karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-10 22:50:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-01-27 16:33:12 
Poissa
sintti
sintti

Tämä nyt ei ole tiukassa mielessä karppausta olleskaan, mutta turistaan nyt.
Uutenavuotena oli tilanne, että jotain oli vihdoin aivan pakko alkaa tehdä. Kyse ei ole enää motivaatiosta, nyt on pakko.
Olen 42vee, ja painokokehitykseni on ollut sellainen, että 25 ikävuoteen asti painoin alle 80kg. Olen 185cm, joten BMI oli hyvä.
Viimeisin mittaus uutenavuotena oli 110kg :( BMI reilut 32.
15 vuodessa 30 kiloa lisää. 2 kiloa joka vuosi tasaisesti. Siinä on ollut 5 vuotta istumatyötä, jatkuvaa alkoholinkäyttöä, ym.
Nyt on vasemmassa polvessa todettu alkava nivelrikko. Kuorsasin lujaa, heräsin siihen itse korvatulpat päässä parin tunnin välein.
Elikkä, 1800 kaloria. Just eikä melkein. Kohta on 10 päivää takana. Kyllä, mainitsin kalorit :mrgreen:
Tämä niin, että aamiaiseksi seitipala ja perunamuusia, lounaaksi seitipala ja pakastemansikoita, ja päivälliseksi seitipala ja perunoita, punajuuria, maitoa.
Ei muuta. Ei alkoholia eikä makeaa. Kerran viikossa korkeintaan voi vähän punkkua ottaa jos siltä tuntuu.
En luovu perunamuusista. Olen kokeillut ortodiksisempaa karppausta, eikä se sovi minulle hyvin. Unettomuus lähinnä oli ongelma.
Saas nähä, kuinka käy. Toistaiseksi tuntuu toimivan, ei raivokasta näläntunnetta.
Näin jos söisi puolikin vuotta, noin aluksi, niin logiikkani mukaan se saattaisi jo jossain näkyä.
Kesään asti ajattelin testata. Jos ei siihen mennessä näy tuloksia, niin sitten jatkan vanhalla linjalla hyvin mielin. Olin kokeillut.

ViestiLähetetty: 2013-01-27 17:24:58 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olen kokeillut itse vastaavia dieettejä muutamia kertoja ja tulos on ollut masentava. Parhaimmillaan paino putosi pikkusen päälle 25 kiloa ja sitten otettiin "vähän" rennommin ja kaikki tuli takas ja "muutama" kilo lisää. Tuloksena parikiloa vajaa 150. Tämä oli siis vatsa-täyteen-kasviksia-ja-proteiinia-dieetti. Ja vähän rasvaa. Ähkystä selvittyä nälän tunne miltei jatkuva aterioiden välillä ja koko ajan teki mieli syödä jotain ja mietti, että mitäs sitä seuraavaksi söisi. Mielestäni tällainen tila on aivan epänormaali ja epäterveellinen. Siinä ei tarvinnut kuin pienen tekosyyn ja taas repesi. Itselläni tämä tekosyy oli se 25 kiloa. Nyt voi ottaa rennommin ja...148,3kg.

Tämän jälkeen muutama yritys jollakin vastaavalla nälkätaiteilu kuurilla ja suunnilleen kaikki aina takas. En päässyt pois edes samalta kymmenluvulta loppujen lopuksi, kun oli taas otettu vähän rennommin jonkun kilo tavoitteen saavutuksen kunniaksi. Sellasessa väsyy ja tulee epätoivoiseksi, et: "hei ei tää onnistu".

Joo karppina olen uusi enkä voi sanoa, että toimiiko se vai ei, mutta noista toisenlaisista kuureista tiedän vähäsen... Itse epäonnistuin joka kerta laihdutusyrityksissä surkeasti. Ja olen päätynyt siihen tulokseen, että vedin dieettejä aina liian rajusti ja raskaasti. Kerran jopa hyvin yksi puoleisesti niinkuin sinäkin aiot? Kannattaa ehkä tehdä joku tarkempi suunnitelma tosta painonpudotuksesta saattaa tulla muuten liian riskialtista puuhaa? Muista pitää niitä "mättö-päiviä" esim. parin viikon välein yksi päivä, jona syöt ihan mitä mielesi tekee, jos siltä tuntuu, se helpottaa, kun ei tarvitse aina kituuttaa sillä samalla ruualla.

