erfyt kirjoitti:
Kuinka usein sä siis kävit sen eka pari kk ja nyt kun oot tottunut niin kuinka usein käyt nyt ja kauan oot siel kerrallaan, millanen ohjelma?
En ole koskaan ollut ihan rapakuntoinen, olen aina liikkunut ihan kohtuullisesti. Ratsastan, pyöräilen, kävelen, joogaan, hyötyliikun. Keväällä on tiedossa ilmeisesti vähän rankempi viikon hiihtovaellus Lapissa joten ajattelin aloittaa sitä varten treenaamisen ajoissa. Mun "PT" on samassa firmassa töissä oleva bodariäijä, joka ei ole treenaamiseeni puuttunut sen jälkeen kun teki mulle ohjelman ja katsottiin sen kanssa, miten liikkeet tehdään. Käyn viikon aikana 2 kertaa kuntosalilla, kerran viikossa kahvakuulatunnilla ja parilla kävelylenkillä. Liikun vähintään 6 tuntia viikossa, tähän ei ole laskettu joogaa eikä yleensä ratsastusta mukaan. Saliohjelmassa tehdään koko kroppa läpi joka kerta, "PT" teki 2 eri ohjelmaa joissa on vähän eri liikkeitä kummallekin eri viikottaiselle kerralle. Jalkoihin on joka kerta 3 eri liikettä, vatsalihaksiin 2, selkä, rinta, hauikset, ojentajat ja olkapäät tehdään joka kerta vähän erilaisilla liikkeillä. Joka liikkeessä sarjoja 4 tai 5, toistoja 10-15, painoja pitäisi

olla niin ettei sarjan viimeisiä meinaa jaksaa (välillä vähän lintsaan

) Jos teen kunnolla koko setin menee aikaa noin 90 minuuttia lämmittelyineen. Maksimisyke salilla ylensä on 160-170 (mun henk. koht maksimisyke on 186), keskisyke 130 korvilla. Viimeksi meni kaloreita 595 kcal.
Mä olen alusta asti käynyt salilla tuon 2 kertaa viikossa. Nyt saa jo joissakin liikkeissä pistää lisää painoja tai pystyy tekemään koko sarjan kaikki toistot (esim. pystypunnerrus 4 x 10 pelkällä tangolla). Aluksi meno tuntui aika takkuiselta mutta kun olen tietoisesti harrastanut lepopäiviä ja pitänyt yhden kokonaisen lepoviikonkin niin tuntuu ihan OK:lta. Jos joku tuntuu liian pahalta (esim. tunnin kahvakuulatreeni kahdella 8 kg kuulalla jolta on peräisin tuo 186 maksimisyke), teen sen seuraavalla kerralla kevyemmin.
Olen huomannut sykemittarin ihan korvaamattomaksi apulaiseksi sekä kuntosalilla että muuten liikkuessa. Mulla on taipumuksena liikkua liian kovilla tehoilla, ja nyt kun sykemittari (Polar FT60) antaa mulle viikoittaisen kuntoiluohjelman, joudun ihan oikeasti kiinnittämään huomiota siihen että liikun riittävästi myös alemmilla sykealueilla enkä liikaa sillä korkeimmalla. Kuntosalilla vahtaan siitä lähinnä sitä että missä vaiheessa syke on laskenut riittävästi uuden sarjan aloittamista varten.
Olen myös sitä mieltä että liian verenmaku suussa vain hajottaa kroppansa, ennemmin tai myöhemmin. Yllättävän kevyelläkin menolla kunto paranee.