karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-30 16:57:40

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 84 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-20 09:09:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mirka kirjoitti:
DeBuyerin blinipannu on myös ollut ylittämätön.

Blinipannussani on jokin piilotettu laskuri :) . Ensimmäiset 6-8 bliniä paistuvat hyvin, sitten yrittävät tarttua pohjaan kiinni. Tässä vaiheessa täytyy pannu pestä, jos haluaa enemmän blinejä paistaa.
Pannun pohjaan on meistllä lyöty muistaakseni "dB", mikä ilmeisesti aiheuttaa ongelmat. Kirjaimet tuntuvat edelleen epätasaisuutena. Täytynee hiekkapaperilla hieman tasoitella pohjaa. Tai syödä vähemmän.

ViestiLähetetty: 2013-06-12 21:35:13 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minulla valurautapannu on ehdoton ykkönen jos pitää paistaa pihvejä, lihapullia tms... Anopin vinkki tarttumisen ehkäisyyn toimii kuin häkä. Voi pitää ensin kuumentaa kunnolla pannussa että alkaa hieman ruskistua. Vasta sen jälkeen lihat/kanamunat tms. pannulle ja ei muuten tartu pätkääkään. Jos lyö kylmälle pannulle voit ja esim. kanamunat niin se kanamuna irtoaa ainoastaan raaputtamalla.

Akseli Herlevi sanoi että valuurautapannu on ainoa oikea pihvien paistamiseen. Syy on siinä, että rauta johtaa lämpöä, jolloin pihvi ottaa pintaan kunnolla lämpöä, jolloin liha "palaa" pinnasta kiinni ja mehut jäävät pihvin sisälle. Teflonpinnoite on käytännössä eriste eli kun kylmä pihvi läsähtää pannuun, niin pinta jäähtyy ja pihvi "keitetään" kypsäksi. Itsekin olen tämän huomannut.

Sitten on Hackmanin kovanaama paistokasarina esimerkiksi sienille ja muhennoksille. On toiminut vuosia vaikka pinta ei olekaan nätti. Ei silti polta kiinni.

Uusimpana ostin OBH:n keraamipinnoitetun. Hyvin irtoaa ruuat ja pitäisi olla myös teflonia turvallisempi. Siitä kun ei pitäisi irrota mitään ruokaan. Tuskin silti valuuraudan tasoinen paistotulos esim. pihvin kanssa.

ViestiLähetetty: 2013-06-23 22:30:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyl toi oli mulla sisäänajon puutetta, ne deBuyerit toimii nyt ihan ok.

Muistaakseni Hansin matkassa myös Hans Välimäki paistoi pekonit "nousevalla lämmöllä", eli kylmään pannuun. Musta homma onnistuu molemmilla tavoilla..

ViestiLähetetty: 2013-06-30 21:12:13 
Poissa
sintti
sintti

Meillä suositaan suomalaista ja käytössä lähes paikallinen Ristina-merkkinen pannu. Päivittäin käytetty kolmisen vuotta. Valurautapannun haluaisin myös.

ViestiLähetetty: 2013-06-30 21:24:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hiiliteräspannu on myös täällä käytössä. Erinomainen hintalaatusuhde tuossa deBuyerin pannussa. Maksoi vaivaiset 30 euroa ja ollut käytössä jo lähes 3 vuotta eikä valittamisen sanaa ole, kun kohtelee oikeuin. Lisäksi kaapista löytyy äitiltä saatu kirpparilöytönä hankittu valurautapannu ja valurautapata. Eniten käytössä olevat kattilat olen ostanut kirpparilta, kumpikin maksanut 4 e. Kummassakin on paksu pohja, johon ei edes maitopohjaiset jutut tartu. Ja on siis pinnoittamatonta ruotsumatonta terästä. Uunivuoissa suosin Pyrexiä, kaikki omani olen ostanut kirppareilta nekin. Keittiövälineissä ei aina tosiaan ratkaise hinta.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2013-07-06 20:14:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen ollut laiska ja aina laittanut teflonpannut pesukoneeseen. No nehän on menneet alle vuodessa pilalle. Viimisimmät, "professional" Jamie Oliverit kun menivät vuoden vanhoina pilalle (pinnoite naarmuilla), päätin siirtää perheen valurauta-aikaan.

Surullista, mutta totta, en saanut valurautapannua kaupasta kotiin sen painon takia. Piti lähettää mies ostoksille, pyysin pari pannua, no sehän toi kaks isoa Gensen pannua. En ollut tajunnut sanoa, että toinen sais olla pieni.

Tosiaan lapussa luki, et on valmiiks soijaöljyllä laitettu, ni aloin vaan paistelee. Tarttu kiinni. Laittelin sit reilusti oliiviöljyy, käryyttelin sitä ja kokeilin uudestaan. Sain silleen munat paistettuu et oli hulluna rasvaa. Ekaks voita pannuun, sit peksut, sit lisää voita ja munat. Ja ku pannu on niin iso ni tuntuu tyhmältä tehä vaan muutama muna. No lopputuloksena olen ollut ihan ähkyssä ja mahakipusenakin munakkaat syötyäni.

