karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-17 09:35:22

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Mistä rasva tulee kehoon?
ViestiLähetetty: 2013-01-20 07:55:38 
kun syö, terveellisesti; puuroa, leipää, vihanneksia, perunaa, vähärsvaisia tai 0% tuotteita ja nuutenkin suositusten mukaan.
Näiltä sivuilta olen saanut sellaisen käsityksen, että hilarit lihottavat, mutta eihän niissä ole juurikaan rasvaa.
Mistä se rasva mahanahkan alle tulee?

Ierikka

ViestiLähetetty: 2013-01-20 08:55:49 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Hiilihydraatit muuttuvat rasvaksi elimistössä.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2013-01-20 09:05:47 
Mutta eihän noissa aineissa ole rasvan ainesosia.
Esim. kun jää sulaa, siitä tulee vettä, kun se valmistunut vedestä.

Ierikka

ViestiLähetetty: 2013-01-20 10:27:29 
Poissa
napakettu
napakettu

Tarkennetaan, että ylimääräiset hiilihydraatit maksa muuntaa rasvavarastoksi.

Lisää tietoa löydät kun plarailet tätä foorumia :mrgreen:

18518 Nirrilä

ViestiLähetetty: 2013-01-20 10:32:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siis, siten se vakiolause: Olet mitä syöt, ei välttämättä pidä paikaansa.
Tai, jollet halua näyttää greipiltä - syö se!

ViestiLähetetty: 2013-01-20 10:40:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Mutta eihän noissa aineissa ole rasvan ainesosia.
Esim. kun jää sulaa, siitä tulee vettä, kun se valmistunut vedestä.

Ei se ihan noin yksinkertaista ole. Vedestä voi saada esimerkiksi vetyperoksidia tai vaikka pilkkomalla vetykaasua ja happea. Vesi kun koostuu hapesta ja vedystä, kuin nuo muutkin.

Hiilihydraatti koostuu hiilestä, vedystä ja hapesta. Ja rasvat? Kappas, nekin koostuvat hiilestä, vedystä ja hapesta, vain hieman eri tavalla kasaan laitettuna. Eli rasvan ainesosat todellakin löytyy hiilihydraatista. ;)

ViestiLähetetty: 2013-01-20 12:41:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

niin Ierikka

mistä se meidän sikapossu läskiä kasvatti nahkansa alle? sai syödäkseen ohorapuurua, keitettyä perunaa ja juodakseen vielä sitä suositeltua rasvatonta maitua. kaikki terveellisiä? sai kyllä syksyllä sydänkohtauksen..

melekosia rasvankehon rakentajia siat ovat. pitäisikö teehooällän asiantuntijoiden hankkia kesäpossu. se vois olla opettavainen kasvatuskokeilu.

ViestiLähetetty: 2013-01-20 12:49:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hyvin kiteytetty, Miffu :) on se biokemia ihmeellistä, ei aina oikein pelkkä suoraviivainen maalaisjärki riitä käsittelemään elimistössä tapahtuvia reaktioita todenmukaisesti.

ViestiLähetetty: 2013-01-20 14:59:12 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi

Vieras kirjoitti:
kun syö, terveellisesti; puuroa, leipää, vihanneksia, perunaa, vähärsvaisia tai 0% tuotteita ja nuutenkin suositusten mukaan.
Näiltä sivuilta olen saanut sellaisen käsityksen, että hilarit lihottavat, mutta eihän niissä ole juurikaan rasvaa.
Mistä se rasva mahanahkan alle tulee?

Varsinaiseen kysymykseen saitkin jo vastauksen, mutta täytyy myös huomauttaa, ettei ravitsemussuositukset ole rasvattomat.

ViestiLähetetty: 2013-01-20 20:20:53 
Kiitos vastauksista.
Asia tuli selväksi ja taisi selittää lihomisen syitäkin. Kummastuttaa vaan tuo puhe eläinrasvoista, jotka tukkivat verisuonet.
Luulisi, että elimistö osaa myös sen muuttaa käyttökelpoiseen muotoon.
Mutta tuo sikapossujuttu, se vähän hätkäytti, että meille on melkein sama ravintosuositus.
Mutta, kun kaupungilla katsoo, niin siellähän meitä menee, saparoita vaan vailla.

