karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-06 00:59:57

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Viimeisten kilojen karistus
ViestiLähetetty: 2012-10-15 20:26:00 
Poissa
sintti
sintti

Uusi kala ilmoittautuu karppilampeen! :D Tai no uusi ja uusi, olen karppaillut enemmän tai vähemmän jo parin vuoden ajan eikä tämä foorumikaan ihan uusi tuttavuus ole. En ole kuitenkaan aiemmin saanut luotua profiilia. Olen 25-vuotias nainen, 172 cm pitkä ja painoa nyt n. 69 kiloa ja tavoitteena päästä alle 65 kiloon. Vaikka matkaa onkin vain neljä kiloa, tuntuvat nuo loput kilot istuvan julmetun tiukassa! Karppauksen kaverina urakassa ovat liikuntaharrastuksina tennis, sekä tänä syksynä aloitetut salilla käyminen ja uiminen.

Vähän painohistoriastani...Lapsena olin ihan normipainoinen. Murrosiässä paino ei pysynyt pituuskasvun vauhdissa, ja aineenvaihdunta oli huomattavasti nykyistä nopeampaa. Aikamoinen riuku olin tuolloin 12-18 vuotiaana. Kerran jopa harmistuin laihuuteeni niin paljon, että pidin lihotuskuurin. Painoa ei tullut grammaakaan lisää (nyt olen hiukka kateellinen tuolle kaiken mättämisen sallineelle kropalleni). Lukiossa paino pysyi tiukasti siinä 55-57 kilossa joten keikuin normipainon ja alipainon välimaastossa.

Olin siis teininä tottunut vetämään lävestäni alas mitä tahansa lihomatta joten yllätys olikin suuri kun parikymppisenä aineenvaihdunnan hidastuttua sitä painoa alkoikin kertyä. Ensin lihoin sellaiseen omasta mielestäni optimiin painoon, 60-65 kiloon. Painon nousu kuitenkin valitettavasti vain jatkui opiskelustressin siivittämänä. Olen aina ollut lohtusyöjä ja lievitän myös stressiä herkuttelulla. Monena iltana oli tenttikirja toisessa kädessä ja suklaapatukka (no okei, kaksi suklaapatukkaa) toisessa.

Kun paino oli kivunnut keväällä 2010 vajaaseen 90 kiloon, päätin etten halua ylittää tuota 90 kiloa. Silloin tutustuin myös karppaukseen ja väijyin täällä foorumillakin taustajoukoissa. Nopeasti sainkin pudotettua reilu 20 kiloa painoa ja pääsin alle 70 kiloon. Tuo lihominen ja laihtuminen oli hyvin nopeatempoista, syksyllä 2008 ja myös syksyllä 2010 olin normaalipainoinen. Siinä välissä olin ehtinyt sekä lihoa että laihtua tuon reilut 20 kiloa. Yllätyin, miten nopeasti sain karppaamalla kiloja pois, eikä kyse ollut edes mistään atkinsista, taisin pitää sellaista 60-70 g hh/pvä tasoa.

Syksyn 2010 jälkeen sain pidettyä painoni aika lailla kurissa, mutta viime talvena työstressin myötävaikutuksesta lihoin 75 kiloon. Nyt kesän ja syksyn myötä olen karistanut kiloja, olen käynyt jo monta kertaa jossain 66-67 kilossa, mutta aina sortunut herkutteluun minkä seurauksena tuo 65 kilon alittaminen tuntuu hankalalta, vaikkei sinne oikeasti niin pitkä matka olekaan. Väitän, että tuolloin vuonna 2010 ekojen kymmenen kilon karistaminen oli paaaaaaljon helpompaa, kuin näiden viimeisten neljän. Nyt ajattelin julkisen päiväkirjan pitämisen motivoivan yritystäni. Painon vaihtelua kirjaan ylös n. viikon välein. Tavoitteena siis hitusen hoikempi ja kiinteämpi kroppa sekä henkisesti hyvä olo.