Sit tulin karppilandiaan katsomaan ja hokasin et jaa, ois pitänyt ostaa hiiliteräspannu (ehkä). Tänään näin kaupassa keraamisen pannun, jota mainostettiin ekologiseksi ja luonnonmukaiseksi. Mietin että nyt tuun ennen ostamista karppilasta katsomaan :D

Sankijabriha kirjoitti:
Uusimpana ostin OBH:n keraamipinnoitetun. Hyvin irtoaa ruuat ja pitäisi olla myös teflonia turvallisempi. Siitä kun ei pitäisi irrota mitään ruokaan. Tuskin silti valuuraudan tasoinen paistotulos esim. pihvin kanssa.

Onkohan se oikeasti turvallinen, luonnonmukainen jne.? Haluan nyt vähän vältellä noita kemikaaleja, se oli suurin syy tefloneista luopumisenkin. Ainakaan Suomi24:ssa joku ei ollut ollut tyytyväinen pannuunsa: http://keskustelu.suomi24.fi/node/10844573

Edelleen siis puuttuu pienempi pannu tai munapannu, että ostasko pienemmän valurautasen, hiiliteräspannun vai keraamisen? Vaikeaa...

muoks: olen siis jotakuinkin lukenut myös tuos toisen ketjun, en sieltä huomannut mainintaa tuosta, että onko se keraaminen oikeasti turvallinen. Hiiliteräs ei ilmeisesti juuri ole kevyempi kuin valurauta, niin siksikin sitä keraamista katselen. Mulla on jotain pulmaa lihaksissa, nyt on useampikin fyssari/lääkäri sanonut, että lihakset ovat oudon heikot, ja fyssarin testin mukaan käsien lihasvoima on 70-vuotiaan tasolla. Voi liittyä tuohon pari vuoskymmentä hoitamatta sairastettuun rT3-pulmaan tai sit T3-hoitoon, kun Jaakkolan mukaan se vie lihakset. Mielestäni olen kyllä jo vuosia ollut oudon heikkovoimainen, siis jo ennen T3-hoitoa. No on syy mikä tahansa, niin kevyempi pannu voisi olla hyvä, jos vaan on turvallinen ja terveellinen kemikaalikuorman kannalta.

muoks2: meillä on kaiken lisäks keraaminen liesi, pelkään et rikon sen pudottamalla valurautapannun siihen.

muoks3: mitä muuten tarkoittaa, kun siinä pannun paketissa luki (siis gensen valurauta), että magneettinen pohja? Mitä sen on tarkoitus tehdä?

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2013-07-07 00:42:44 
Poissa
modekarppi
modekarppi

Kuva

Kirpparilta ostin kaksi hyvää valurautapannua. Ne kun putsaa ja rasvapolttaa huolella, niin muuta ei tarvita.

ViestiLähetetty: 2013-07-07 14:51:39 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Magneettinen pohja tarkoittaa, että pannu toimii myös induktioliedellä. Hiiliteräs on huomattavasti kevyempi kuin useimmat valurautapannut, joskin Ruotissa tehtiin 50-luvulla myös kevyehköjä valurautaisia, jotka oikein hyviä.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2013-07-18 18:55:06 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Ostin juuri ekan hiiliteräspannun mutta onko normaalia että pohja menee heti mutkalle jo ensi kuumennuksella ja samoin tokalla, jolla tein rasvanpolton, vaikkakin kuumensin pannun todella hitaasti enkä antanut mennä täysille... Jäähdyttyään kyllä palautuu melkein suoraksi.. Pitäisköhän uutta pannua vähän kopauttaa vasaralla?
Kertokaa te joilla on enemmän kokemusta hiiliteräspannuista että meneekö mutkalle lämmetessä vai nou?

Auttakaa jäbää.. :)

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2013-07-18 19:51:42 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Jäbälle tuollaista tietoa josko siitä apua olisi:

"Hiiliteräspannun prässätty runko saattaa toisinaan hieman vääntyä. Sen estämiseksi on syytä välttää kuuman pannun laittamista kylmään veteen. Myös pannun käyttäminen lieden täysillä tehoilla saattaa aiheuttaa vääntymisen. Jos vääntymistä pääsee tapahtumaan, kannattaa pannu laittaa kestävälle alustalle väärinpäin ja kopauttaa vasaralla keskelle pannun pohjaa."

Niin ja topicin kysymykseen...itselläni on vuosikymmeniä vanhat valurautapannut..myös kaksi erikokoista lettupannua.Parasta A-luokkaa,äidin peruja :wink: Tässä isompi lettupannu :D

ViestiLähetetty: 2013-07-18 19:58:56 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Voikku kirjoitti:
Jäbälle tuollaista tietoa josko siitä apua olisi:

"Hiiliteräspannun prässätty runko saattaa toisinaan hieman vääntyä. Sen estämiseksi on syytä välttää kuuman pannun laittamista kylmään veteen. Myös pannun käyttäminen lieden täysillä tehoilla saattaa aiheuttaa vääntymisen. Jos vääntymistä pääsee tapahtumaan, kannattaa pannu laittaa kestävälle alustalle väärinpäin ja kopauttaa vasaralla keskelle pannun pohjaa."

