karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-26 17:35:35

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 417 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 821 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Läskit likoon
ViestiLähetetty: 2013-04-01 18:06:54 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kyllä se on lohduttavaa etten ole ainoa joka painon heittelyistä kärsii,tosin se ei ole kenellekään mukavaa.
Kannustusta tulee täältä Keski-Suomesta oikein roppakaupalla!!!!!!!!

ViestiLähetetty: 2013-04-03 18:02:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

kotihiironen kirjoitti:
Kyllä se on lohduttavaa etten ole ainoa joka painon heittelyistä kärsii,tosin se ei ole kenellekään mukavaa.
Kannustusta tulee täältä Keski-Suomesta oikein roppakaupalla!!!!!!!!

Kiitos hiironen! Tsemppiä sinnekkin! Sitä tässä hommassa tarvitaan...

Blogini; http://laskitlikoon.blogspot.fi/

Kuva

Tiketti päivitetty 15.4.

Ruokapäikky & Läskit Likoon

ViestiLähetetty: 2013-04-03 20:44:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Heippa :)

Taidan ensi viikosta alkaen unohtaa ruokapäiväkirjan erillisen pitämisen ja jatkaa ruokien kirjoittamista tänne, kun menee samat asiat kummassakin topiikissa :)

Ensinnä...

Liikuntahaaste:

Maanantaina kävelylenkki 3,76km 5 / 35
Tiistaina uinti 500m 6 / 35

Töiden jälkeen ei meinaa jaksaa enää lähteä lenkille kun on juossut jo koko päivän mutta uida onneksi jaksaa. Perjantaina toivottavasti ehtisi seuraavan kerran uimaan :)

Tänään aamupaino 130,5kg eli suht hyvä turvotuksen putoaminen kun eilen paino 131,4kg. Nyt kun vaan pääsis siihen 129kg takaisin ja siitä sitten koko ajan alaspäin kiitos.

Hiilarit pysyy nyt tiukasti 10-15g. En ehkä kuole 20g mutta katsotaan 8)

Uusi keittiövaaka pitää ostaa maanantaina palkasta, tuo " vanha " tekee välillä ihan mitä haluaa, menee hermot tapellessa... Punnitsen nyt joka gramman hyvin tarkasti.

Nyt nukkumaan että jaksaa aamulla nousta klo 7 ( no joo luksusta saa nukkua, tänä aamuna neljältä ylös... ) ja painua päiväksi töihin.

Kuva

Tiketti päivitetty 15.4.

ViestiLähetetty: 2013-04-04 07:51:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Aamupaino 129,8kg :mrgreen:

Kuva

Tiketti päivitetty 15.4.

ViestiLähetetty: 2013-04-04 07:56:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hienoa =D> Kyl se sielt alaspäin hiipii pikkuhiljaa :smt045
Mulla nyt jumitus päällä mut tiedän et sit taas ku lähtee
pois ni paino tippuu vaik onhan tää toisaalt vähä tuskast
ku haluais et se paino putois nopeemmin. Mut niinku moni
muuki todennu et eipä ne kilot päivässä ja kahdessa oo
tullukkaa :roll:

ViestiLähetetty: 2013-04-04 19:41:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos Tintzu, tsemppiä sullekkin, eiköhän se sun jumis ala helpottaa jossakin vaiheessa, onhan sen kropan välillä pakko hengähtääkkin :)

Huh. Suht rankka mutta silti tosi kiva työvuoro takana, aamulla läksin jo kahdeksan aikaan ja vasta reilu tunti sit tulin kotiin. Tuossa työssä on se huono puoli että iltavuoro periaatteessa ottaa sen koko päivän itselleen, 9.30. - 17.30. ja siihen päälle lähes tunti suuntaan työmatkaa...