Huhhuh, tulipa romaani. Tänä aamuna painoa oli 69,1 kg. Matka alkaa tästä! :D

ViestiLähetetty: 2012-10-15 20:48:10 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi

Tervetuloa Melina87! :D Minäkin olen karppaillut noin pari vuotta ja itse liityin tänne foorumiin vasta viime kesänä. Oma alkupainoni oli 120 kiloa ja nyt olen noin 7 kg päässä tavoitepainostani (70 kg). Viikonloppujen herkuttelut ja alkoholin nauttiminen on hidastanut omaa "loppurutistustani" ja suuri osa viime kesästä oli painon suhteen tasannevaihetta. Ruokapäiväkirjan pitämisen aloitin elokuussa ja se on osaltaan auttanut karsimaan ylimääräisiä "herkkuja" (ja tuonut lisää uusia :lol:) kun yritän mahdollisimman rehellisesti pitää kirjaa syömisistäni.

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee

ViestiLähetetty: 2012-10-17 22:16:31 
Poissa
sintti
sintti

Matee kirjoitti:
Tervetuloa Melina87! :D Minäkin olen karppaillut noin pari vuotta ja itse liityin tänne foorumiin vasta viime kesänä. Oma alkupainoni oli 120 kiloa ja nyt olen noin 7 kg päässä tavoitepainostani (70 kg). Viikonloppujen herkuttelut ja alkoholin nauttiminen on hidastanut omaa "loppurutistustani" ja suuri osa viime kesästä oli painon suhteen tasannevaihetta. Ruokapäiväkirjan pitämisen aloitin elokuussa ja se on osaltaan auttanut karsimaan ylimääräisiä "herkkuja" (ja tuonut lisää uusia :lol:) kun yritän mahdollisimman rehellisesti pitää kirjaa syömisistäni.

Kiitos! Sullakin näköjään kova urakka ihan viimeisiä kiloja vaille valmis, hyvä me!

Tällä viikolla ruokahaluani on vähentänyt työkaverin pöydältä löytynyt "koriste-esine". Olin jo hetken aikaa miettinyt, että mikähän kauniin värinen kiiltävä lasipurkki sillä on hyllyssä ja kun yksi päivä tutkin astiaa tarkemmin, niin siellähän lillui oikea käärme jossain vaaleanoranssissa nesteessä. Tuijottele sitä siinä sitten päivät pitkät :D Yleensä en ole kovin herkkänahkainen hienohelma mutta kiitin onneani että sinä päivänä oli hiukka kevyemmät eväät mukana, en olis oikeesti pystynyt syömään sen enempää.

ViestiLähetetty: 2012-10-22 19:55:26 
Poissa
sintti
sintti

Tänään loksahti suu auki ja ehdin jo epäillä vaa`an toimivuutta kun lukema aamulla oli 67,3 kg. Eli viikossa -1,8 kg. Nesteet ovat siis tehokkaasti lähteneet liikenteeseen huolimatta perjantai iltaisesta leffaillasta siidereineen, suklaakakkuineen ja leffanamuineen. Tosin alkavat naisten vaivat varmaankin toivat vähän lisäpainoa viime viikon alkuun.

Tokihan tilannetta piti tasapainottaa tänään töissä syömällä kaksi työkaverin tarjoamaa pullaa. Muutenkaan jatkossa tuskin on odotettavissa yhtä suurta pudotusta, mutta kyllähän tästä on hyvä jatkaa 8)

ViestiLähetetty: 2012-10-29 21:23:36 
Poissa
sintti
sintti

Vaaka näytti aamulla 66,3 kg eli -1 kg viime viikosta. Edes piknik-risteily työporukan kanssa buffetteineen, jälkiruokineen ja drinksuineen ei heilauttanut painon laskemista...Tosin söin kyllä karpimmin mitä yleensä tuollaisilla risteilyillä.

Kompastuskivenäni on iltaherkuttelu, mutta viime viikolla oli iltaisin menoa ja pysyin poissa jääkaapilta. Lisäksi viime aikoina nälkä ei ole pahemmin vaivannut, vaan pikemminkin jonkunnäköinen ruokahaluttomuus (suhteellisen tuntematon käsite itselleni :) )

Tosin suklaasta en pysty luopumaan, milloinkahan olisin viimeksi ollut ilman suklaata kokonaista viikkoa? Nytkin tuossa suklaapatukka odottamassa :oops: Mutta täytyyhän sitä paheita olla, ettei liian vakavaksi mene. Hiilarit on päivittäin varmaankin olleet sitä 50-70 g/pvä tasoa ja se on mulle ihan sopiva ja toimiva.

ViestiLähetetty: 2012-10-30 14:08:35 
Poissa
sintti
sintti

Jäänpä seuraamaan ja tsempittämään, itsellä on myös viimeiset kilot tiukassa.

