karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-06 09:37:37

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 240 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 612 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-10-10 06:00:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joulupukki kirjoitti:
10 kiloa lähti 2 kuukaudessa, sitten tuli stoppi. Painoin silloin 72 kiloa. Silloin söin 1500 kcal/vrk ja työ oli hyvin raskasta ruumiillisesti. Terapeutin mukaan "kyllä kaikki laihtuvat yli 1000 kcal vajeella". Ja vitut. Paino lähti hitaaseen, mutta vakaaseen nousuun. Noin 4 kiloa kun oli tullut takaisin

Huomenta
hyvin on kalorivaje toiminut sinunkin kohdalla ihan niinkuin pitääkin.
jos 2 kk lähtee 10 kg, siitä on osa nesteitä.
ja kun nesteet tulee takaisin niinkuin sinulla, paino nousee, mutta silti laihduit oikeasti 6 kg. =D>

ViestiLähetetty: 2013-10-10 06:59:16 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Ari kirjoitti:
Joulupukki kirjoitti:
10 kiloa lähti 2 kuukaudessa, sitten tuli stoppi. Painoin silloin 72 kiloa. Silloin söin 1500 kcal/vrk ja työ oli hyvin raskasta ruumiillisesti. Terapeutin mukaan "kyllä kaikki laihtuvat yli 1000 kcal vajeella". Ja vitut. Paino lähti hitaaseen, mutta vakaaseen nousuun. Noin 4 kiloa kun oli tullut takaisin

Huomenta
hyvin on kalorivaje toiminut sinunkin kohdalla ihan niinkuin pitääkin.
jos 2 kk lähtee 10 kg, siitä on osa nesteitä.
ja kun nesteet tulee takaisin niinkuin sinulla, paino nousee, mutta silti laihduit oikeasti 6 kg. =D>

Minä lihoin lopulta 1700 kcal dieetillä 90 kiloiseksi. Melkein kymmenen kiloa painavammaksi kuin olin aloittaessani. Tähän meni kyllä sitten pari vuotta.

Niin että ei toiminut, ei alkuunkaan. Ja nälkä oli koko ajan, koska laskennallinen kalorivaje oli hirveä. Raskasta siivoustyötä 8 tuntia päivässä, pyörällä töihin ympäri vuoden 10 km suuntaansa, tai vastaavasti bussilla ja kävellen muutama kilometri. Kuntosali oli pakko lopettaa kun reväytin molemmat reidet pahasti tuon 10 kg rutistuksen jälkeen, vaikka jalkaprässissä vähensin painoja koko ajan (sen sijaan että normalisti treenatessa sai yleensä lyödä lisää painoja). Eli mulla lähti reippaasti lihasta, vaikka proteiinin saannista ei ollut kyllä kiinni.

ViestiLähetetty: 2013-10-10 07:48:02 
Koltta; se oli pelkkää Asiaa!
Kumpa noi "fiksut insinöörit ja omakustanne-ravintoteraupetit" , joskus oppisivat ymmärtämään , että ihminen on sisuskalustoineen Yksilö, ei robotti. :smt013

ViestiLähetetty: 2013-10-10 09:55:12 
Vieras kirjoitti:
Työn tekemiseen, vaikkapa lapiolla ojan kaivamiseen, tarvitaan tehdyn työn verran energiaa (energian määritelmä). Jos työtä on tehty 2000 kcal edestä, niin mistä tämä energia tämän työn tekemiseen otetaan?

Mistäs muualta kuin tekijänsä kehon kemiallisista energiavarannoista, energiaa kun ei synny tyhjästä. Työntekijän hyötysuhteesta riippuen tätä kemiallista energiaa vaaditaan joko selvästi enemmän kuin 2000 kcal tai sitten hyvin, hyvin paljon enemmän.

Jos nyt kuitenkin syöt vain 2000 kcal edestä, niin miten ihmeessä voi rasvaa (=ylimääräistä energiaa) kertyä kehoon, kun ojan kaivamiseen vaaditaan yli 2000 kcal?

Tälleen niinkuin rautalangasta vääntäen :)

Tämä on juuri se mitä en itsekään ymmärrä. Mutta olenkin insinööri kuten joku arvelikin :D

ViestiLähetetty: 2013-10-10 10:31:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nämä itseoppineet wannabe ravitsemusterapeutit eli persenautit eivät tajua miten monimutkainen järjestelmä ihmisen aineenvaihdunta on.