Niin ja topicin kysymykseen...itselläni on vuosikymmeniä vanhat valurautapannut..myös kaksi erikokoista lettupannua.Parasta A-luokkaa,äidin peruja :wink:

Joo, ei ole liesi ollut täydellä teholla, enkä ole pannua veteenkään laittanut..
Ei viitsisi heti moukaroida uutta pannua..

Johtuukohan keraamisesta liedestä, toi vääntyminen?

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2013-07-18 20:34:00 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ei mulla ainakakaan ole induktiolla vääntynyt mikään niistä, vaikka olen polttanut aivan täysillä tehoilla. Semmoisilla joihin harvalla keraamisella edes pääsee. Minä ottaisin yhteyttä myyjään ja kysyisin vaihtomahdollisuutta. Jos vaikka virheellinen yksilö.

ViestiLähetetty: 2013-07-19 04:43:02 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Mirka kirjoitti:
Ei mulla ainakakaan ole induktiolla vääntynyt mikään niistä, vaikka olen polttanut aivan täysillä tehoilla. Semmoisilla joihin harvalla keraamisella edes pääsee. Minä ottaisin yhteyttä myyjään ja kysyisin vaihtomahdollisuutta. Jos vaikka virheellinen yksilö.

Hyvä vähän odottelinkin että saisin vastauksen Mirkalta, kun olen tätä ketjua lukenut, niin huomannut että löytyy kokemusta hiiliteräspannuista..
Koitan tänään täräyttää 21unnisella vasaralla keskelle ja katsotaan auttaako?

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2013-07-19 13:41:45 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Onko tuo pannu Mariuksen myymä italialainen (mitä nyt tuota ohjetta googlasin)? Katso miten käy. DeBuyer ei tee tuommoista vääntymisvarausta. Kovat lämpötilat kuuluvatkin enemmän ranskalaiseen kuin italialaiseen keittiöön, voi olla materiaalieroja.

ViestiLähetetty: 2013-07-19 16:25:56 
Poissa
apina
apina

Ei oo DeBuyer vääntyillyt. Unohtui joskus hellalle täysillä lämmöillä vartiksi tyhjänä, ei vääntynyt. Kylmää vettäkin laskin joskus vahingossa kuumalle pannulle, ei viäntynnä.
Tämä ei ole mainos!

ViestiLähetetty: 2013-07-19 19:18:45 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Olin yhteydessä myyjään ja sanoi että pari viallista ollu tän vuoden aikana, eikä non pitäisi pannun käyttäytyä, joten eikun vaihtamaan vaan....

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2013-07-20 17:38:56 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

jäbä kirjoitti:
Olin yhteydessä myyjään ja sanoi että pari viallista ollu tän vuoden aikana, eikä non pitäisi pannun käyttäytyä, joten eikun vaihtamaan vaan....

Pannu vaihdettu, sekä kahteen kertaan testattu kuumentamalla ja tehty ruokaa paistamalla, sekä hauduttamalla.... Hyvin pelittää!
Miten mä olen voinut elää ilman hiiliteräspannua? :shock:
Pannu varaa ja pitää lämmön hyvin vaikkakin latasin sen lähes täyteen kanaa, ruskistui kivasti ja poltti pinnat kiinni...
Kiitokset Mirkalle ilman kommenttejasi tässä ketjussa en olisi lähtenyt kokeilemaan ko. pannua.. Nyt en suostu luopumaan tuosta millään, vaikkakin vasta ekat paistot tehty.. :)

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2013-07-20 19:05:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jäbä kirjoitti:

Tätä tulee itsekin silloin tällöin pohdittua. :lol: Ylivoimaisesti hinta-laatusuhteeltaan paras (ja noin yleensäkin) keittiöväline, jonka olen koskaan ostanut! :smt049

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2013-07-26 09:37:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jäbä kirjoitti:
jäbä kirjoitti:

Pannu vaihdettu, sekä kahteen kertaan testattu kuumentamalla ja tehty ruokaa paistamalla, sekä hauduttamalla.... Hyvin pelittää!
Pannu varaa ja pitää lämmön hyvin vaikkakin latasin sen lähes täyteen kanaa, ruskistui kivasti ja poltti pinnat kiinni...
Kiitokset Mirkalle ilman kommenttejasi tässä ketjussa en olisi lähtenyt kokeilemaan ko. pannua.. Nyt en suostu luopumaan tuosta millään, vaikkakin vasta ekat paistot tehty.. :)

Ja ootahan vaan, mitä pidempään käytät,sitä enemmän pannuun rakastut :wink: Se vain paranee ja paranee kaytössä!

ViestiLähetetty: 2013-07-26 17:11:37 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Tässä uudessakin on aavistus kieroutta pohjassa...

E: Itseäni ei haittaa mutta mietityttää että onko normaalia.. No ihan sama, hyvä pannu joka tapauksessa..

Kliks->Instagram täsä

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 84 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00