ViestiLähetetty: 2013-01-27 17:37:47 
Poissa
sintti
sintti

En halua kutsua tätä dieetiksi. Tiedostan täysin, että jos tämä vähänkin toimii, niin näillä kaloreilla on sitten mentävä hautaan asti.
1800 kaloria ei ole mikään kitukuuri. Veikkaan, että noin 90-kiloisena en sillä enää juuri laihdu. Siinä on siis pysyttävä. Toki ruokavaliota vaihtelen kalorien rajoissa jonkun verran, niin kalanystävä en ole :) Ans kattoo. En ole itse asiassa koskaan laihduttanut merkittävässä määrin, tämä on ensimmäinen kerta. Henkisesti auttaa, ja varmaan ehkä fyysisestikkin, että sisälläni on se laiha ihminen. Minulla on yhä laihan omakuva, olin sellainen. Henkisesti tähtään siis takaisin normaaliin, jonka tunnen, en tuntemattomalle maalle. Kokeillaan nyt vähintään tuo helmikuu.

ViestiLähetetty: 2013-01-27 22:39:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Riittävä suolan saantihan on tietysti sinulle selkeä asia. Jodia saa nimenomaan suolasta ja ruokavaliossasi suolaa lienee aikaslailla vähän. On tullut valitettavasti kokeiltua liian vähäistä jodin saantia yhdellä dieetillä, joka muistutti vähän mainitsemaasi.

Vitamiinit ja hivenaineet jäävät myös helposti saamatta yksipuoleisella syömisellä. Ja ei kun pillereitä naamaan. :D

ViestiLähetetty: 2013-01-28 00:48:10 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Ankealta kuulostaa.

ViestiLähetetty: 2013-01-28 07:43:14 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos kannustuksesta :mrgreen:
Syön itse asiassa pitkälti samoin, kuin ennenkin. Ainoastaan lähes puolet vähemmän, ja jätän sokerin ja alkoholin pois. Pidän perusruuasta. Leipää en ole syönyt oikein koskaan. Joskus herkuttelumielessä patonki muutaman kerran vuodessa, siinäpä se minun leivänsyöntini on ollut koko ikäni.
Minun ongelmani ei ole ollut herkuttelu niinkään, vaan annoskoot. Normaali ateria oli 1000-1200 kaloria. Nyt syön 600-700 kalorin aterioita, mitkä tuntuvat välipaloilta. Kylläisyydenkin tunteen mittasin kerran tarkasti. Nautinnollinen kylläisyys saavutetaan 4400 kalorilla vuorokaudessa. Joten sitä on turha tavoitella. Voin helposti syödä 5000 kaloria päivässä, mitenkään ahtamatta.
Suolaa tulee yhä aivan liikaa, noin niin kuin suvun standardeilla. Vanha isäni, terveysfriikki, on aina välttänyt suolaa ja on kohta 80vee terve mies.
Söin koko lapsuuteni aamiaiseksi suolatonta kaurapuuroa. Myönnetään, se oli hiukan ankeata, mutta henki on tallella yhä. Marjoja tulee syötyä lähes päivittäin.
Jahas, taas hammaslääkäriin. Nytkin on kahdessa viikossa neljä käyntiä. Kahdeksan on jo poistettu.