Se on evoluution saatossa muodostunut sellaiseksi, että ihminen selviytyy pitkiäkin aikoja vaikeissa, niukoissa ja poikkeuksellisissa tilanteissa. Mekanismit säätelevät kulutusta ja varastointia. Valitettavasti tällaiseen mekanismiin voi tulla myös vikaa. Vika voi olla se, ettei varastoon kerry mitään vaikka kuinka tankkaisi. Mutta vika voi olla myös sellainen että varastoon laitetaan vaikka ei kuuluisi. Ihminen selvitytyy siitäkin, vaikka se on kaikkien kaloriteorioiden ja matemaatikkojen älyn vastaista.

Kalorilaskennasta voin kertoa kaikille huuhaa innasille sen verran, että en valitetavasti teidän fysiikan lakeja pysty noudattamaan.

1) Väärällä ruokavaliolla lihon vajaillakin kaloreilla. Olen diabeetikko ja kärsin siitä että insuliini ei tehoa vaikka sitä on elimistössä riittävästi.
2) Väärällä ruokavaliolla en myöskään laihdu vajailla kaloreilla vaikka matemaatikko kuinka siihen uskoo.
3) OIkealla ruokavaliolla laihdun vaikka syön ylikalorilaskennan noin 500-1000kcal päivässä. (arvot toki vain kotivaa-an ja Finellin arvoilla laskettuna)
4) OIkealla ruokvaliolla en liho vaikka hetkellisesti ylikaloreita on monta päivää putkeen. Tosin rasva tulee sitten perseestä ulos.

Nämä kaikki on omakohtaisia kokemuksia. Omalla perseellä testattuja. Aivan saatanan sama mitä joku metrimake tai hattivatti koittaa väittää, omia kokemuksia ja testaamalla saatuja tuloksia et pysty kumoamaan vaikka minkälaisen rätingin lasket eteen.

ViestiLähetetty: 2013-10-10 11:18:45 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Koltta kirjoitti:
omia kokemuksia ja testaamalla saatuja tuloksia et pysty kumoamaan vaikka minkälaisen rätingin lasket eteen.

Pystyy, jos ihminen onkin vähän epävarma siitä mitä tuli syötyä, ja jäihän ne pari lakritsipalaakin merkkaamatta siihen vihkoon... Ja tämä ilmeisesti toimii usein, siis se että väitetään valehtelijaksi. Mutta kun eteen sattuukin tämän sortin perfektionisti, joka ei suupalaakaan pistele tuulensuojaan käyttämättä sitä ensin gramman tarkalla vaa'alla, niin tuo valehtelijaksi syyttäminen potkaisi terapeuttia kovaa ihan omaan nilkkaan. Pitäisi oikeastaan ihan kädestä pitäen käydä kiittämässä kyseistä (huomattavan ylipainoista naisihmistä) ravitsemusterapeuttia siitä että avasi mun silmät näkemään kuinka avuton virallinen taho oikeasti on.

ViestiLähetetty: 2013-10-10 11:47:38 
Poissa
apina
apina

Aika moni vieras täällä heittelee surutta kommenttejaan, teorioita. Ykspluskaks on hiphop.
Tietty myös omakohtaisia kokemuksiaan - " Syön kaurapuuroa ja juoksen sata kilsaa viikossa kuntosalille ja takaisin, enkä ole sairaslomaa pitänyt koskaan ja olen normaali ja normaalipainoinen. Tuttavapiirini myös on tervettä porukkaa."
No, tämä on siisti ketju, siis oli. 8)

ViestiLähetetty: 2013-10-10 12:10:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aika moni voi tehdä mitä tahansa jonkin aikaa. Minä olen varmaan niitä ihmisiä joilla on luonnostaan lipoproteiini lipaasit enemmän kiinni lihassoluissa kuin rasvasoluissa, eli eipä liho helpolla ja on luonnostaan fyysisesti aktiivinen.

Kolmekymppiseksi pystyin syömään ihan mitä vaan; kasvissyöjien d-vitamiinitutkimuksessa jossa olin parin vuoden ajan, piti pitää ruokapäiväkirjaa viikon verran per kaksi kuukautta kaikkien mittailujen ja kokeiden ohella, laskivat siitä ravintoaineiden määrää jne. Lisäksi sai aina heti kommentteja viimekertaisesta päiväkirjastaan kun oli joku tapaaminen. Ensimmäinen mitä minulta yleensä kysyttiin oli: "onko paino-ongelmia, syöt yli 3000 kaloria päivässä?"