ViestiLähetetty: 2012-11-06 20:32:59 
Poissa
sintti
sintti

backto60's kirjoitti:
Jäänpä seuraamaan ja tsempittämään, itsellä on myös viimeiset kilot tiukassa.

Kiitos. Tsemppiä tarvitaankin, tänään aamulla vaaka näytti 67,1 eli hiukka takapakkia on tullut. Lauantaina tuli käytyä viihteen puolella syömisineen ja juomisineen. Liekö sitten vaikuttanut asiaan, vaikka muuten olen karpisti elänytkin. Toisaalta, eipä tämä kahden kilon "ylipaino" maata kaada, mutta kun olen päättänyt alittaa sen 65 kiloa, niin karppaan vaikka maailman tappiin kunnes joku aamu vaa`assa komeilee 64,x. :)

ViestiLähetetty: 2012-11-06 21:10:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Karppausta kannattaa jatkaa hetki tuon alituksen jälkeen.
Ensi alkuun vaikka suurin piirtein lopun ikää...
Muuten menettää nopeasti saavutetun edun.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2012-11-13 20:38:19 
Poissa
sintti
sintti

iso isä kirjoitti:
Karppausta kannattaa jatkaa hetki tuon alituksen jälkeen.
Ensi alkuun vaikka suurin piirtein lopun ikää...
Muuten menettää nopeasti saavutetun edun.

Epäilen että kun tuo hartaasti odotettu 65 kg alittuu, en malta kovinkaan pitkään pitää näppejäni erossa joka paikassa mainostettavista joulusuklaista (niitä on jopa töissä henkilökuntamyymälässä). Mutta täysin entiseen ei myöskään ole syytä palata vaan löytää jonkunlainen kultainen keskitie. Karppailujen aikana olen oppinut kuuntelemaan kehoani ja iltaisen päättömän mässäilyn sijaan mietin että onko mulla oikeasti nälkä, osa kun iltamässäily-paheestani on silkkaa tapasyömistä tai syömistä tylsyyteen.

Tänä aamuna paino oli 65,9, eli ei enää kovinkaan pitkä matka maaliin...

ViestiLähetetty: 2012-11-19 20:01:14 
Poissa
sintti
sintti

Hihkuin su-aamuna onnesta kun vaa`assa komeili lukema 64,9. Mutta alhainen paino on mulle ihan tyypillistä juhlintaa ja alkomahoolin nauttimista seuraavina nestehukkaisina aamuina (huh, olenpa ollut ulkona tuulettumassa ahkeraan viime viikkoina, yleensä olen aikamoinen kotihiiri).

Kuten arvasin, ei paino kovin pitkään pysynyt noin alhaisissa lukemissa. Tänään vaaka näytti 65,6 kiloa. Alaspäin kuitenkin viime viikosta... Tulevana vkloppuna on tiedossa firman pikkujoulut, joista aion ottaa kaiken ilon irti, mutta voihan sielläkin keskittyä niihin karpimpiin antimiin (no ehkä vähän makeita jälkkäreitä täytyy maistaa) :)

ViestiLähetetty: 2012-11-19 21:29:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyt ei sitten kannata aivan upota hiilarisuohon.
Mutta onnittelun paikkahan tämä on.
Onnea saavutetusta tavoitteesta.
Seuraavaksi ylläpitoa.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2012-11-26 21:55:34 
Poissa
sintti
sintti

Tänä aamuna paino oli sitten 64,8 kiloa, eli tavoite saavutettu =D>

Oikeastaan la aamuna vaaka näytti 63,8 kiloa, mutta se oli taasen tuota nestehukkaa (seurausta firman pikkujoulujen runsaista juomatarjoiluista). Päätin silloin kuitenkin, että dieetti loppuu nyt. La-illalla ruokakaupassa vaellellessani olinkin ihan taivaassa, kun esimerkiksi sain ostaa pastaa ekaa kertaa puoleen vuoteen. Ja miten hyvältä jauhelihakastike maistuikaan pastan kanssa. Täytyy myöntää että ostoskoriin päätyi aika paljon muutakin ei-niin-karppia.

