karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-04 23:57:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-10-09 13:45:48 
Poissa
sintti
sintti

Selasin hakutoiminnolla onko tästä aiheesta jo foorumilla, mutta en löytänyt (jos on niin voitte linkita ketjun ja sulkea tämän) ja netistä olen hakusanoilla etsinyt tietävämpiä ihmisiä.
Elikkäs ongelmani on tämä:

kaksi viikkoa takana niin, että on hiilarit alle 20g. Rasvaa kokonaisruuasta n.65-70% (käytän apuna Kalorilaskuri.fi ja fineliä).

Olo on ollut hyvä, kevyt ja painokin tippuu alas kohisten. Vettä menee ja ketoosissa ollaan tikkujenkin mukaan.

Ainoa ongelma on korkea/kohonnut leposyke joka on siis nyt vasta alkanut oireilemaan.
Tunnen kun sydän hakkaa "kurkussa" ja tuntuu ettei saa kunnolla henkeä. Joudun (varsinkin iltaa kohden) hengittämällä hengittää ja tunne on kuin en saisi happea tarpeeksi. Syviä huokauksia ja syvähengityksiä. Soitin jopa yksi ilta päivityksen sairaanhoitajalle kun tuntui että saan jonkun sydänkohtauksen kohta.

Liikuntaa olen ennen induktio harrastanut n. 4-5krt viikossa ja eilen salilla syke pelkästään jo pyörällä polkemisesta sinne nousi tappiin. Tietyissä harjotteissa joissa tiedän omat sykkeeni oli suuria vaihteluita ja melkein maksimeilla mentiin jopa kevyissä jutuissa.

Haluisin jatkaa induktiolla vielä koska painoa on 116kg ja kiloja ropisee...Enkä ole hiilareita sinänsä edes kaivannut.

Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia tai osaisiko joku auttaa? Olisin hirveän kiitollinen...

ViestiLähetetty: 2013-10-09 15:02:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Näihin yleisesti annettu ohje taitaa olla: Suolalla ja magnesiumilla pitäisi helpottaa tuon olon.
(Ja liikunnan suhteen sitten kun on kroppa oppinut rasvapolttoiseksi, mikä vie eri ihmisillä eri pituisen ajan.)

On tästä ketjuja foorumilla, mutta en keksi itse millä hakusanalla hakisi, aloittelevien karppaajien osastosta todennäköisesti löydät helpoimmin, kun on sellainen alkuvaiheen ongelma. (Itsellä ei kokemusta kun en ketoile.)

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2013-10-09 16:10:30 
Poissa
sintti
sintti

Toisinsyöjä kirjoitti:
Näihin yleisesti annettu ohje taitaa olla: Suolalla ja magnesiumilla pitäisi helpottaa tuon olon.

Himalajan ruususuolaa ja merisuolaa olen ottanut välillä ihan kämmenestä suuhun mutta en ole huomannut auttavan asiaa...

Foorumilla on pyörinyt alhaisia verenpaineita mutta korkeista leposykkeistä en nähnyt ketjua...Ja pahempi oire on tämä hengittäminen. Pelkästään paikallaan istuminen ja pitää haukkua henkeä.

Ja olen siis kilomääriin nähden urheilullinen ja suht hyväkuntoinenkin siis eli vuosien liikuntatausta takana joten en näe sen olevan syynä. Kauaa ei jaksaisi kärvistellä olosta...

ViestiLähetetty: 2013-10-09 21:26:50 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Nosta hyvä ihminen niitä hiilarimääriä jos tuommoista tulee #-o Atkinsillakin on tarkoitus olla vain se 2 viikkoa n.20g hh ja sitten nostaa viiden gramman ryppäissä joka viikko.Sitten kun painon lasku pysähtyy,palataan yksi vitosen pykälä takaisn päin.Ketoosissa nimittäin voi olla ja pysyä korkeammillakin hiilareilla.
Onko sulla kilpirauhasta tutkittu? Mulla oli tommosia silloin kun se alkoi temppuilemaan.Kaikille ei sovi ketoilu ja vielä kovin alhaisilla hiilareilla.Itse vaihdoin suolan takaisin mineraalisuolaan joka on jodioitu.Tämä siis kilpirauhasta ajatellen.

ViestiLähetetty: 2013-10-10 16:00:18 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos paljon Voikku vastauksestasi!

Mulla menee huomenna vasta täyteen 2 viikkoa induktiolla. Tarkoitus oli olla 4vk alle 20g hiilareilla ja sitten alkaa tuo 5g nosto...
Itselläni on ketoosi tuttu juttu sairaalan painonhallintaryhmässä jossa olin ateriankorvikeilla (VLCD) 10 viikkoa. Siinä olo on ihan hyvä eikä vastaavaa tullut eli näin ajatellen juuri tuo hiilari olisi se määrä joka tuon olon tekee (?) Pusseillahan ketoosissa ollaan, mutta hiilareita vastaavasti on enemmän.

Kilpirauhasesta olen lukenut jo ennen tätä ensimmäistä induktiotani ja pitkälti jo ennen näitä hiilarittoman oireita on ollut noita oireita jota taudinkuva määrittelee. Pitäisi ottaa nyt asiakseen tutkituttaa nuo. Itse teen sellaista työtä, ettei työterveyshuolto kuulu pakettiin ja itse tulee sitten mentyä lääkäriin tutkimuksiin vain "pää kainalossa".

Mun pää ja maha kestää huonosti hiilaria sen olen huomannut eli en usko, että elimistö sitä niiinkään hylkisi. Kun olen vetänyt surutta kaikkea *askaa leivoksista, leivistä alkaen on olo ollut järjettömän tukala, turvonnut ja huono. Tuohon kun olen verrannut niin olen "sinnitellyt" nykyisessä olotilassa kun en siihen halua palata. Tämä on ensimmäisen kerta kun nälkä on elämässäni pysynyt hallinnassa.

ViestiLähetetty: 2013-11-01 22:29:56 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ilmeisesti Atkinssin ohjeita noudatat tällä hetkellä. 2 ensimmäisen viikon aikanahan tota liikuntaa neuvotaan välttämään tai ainakin vähentämään kun keho opettelee tulemaan toimeen vähillä hiilareilla.

ViestiLähetetty: 2013-11-03 13:09:48 
Poissa
sintti
sintti

^

Joo oon huomannut, että kovin intensiivinen urheilu ei sovi induktion kanssa. Oonkin tehnyt sen sijaan raskaimmilla painoilla sarjoja niin ettei syke nouse kovin korkealle. Sama juttu lenkeillä eli pitkiä tasasykkeisiä matkoja. Olo on ollut ton jälkeen ihan normaali eikä ongelmia ole ollut. Ja ruususuolan lisääminen kans auttoi. Olin labrakokeissa (kilpparin vajaatoiminta) ja siellä näkyi mm. alhainen natriumarvo.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00