karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-17 15:26:02

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: zerynthian oma napa
ViestiLähetetty: 2013-10-20 20:04:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Zerynthia täällä hei!

Olen ex-pallokala-karppaaja joka sai lapsen ja keräsi siitä hyvästä noin 15 kiloa vielä entisestään lisää. Lapseni täyttää kohta kaksi, ja olen jo vuoden verran uhitellut itselleni että "nyt" ja "huomenna" ja "nyt ihan oikeasti s**tana". Mutta jotenkin jään aina vaan jumiin tuohon.. olen ensimmäistä kertaa elämässäni myös pallotellut sellaista ajatusta, että mitä turhaan, en mä voi koskaa kuitenkaan onnistua, kun olen jo melkein 30vuotta harjoitellut, enkä vieläkään osaa #-o
Noh, kävin terveydenhoitajan kanssa jossain kohtaa tätä samaa keskustelua, ja hän fiksusti kannusti ajattelemaan niin, että minulla on kuitenkin näiden kaikkien laihdutusvuosien myötä kertynyt valtava määrä tietotaitoa itse ruosta ja laihtumisesta. Osaan siis teorian hyvin, mutta vielä kun osaisi käytännön tasolla.. :roll:

Noniin se siitä. Tänään leivoin ihanaa sämpylää, sellaista hiilarimöttöä, ja söin riisi-jotain juttua ja söin vielä rieskaakin (ja jogurttia ja mehua...). Ja voi oksennus tätä oloa. Nyt kuitenkin jotain tapahtui päässäni, ja päätin että nyt (ihan oikeasti :smt045 ). Tämä ei tästä muutu ellen minä sitä muuta. Siis tämä elo ja olo. Huomenna käyn ostamassa ruohonjuuresta Detox-jalkalaastareita ja Detox-teetä ja alan taas karppaamaan. Haluan taas hurahtaa tähän! Alan pitämään kirjaa syömisestä ja olostani, se on se joka pitää minut järjissäni. Ja teen tikkerin! Se aina jaksaa mua kannustaa :D

Luin iltalehdestä nuoresta tytöstä joka oli laihtunut yli 70kiloa. :shock: Aivan mieletöntä. Kyllä minäkin sitten. Eipä mulla ole kuin 30 kilon taakka karistettavana. Vain 6kpl 5kilon erää. Kuusi. Vain. Hmh.

Eli tästä se lähtee:
Iltapaino 98,5
Vyötärö 102
Lantio 128
Rinnanympärys 106
Käsivarsi 35
Reisi 70

Viestin otsikko: Re: zerynthian oma napa
ViestiLähetetty: 2013-10-21 18:50:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Emmä ostanutkaan detox-jalkalaastareita, kun ne vaikuttaa aika hömpältä. Teetä ostin ja sitä tässä juuri litkinkin, kookosrasvanokareen kera.
Eka päivä kohta takana, ja osasin töissä kieltäytyä 1) karkista 2) riisistä 3) maidosta ja 4) näkkäristä. Kotona osasin kieltäytyä eilen leipomistani burgerisämpylöistä, ja tein tilalle minuttisämpylän jonka täytin burgeriaineksilla. Hyvin minä! =D>

Päivän mätöt:
- aamu: partista seesaminsiemenillä ja maca-jauheella, kahvia
- lounas: leivitetty ( :roll: ) kanakökkäre salaatilla
- päivällinen: minuttisämpylään tehty burgeri
- iltapala (jos tällä pärjään): detox-teetä kookosöljynokareella

ViestiLähetetty: 2013-10-21 21:07:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tervetuloa siis takaisin, ja tsemppi :hug:

ViestiLähetetty: 2013-10-23 16:44:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tervetuloa :smt006

ViestiLähetetty: 2013-10-23 20:10:49 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos miahkristiina ja Samperin puusilmä! (mikä nikki! :D)

Tänään väsyttänyt ihan jumalattomasti. En tiedä mistä johtuu. Ruokailut menneet ihan ok, mitä nyt pariin rusinaan sorruin kun tyttäreni halusi sellaisia minulle syöttää :lol: Joskus muinoin minulla meni herkästi rauta-arvot anemian puolelle, mutta se ongelma jäi karppauksen myötä joskus 2000-luvun puolessa välissä. Nyt olen tosin ollut pari vuotta ihan sattumanvaraisella ruokavaliolla, joten voipi tietysti olla, että olen ajautunut samaan tilanteeseen. Muistini mukaan väysymys ei ole ainakaan aiaisemmin tullut karppauksen "sivuoireena" vaan päinvastoin, energiatasot ovat nousseet ja pää tuntunut skarpimmalta. Pitäänee seurata ja mennä sitten verikokeeseen jos meinaa jatkua..