Eipä ollut ei, olin tuolloin jossain 27 ikävuoden tienoilla ja söin lakto-ovo-vegeruokaa erittäinkin virallisesti hyväksyttyjen systeemien mukaan, eli ei höttöhiilareita mutta erittäin vähärasvainen ja korkeahiilihydraattinen ruokavalio kaikenlaisilla siemenillä, jyvillä, linsseillä sun muulla lintujen ruualla ja paaaaaljon vihanneksia ja hedelmiä, rasvaa tosi tosi vähän ja sekin vähä kasvisrasvaa.

Noin kolmekymppiseksi ei mitään ongelmia ruokamääristä rippuumatta (liikuntaa kohtuullisen paljon koko ajan), mutta sitten heti kolmenkympin jälkeen alkoikin paino nousta tismalleen samalla ruokavaliolla ja määrillä ja samalla määrällä liikuntaa. Viidessä vuodessa 10 kiloa. Se kaikki lähti sitten ihan vahingossa, kun burnouttia edeltävän muutaman kuukauden aikana taisin näin jälkiperspektiivillä olla vahingossa puolipaastolla ja ketoosissakin kun ei ollut ruokahalua. Burnoutin jälkeen pistinkin sitten aika paljon asioita uusiksi, mutta edelleen se paino halusi pikkuisen nousta vaikkei yhtä pahasti kuin ennen, koska aloin myös syödä lihaa ja rasvaa. Vasta kun jätin kaikki viljat, siemenet, jyvät jne. pois tuossa viisi tai kuusi vuotta sitten ja aloin mättää rasvaa sen 70% päivän kaloreista, on päästy taas siihen että ihan sama mitä syön niin paino pysyy vakiona.

Että sikäli tykkään siitä että Els aina muistuttaa näille 'syön tonnin pastaa päivässä enkä liho'- kirjoittajille, että katsotaan sitten asiaa uudelleen kymmenen vuoden kuluttua, tai kahdenkymmenen... :D

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2013-10-10 13:13:48 
Poissa
apina
apina

Olis niin paljon asiaa mutta. Kuluta sinäkin kaloreita tutkailemalla näitä viisauksia, http://fi.wikiquote.org/wiki/Suomalaisia_sananlaskuja. :)

ViestiLähetetty: 2013-10-10 13:19:22 
Koltta kirjoitti:
Nämä itseoppineet wannabe ravitsemusterapeutit eli persenautit eivät tajua miten monimutkainen järjestelmä ihmisen aineenvaihdunta on.

Jos ojan kaivamisessa tehty työ (eli sen sen kaivamiseen vaadittu energia) on 2000 kcal, niin paljonko sinun on käytettävä itseesi varastoitunutta energiaa sen kaivamiseen? Yli vai alle 2000 kcal? ;)

ViestiLähetetty: 2013-10-10 13:53:45 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Eipä ollut ei, olin tuolloin jossain 27 ikävuoden tienoilla ja söin lakto-ovo-vegeruokaa erittäinkin virallisesti hyväksyttyjen systeemien mukaan, eli ei höttöhiilareita mutta erittäin vähärasvainen ja korkeahiilihydraattinen ruokavalio kaikenlaisilla siemenillä, jyvillä, linsseillä sun muulla lintujen ruualla ja paaaaaljon vihanneksia ja hedelmiä, rasvaa tosi tosi vähän ja sekin vähä kasvisrasvaa.

Ääripäästä toiseen...ihme ruoalla leikkijöitä nämä karpit, kaiken maailman lakto-ovo-vege-paleo-paimentolais-hyväkarppi-happo-emäs-tasapaino-lektiini-mitä lie-vahteja :) Itse en ole koskaan vieroksunut hiilareita enkä eläinrasvaa enkä kikkalut jollain ääriruokavalioilla, vaan syönyt kohtuudella normaalia hyvää ja ravitsevaa kotiruokaa. Ilmankos vielä näin viisikymppisenäkin olen hoikka, terve ja kovakuntoinen aktiiviliikkuja.

ViestiLähetetty: 2013-10-10 13:59:58 
Poissa
voipallo
voipallo

Vieras kirjoitti:
Ilmankos vielä näin viisikymppisenäkin olen hoikka, terve ja kovakuntoinen aktiiviliikkuja.