Ierikka kiittää

ViestiLähetetty: 2013-01-20 23:19:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Kummastuttaa vaan tuo puhe eläinrasvoista, jotka tukkivat verisuonet.

tää varmaan kumastuttaa ketä hyvänsä. ainaskin minua. mutta löytynee tota mun omaa tutkielmaa mitä tuosta aiheesta olen löytänyt. mun ollessa sairaalassa sydärin takia ylilekuri näytti ison kuvan jossa oli valtimoplakki. siinä oli kalkkia pääosa ja hiukan ldl kolesterolia.

http://wainanjutut.blogspot.fi/2012/03/ ... alkoi.html

http://wainanjutut.blogspot.fi/2012/03/ ... alaan.html

mitä sian sydäriin tulee niin niitä aikoja tapahtui usein näitä. seleeniä on lisätty lannoiteisiin ja on sitä kalkkia levitelty pelloile reippaasti. niin notta ne vitamiinit ja hivenaineet niistähän tolonen on pitänyt meteliä.

Lainaa:
Hiilihydraatti koostuu hiilestä, vedystä ja hapesta. Ja rasvat? Kappas, nekin koostuvat hiilestä, vedystä ja hapesta, vain hieman eri tavalla kasaan laitettuna. Eli rasvan ainesosat todellakin löytyy hiilihydraatista.

tämä olikin mielenkiintoinen juttu. eipä ole vastaan ennen tullut

ps. terveellinen ruokavalio on näinäpäivinä hyvin kyseenalainen käsite.

ViestiLähetetty: 2013-01-23 08:49:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Vieras kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Asia tuli selväksi ja taisi selittää lihomisen syitäkin. Kummastuttaa vaan tuo puhe eläinrasvoista, jotka tukkivat verisuonet.
Luulisi, että elimistö osaa myös sen muuttaa käyttökelpoiseen muotoon.
Mutta tuo sikapossujuttu, se vähän hätkäytti, että meille on melkein sama ravintosuositus.
Mutta, kun kaupungilla katsoo, niin siellähän meitä menee, saparoita vaan vailla.

Ierikka kiittää

Elimistö osaa kyllä käyttää eläinrasvaa. Ylimääräinen energia varastoituu rasvana, jota voidaan käyttää myöhemmin. Ylimääräiset hiilihydraatit muutetaan juuri eläinrasvaksi, sillä eläimiähän olemme. Hiilihydraatteja voidaan varastoida vain pieniä määriä. Ongelmia tulee, kun rasvaa tuotetaan jatkuvalla syötöllä, mutta ei käytetä energiaksi. Rasvaa ei voi muuttaa takaisin sokereiksi eli hiilihydraateiksi. Elimistö käyttää energiaksi hiilihydraatteja aina, kun niitä on tarjolla. Kun hiilihydraatteja on vain vähän tarjolla pidemmän aikaa, elimistön on helppo käyttää rasvaa energiaksi. Kun hiilihydraatteja on paljon tarjolla, niitä vuoroin muutetaan varastorasvaksi ja vuoroin yritetään käyttää muodostunutta rasvaa energiaksi. Tämä on elimistölle hankalaa, joten on helpompi antaa elimistön haltialle viesti nälästä. Tästä kaikesta johtuen lihominen on helppoa ja laihtuminen vaikeaa, kun syödään runsaasti hiilihydraatteja.

ViestiLähetetty: 2013-01-23 10:26:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Viheriäinen kirjoitti:
Elimistö osaa kyllä käyttää eläinrasvaa. Ylimääräinen energia varastoituu rasvana, jota voidaan käyttää myöhemmin. Ylimääräiset hiilihydraatit muutetaan juuri eläinrasvaksi, sillä eläimiähän olemme. Hiilihydraatteja voidaan varastoida vain pieniä määriä. Ongelmia tulee, kun rasvaa tuotetaan jatkuvalla syötöllä, mutta ei käytetä energiaksi. Rasvaa ei voi muuttaa takaisin sokereiksi eli hiilihydraateiksi. Elimistö käyttää energiaksi hiilihydraatteja aina, kun niitä on tarjolla. Kun hiilihydraatteja on vain vähän tarjolla pidemmän aikaa, elimistön on helppo käyttää rasvaa energiaksi. Kun hiilihydraatteja on paljon tarjolla, niitä vuoroin muutetaan varastorasvaksi ja vuoroin yritetään käyttää muodostunutta rasvaa energiaksi. Tämä on elimistölle hankalaa, joten on helpompi antaa elimistön haltialle viesti nälästä. Tästä kaikesta johtuen lihominen on helppoa ja laihtuminen vaikeaa, kun syödään runsaasti hiilihydraatteja.

Kommenttini aiheena lihavoimani lause yllä olevassa lainauksessa.

Se ei nimittäin ole totta: Elimistö osaa ihan erinomaisesti puksuttaa sokeria omasta rasvakerroksesta ja prosessin nimi on glukoneogeneesi.

