Uusi kala ilmoittautuu karppilampeen!

Tai no uusi ja uusi, olen karppaillut enemmän tai vähemmän jo parin vuoden ajan eikä tämä foorumikaan ihan uusi tuttavuus ole. En ole kuitenkaan aiemmin saanut luotua profiilia. Olen 25-vuotias nainen, 172 cm pitkä ja painoa nyt n. 69 kiloa ja tavoitteena päästä alle 65 kiloon. Vaikka matkaa onkin vain neljä kiloa, tuntuvat nuo loput kilot istuvan julmetun tiukassa! Karppauksen kaverina urakassa ovat liikuntaharrastuksina tennis, sekä tänä syksynä aloitetut salilla käyminen ja uiminen.
Vähän painohistoriastani...Lapsena olin ihan normipainoinen. Murrosiässä paino ei pysynyt pituuskasvun vauhdissa, ja aineenvaihdunta oli huomattavasti nykyistä nopeampaa. Aikamoinen riuku olin tuolloin 12-18 vuotiaana. Kerran jopa harmistuin laihuuteeni niin paljon, että pidin lihotuskuurin. Painoa ei tullut grammaakaan lisää (nyt olen hiukka kateellinen tuolle kaiken mättämisen sallineelle kropalleni). Lukiossa paino pysyi tiukasti siinä 55-57 kilossa joten keikuin normipainon ja alipainon välimaastossa.
Olin siis teininä tottunut vetämään lävestäni alas mitä tahansa lihomatta joten yllätys olikin suuri kun parikymppisenä aineenvaihdunnan hidastuttua sitä painoa alkoikin kertyä. Ensin lihoin sellaiseen omasta mielestäni optimiin painoon, 60-65 kiloon. Painon nousu kuitenkin valitettavasti vain jatkui opiskelustressin siivittämänä. Olen aina ollut lohtusyöjä ja lievitän myös stressiä herkuttelulla. Monena iltana oli tenttikirja toisessa kädessä ja suklaapatukka (no okei, kaksi suklaapatukkaa) toisessa.
Kun paino oli kivunnut keväällä 2010 vajaaseen 90 kiloon, päätin etten halua ylittää tuota 90 kiloa. Silloin tutustuin myös karppaukseen ja väijyin täällä foorumillakin taustajoukoissa. Nopeasti sainkin pudotettua reilu 20 kiloa painoa ja pääsin alle 70 kiloon. Tuo lihominen ja laihtuminen oli hyvin nopeatempoista, syksyllä 2008 ja myös syksyllä 2010 olin normaalipainoinen. Siinä välissä olin ehtinyt sekä lihoa että laihtua tuon reilut 20 kiloa. Yllätyin, miten nopeasti sain karppaamalla kiloja pois, eikä kyse ollut edes mistään atkinsista, taisin pitää sellaista 60-70 g hh/pvä tasoa.
Syksyn 2010 jälkeen sain pidettyä painoni aika lailla kurissa, mutta viime talvena työstressin myötävaikutuksesta lihoin 75 kiloon. Nyt kesän ja syksyn myötä olen karistanut kiloja, olen käynyt jo monta kertaa jossain 66-67 kilossa, mutta aina sortunut herkutteluun minkä seurauksena tuo 65 kilon alittaminen tuntuu hankalalta, vaikkei sinne oikeasti niin pitkä matka olekaan. Väitän, että tuolloin vuonna 2010 ekojen kymmenen kilon karistaminen oli paaaaaaljon helpompaa, kuin näiden viimeisten neljän. Nyt ajattelin julkisen päiväkirjan pitämisen motivoivan yritystäni. Painon vaihtelua kirjaan ylös n. viikon välein. Tavoitteena siis hitusen hoikempi ja kiinteämpi kroppa sekä henkisesti hyvä olo.
Huhhuh, tulipa romaani. Tänä aamuna painoa oli 69,1 kg. Matka alkaa tästä!