Huomenna pitäs raahautua kuuteen aamulla ( vaikka piti mennä alunperin kahdeksaan... ), joka meinaa sitä että joudun menemään tuon miehekkeen kyydillä koska bussilla myöhästyisin ja perjantai on erittäin väärä päivä meillä myöhästyä. Eli heräänpä siis kiltisti neljältä ja olen töissä yli tunnin liian ajoissa... Ja kääk, mulle tulee huomenna harjoittelija! Osaanko mä sille mitään edes neuvoa kun itekki vasta ehkä reilun 10 vuoroa tehnyt.....

Pakko kai se olisi kohta mennä nukkumaan, isäntä meni jo. Huomenna pitäs töitten jälkeen käydä kaupassa ja sit tehdä jonkinlaista kakkua kun mies täyttää lauantaina 24v ja sen vanhemmat on tulossa kakkukahville...

Ostin pari viikkoa sitten kondensoitua maitoa kahvitteluvieraita varten ( eli anoppia ja appiukkoa ), jos käyttäisi sen pois ja tekisi kinuski-banaanikakun ( alunperin piti tehdä bannoffee, vähän nyt muokkailen sitä kerroskakkumuotoon ) mutta en tiedä haluanko katsella vierestä muiden sen syömistä, eli teenkö sittenkin jonkun karppi version juustokakusta tms. Vai " tyydynkö " syömään tyyliin mustikkarahkaa, hyvää sekin onneksi on.

Tehtiin eilen kesäkurpitsalasagnea ja voi nammmmmm että olikin hyvää! Tänään söin sitä vielä töissä ja huomisellekkin oli jäänyt yhden hengen annos, mies sanoi syövänsä jotain muuta vaikka että mä saan possutella sen lopun :mrgreen:

Tänään puin päälleni yhdet farkut jotka ovat jonkin verran aiheuttaneet puristusta vyötäröllä. Tänään mahan ja housujen väliin mahtui sormi ilman venyttämistä... =D> :mrgreen: Vaakalukema kieltämättä hymyillytti koko työmatkan :lol:

Mutta joo, nyt voisi tämän kaiken höpötyksen jälkeen mennä taas kalorilaskurin puolelle ja merkkailla sitten syöminkejä...

Hyvät yöt!

Kuva

Tiketti päivitetty 15.4.

ViestiLähetetty: 2013-04-05 19:32:26 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tulinpa moikkaamaan tännekin. Hyvää viikonloppua sinulle!

ViestiLähetetty: 2013-04-06 08:22:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiva kun pyörähdit hiironen 8)

Aamupaino 129,3kg ... :mrgreen: =D> Riemu on vallaton ja kannustaa kummasti pysymään tänään erossa bannoffeesta joka odottaa miehen syntymäpäivän kunniaksi jääkaapissa vieraita 8)

Tänään on tosiaan isännän synttärit :smt049 Mies on töissä tänään eli minä saan rauhassa siivoilla kotona ja laittautua nätiksikin :lol:

Mutta nyt hommiin, sain syötyä juuri aamupalan ja nyt odottaa keittiön kaaoksen siivous...

Kuva

Tiketti päivitetty 15.4.

ViestiLähetetty: 2013-04-06 10:47:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Onnea sulle ja isännällekin :D

ViestiLähetetty: 2013-04-07 09:52:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Samperin puusilmä kirjoitti:
Onnea sulle ja isännällekin :D

Kiitos Puusilmä :)

Aamupaino 128,0kg :mrgreen:

Kuva

Tiketti päivitetty 15.4.

ViestiLähetetty: 2013-04-07 12:13:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nonni -hienosti menee mut antaa mennä vaan =D>

ViestiLähetetty: 2013-04-07 21:16:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tintzu kirjoitti:
Nonni -hienosti menee mut antaa mennä vaan =D>

Juu, en valita kyllä yhtään :mrgreen: Meinasi rehellisesti sanoen aamulla päästä ilosta itku kun näin tuon vaakalukeman.

En olisi ikinä uskonut, että saisin itseni psyykattua niin, että aloitan oikeasti uuden elämäntavan ja PYSYN siinä. Ei vanha minä olisi sellaiseen kyennyt. Ja oikeasti, mun elämä on jo nyt noin 6kg kevyempänä parempaa kuin reilu kuukausi sitten!

