No jos vielä jatketaan...
Mitä sitten on onnellisuus? Miksi sitä tavoitellaan? Mitä sillä saavutetaan?
Onko onnea minulle se mitä on toiselle onnea ja onnellisuutta? Miksi meidän elämässämme onnellisuudella ylipäätään on niin suuri merkitys?
Olen samaa mieltä siitä, että raha ei tuone onnea, tosin monessa asiassa tässä yhteiskunnassa siitä on apua, että ns.pärjää, mutta jossain toisessa yhteiskuntajärjestelmässä raha sinänsä ei ole tarpeen, missä tuo toinen järjestelmä sitten on tai olisi, sitä en vielä ole selvittänyt
Pärjääminen ja taloudellinen tasapaino on myös meille tullut kovin tärkeäksi, meillähän on poliittisesti ollut pitkään ilmapiiri, että valtion pitää huolehtia asukeistaan, olla solidaarinen ja tasapuolinen kaikille. Ikävä kyllä tuo ajatus on vahvasti alkanut murtua ja muuttua. Kaiken laiset hyväntekeväisyysjärjestöt ja kampanjat tekevät asioita mitkä selkeästi kuuluisivat valtion ja yhteiskunnan kontolle. Kansalaisia laskutetaan jatkuvasti enemmän ja enemmän asioista, mitkä muutama vuosi /vuosikymmen sitten olivat jopa ilmaisia, mm.terveyskeskusmaksut. Ja tämä tietenkin monelle lisää päänvaivaa pärjäämisestä. Monella ei ole niitä turvaverkostoja ja laajaa ystäväpiiriä joka auttaa jos apua tarvii, niin yhteiskunnassa pitäisi olla herkkyyttä ja tukimuotoja joista apua saa, sitä tarvitessaan. Oli se sitten taloudellista tai henkisempää. Nämä ovat kyllä lähinnä poliittista peliä, tahtoessaan ihmiset kyllä voisivat tehdä asioita toisin, mutta se tahto jostain syystä puuttuu, ja politiikka käyttää sumeilematta hyväkseen näitä "tahtotiloja".
Mutta onko onnellisuus vain hetken huumaa, ja sen menettää silmänräpäyksessä jostain pienestäkin epäonnistumisesta tai onnettomuudesta, ja sitten katkerana vain muistelee kuinka onnellinen olin ennen tätä tapahtumaa?? Vai onko onnellisuus pitkän ajan tuotos, asenne tai jotain muuta? Onko onnellisuus kiinni tavaroissa ja niiden saamisessa / omistamisessa? Onko onnea syntyä suomeen? Ennen sitäkin verrattiin lottovoittoon? Mistä joku joka ei suomessa koskaan ole käynyt edes, saatika kuullutkaan, osaisi tätä elämäntapaa kaivata? Me jotka täällä olemme eläneet ja asuneet, ymmärrämme toki kun vertailemme asioita, että suomessa on moni asia hyvin, mutta sitten taas moni asia ihan syvältä, mutta toisaalta, on varmasti kulttuureja ja asuinsijoja, joista me emme paljoakaan tiedä (vaikkakin median kautta jotain tietoa tuleekin monestakin kulttuurista) niin etteikö elämä voisi olla hyvää muuallakin, ilman näitä els:nkin mainitsemia tuonti-tuotteita/asioita/elämää. No, lähinnä mua on alkanut askarruttaa tuo onnellisuuden määritelmä ja miksi se on saanut niin suuren merkityksen länsimaisessa elämäntavassa, samaa on vähän romantiikan suhteen...mutta ehkä siitä joskus toiste.