ViestiLähetetty: 2013-01-30 10:30:43 
Poissa
sintti
sintti

12 vrk nyt takana, vaaka näyttää 107,2kg. Kolme kiloa vähemmän. Tämä on luultavasti sitä kuuluisaa nestettä. Makrotkin tuossa laskeskelin, niiden kirjoittaminen tähän saattaa vaikuttaa lähinnä trollaukselta :) Hiilarit 222g, rasvat 60g, prodet 74g. Juu juu, tiedän, tiedän. Poistamalla täysin leivän ja sokerin ja alkoholin pääsen siis karpeissa 222 grammaan :) Se on puolet vähemmän kuin ennen. Ennen, kymmeniä vuosia, karppeja tuli se 400-500g vrk. 300g menee helposti rikki ilman että syö mitään makeaa, jos syö leipää ruuan kanssa. Perunasta tulee se 100g, marjoista 30-40g, kalasta 60g jos on paneroitua. Joku 200g karppeja olisi ehkä aika hyvä tavoite. Se on alle puolet entisestä. Syömällä vain pelkkiä paneroituja seitipaloja tulisi karppia jo yli 100g vrk. Niitä pitäisi silloin syödä aika monta.
Tämän karpimpaa minusta ei enää tule, eli jos koet olevasi palavasieluinen karppi, niin älä turhaan tuhlaa ruutia minuun. Johonkin 150 grammaan voisi päästä, kun korvaisi paneroidun seitin paneroimattomalla, tai lihalla. Perunasta en luovu, nukkuminen on mukavaa. Minimi on kahdeksan tuntia.
Teknisesti tämä on ehkä parhaiten toimiva foorumi netissä, kiitos siitä.

ViestiLähetetty: 2013-01-31 06:40:17 
Poissa
Villasukkakarppi
Villasukkakarppi

Siis toi sama ruoka joka päivä? Jos näin, miksi?

ViestiLähetetty: 2013-01-31 07:29:04 
Poissa
sintti
sintti

"Olen kokeillut itse vastaavia dieettejä muutamia kertoja ja tulos on ollut masentava"

"Ankealta kuulostaa"

"Siis toi sama ruoka joka päivä? Jos näin, miksi"

Jos teillä ei ole mitään positiivista sanottavaa, niin kannattaa jättää kirjoittamatta. Alkaa mennä jo vähän huvittavaksi.
Tiedän kyllä olevani vääräuskoinen seurakunnassa, joten ehkä on parempi etten häiritse menojanne tämän enempää.
Muuten ihan kiva foorumi kyllä kertoa laihdutusasioista, mutta jotain rajaa hei.

ViestiLähetetty: 2013-01-31 08:32:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ihan mielenkiinnosta ja vailla mitään kettuilutarkoituksia, kiinnostaa minuakin miksi joka päivä sama ruoka. :)

ViestiLähetetty: 2013-01-31 08:56:34 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Piprun kanssa samoilla linjoilla. Ilman vinoilua.
Pointtini on ruotsin olet mitä syöt ohjelma, jossa joku nuori tyttö söi monta kertaa päivässä pelkkää kalaa ja kutsui sitä karppaukseksi. Kun häneltä kysyttiin mistä sai ohjeen siihen niin joltain sukulaiselta. Ohjaaja laajensi ruokavalikoimaa pois kalasta lisäten lihaa ja vihanneksia.
Eli kysymykseni on että miksi pelkkää kalaa. Niin ja miksi siis nimenomaan seitiä, joku rasvaisempi kala voisi vaihteeksi olla parempaa.
Pidän itsekin kalasta, mutta en sitä joka aterialla söisi. (En myöskään lihaa) :mrgreen:
Sulla on kiva nimimerkki! =D>
Ps laitatko siihen muusiin voita? En huomannut mitään merkintää rasvan saannista?