Yritän vähän väliä kuvitella itseäni hoikempana. Vielä en siihen kykene mutta uskon vahvasti, että vielä mä näen sen pienemmän minän. En mä mikään muodoton lauta halua olla, ihan sama vaikka joudun ostamaan vielä kokoa 42 vaatteita ja muotimaailma määrittelee mut "plus size naiseksi", ihan sama, mutta se, että saan nähdä itseni sekä ulkoisesti että henkisestikkin erilaisena ihmisenä, niin sillä on väliä mulle.

Ja yksi asia mua kiinnostaa. Kun lihava ihminen, eli esimerkiksi nyt minä, istun bussissa yksin ikkunapaikalla. Bussi siinä sitten pikkuhiljaa täyttyy matkustajista ja yksinään istuminen alkaa olla hankalaa. Mutta istuuko kukaan viereeni heti ensimmäisenä kun ne kokonaan tyhjät penkkipaikat ovat loppuneet? EI. Toisena? EI. Olen pohtinut kuvittelenko vain tämän asian huonolla itsetunnollani mutta on siinä oltava jotain perää kun sama tapahtuu joka kerta. Kyllä, sen läskin viereen istutaan vasta kun oikeasti alkaa olemaan vaihtoehdot vähissä.

Tuntuu jopa että jotkut ystävien ystävien ystävät istuvat mieluummin jonkun toisen, jopa täysin vieraankin ihmisen viereen kuin minun mahamakkaroideni viereen.

Ja kyllä, se loukkaa. Pitäisikö minun sitten olla istumatta jonkun sellaisen anorektiomaisen laihan viereen, tai jonkun joka nyt ei ole meikannut itseään täyteen tällinkiin tms.

Minä olen aina hoikkieni ystävien kanssa baarissa ollessa se seinäruusu. Ystäviäni vikitellään ja minä " saan " olla ihan rauhassa, minuun vain vilkaistaan että siirtäisitkö ne makkarasi muualle. En kehtaa tanssia koska tuntuu että jokainen tuijottaa sitä ainutta läskiä siellä lattialla ja sitten näkee niitä kuiskailuja ja naureskelua.

Ja ihan käsittämäntö on se, että tätä tekee AIKUISET ihmiset. Kyllä minä ymmärrän, jollakin tavalla, sen että pienet räkänokat ( anteeksi ilmaisu ) osoittelee ja pilkkaa läskiä. Tosin siinäkin on aika pahasti asiat vinksallaan ( meidän taloudessa jos tuollaista tapahtuu niin anteeksi vaan, ei tapahtu toista kertaa ). Mutta että aikuiset ihmiset tekee sellaista, on minun mielestäni jo loukkaavaa.

Okei, samaa voi tapahtua bussissa esim tummaihoiselle, humalaiselle jne mutta nyt purankin tässä vain omia kokemuksiani. Se aiheuttaa sen, että kun tiedän ne tietyt ruuhka-ajat busseissa tai näen että bussissa alkaa olla täyttä, seison mieluummin. Koska en halua olla se, joka " valitaan " viimeisenä.

Nyt tuli mieleen vielä koulu-ajatkin kun liikuntatunneilla olin aina viimeinen joka valittiin koska olin se luokan ainut läski tyttö. Samaa tapahtui sille luokan ainoalle läskille pojallekkin. Sama periaate, en siksi ala ( ja mahdollisia tämän lukijoita säästääkseni :D ) siitä vielä erikseen jauhamaan.

Vaikka haluan laihtua oman itseni vuoksi, aiheuttaa sille silti paineita ympäristö. Kyllä minäkin haluan, että en ole enää seinäruusu ( vaikka en enää muilta miehiltä huomiota kaipaakkaan kuin omalta mieheltäni ja sitä saan vähän yli tarpeidenkin :D ), minun viereen istutaan muutenkin kuin väkipakolla viimeisenä mahdollisuutena ja voin kävellä koirieni kanssa ilman että muut lenkkeilijät katsoo kieroon.

