karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-09 08:10:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-04-13 20:09:32 
Poissa
sintti
sintti

24-vuotias, ahmimishäiriöstä kärsivä nainen sekä tarve laskea painoa sekä verensokeria. Kiviä tiellä: laktoosi-intoleranssi ja kala-allergia ovat isoimpia järkäleitä syömishäiriön ohella. Kyseessä binge eating disorder eli BED. Olen todella kyllästynyt syömisongelmiini, ja vaikka yleisesti suositellaankin, ettei syömishäiriön kanssa saisi laihduttaa, niin ehkäpä paleo/lempeä alakarppiruokavalio auttaisivat tässä. En halua diabetesta. Seuraava paastoverensokerin mittaus on toukokuussa ja haluan, että insuliinintuotantoni elpyy. Sokeri on vähän koholla - ja toivon että se siitä laskeekin.

Dieetit lisäävät ahmimista.
Hiilihydraatit lisäävät ahmimista.
Arominvahventeista, suurimmasta osasta lisäaineita, makeutusaineista ja kofeiinista tulee fyysisesti huono olo. Colan olen huomannut lisäävän masennusta, ja sehän ei käy, koska masennusta minulla on muutenkin.

En syö sikaa. Olen tosin harkinnut, että pieninä, mauttomina määrinä voisin lisätä sitä ruokavaliooni. Tai ehkä pitäisi kokeilla sitä kuuluisaa pekonia, etenkin kun minulla on nyt refluksilääkitys. Tavallisesti isosta määrästä rasvaa on seurannut tuskaa. Jännää tosin on, miten helposti kaikenlaiset muffinsit, suklaa ja vanukkaat ovat sujahtaneet mahalaukkuun. Nuo hiljaiset, hyvänmakuiset ilkiöt.

Ruoan syöminen on haasteellista. Ja rasvan lisääminen. Olen pienituloinen yksinasuja, joten käytän myös soijatuotteita, papuja ja linssejä. Laskin aiemmin tiukasti hedelmienkin hiilarit, mutta huomasin tulevani liian neuroottiseksi sen suhteen ja se ei käy kun ruoka tuntuu muutenkin välillä viholliselta. Voi maistuu hyvältä ainoastaan leivällä ja auringonkukkaöljystä en luovu. Oliiviöljyllä on voimakas maku ja herkkämakuaistisena se on haasteellinen käyttää.

Yritän saada kiloja alas (pituus 171,5cm ja paino noin 119kg) sekä sen verensokerin. Toivon, ettei hieman koholla oleva kolesteroli nouse.

Olen hieman epäileväinen karppauksen suhteen, mutta epätoivoisena sitä kokeilee lopulta kaikkea. Siitä olen kuitenkin samaa mieltä, että vähärasvaiset tuotteet ovat kusetusta. Niiden jälkeen tulee nälkä ja närästys - rasvaton maito aiheutti minulle närästystä!

Mutta ehkä tämä tästä. Karpin keittokirjan lainasin kirjastosta ja uskon keksiväni lisää minulle sopivia reseptejä. Makeannälkäisenä valmistin juuri raakasuklaata (jossa raakaelementtien lisäksi 1tl ruokokidesokeria ja n. 50g tummaa, 70% suklaata). : )

ViestiLähetetty: 2013-04-14 07:58:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No heips.

Taisit jo (aloittajan ketjussa?) saadakkin jo ohjeita.
Hyödynnä "reseptit" osio tuosta ylhäältä, siinä voi yhdellä aineellakin etsiä...
Oliiviöljyt on erilaisia, cittarista löytyy Borges extra light, jossa vaan maku on lightia :wink:

Verensokeriin on nopae alentava vaikutus, myös verenpaineeseen. Vain muutama päivä...
Kole onkin sitten mielenkiintoisempi, monta ketjua yleisissä keskusteluissa.
Mutta yleinen muutosketju menee suurinpiirtein niin, ensin nousee, sitten laskee.
mutta kolen sisällä tapahtuu muutosta parempaan, hyvät nousee, huonot laskee.
Kun hyvät nousee paljon, niin kokonais kolekin voi nousta, vaikka se samalla siis paranee....

