

ViestiLähetetty: 2012-09-16 19:32:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos NiilinKaimaani, en ole luovuttamassa missään nimessä, mutta on aina hyvä huomata mistä asiat johtuvat. Laihduttaminen muutenkaan ei ole mun tärkein motiivi, mutta toki laihtuminenkin voi auttaa terveyteen vähähiilarisen ohessa.

Millä sinä herättelit pikkuväen?

Ai niin otsikko on "Rasvoja vähennettävä laihdutettaessa", ja sitä välillä mietikin, eli kannattaisko tämmöisessä tilanteessa vähentää rasvaa?

ViestiLähetetty: 2012-09-17 10:27:01 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

suopursu kirjoitti:
Millä sinä herättelit pikkuväen?

Ai niin otsikko on "Rasvoja vähennettävä laihdutettaessa", ja sitä välillä mietikin, eli kannattaisko tämmöisessä tilanteessa vähentää rasvaa?

Minä en vähentänyt rasvaa tuossa tilanteessa, vaikka antibiooteilla sotkettu elimistö näytti imevän sitä tavallista tehokkaammin. Toivottavasti muistan kaikki muutokset, jotka tein, tässä mahdollisimman tarkka lista:

1) Elsin linkkejä kävin läpi, mm. Hyperlipid-blogia
http://high-fat-nutrition.blogspot.fi/s ... 0anyway%3F
2) Käytin suolahappolisää hapottomaan mahaani. (Kroonisen stressin tuomia sivuvaikutuksia. Hapottomuus estää ravinteiden imeytymistä, pikkuväkikään ei saa kaikkea tarvitsemaansa ja suolistoon päätyy pilkkomatonta tavaraa, mikä ei sinne kuulu.)
3) Aamuisin join ainakin kulauksen A-piimää ennen muuta syötävää tai juotavaa, ei kahvia tyhjään vatsaan.
4) Hapankaalta joka päivä (vaikken oikein pidäkään siitä), hapankurkku olisi toinen hyvä. Aluksi vatsa ei sietänyt oikeaa, tuoretta hapankaalta, joten kokeilin Mirkan vinkkiä, Lidlin "tapettua" mietoa hapankaalta. Jonkun ajan päästä vatsa kestikin sitten jo tuorettakin hapankaalta.
5) Marjoja joka päivä
6) Löysäksi keitettyjä luomumunia lähes joka päivä riittävien ravinteiden takaamiseksi
7) Raa'at kasvikset ei liian puhtaiksi pestyinä
8 ) Jos mahdollista, kasvikset omasta maasta, ei liian puhtaiksi pestyinä. Minulla oli mahdollisuus vain ikkunalaudalla kasvatettuihin yrtteihin. Niitä napsin pesemättä joka päivä.
9) Muita hapanmaitotuotteita
10) Raakamaito olisi hyvä, jos sitä saisi. (Siinä on hyviä entsyymejä.)
11) Söin vähän hyvin kypsennettyjä linssejä ja papuja (kaikille ne eivät sovi, enkä tiedä, oliko niistä mitään apua).
12) Jätin stevian pois kokonaan. (Se tuntui nostavan insuliinin tuotantoani ja pahentavan rasvan kertymistä. Ei liity välttämättä pikkuväkeen mitenkään, mutta mistä sitäkään tietää.)
13) Maitohappokapselit lisänä.

ViestiLähetetty: 2012-09-17 10:46:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos paljon vaivannäöstäsi Niilinkaimaani! :D

Aika lailla samoja asioita olen tehnyt minäkin, eli kohdat 4-14. Hapankaalia menee, joskin välillä tökkii, hapankurkkuja ajoittain, kananmunia myös, ja raakamaitojuustoja. Mulla on tänä kesänä ollut pieni kasvimaa, josta käyn suoraan syömässä esim. lehtipersiljaa, viininlehtisalaattia ja basilikaa. Linssejä ja papuja en voi syödä, kun nostavat mulla verensokeria turhan korkeaksi. Steviaa on pienessä kasvimaassani kokeeksi, mutta vain kerran maistoin, enkä saanut fiiliksiä, olkoon nyt vaan vihreänä kaunistuksena. En muutenkaan kaipaa makeutuksia niin en tuotakaan kaipaa.
Marjoja en ole nyt syönyt jatkuvasti, pitänee ottaa ohjelmaan.