Sitä päivää odotellessa.

Kuva

Tiketti päivitetty 15.4.

ViestiLähetetty: 2013-04-08 07:27:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Huomenia :) En ois jaksanut sit millään herätä näin aikaisin vapaapäivänä... Mutta pakko, kohta jos pukis päälle, sit koirat ulos ja uimaan.

Eilenhän vaaka näytti juurikin sen uskomattoman 128kg. Pohdin että liekkö se niin pieni vaakalukema johtuu siitä että söin niin vähän edellisenä päivänä...

Sillä viikkopunnituksen tulos on 129,1kg.

Liekkö siis vaikuttanut alhaisempaan painoon se yhden päivän vähäinen syöminen. Mutta ei sen puoleen, oon ihan tyytyväinen :wink: Alaspäin se on silti ja niin kauan kuin se pysyy miinuksella aion olla iloinen :D ( no okei, myönnettään että ehkä ihan hippasen verran keljutti tuo lukema eilisen lukeman jälkeen :D Mutta hippasen vaan ;) )

Viimeisen viikon painot:

Maanantai 131,7kg
Tiistai 131.4kg
Keskiviikko 130,5kg
Torstai 129,8kg
Perjantai 129,8kg
Lauantai 129,3kg
Sunnuntai 128,0kg
Maanantai 129,1kg

Eli viikkopudotus olisi tuosta (turvotuspainosta) 2,6kg =D>

Mutta nyt vaatteet päälle, koirat pissalle ja itse uimaan! Ai niin, missähän välissä mä syön aamiaista?

Kuva

Tiketti päivitetty 15.4.

ViestiLähetetty: 2013-04-08 08:14:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Luin nyt paremmin tuon kirjoituksesi "seinäruususta".
Hups vaan, sinulla on mies.
Hän on sinut "valinnut", joten et ola aivan seinäruusu...
Sinulla on jollain tavalla vääristynyt peilikuva ?
koulussa se valinta viimeisenä saattoi johtua myös siitä, ettet ollut "sata lasissa" pelaamassa?
Eli kun ei valittu, sinä hipsit pelissä vain mukana ?
Jos nyt menet salille, kyllä sielläkin sinua katsotaan, mutta lähinnä omaa turvallisuuttasi ajatellen.
Ei katsota "läskejä" vaan sitä ettet tee vääriä, itseäsi satuttavia virheitä.
Uimassa käyt ja se on hyvä liikuntamuoto, jatka ihmeessä aina kun vain pääset!

Halaa miestäsi ja niitä lähelle tulevia ystäviä, nauti olosta ja keväästä täysillä.
Ja vaihda ne peilit sellaiseen jotka näyttää nykyisen kuvasi. :wink:

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2013-04-08 12:06:15 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Juu, tuohon seinäruusu-asiaan jotain pientä voisi kommentoida.

Sinulla on moni asia hyvin. Hyvä parisuhde, työpaikka ja elämäntaparemontti käynnissä. En sanoisi, että olet "seinäruusu" siinä mielessä. Pikemminkin ruusu, joka on ottanut elämänsä omiin juuriinsa ja varteensa. Sinä päätät itse mihin suuntaan kasvat.

Ulkonäkökysymykset asettavat toki paineita itsetunnolle. Tuntuu kivalta ajatukselta että olisi halutumpi ja niin pois päin. Hoikkuutta ihannoidaan, eihän siitä mihinkään pääse. Mutta toisaalta: ei se, että ulkoiset avusi herättävät runsaasti huomiota, ole hyvä perusta terveelle itsetunnolle. Me kaikki kun vanhenemme. Jokaiselle naiselle tulee päivä ettei ne ulkoiset avut ole enää niin huomiota herättäviä. Ainakaan ilman lisäapuja. Olen itse jo kolmenkympin isommalla puolen ja täytyy sanoa, että en pysty kadehtimaan kaveriani joka tykittää botoxilla ryppyjä piiloon että näyttäisi nuoremmalta. Toki hän minua nuoremmalta ja paremmalta näyttää. Mutta....silti...en vain pysty kadehtimaan moista touhua. Ei liene yllätys, että kun olimme 20-kymppisiä, kyseinen nainen näytti minua kauniimmalta, hän oli huomattavan kaunis(on edelleenkin) ja sai myös huomiota sen mukaisesti. Kannattaa miettiä miksi hän "tarvitsee" botoxia ja minä en. Ei se nimittäin ryppyjen määrästä johdu.