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2013-04-14 13:14:36 
Poissa
sintti
sintti

Kirjastosta sain paljon karppia luettavaa. Nyt pitäis löytää jokin hyvä "aamupala" (minäkö lorvin pitkään sängyssä, ehei...). Ei tekisi mieli, mutta pakko on syödä. Eilen onnistuin syömään alle 40g HH! Paras ikinä. :)

ViestiLähetetty: 2013-04-14 14:02:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tässä muutama aamiais vaihtoehto...

viewtopic.php?f=1&t=65202

ViestiLähetetty: 2013-04-14 15:33:28 
Ei aamupalaa ole pakko syödä, jos ei maistu. Tämä tietenkin vain silloin, jos voi vapaasti syödä kun on sitten nälkä. Mulla on joskus "pakkoaamiainen" pari raakaa munaa haarukalla vispattuna lasissa ja kermaa perään.

ViestiLähetetty: 2013-04-14 22:40:46 
Poissa
sintti
sintti

Iso Isä: kiitoksia kovasti vaivannäöstä. :)

2 kissaa: Eikö raaoissa kananmunissa ole salmonellavaara? Ja eikö rakenne tunnu inhottavalta? :o

-

Punnitsin itseni tänään. Karppasin ensin 4 päivää, jonka jälkeen oli retkahdus plus pari nihkeää hiilaripäivää. Eilen olin taas "back in the game"... Ja viikon tulos on: -1,7kg! En muista, milloin viimeksi olisin laihtunut noin kevyesti! Olen niiiiin fiiliksissä! Täältä tullaan, uuma!

ViestiLähetetty: 2013-04-18 10:04:35 
Poissa
sintti
sintti

Tuli sitten mielenkiinnosta kokeiltua pekonia. Sitä on kokeiltu neljästi ja huomasin viimeksi kavahtaneeni rakennetta. Yksi vaihtoehto olisi käristää pekoni mahdollisimman rapeaksi, ettei tule inhoreaktiota. Maku on ihan jees. Ja mitä pienemmiksi paloiksi pekoni on leikattu, sen parempi.

Toissapäivänä oli hillitön hiilarihimo, mutta sain itseni pysymään alle 120g HH, mikä on uusi herkutteluennätys ja ystäväni kysyikin että millois musta on noin tiukka tullut. :D Eilen harkitsin kovasti tiukkaa linjaa (alle 20), mutta tulin siihen tulokseen että syömishäiriöisen ei kannata lähteä siihen suuntaan, ei edes hetkeksi. Eri asia sitten, jos sattumalta tulee noin alhainen luku iltaan mennessä. Viiskytä grammaa tuli eilen syötyä, olen tyytyväinen.

Tuli toisen ystävän kanssa kokattua todella hyvää ruokaa: kuullotettua varhaiskaalia, pekonia paloina ja jauhelihaa, päälle kuohukermaa ja annetaan muhia kokoon. Oli niin hyvää! :)

ViestiLähetetty: 2013-04-18 17:01:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei pikkusieppo ja tervetuloa mukaan!

Pieni päätös kerrallaan ja itselle sopivia ruokia etsien, siitä se lähtee. Pekoni on aika helppo saada rapeaksi, paistelee rauhassa kohtuulämmöllä. Tiedän millaista on, kun ruoka on vihollinen ja silti sitä vaan täytyy syödä. On hankala löytää itsestään voimaa olla lempeämpi myös itselleen. Tämä on hirveän helppo sanoa, mutta olen itse huomannut sen että kun antaa itselleen luvan syödä ilman häpeää tai huonoa omaatuntoa niin ettei ole nälkä, syödyn ruoan määrä vähenee. Samoin ruoan jatkuva ajattelu vähenee kun tietää että kun tulee nälkä, voi syödä. Tällöin myöskään ei tarvitse ahmia itseään turvoksiin ajatuksella että kun voin syödä seuraavan kerran vasta (lisää tähän kellonaika) ja siihen asti täytyy jaksaa. Löytäisitkö vaikka kirjastosta Patrik Borg:n kirjan Vinha perä? Siitä oli ainakin minulle apua korvien välin suhteen. Tsemppiä! :smt023

ViestiLähetetty: 2013-04-21 23:30:41 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos Kitty.

Masentaa. Olen muutaman päivän aikana sortunut ainakin yhdellä aterialla hiilareihin. :(

ViestiLähetetty: 2013-04-22 08:13:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Käypä kirjastossa, tsemppiä! :smt056

ViestiLähetetty: 2013-04-23 07:41:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuli pekonista mieleen...
Piöko pieniksi, paista aikansa ja kaada muna-kerma seos päälle.
Eli aivan tavallinen munakas jossa pekonia.
Helppoa ja hyvää...jos sen makuisesta pitää.