Vain vaatimattomuus voisi sinua enää kaunistaa :smt055

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2013-10-10 14:08:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:

Ääripäästä toiseen...ihme ruoalla leikkijöitä nämä karpit, kaiken maailman lakto-ovo-vege-paleo-paimentolais-hyväkarppi-happo-emäs-tasapaino-lektiini-mitä lie-vahteja :) Itse en ole koskaan vieroksunut hiilareita enkä eläinrasvaa enkä kikkalut jollain ääriruokavalioilla, vaan syönyt kohtuudella normaalia hyvää ja ravitsevaa kotiruokaa. Ilmankos vielä näin viisikymppisenäkin olen hoikka, terve ja kovakuntoinen aktiiviliikkuja.

Tsotsot, minä söin silloin aiemmin niin virallisten suositusten mukaan (kalaakin meni, eli aika tavanomainen ei juuri punaista lihaa syövän ruokavalio) jos makroravinteita katsotaan, että se olisi tehnyt THL:n äärettömän onnelliseksi. Ja SILLÄ ruokavaliolla saatoin syödä miten paljon vain noin kolmekymppiseksi, mutta sitten alkoi vääjäämätön lihominen. Se OLI kotiruokaa, eineksiä en silloinkaan syönyt.

Että mitä tekemistä sillä on nykyisen allekirjoituksessani näkyvän ruokavalioni kanssa? Hiilihydraattisumuko haittaa ymmärrystä vai onko jo kolmostyypin diabetes alkamassa?

Väität nimittäin tuossa tavallaan THL:n suosittelevan ääriruokavalioa... (ja niinhän se kyllä hiilihydraattivetoista suositteleekin.)

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2013-10-10 14:10:44 
jussi kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Ilmankos vielä näin viisikymppisenäkin olen hoikka, terve ja kovakuntoinen aktiiviliikkuja.

Pohjanmaalla ei pidetä kynttilää vankan alla, joten pysyköön vaatimattomuus loitolla minusta jatkossakin :) Lisättäköön listaan sen sijaan nuorekkuus :)

ViestiLähetetty: 2013-10-10 14:17:56 
Vieras 50 omaa hyvät geenit. Ole onnellinen perimästäsi, terve suku.

ViestiLähetetty: 2013-10-10 14:21:42 
Poissa
apina
apina

jussi kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

Kaunis tukka, ja varallisuutta?
Hoikka ja 'kovakuntoinen' voi olla, terve epäilyttää. Yleisesti, ei Vieraan kohdalla ainoastaan.

lis. hei hulinaa, sanoi mummo kun kirnuun pieras :shock:

ViestiLähetetty: 2013-10-10 14:25:01 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Ääripäästä toiseen...ihme ruoalla leikkijöitä nämä karpit, kaiken maailman lakto-ovo-vege-paleo-paimentolais-hyväkarppi-happo-emäs-tasapaino-lektiini-mitä lie-vahteja :) Itse en ole koskaan vieroksunut hiilareita enkä eläinrasvaa enkä kikkaillut jollain ääriruokavalioilla, vaan syönyt kohtuudella normaalia hyvää ja ravitsevaa kotiruokaa. Ilmankos vielä näin viisikymppisenäkin olen hoikka, terve ja kovakuntoinen aktiiviliikkuja.

Tsotsot, minä söin silloin aiemmin niin virallisten suositusten mukaan (kalaakin meni, eli aika tavanomainen ei juuri punaista lihaa syövän ruokavalio) jos makroravinteita katsotaan, että se olisi tehnyt THL:n äärettömän onnelliseksi. Ja SILLÄ ruokavaliolla saatoin syödä miten paljon vain noin kolmekymppiseksi, mutta sitten alkoi vääjäämätön lihominen. Se OLI kotiruokaa, eineksiä en silloinkaan syönyt.

Että mitä tekemistä sillä on nykyisen allekirjoituksessani näkyvän ruokavalioni kanssa? Hiilihydraattisumuko haittaa ymmärrystä vai onko jo kolmostyypin diabetes alkamassa?

Väität nimittäin tuossa tavallaan THL:n suosittelevan ääriruokavalioa... (ja niinhän se kyllä hiilihydraattivetoista suositteleekin.)