ViestiLähetetty: 2013-02-01 13:30:47 
Poissa
sintti
sintti

En ole tietääkseni maininnut tässä säikeessä syöväni pelkästään kalaa. Päinvastoin kerroin varioivani ruokavaliotani tuolla ylempänä. Olen käyttänyt noita seitipaloja nyt esimerkkinä proteiininlähteestä, että sain mm makrot laskettua. Jos olen antanut sellaisen kuvan, että syön vain kalaa, niin se on kuva on väärä. Pidän myös lihasta, ja syön sitä pari, kolme kertaa viikossa.
Paljon syön kyllä kalaa, se on totta. Seitiin taas on jotenkin tottunut, tiedän kyllä että muissa kaloissa on enemmän niitä "parempia" rasvoja. Seiti on halpaa ja suht miedon makuista, sen rasvattomuus ei ole se syy. Onhan niitä paloja muistakin kaloista, voisi kokeilla. Ihan alusta lähtien perkaamaan minusta ei ole, että noiden puolivalmisteiden varassa sitä on. Muikut ovat hyviä. Kalan rasvahan on sitä parasta, joten mielellään söisi rasvaisempaa kalaa.
Vihanneksien syöjäksi musta ei vain ole. Makujuttu. Kaikki muu menee. Jotkut kaalit ja salaatit ovat ihan jees kyllä, mutta jotkut kurkut sun muut porkkanat eivät kyllä sytytä yhtään. No rasvaa tulee nyt se 60-65g, sillä mennään. Jos alan lisäillä sitä muusiin jne, niin sitten täytyy tinkiä annoskoosta, mitä en halua, että kalorit pysyvät jossain ruodussa. Ihan vesimuusilla mennään. Sen olen huomannut että muusi vie paremmin nälän kuin perunat naturel. Johtunee kuidun puutteesta muusissa, matkustaa hitaammin. En koe tätä mitenkään ankeaksi, kun olen aina vetänyt tällaista aivan perusruokaa. Ennen vain paljon enemmän.
Tänä aamuna 106,3 kg aamiaisen jälkeen. Nyt otan viikonlopun vähän rennommin, eli syön noin kulutuksen verran. Puolikas Subway-patonki, jne. Makeasta aion pysyä erossa lopullisesti. Se on helppoa, kun en ole koskaan ollut makean perään pahasti. Nuo annoskoot vain täytyy saada pidettyä kurissa nyt. Tykkään niin vetää aina kilon ruokaa kerralla, jos en ole tarkkana. Täyteläinen kylläisyyden tunne on suht vastustamaton.
Ennen tein muusin kokomaitoon, ja lisäsin vielä Lieksan erinomaista valkosipulivoita mukaan. Pelkässä muusiannoksessa oli joku 600-700 kaloria. Nyt 300. Onhan se hyvää, sellainen oikein kermainen muusi :wink:

ViestiLähetetty: 2013-02-01 13:36:44 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Kiitos selventävästä vastauksesta!
Hyvää jatkoa!

ViestiLähetetty: 2013-02-02 08:13:09 
Poissa
Villasukkakarppi
Villasukkakarppi

En ollut mitenkään negatiivinen, ihan aidosti ihmettelin ja mielenkiinnosta kysyin tosta syömisestä. Koska aloituksestasi sain sen mielikuvan, että syöt tuon saman ruuan joka päivä.

Tuo jälkimmäinen teksti sitten vastasi tuohon kysymykseeni.

ViestiLähetetty: 2013-02-02 09:14:19 
Poissa
sintti
sintti

OK. Joitain saattaa kiinnostaa, millä minun painoni on tullut. Mietitäänpäs..