Lisäksi lopetin tenniksen pari viikkoa sitten kun en niin pitänyt valmentajan tyylistä. Tässähän onkin katastrofin ainekset jälleen koossa: ei säännöllistä liikuntaharrastusta, aika paljon työperäistä stressiä, "lupa" syödä normisti tavoitepainon saavutettuani jne...
Mutta niinhän se on, ettei nyt kannata upota takaisin sinne hiilarisuohon vaan koittaa löytää jonkinlainen kultainen keskitie näiden syömisten kanssa. Pastaa ajattelin jatkossa syödä suht harvakseltaan ja leivän ystävä en koskaan ole juuri ollutkaan. Jouluisia suklaita sen sijaan saattaa päätyä tämän tädin suuhun yksi jos toinenkin :oops:

Salilla ja uimahallissa vierailin alkusyksystä suht ahkeraan, mutta sitten kaikenmaailman kiireet iskivät. Nyt täytyy ottaa sali+uiminen jälleen ihan säännöllisiksi tavoiksi että edes jonkinlainen säännöllinen liikuntaharrastus löytyy. Ja lisäksi kun iltaisin alkaa tehdä mieli jotakin makeaa naposteltavaa (kuten juuri tällä hetkellä), mietin, että onko mulla oikeasti nälkä vai syönkö jälleen tylsyyteen/stressiin/hermostuneisuuteen ym. ja miten noita negatiivisia fiiliksiä voisi muilla tavoin lievittää...

Mutta, tsemppiä kaikille painonsa kanssa vielä taisteleville! :D

ViestiLähetetty: 2012-11-27 07:13:56 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi

Onneksi olkoon Melina87, kun olet saavuttanut tavoitteesi! =D> :D

Itse en kuitenkaan ajattele karppausta dieettinä vaan pysyvänä ruokavaliona. Itselläni hiilarien kulutus karkaa helposti lapasesta, minkä seurauksena näläntunteet voimistuvat ja tekee yhä useammin mieli jotain pikkupurtavaa. Tämän vuoksi, mutta myös terveyden kannalta, pyrin ainakin välttämään pahimpia kompastuskiviä, kuten tavallisia leipiä (niihin olen koukussa), perunaa, pastaa, karkkeja ym. Kannattaa kuunnella omaa kehoaan ja jos paino alkaa taas nousta hiilareita lisättäessä, ainahan niiden käyttöä voi tarpeen vaatiessa myös vähentää.

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee

ViestiLähetetty: 2012-12-01 10:23:14 
Poissa
sintti
sintti

Matee kirjoitti:
Onneksi olkoon Melina87, kun olet saavuttanut tavoitteesi! =D> :D

Itse en kuitenkaan ajattele karppausta dieettinä vaan pysyvänä ruokavaliona. Itselläni hiilarien kulutus karkaa helposti lapasesta, minkä seurauksena näläntunteet voimistuvat ja tekee yhä useammin mieli jotain pikkupurtavaa. Tämän vuoksi, mutta myös terveyden kannalta, pyrin ainakin välttämään pahimpia kompastuskiviä, kuten tavallisia leipiä (niihin olen koukussa), perunaa, pastaa, karkkeja ym. Kannattaa kuunnella omaa kehoaan ja jos paino alkaa taas nousta hiilareita lisättäessä, ainahan niiden käyttöä voi tarpeen vaatiessa myös vähentää.

Kiitos :D

Minäkään en ajattele karppausta pelkästään dieettinä, mutta 50-70 g hh/pvä tahti oli minulle dieetti, kun sillä kuitenkin laihduin. Vaikka tätä nykyä taas enemmän hiilareita syönkin, niin aion kuitenkin pitää hiilarien saannin virallisterveellistä suositusta alhaisempana. En kuitenkaan täysin teilaa noita suosituksia. Virallisterveellisen ruokavalion yhteyteen kuuluu myös virallisterveellinen määrä liikuntaa ja jos ei liiku tarpeeksi, on sanomattakin selvää, että ruokavaliota täytyy muuttaa.

Eli kevytkarppailua luvassa jatkoonkin. Koitan pitää painon jossakin 65 +- 2 kg hujakoilla. Ja joo, jos tuntuu eksyvän taas liikaa sinne hiilarimaahan, niin sitten taas jotakin karpimpaa tilalle. Tältä palstalta olen oppinut monia hyödyllisiä vinkkejä karpimpaan ruokavalioon ja muutenkin kun on noita kaikenmaailman taulukoita tullut tuijoteltua, niin on helpompi tasapainotella hiilareiden saannin kanssa kun tietää suunnilleen kuinka paljon erilaiset elintarvikkeet hiilareita sisältävät. Mutta, minä jatkan ylläpitoa täällä, hyvät talven jatkot palstalaisille!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00