Kyllä se ymmärrysongelma on jälleen siellä päässä :) Ääripäästä toiseen alkoi viestini...eli pointtini oli, että miksi kikkailla ensin jonkin erittäin vähärasvaisen lakto-ovulaatio-ökö-köpö-höpö ruokavalion kanssa ja vaihtaa se sitten johonkin erittäin runsasrasvaiseen paleo-pöleö-happotrippi-höpön-löpön ruokavalioon, kun voisi vedellä jatkuvasti silleen kultaisesti keskitietä :)

ViestiLähetetty: 2013-10-10 14:28:39 
Vieras kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:

Onhan näitä ääripäitä ja väliinjääviä:
1. Monet alkoholistit elävät terveinä ja pitkään, kun taas monet alkoholistit kuolevat nuorina.
2. Monet tupakoitsijat elävät terveinä ja pitkään, kun taas monet tupakoitisjat saavat keuhkosyövän.
3. Monet syövät mitä sattuu ja elää terveinä ja pitkään, kun taas osa syö terveellisesti ja kuolee nuorena.

Se, että olet nyt 5-kymppien, hoikka, terve ja kovakuntoinen ei takaa sitä, että eläisit huomista pidempään. Elämän pituuden fuktiona on ihan sama, oletko 5-kymppinen, lihava, sairas ja huonokuntoinen. Monet kovakuntoiset lähtevät saappaat jalassa Spede Pasasen tapaan, kun taas heikkokuntoiset viruu pitkään sairaaloissa.

Karppausta ei olisi olemassa, jos se olisi huuhaata. Se voi olla huuhaata niille, joilla ei vielä ole ongelmia. Se ei ole huuhaata niille, jotka karppauksella paranee.

Fiksut antavat kaikkien kukkien kukkia ja katsoo myöhemmin, mikä kukista selvisi pisimpään ja näytti kauneimmalta.

ViestiLähetetty: 2013-10-10 14:40:16 
Joulupukki kirjoitti:
Koltta kirjoitti:
omia kokemuksia ja testaamalla saatuja tuloksia et pysty kumoamaan vaikka minkälaisen rätingin lasket eteen.

Pystyy, jos ihminen onkin vähän epävarma siitä mitä tuli syötyä, ja jäihän ne pari lakritsipalaakin merkkaamatta siihen vihkoon... Ja tämä ilmeisesti toimii usein, siis se että väitetään valehtelijaksi. Mutta kun eteen sattuukin tämän sortin perfektionisti, joka ei suupalaakaan pistele tuulensuojaan käyttämättä sitä ensin gramman tarkalla vaa'alla, niin tuo valehtelijaksi syyttäminen potkaisi terapeuttia kovaa ihan omaan nilkkaan. Pitäisi oikeastaan ihan kädestä pitäen käydä kiittämässä kyseistä (huomattavan ylipainoista naisihmistä) ravitsemusterapeuttia siitä että avasi mun silmät näkemään kuinka avuton virallinen taho oikeasti on.

Tässä ollaan asian ytimessä: stressamalla sairastuttaa itsensä takuuvarmasti. Lihavuus ei tarkoita sairastumista, ainoastaan kohonnutta riskiä sairastua. Ihmiset olisivat huomattavasti paremmassa kunnossa mikäli he eivät olisi ikinä edes yrittäneetkään (tietoisesti) laihduttaa.

ViestiLähetetty: 2013-10-10 14:42:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Kyllä se ymmärrysongelma on jälleen siellä päässä :) Ääripäästä toiseen alkoi viestini...eli pointtini oli, että miksi kikkailla ensin jonkin erittäin vähärasvaisen lakto-ovulaatio-ökö-köpö-höpö ruokavalion kanssa ja vaihtaa se sitten johonkin erittäin runsasrasvaiseen paleo-pöleö-happotrippi-höpön-löpön ruokavalioon, kun voisi vedellä jatkuvasti silleen kultaisesti keskitietä :)

No eipä ole:
Se mitä silloin söin on juuri se, mitä ihmisten toivotaan syövän THL:n ja muiden virallisten valistajien taholta:
Punaista lihaa ei juuri lainkaan tai hyvin vähän, kalaa, munia kohtuullisesti sekä maitotuotteita (vain vähäravaisia!), vähän rasvaa ja sekin kasvisrasvaa, paljon kokojyväviljaa (enimmäkseen ruista ja kauraa) ja papuja/linssejä sekä suuria määriä hedelmiä ja vihanneksia. Kaikki tämä itse kotona tehtynä ruokana.

Se nyt vain on nykytermeillä, joita ihmiset ruokavalioistaan käyttävät, sanottuna lakto-ovo-fisu-vege, vaikka sitä on hiilihydraattisumuisen aika vaikea varmaan tajuta. :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 240 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 612 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00