- Kaikki ns. valmissalaatit. Etenkin onko se nyt HKoon(?) 400g Lounassalaatti. Majoneesissa lilluvia makarooneja. Muistaakseni 1200 pojoa. Taivaallisen hyvää, ennen söin sen välipalaksi. Samoin ne 400g peruna ja italiansalaatit. 1000 pojon välipajoja.
- Kaikki lihapiirakat. Kunniamaininnalla Wotkinin Sörkän lihis. Paras. Siihen väliin Wotkinin Sörkän nakkeja :wink: Niitä menee helposti monta. Joku 1000 pojoa.
- Itsetäytetyt patongit. Harvemmin, mutta kuitenkin. Yhteen patonkiin ei tarvitse laittaa kuin tuorejuustoa ja suolakurkkuja, niin siinä on 1500 pojoa. Usein laitoin täytteitä paljon, paljon enemmän :) 2000 kalorin patonki.
- Kaikki makkarat. Lenkkimakkarat, meetwurstit etenkin. Menee ihan ilman leipää. Paketti metukkaa menee nopeasti. Tuhansia pojoja.
- Pizzat. Etenkin ne isot. Yli 1000 pojoa per laaki.
- Ketsuppi. Ketsuppia menee se 2-3 kiloa kuukaudessa. Sokeriketsupissa on 100-150 pojoa per 100g. Sokerittomassa 50 pojoa. Ketsupista tulee helposti päivässä joku 200 pojoa, jos ei yhtään funtsi. Ketsupista tuli ennen noin 4000-5000 pojoa kuussa. Vajaa kilo painoksi muutettuna.
- Maitoon ja voihin tehty perunamuusi.
- Sokeriset rahkat ja jogurtit. Just ne kaikki mustikka, sitruuna, vanilja, lime sun muut sokerikuorrutetut valmisrahkat. Ennen meni litra sokerijogurttia tuosta vain.
- Ranskanperunat. Olen vetänyt vuoren niitä. Joku 1000 pojoa pelkässä peruna-annoksessa. Siihen päälle 100 pojoa ketsuppia, niin meillä on yhden aterian peruna-annoksessa jo 1100 pojoa, eikä ole vielä edes alettu puhua että minkälaisia makkaroita sen kanssa:) Makkaroiden kyytipojaksi luonnollisesti lähes koko putkilo sokerista sinappia, jne. Juomaksi rasvainen maito ja jälkkäriksi sokerirahkaa, yms, niin meillä on 2000-2500 pojon ateria. Muutama tunti sillä sitten mentiin.
- Olut. Alkuaikoina join kirkkaita, paino nousi hyvin hitaasti. Kun aloin juoda olutta, niin paino lähti jyrkkään nousuun. Nykyään joku 3-6 annosta punkkua viikossa max.
- Karjalanpiirakat, joiden päälle kirnuvoita, metukkaa, tomaattimurskaa, jne.

Mutta hyvää oli :mrgreen: En kadu.

ViestiLähetetty: 2013-02-02 09:21:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Tuttua on, vaan onneks en ole itse koskaan niihin pojoiluihin hurahtanut. Nyt on ihanaa kun voin hyvin ja pikkuisen painokin pudonnut kunnollisella, rasvaisella ruualla. :)

ViestiLähetetty: 2013-02-02 09:43:56 
Poissa
sintti
sintti

Whatever works, sanotaan. En koe hurahtaneeni mihinkään. Tyylini on suunnilleen karppauksen ja virallisterveellisen puolivälissä. Tämä puheenaihe on kuitenkin suht hedelmätön, joten unohdetaan se. Mm. Aristoteleläinen hyve-etiikka painottaa kohtuullisuutta puhdasoppisuuden sijaan :wink:
Kaikki mikä toimii, toimii.

ViestiLähetetty: 2013-02-02 09:50:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo ei siun tarvii puolustella mitään. Jokainen tyylilään. :)

ViestiLähetetty: 2013-02-18 13:04:47 
Poissa
sintti
sintti

Huomenna tulee tasan kuukausi täyteen. Tänään aamiaisen ja 0.5l teekupillisen jälkeen 103,6kg.
Noin 6,5kg kuukaudessa. Ilman mainittavaa liikuntaa. Seiti ja minä ollaan jo aika läheisiä :mrgreen:
Seidissähän on itse asiassa netin mukaan ihan hirveästi sitä kolesteroolia, mutta haitanneeko tuo.
Vinettoa menee se 6 annosta viikossa. 3 annosta 2 kertaa viikossa. Polvet tykkäävät jo tästäkin laskusta.
Olin Töölössä polvitutkimuksissa 3 viikkoa sitten, ja kävelymatkalla sieltä pois sattui polveen niin paljon että oli pakko pysähtyä kokonaan.
Se on yllättävän motivoivaa laihdutukselle, kun ei pysty hetkeen kävelemään. Vasemmassa polvessa näkyy jo kuvissa nivelrikko.
Välillä taas voi mennä viikkokin, ettei satu juuri yhtään. Menee ja tulee.
Jos saavuttais juhannukseen mennessä 95kg, niin olisin todella tyytyväinen. 90 kiloa alemmas ei ole juuri edes tavoitetta päästä.
Sitten vaan varovasti 200-400 kaloria lisää päivässä ruokaan, kun tavoite on saavutettu, yrittää pitää se.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00