Kun opettaa elimistönsä rasvapolttoiseksi (riittävän alhaisilla hiilareilla - se mikä on 'riittävän alhaisilla' riippuu ihmisestä) niin nimenomaan silloin se maksa pystyy tehokkaasti ja joustavasti puksuttamaan siitä omasta rasvakerroksesta sokeria.

Prosessi toki on hieman epätaloudellinen: Siihen kuluu jokunen kalori, mutta kun tällä palstalla aika iso osa porukasta haluaa tiputtaa painoa eli kuluttaa ekstrakaloreita, niin sekin on vain hyvä juttu.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2013-01-23 10:47:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Elimistö osaa ihan erinomaisesti puksuttaa sokeria omasta rasvakerroksesta ja prosessin nimi on glukoneogeneesi.

Mä oon käsittänyt että käytännössä elimistö voi muuntaa rasvoista vain glyseroliosat sokeriksi, ja rasvahappoja sitten tarvittaessa ketoneiksi. Ja glyserolia ei rasvassa niin hirveästi ole, joten toi ei varmaan tapahdu kovin isoina määrinä toi rasva->hiilari muunto.

ViestiLähetetty: 2013-01-23 11:00:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Valtz0r kirjoitti:
Mä oon käsittänyt että käytännössä elimistö voi muuntaa rasvoista vain glyseroliosat sokeriksi, ja rasvahappoja sitten tarvittaessa ketoneiksi. Ja glyserolia ei rasvassa niin hirveästi ole, joten toi ei varmaan tapahdu kovin isoina määrinä toi rasva->hiilari muunto.

Jaa, no kyllä se tapahtuu ihan niin suurina määrinä kuin on tarpeen, eikä ole mikään täydentävä varajärjestelmä vaan ihan validi tapa tuottaa energiaa omasta rasvakerroksesta. Sitä varten se rasvakerros sinne kroppaan kerätäänkin, että olisi jotain mistä tehdä energiaa tarvittaessa. (Joskin muitakin tehtäviä sillä rasvakerroksella on).

Minä ainakin pystyn treenaamaan kolmen tunnin treenit ennen lounasta sillä, että vedän aamukahvin kanssa 1 dl kuohukermaa, ja kun siinä on hiilihydraatteja 3 g, niin niillä minä en taatusti sitä kolmea tuntia treenaa, enkä ole myöskään ketoosissa, kun päivittäiset hiilarit ovat 70-100 g päivässä. Kuohukerman makrot per 100g: hiilihydraatit 3 g, rasva 35 g, proteiini 2g - ja mitään muuta en treenipäivän aamuna nauti.

Jos en ole syönyt tuota 3 grammaa enempää hiilihydraatteja enkä ole ketoosissa, niin ainoa mitä jää jäljelle siihen kolmen tunnin treeniin on glukoneogeneesi. Vai valoravinnollako minä muka sen aamupäivän aina treenileireillä treenaan? :D

Ehkä joku asiasta enemmän tietävä voisi valottaa hieman tätä asiaa? Minun käsitykseni on se, että prosessi on hieman energiaa tuhlaava, mutta ei ollenkaan niin rajoittunut, kuin mitä tässä ketjussa väitetään.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2013-01-23 11:13:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Jos en ole syönyt tuota 3 grammaa enempää hiilihydraatteja enkä ole ketoosissa, niin ainoa mitä jää jäljelle siihen kolmen tunnin treeniin on glukoneogeneesi. Vai valoravinnollako minä muka sen aamupäivän aina treenileireillä treenaan? :D

Joo, korvavalolla! Siirtyy fotonit suoraan verenkiertoon solujen polttoaineeks :D

Ei vaiskaan, omat kokemukset ovat kyllä ihan samanlaisia sen jälkeen kun sai kropan ymmärtämään taas rasvanpolton päälle, että ei liikunnan määrä ja jopa pitempiaikaisemmatkaan sessiot kuin tuo 3 tuntia ole todellakaan vähäisiin hiilareihin tyssännyt, vaan yleensä lähinnä sitten siihen kun varpaisiin ja lihaksiin sattuu liikaa :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2013-01-23 12:06:01 
Valtz0r kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:
Elimistö osaa ihan erinomaisesti puksuttaa sokeria omasta rasvakerroksesta ja prosessin nimi on glukoneogeneesi.

Juu, huono on hyötysuhde tuossa. Taitaa muuten olla paljon helpompaa tehdä glukoosia lihasproteiinista kuin rasvasta? Toisaalta mitä sitä itteensä repimään, kun voi syödä hiilariakin.