Munakkaissa vain mielikuvitus on rajana, voi tehdä vaikka millä täytettynä ja maustettuna.. :wink:

ViestiLähetetty: 2013-04-23 13:57:26 
Poissa
sintti
sintti

Tänään taas täysillä mukana! Murr, minähän en luovuta. :D

Menossa Lidliin ostamaan ainakin juustoa, kermaa ja mascarponea. Makeanhimoon ajattelin mascarpone-suklaamoussen tehdä. Ja lisäksi Lidlistä saa vielä toimivaa tummaa suklaata. :)

Pitää muistaa ottaa päivittäin kromilisä kun se vähentää ainakin jonkin verran makeanhimoa. Nyt on hyvä kun lumet ovat sulaneet niin pääsen möyrimään metsään kameran kanssa. <3

ViestiLähetetty: 2013-04-23 14:05:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja se sokerinhimo helpottaa kyllä, ensiapuna toimii mainiosti kermavaahto ja marjat tai se suklaa(mousse). :)

ViestiLähetetty: 2013-05-28 21:26:24 
Poissa
sintti
sintti

Hei vaan kaikki, iloisia uutisia! Viimeksi marraskuussa paastoverensokerini oli 6.9. Kävin eilen taas kokeissa ja tänään kuulin tuloksen:

Kaikki verensokeriarvot olivat normaalin rajoissa ja marraskuun luku oli laskenut 5.6:een! Lisäksi kilojakin on lähtenyt kivasti. :)

Paino oli aamulla 115,3, eli alkuviestiin verrattuna olen pudottanut 3,7kg!

Olen niiin fiiliksissä! Vaikka mulla tulee ahmintoja, niin jatkan hyväkarpisti, joinakin päivinä saatan syödä enemmän hiilaria, mutta yritän pitää sen alle 100gHH/d. JEEEEEEEEEEEEEEE! =D>

ViestiLähetetty: 2013-05-29 05:42:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hienostipa on lähteänyt sinun pudotuksesi käyntiin :) Sopii olla itsestänsä ylpeä! Pienet, yksittäiset repsahdukset kuuluu elämään, etenkin meillä joilla on niitä ylimääräisiä kiemuroita pään sisällä.

Komppailen Kittyä ja sanon, että opettele olemaan itselle joka päivä hieman lempeämpi. Se on prosessi, joka itsellä on menossa tällä hetkellä ja se on auttanut niin ahmintaan kuin painonpudotukseen liittyvään ahdistukseenkin (work in progress!)

Tsemppiä sinulle! Jään seuraileen :)

Nykyinen päikky: Puuhailijan elämänkerta
Vanha: Ahdistaako?

ViestiLähetetty: 2013-05-29 14:08:44 
Poissa
sintti
sintti

Kiitoskiitos! Joo, itselleen on tosiaan opittava olla lempeä. Muuten sitä alkaa vikuroimaa ja kärryt kippaa. :D

ViestiLähetetty: 2013-05-29 16:45:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tervetuloa mukin puolesta!

Jään seuraamaan :)

ViestiLähetetty: 2013-05-31 10:45:49 
Poissa
sintti
sintti

Tänään on saavutettu ensimmäinen välitavoite, juhlat pystyyn! Painan nyt 114,8kg eli alle sen 115! Ihan mahtavaa. Viime viikosta painoa on tippunut 900g. :) Olen niin iloinen, jälleen!

(kokonaispainopudotus 4.2kg ja pahimpaan painoon eli 120.1:een verrattuna jo 5.3kg)

:smt026 :smt034 :smt035 :smt041 :smt040 \:D/

ViestiLähetetty: 2013-05-31 15:07:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

:smt040 Mahtavaa!

Nykyinen päikky: Puuhailijan elämänkerta
Vanha: Ahdistaako?

ViestiLähetetty: 2013-06-07 11:06:05 
Poissa
sintti
sintti

Tänään onkin sitten tullut reilu kilo lisää (toivon että se on hormonaalista) ja sentti vyötäröön sekä lantioon. Masentaa ja vituttaa antaumuksella. Miten voin saada itsestäni taas otteen karppauksen suhteen kun kaupassa ei ole karppeja jäätelöitä ja joka paikassa mussutetaan herkkuja? :smt013

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00