Elämäntaparemonttisi on hyvä asia ja ymmärrän että osittain teet sitä muuttaaksesi ympäristön suhtautumista sinuun. Pääasiallisen syynä kannattaa kuitenkin pitää omaa terveyttä ja hyvinvointia. Ne ovat asioita, jotka sinä kohtaat jokapäiväisessä elämässäsi. Ja terveyttä kannattaa vaalia, kerran menetetyn takaisin saaminen ei ole itsestäänselvää.

ViestiLähetetty: 2013-04-08 18:55:00 
Poissa
hevikarppi
hevikarppi

En tiedä tuleeko tästä sellaista asiaa kun päässäni mietin, mutta siis...
Kun mä sairastuin masennukseen, jätin kaikki mun kaverit. En pitänyt mitään yhteyttä , en vastannut puhelimeen jne. Lihoin neljässä vuodessa 40 kg ja nyt siihen on tullut vielä 10 kg lisää. Pidän itseäni edelleen huonompana ihmisenä toisiin ( kavereihini) verrattuna. Ja tiedätkö, en enään masentumisen takia vaan läskieni. Miten mä oon saattanut päästää itteni tähän kuntoon, varmaan noin mun kaverit ajattelis musta.... VAI AJATTELEEKO ??
Näin viime ma ystävää jonka oon nähnyt viimeks -06. En lukenut sen kasvoilta mitään inhoa mua kohtaan vaan oli AIDOSTI iloinen kun nähtiin ja puhu niin nätisti musta.
Tänään psyk.polilla just sanoin et mulla on muutamaa ystävää tosi ikävä ja oon päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja laittaa näille ihmisille viestiä et haluaisiko ne nähdä mua ja tavattais. Tuskin nähtäis vaan sen takia et oon läski ( pullea,pullukka ). Itsetunto kysymyksiä ja isoja sellaisia. Sama Nina mä kuitenkin olen lihojeni alla. Jos joku ulkopuolinen arvostelee mut ulkonäön takia niin sääli. Mä kai kuitenkin olen ihan ok tyyppi sisimmiltäni.
Pitäis oppia ajattelemaan , että arvostan itseäni jo nyt tänä päivänä enkä sitten 30 kg hoikempana.
Mutta luulen tietäväni nuo sun tuntees, niitä minäkin tässä työstän kokoajan. Joku päivä pidän itsestäni ja toisinaan on ihan luuseri olo. Tsemppiä meille, ihanille ainutlaatuisille helmille :smt049

ViestiLähetetty: 2013-04-08 19:20:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

hullu hatuntekijä kirjoitti:
varmaan noin mun kaverit ajattelis musta.... VAI AJATTELEEKO ??
Näin viime ma ystävää jonka oon nähnyt viimeks -06. En lukenut sen kasvoilta mitään inhoa mua kohtaan vaan oli AIDOSTI iloinen kun nähtiin ja puhu niin nätisti musta.
Tänään psyk.polilla just sanoin et mulla on muutamaa ystävää tosi ikävä ja oon päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja laittaa näille ihmisille viestiä et haluaisiko ne nähdä mua ja tavattais. Tuskin nähtäis vaan sen takia et oon läski ( pullea,pullukka ). Itsetunto kysymyksiä ja isoja sellaisia. Sama Nina mä kuitenkin olen lihojeni alla. Jos joku ulkopuolinen arvostelee mut ulkonäön takia niin sääli. Mä kai kuitenkin olen ihan ok tyyppi sisimmiltäni.