ViestiLähetetty: 2013-01-23 12:35:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Juu, huono on hyötysuhde tuossa. Taitaa muuten olla paljon helpompaa tehdä glukoosia lihasproteiinista kuin rasvasta? Toisaalta mitä sitä itteensä repimään, kun voi syödä hiilariakin.

Kun kaloreita on tarjolla täällä Suomessa enemmän kuin kukaan edes pystyy syömään ja suurimmalla osalla ongelma on ylipaino, ei nälänhätä, niin 'huono hyötysuhde' on itse asiassa erittäin hieno asia. :D

Lihasproteiinista ei kroppa rupea energiaa tekemään, jos se on opetettu rasvapottoiseksi ja rasvaa on riittävästi tarjolla. Lihasproteiini tulee käyttöön sitten, kun ollaan todella kitukaloreilla riittävän pitkään.

Syön hiilareita hyväkarppaajana 70-100 g päivässä, mutta silti mieluiten treenaan aamupäivän 3 tunnin treenit treenileirillä sillä desillä kuohukermaa. Kokemusta on myös väkisin syödystä 'terveellisestä' puurosta ennen samaa 3 tunnin treeniä ja olo on ihan kauhea, eikä jaksa yhtään mitään.

ViestiLähetetty: 2013-01-23 13:16:39 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

Lihasproteiinista ei kroppa rupea energiaa tekemään, jos se on opetettu rasvapottoiseksi ja rasvaa on riittävästi tarjolla. Lihasproteiini tulee käyttöön sitten, kun ollaan todella kitukaloreilla riittävän pitkään.

Höps. Treenatessa anaerobisen kynnyksen tuntumassa, polttavat lihakset ennenkaikkea glukoosia. Jos glukoosia on niukasti tarjolla (glykogeenivarastoista), niin lihasproteiinia pilkotaan glukoosiksi. Kenialaiset juoksijat treenaavat paljon anaerobisen kynnyksen tuntumassa ja kattavat glukoosin tarpeensa syömällä 600-700 g päivässä hiilaria. Pyöräilijät pitkissä ympäriajoissa syövät 900-1200 g päivässä hiilaria. Vaikka hiilaria paljon syövätkin, niin silti heidän rasva-aineenvaihduntansa taso eli aerobinen kynnysteho on todella korkea, joista sinun ja minun kaltaiseni lahjattomat kuntoilijat voivat vain haaveilla :)

http://www.ku.ac.ke/images/stories/docs ... Intake.pdf
http://world.edu/wp-content/uploads/201 ... le1571.pdf

ViestiLähetetty: 2013-01-23 13:46:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jaa, minä varmaan sitten pidän jollain valoravinnolla ne lihaksetkin kunnossa (tuntuvat vain kasvavan koko ajan), kun ei lihasmassa tunnu häviävän vaikka treenaankin usein paastotilassa ja päivän hiilihydraatinsaanti on vain 70-100 g. :D

Ymmärtääkseni se kehon opettaminen rasvapolttoiseksi nimenomaan tekee sen, että keho ei ryhdy tekemään glukoosia lihaksista, vaan nimenomaan tekee sitä rasvasta, vaikka se onkin tehottomampi prosessi. Ja siihen ei pääse, jos puputtaa paljon hiilihydraatteja päivässä. Pastatankkauksen isäkin muuten perui hiljattain puheensa, koko hiilihydraattitankkaus alkaa olla so last season. Suomeen asia on tietenkin rantautumassa vasta jälkijunassa.

Minä en muuten treenaa aerobisesti ollenkaan, ehkä sillä on myös merkitystä. Ja nimittele itseäsi vaan lahjattomaksi niin paljon kuin haluat mutta jätä minut pois siitä laskelmasta, minulla lähes viisikymppisellä on fysioterapeuttini mukaan treenatun parikymppisen lihaksisto. :D Ja minä en ole kuntoilija, koska en liiku kuntoilun vuoksi. Liikun ihan muista lajiini liittyvistä syistä ja kunto on puhdas sivutuote.

Liikunta pelasti minut urheilulta. :D

Mutta joo, edelleen kaipaisin tähän ketjuun jotain tieteellisemmän perspektiivin omaavaa, koska en jaksa kaivella vanhoja ketjuja enkä googlailla tästä, mutta jos homma menisi niinkuin vieras väittää, minulta olisi pitänyt hävitä kilokaupalla lihasmassaa viimeisten noin 5 vuoden aikana, jolloin olen treenannut paljon paastotilassa ja päivän keskimääräinen hiilihydraattimäärää on 70-100 g. Ja sillä hiilarimäärällä voin treenata ei-aerobisesti esimerkiksi 10 tuntia päivässä, kuten viime kesän kesäleirimme rankimpana päivänä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00