Ruokailut:
- Turkkilaista ja mansikoita + minuuttisämpylä juustolla
- 4kpl eineskebbakkoa (työpaikkaruokalassa) ja salaattia. hmpf. Huohoista vaihtoehdoista vähiten huono.
- Minuttisämpylään tehty burgeri
- alpro soya-jogurttia ja marjoja

ViestiLähetetty: 2013-10-27 20:15:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Viikko takana. Ihan hyvin on mielestäni mennyt. Nyt viikonlopun aikana olen sortunut muutamaan ruisleipäviipaleeseen ja hedelmään, mutta muuten olen kyllä ruodoussa pysynyt. Nyt alkaa myös tuntumaan siltä, että ei ole jatkuva nälkä, kuten aikaisemmin. HIeman kesti että kroppa taas tottuu.

Aamupaino 96,6kg :) eli melkein -2kg ekan viikon aikana (tosin iltapainoon verrattuna, mutta kuitenkin)

Kirjahyllystä löytyi "melkein kivikautinen keittokirja" josta tutustuin taas matalaglykeemiseen ruokavalioon. Alankin tässä seuraavkasi lueskella siitä tarkemmin. Yllätyksekseni luin että lanttulla onkin korkeahko glykeeminen kuorma.

ViestiLähetetty: 2013-10-28 09:58:51 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Lantussa on 4,6g hiilareita sataa grammaa kohden Finlin mukaan: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=303&lang=fi

Joten ei mitenkään järjettömästi mutta tietysti selkeästi enemmän kuin monessa vihreässä vihanneksessa :) Tsemppiä viikkoon!

ViestiLähetetty: 2014-03-27 22:17:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Täällä taas.

Olen alkuvuoden käynyt trveydenhoitajalla ja psykologilla paino-ongelmani takia. Psykologi sanoi rauhoittavasti, että ole armollinen itsellesi. Olen ylikuormittunut eritoten työstäni, joten arjesta selvityminen on jo sinäsä ponnistus. Huomasin, että vastasin moneen kysymykseen että "en jaksa, ei vaan ole energiaa", ja se oli ihan sallittu vastaus. Ei tullut mitään, "ei se nyt niin vaikeaa ole" tai "kyllä sinun nyt täytyisi". Hän ymmärsi. Ja mietimme yhdessä, että tässä kohtaa teen palveluksen itselleni, jos keksin mahdollisimman helppoja keinoja lisätä vähän liikuntaa ja korjata vähän ruokavaliota. :shock: Tämä teki minut jotenkin autuaaksi, mutta samalla motivotuneeksi.

Kyllä tämä tästä. Liikunnan osalta hyvä kikka oli se, että kävelisin työpaikalta muutaman bussipysäkin väliä ennen kyytiin menoa. Joo, se on helppo ja siihen riittää aika. Ruokailun osalta tavoitteena on syödä välipala töissä, ja pitää iltapäivällä tauko. Mielellään syödä tauolla, mutta voin myös vain syödä koneen ääressä jos siltä tuntuu. Vapauttavaa ja helpottavaa. Nyt pitää enää keksiä hyviä välipaloja ja muutenkin palautella ruokavaliota hieman karpimmaksi.

Kreikkalaista jogurttia ostinkin jo, mutta se ei ehkä ihan nyt koko asiaa aja :D. Nyt on kuitenkin jollain tapaa helpottunut ja vähemmän syyllinen olo. Tickeri pitää huomenna päivittää vielä johonkin alkulukemaan, joka varmaan on 100 pahemmalla puoella.. :oops: Saas ny nähdä miten tämä tästä etenee.

ViestiLähetetty: 2014-03-31 19:48:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joo , tickerin päivitys. Lähtöpaino 101kg :roll:
Ei vieläkään tunne itseäni "kunnolla motivoituneeksi" mutta pakkohan se nyt vaan on aloittaa, motivaatiolla taikka ilman. Kohta iltalenkille. Ensin lataan vaan jonkun äänikirjan kuunneltavaksi.

ViestiLähetetty: 2014-04-01 20:53:15 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Me olemme aikalailla samassa veneessä, hyvin samassa painossa ja elämäntilannekin on samankaltainen, joskin minä olen vielä kahden pienen lapsen kanssa vielä kotona ja hakemassa työtä syksylle. Tämän päivän painoni oli 100,7 kg... Minulle karppaaminen pienillä poikkeamilla (siis ennen kaikkea maitosuklaalla ja jäätelöllä) on tullut jo elämäntavaksi, mutta tuo suklaa ja muut pitäisi lopullisesti saada häädettyä, jotta paino lähtisi laskuun.