Jos on hyviä ystäviä, kavereita, tuskin ajattelee ulkoista olemusta. Saattaa tietenkin kysyä olostasi...
Edelleen jos on hyviä ystäviä, haluaa ehdottomasti tavata, mutta muista että vuosia on kulunut.
Saattaa esimerkiksi tapaaminen olla hankalaa, etäisyyksien, uusien parisuhteiden tai jopa perheen perustamisten takia.
Mutta ne on soviteltavissa.
Olet siis edelleen se sama Nina, ok tyyppi varmasti kavereittesi silmissä.
Nih.
Jos et ole, ei ne oikeita ystäviä ole...

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2013-04-08 19:48:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Voi teitä ihania Nallepallo, Hatuntekijä ja Iso Isä :smt049 Oli ilo tulla lukemaan kirjoituksianne :smt048

Mulle periaateessa on ihan sama, mitä muut ajattelee ulkonäöstäni. Mulla on läskiä, so what. Mutta tosiaan kuten sanoin, ulkoiset ulkonäköpaineet kyllä vaikuttaa ihmisen, tai no ainakin minun olemukseeni ajoittain.

Ystävät ja muut rakkaat on jokaiselle tärkeitä. Ja nimenomaan juuri heidän täytyy hyväksyä sinut juuri sen kokoisena ja näköisenä kuin olet. Toki jos terveytesi on vaarassa, juuri heidän täytyy myös olla huolestuneitakin, kunhan se tietynlainen jankkaamisen raja ei ylity.

Minulla on onneksi ihania ystäviä, jotka tykkäävät minusta juuri tällaisena ja pari viikkoa sitten sain takaisin parin vuoden tauon jälkeen rakkaimman ystäväni jonka kanssa olen nyt viettänyt taas paljon aikaa. Ja se on todella kiva fiilis :smt026

Tosiaankin. Omaan peilikuvaan saisi välillä katsoa vähän eri tavalla. Mutta tiedättekö mitä? Se entinen minä joka halusi laittautua nätiksi joka päivä, tuli takaisin ja siitä on kyllä kiittäminen myös teitä :) Muistutitte että täytyy olla sellainen kuin haluaa ihmisenä olla.

Mies otti eilen minusta uudet kuvat. Ensin olin vähän harmistunut että ei tuossa nyt kyllä muutosta näy, mutta sitten tuossa pari tuntia sitten lähetin kuvat tälle uudelle vanhalle ystävälleni ja näin kuvat itse vierekkäin. Ja hitsi vieköön, kyllä siinä muutosta oli! :mrgreen: Se jo pelkästään antoi niin kivan fiiliksen että tuntuu että hei oikeasti, mä todellakin muutun!

Itselläni on myös tekemistä sen kanssa, että arvostaisin itseäni enemmän. Ja välillä arvostankin. Mutta siinä on silti oppimista.

Ja terveyteni. Se on minulle tärkeää. En halua maata kolmekymppisenä sängyn pohjalla masentuneena, vaan haluan elää elämääni täysillä.

Paljon oppista, onneksi aikaa riittää :)

Kuva

Tiketti päivitetty 15.4.

ViestiLähetetty: 2013-04-08 20:11:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mielettömän hyviä pohdintoja täällä :smt023 varsinkin HH:n ja päikyn omistajan tekstit kosketti henk.koht minuu todella paljon :smt049

ViestiLähetetty: 2013-04-08 21:10:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos miahkristiina :smt049 :smt039

Pitäisikö huolestua; En enää muista television olemassaoloa. Äsken käänsin kanavan telkkarin puolelle katsoakseni erästä lempparileffoistani eli Harry Potteria. Katsoin vartin ja käänsin telkun kanavan takaisin tietokoneelle. Ja tulin tänne. :whistle: :smt024 :smt043

Täällä tuntuu saavan ajan kulumaan :mrgreen:

Liikuntahaaste:

Uinti vesivyöllä 45min ( en muistanut laskea kierroksia juorutessa ystävän kanssa :D ) 6 / 35

Kuva

Tiketti päivitetty 15.4.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 417 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 821 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00