1) Elsillä hyviä vinkkejä.

2) Käytin suolahappolisää hapottomaan mahaani. (Kroonisen stressin tuomia sivuvaikutuksia. Hapottomuus estää ravinteiden imeytymistä, pikkuväkikään ei saa kaikkea tarvitsemaansa ja suolistoon päätyy pilkkomatonta tavaraa, mikä ei sinne kuulu.)
Mistä tiesit että mahasi oli hapoton? Olen noista suolahappojutuista lukenut, mutta en ole arvannut kokeilla.

3) Aamuisin join ainakin kulauksen A-piimää ennen muuta syötävää tai juotavaa, ei kahvia tyhjään vatsaan.
Tätä aijon kokeilla!

Täytyy vaan toimia, ja antaa sitten ajan parantaa.

ViestiLähetetty: 2012-09-17 10:52:22 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Mun täytyy kanssa sanoa, että liika on liikaa.
Rasva siis.
Marjoja syön joka päivä, ingmariinia karppiselle, voita ja öljyä paistamiseen, fetat ym öljyssä, mutta nykyään en hirveesti käytä kermaa, enkä pekonia, joskus vaan.
Juustot syön rasvaisina, muttei niitä kauheen paljoa mene.
Enimmäkseen kasvisruokaa, ei juuri hirveesti lihaakaan.

ViestiLähetetty: 2012-09-17 11:19:23 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

suopursu kirjoitti:
Mistä tiesit että mahasi oli hapoton?

Täytyy vaan toimia, ja antaa sitten ajan parantaa.

Massu alkoi oireilla: oli sellainen tunne kuin vatsassa olisi kivi tai kahvakuula, se oli se sulamaton ruoka. Huono olo, ikään kuin jatkuvasti olisi alkava vatsatauti. Vitamiinien syömisen jälkeen kuvottava olo. Närästyksen tunnetta ja järkyttävää röyhtäilyä. Turvotusta.

Riekko foorumilla vinkkasi hapottomasta mahasta. Jaakkolan "Hormonidieetissä" on aiheesta paljonkin. Luin myös paljon kroonisesta stressistä ja vuotavasta suolesta, ja siellä vilahteli aina välillä hapoton maha.

Kokeilin apteekin suolahapoilla varovasti, ja kaikki oireet katosivat todella nopeasti ihan minimiannostuksella. Närästyksen tunne oli syntynyt siitä, että hapottomassa mahassa ruoka ei ala pilkkoutua eikä siirry suolistoon niin nopeasti kuin pitäisi, joten se alkaa käydä vatsassa, ja se voi nostaa hapanta nestettä jopa kurkkuun asti. Oman kokemuksen perusteella vaikuttaisi jopa, että mahaportin läppä ei pysy kiinni, jos mahassa ei ole riittävästi happoa. Läppä ei siis saa ärsykettä, joka pitäisi sen kiinni. Lisähapon jälkeen ei mitään ongelmaa enää ollut.

Jos on ollut vatsahaavaa tai muuta vastaavaa, niin suolahappoja ei suositella. Silloin voi kokeilla entsyymejä tai sitä raakamaitoa, jossa on luonnostaan entsyymejä.

Mahahappojen elpyminen voi kestää jopa viisi vuotta, joten kärsivällisyyttä tarvitaan. Samoin kuin suolistoflooran elpymisessä on kärsivällisyys valttia.

ViestiLähetetty: 2012-10-30 20:03:01 
Poissa
Villasukkakarppi
Villasukkakarppi

Kiitos tästä!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00