Lueskelin noita sun aiempia postauksia ja menee vähän hankalaksi auttaa jos et jaksa
edes yhden päivän makroja laskea. Kun sitten näkis onko liikaa proteiinia, rasvaa vai
hiilareita. Rasvaakin voi olla liikaa siinä mielessä että jos keho saa kaiken tarvitsemansa
energian ruoasta niin omia varastoja ei tarvitse käyttää. Mutta ei sekään valttämättä
painoa nosta jos hh:t on todella alhaalla. Ja on varmasti terveydelle suotuisampi vaihto-
ehto. Tai syötkö mahdollisesti liian vähän? Sekin on mahdollista!
Karppauksen teho perustuu (tai ainakin se mihin johtopäätökseen olen itse tullut) siihen
että ruoka pitää paremmin nälkää joten ei tarvitse koko ajan olla esim. välipaloja syömässä
eikä niin herkästi syö liikaa tai turhaan kunhan kropan nälkä-signaalit ovat kondiksessa ja
ihminen myös tunnistaa oikeasti koska on nälkä, koska jano jne. Rasvaa ei pidä pelätäkään,
itsekin pidän rasvan saannin siinä 150g/päivä (täysravaiset lihat, kerma, voi ja oliiviöljy) ja
nyt olen tällä viikolla ihan mielenkiinnosta laskeskellut makroja parilta päivältä ja totesin
että syön ehkä vähän liikaa proteiinia joka voi olla syynä lähiaikojen painon jumitukselle
(+ ihan vaan hetkellisenä vaikuttimena kohta alkavat menkat).
Esim. liiallinen juuston syönti voi nostaa proteiinit aika korkealle (juutossa on proteiineja
yleensä melkein yhtä paljon kuin rasvaa (esim. emmental 100g: rasvaa 30g, proteiinia 27,9g)
Ja yli kropan tarpeen syöty proteiinihan muutetaan elimistössä sokeriksi --> verrattavissa
ihan hiilareiden vaikutuksiin. Eli proteiinia voisi syödä n. 1-1,5g/painokilo (joidenkin mukaan
painoksi otetaan tässä tavoitepaino joka on sinänsä ihan järkeenkäypää) Jos siis tavoite on
vakkapa 70kg niin 70-105g proteiinia olisi se päivittäinen tarve. Osa myös pyrkii jaottelemaan
ne proteiinit mahdollisimman tasaisesti joka aterialle.
Itse olen tosiaan tätä nyt alkanut seuraamaan kun mulla tuppaa joko lihaa ja/tai juustoa
tulemaan herkästi liikaa. Finelin sivuilta voit joko suoraan hakea ruoka-aineen makrot tai sitten
ottaa eniten/vähiten listauksen esim. hiilihydraattien tai proteiinin suhteen. Myös ihan täältä
foorumilta löytyy (tuolta ylhaaltä) Ruokakulma johon voit syöttää ne syömäsi ruoat ja näet
makrojakauman. Se voisi kuitenkin tässä vaiheessa oikeasti antaa osviittaa sen suhteen että
mitä korjausliikkeitä voisi mahdollisesti miettiä. Sellainen ihan yhden päivän tyypilliset ateriat.
Tuli vähän pitkä sepostus, mutta toivottvasti tästä on jotain apua! Tsemppiä!