suopursu kirjoitti:
Ei aurinkovoiteille! Lierihattu päähän ja peittävää päälle, jos pitää pitkiä aikoja olla auringossa.
Mikäs sen mukavampaa kuin istua varjossa katselemassa aurinkoisia maisemia.
Lierihattu EI SUOJAA hajasäteilyltä. Suojaisikin.
Minulla on rosacea, ja aurinko on varsinainen murheenkryyni. Olen ulkoilmaihminen, ihan jo karvaisen perheenjäsenen takia. Jo tähän aikaan vuodesta pitäisi melkein laittaa aurinkosuojaa naamaan, vaikka uv-indeksi on 2. Tänäänkin olin reilun tunnin lenkillä koiran kanssa, ennen kello kymmentä, ja naama tuntuu heti hiukan tulehtuneelta vaikka oli pilvistä. Ihoni ei ärry samaan tapaan mistään muusta kuin pienestäkin uv-säteilystä. Esim. saunoa voin kasvot öljyttyinä ja Lapissa talvella tuli vastaava tulehdusreaktio vasta sinä päivänä, kun oli -30 ja oli aika kova tuuli tunturin huipulla ja poskipäät hiukan paleltui.
En erityisemmin edes pidä auringossa olemisesta, ulkoilen mielelläni aikaisemmin ja pysyn varjossa, jos se on mahdollista (saan helposti päänsärkyä auringosta). Mutta kun sekään ei auta. Päässäni on kesällä aina niin leveärielinen uv-suojahattu kuin vain löytyy (muistakaa, että mitkään olkihatut eivät auta vähääkään, hatun on oltava uv-suojakangasta ja lierin vähintään 7 cm. Ja silti se ei suojaa hajasäteilyltä.)
Söin parhaimmillaan 125 mikrogramma D3 päivässä, eikä sekään auta. Runsas rasvansyönti ei auta. Kovin vähäisiä hiilareita en voi kokeilla, koska alle 80 g hiilareita -->unettomuutta ja liikaa adrenaliinia. En siis voi mennä ketoosiin, mikä EHKÄ auttaisi noihin tulehduksiin. Mutta ei tämäkään hääviä ole.
Erityisen riemullista tässä on se, että nuo aurinkosuojatökötit täytyy tietysti myös pestä pois, ja ihoni ärtyy sitten siitäkin, puhdisti millä metodilla hyvänsä paitsi oil cleansingilla ilman pesulappua. (siis voitelen kasvot avokado-risiiniöljyseoksella, menen saunaan/suihkuun ja hetken päästä huuhtelen öljyn ja toivon että lika lähti mukana.)
Muualle kuin kasvoihin ja ehkä kämmenselkiin ei ole mitään syytä laittaa aurinkovoidetta. Nykyään on todella hyviä uv-suojavaatteita, jotka ovat sitäpaitsi viileämpiäkin kuin puolialastomuus (väljä vaalea vaate on aina viileämpi, kysykää vaikka saudimiehiltä). Uidessa voi käyttää rash guardia. Ulkomailla on itse asiassa "kasvovaatteitakin", välillä olen vakavissani miettinyt hommaisinko tuollaisen:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/a9/d6/f6/a9d6f6d436de9a2faf7943a7afec490a.jpgEn välittäisi vähääkään, vaikka naama olisi kuinka täynnä näppyjä tai katkenneita verisuonia, mutta tuo tulehdus tuntuu tosi ikävältä.