Jos tuntuu ylivoimaiselta, kannattaa lukea aiheesta paljon ja lähteä tosiaan yksinkertaisista muutoksista. Kun niistä tulee rutiineja, voi tehdä jonkin toisen muutoksen ja hiljalleen voi huomata, että omassa kropassa ja voinnissakin tapahtuu muutoksia.

ViestiLähetetty: 2014-04-05 23:20:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Zerynthialle tsemppiä! Pienin muutoksin tulee pysyvää tulosta. Hyviä neuvoja Annarialla.

ViestiLähetetty: 2015-06-02 21:41:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

En tiedä kuinka aktiivisesti täällä foorumilla enää keskustellaan, onkohan kaikki jo tuolla facebookissa.. halusin kuitenkin mieluummin tänne avautua, kuin sinne omalla nimelläni. Sen verran nolottaa.

En tiedä mitä on taas tapahtunut - tai siis tiedän, mutta en tajua. Olen onnistunut turpomaan vuodessa +10kg. :cry: Taas käynyt psykologilla ja terkkarilla, mutta menee vaan takapakkia. Kaikissa verikokeissakin kävin, mutta ei minussa mitään vikaa ole. Itkeä vollotin terkkarille kun se kysyi, että olenko väsynyt (tai jotain siihen suuntaan)? Et ilmeisesti sitten olen sitten vähän väsynyt. Enää en meinaa mitään laihduttaa, se ei vaan toimi. En pysty, en kykene. Ottaa päähän olla tällainen epäonnistuja. BMI jo melkein 40 ja läskimakkaroita pitää ahtaa liian pieniin vaatteisiin. Haikeudella katson muiden ennen-jälkeen kuvia.. miten kaikki muut onnistuu niin loistavasti?!

Annariian vuoden takaisesta neuvosta pitää nyt varmaan taasen ponnistaa. Mutta nyt jollain eri lähestymisellä kuin aikaisemmin. Hyvinvointi (pah, haluan vaan läskeistä eroon..) - se vaan taitaa olla se juttu mihin pitäisi pyrkiä. Että menisi nukkumaan ajoissa, liikkuisi, ei tekisi liikaa töitä, söisi hyvin jne. Painoa on melkein pakko seurata, koska jos en käy vaa'alla niin se keksii mulle jotain ihan taas hervottomia lukuja seuraavaan kertaan. :smt013

Kun noita aikaisempia kommentteja luen, niin mietin myös että ehkä työpaikan vaihto voisi olla ihan oikeasti terveellistä - olen jatkuvasti sen takia ylistressaantunut ja väsynyt..

ViestiLähetetty: 2015-06-03 06:51:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kaikki eivät ole facessa. Siellä keskustelu menee aivan liian helposti aggressiiviseksi.

Ihminen ei liho ilman korkeaa insuliinitasoa ja insuliinitaso ei voi olla korkea, jos hiilihydraattien määrä on riittävän alhainen. Liian korkea proteiini nostaa myös insuliinitasoa. Rasvaa pitää olla riittävästi, jottei nälkä vaivaa seuraavaan viiteen-kuuteen tuntiin.

Stressi lihottaa, mutta vain lohtusyömisen kautta. Ehkä allekirjoituseni karppauskaaviosta on hyötyä.

ViestiLähetetty: 2015-06-09 21:11:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Haa, hienoa että täälläkin on keskustelua! :)

Ja kiitos Catharsis tuosta linkistä. Hieno kaavio! Herätti ajatuksia, ja erityisesti suolasta.. vältän aktiivisesti suolaa, eikä meillä ruokaankaan yleensä sitä lisätä joten ei olisi ihme jos kärsin sen puutteesta. :shock:

Tänään kävin taasen terkkarilla. Jo vähän parempi fiilis kuin viimeksi. Selväksi kävi, että pitäisi nukkua enemmän ja luoda parempaa rytmiä arkeen..

ViestiLähetetty: 2015-06-09 22:15:30 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Moikka! :D Kyllä täälläkin on porukkaa. Kiva kun tulit mukaan.
Työuupumuksestakin voi toipua. Kokemusta on, mutta se vaatii kyllä jotain muutoksia, omassa toiminnassa, tai sitten ihan työpaikan vaihdon.
Riittävästä unesta voisi aloittaa. Ainakin mulla se on avain kaikkeen hyvinvointiin.
Tsemppiä! :D

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00