karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-14 15:33:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1026 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 552 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-12-30 13:09:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jenkkien uusi riskilaskuri on kuulemma aivan syvältä ja sen ovat haukkuneet jo tosi monet lääkäritkin:
Se tuottaa sellaisia arvioita, että statiininsyönti entisestään lisääntyisi. Sitä siis ei ainakaan kannata käyttää mittapuuna oman riskin suhteen. Tässä yksi blogikirjoitus aiheesta: http://drmalcolmkendrick.org/2013/11/19 ... n-by-date/

Miten olisi se ApoA1 ja ApoB välinen suhde? Kuulemma paras sydän- ja verisuonitautiriskien indikaattori, mitä tulee veriarvoihin.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-01-01 17:03:47 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Joulun aikaan tuli nähtyä erinäisiä tuttuja, rakkaitakin, jotka taistelevat kolesterolinsa takia.
Ei niinkään korkean sellaisen, vaan alle ykkösen HDL'ien.
Eikä lääkärin läsnäollessa auta, vaikka kertoisi, että lähes ainoa tapa HDLän nostamiseen on - ruoka.

Ohessa Ruotsin Tommy Tappar-blogin numeroarvoja ultraeläinrasvaiselta ketogeeniselta.
Ne vataavat hyvin oman siippani muutoksia jo vuosikymmen sitten.
50% lisäys HDL'ään on kunnioitettava juttu, varsinkin riskin kannalta.
Muilla menetelmillä kuin ruoalla en ole nähnyt tavallisen suomalaisen miehen saavan HDL'äänsä kuntoon.
Oletko sinä?

Linkki Eenfeldtin 2013-vuosikatsauksesta napatuista Tommyn arvoista:
linkki: http://www.kostdoktorn.se/fina-kolester ... trikt-lchf

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-01-01 17:14:35 
Poissa
sintti
sintti

No mulla oli ennen sitä 20kg pudotusta HDL 0,99 ja LDL 2,99, kok.kol 4,9 ja lekuri kattoi ja sanoi että ihan hyvät on. Kun olin puoli vuotta karpannut oli HDL 1,35 ja LDL 2,65, kok.kol 5,7 ja lekuri sanoi että vähän on korkea. Nyt oli tosiaan HDL 1,49, LDL 2,5, kok.kol 4,3 ja olen jatkanut rasvaisen ruoan syöntiä vaikka hiilarit onkin nousseet tuosta alle 50g/pv tasosta aika paljon. :) Eli kyllä se eläinrasva tekee ihmeitä kolesterolille. Tuota en tiedä, miksi mun kolesteroli on kokonaisuudessaan noin matala, mutta eipä sillä kai niin väliä kun en lääkkeitä siihen syö. Vai?

ViestiLähetetty: 2014-01-01 18:26:24 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

:smt005
suurin osa suomalaisista pelkää että ne kuolee yli 5 koleilla ja jotkut taas täällä karppilassa miettii että onko alle 5 liian matala arvo. :D :D

2. pvkirja: viewtopic.php?f=11&t=27408

ViestiLähetetty: 2014-01-01 19:36:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

pacman kirjoitti:
No mulla oli ennen sitä 20kg pudotusta HDL 0,99 ja LDL 2,99, kok.kol 4,9 ja lekuri kattoi ja sanoi että ihan hyvät on. Kun olin puoli vuotta karpannut oli HDL 1,35 ja LDL 2,65, kok.kol 5,7 ja lekuri sanoi että vähän on korkea. Nyt oli tosiaan HDL 1,49, LDL 2,5, kok.kol 4,3 ja olen jatkanut rasvaisen ruoan syöntiä vaikka hiilarit onkin nousseet tuosta alle 50g/pv tasosta aika paljon. :) Eli kyllä se eläinrasva tekee ihmeitä kolesterolille. Tuota en tiedä, miksi mun kolesteroli on kokonaisuudessaan noin matala, mutta eipä sillä kai niin väliä kun en lääkkeitä siihen syö. Vai?

Mun kolesterolini on 3,9 ja toisinaan todellakin mietin onko se liian matala!
Lääkärin mielestä suhteet olivat huonot. HDL 1.8 ja LDL 1.9. :shock: :lol: Ei taida lääkäreillä ajatus liikkua aina.

ViestiLähetetty: 2014-01-11 22:07:16 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mulla oli edellinen mittaus vuosi sitten ja siitä tulokset
Kol 5.2
HDL 0.95
LDL 4.0
triglyt 0,73
Lääkärin mielestä ihan hyvät, paitsi toi LDL kuulemma liian korkee pitäneekö paikkansa? Tossa laboratorio lapussa ei ollut viitearvoja niinkuin muiden kohdalla vaan luki vaan TAVOITE niin ei itellä mitään haisua kun ei voi verrata ''viitearvoihin''.
Keväällä tarttes käydä uudestaa mittauttamassa.

ViestiLähetetty: 2014-01-12 02:07:35 
Poissa
sintti
sintti

-Tara- kirjoitti:
Mulla oli edellinen mittaus vuosi sitten ja siitä tulokset
Kol 5.2
HDL 0.95
LDL 4.0
triglyt 0,73
Lääkärin mielestä ihan hyvät, paitsi toi LDL kuulemma liian korkee pitäneekö paikkansa? Tossa laboratorio lapussa ei ollut viitearvoja niinkuin muiden kohdalla vaan luki vaan TAVOITE niin ei itellä mitään haisua kun ei voi verrata ''viitearvoihin''.
Keväällä tarttes käydä uudestaa mittauttamassa.
HDL oli aika matala, muuten mun mielestä ihan ok.

ViestiLähetetty: 2014-01-12 07:58:52 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Triglyt on ok, mutta HDL selkeästi riskirajojen alapuolella, ja aika surkea, varsinkin naiseksi.
Virallinen HDL riskiraja taitaa olla 1.2 naisille. Karppinaisilla se on tyypillisesti yli 1.5, joskus paljonkin yli.
Hyvin matala HDL vinouttaa kolesterolisuhteita vaikka muu näyttäisikin hyvältä
... muttet tainnut noiden mittausten aikaan karppaillakaan, tai jotain tapahtui?

Näistä kin arvoista taas näkee, miten kokonaiskolesteroli tai LDL yksin eivät kerro riskeistä mitään.

ViestiLähetetty: 2014-01-12 08:51:26 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

els kirjoitti:
Hyvin matala HDL vinouttaa kolesterolisuhteita vaikka muu näyttäisikin hyvältä
... muttet tainnut noiden mittausten aikaan karppaillakaan, tai jotain .

Nyt muistankin et sanohan se lekuri siitäkin et pitäs olla vähintään 1, et on himpun alakanttiin. Olin kyllä hyväkarpilla ja painoakin joku 58 + et lekuri kehui kuntoa, testit määräsi juurikin siitä syys tä kun sanoin karppaavani. Kaikki oli lekurin mielestä tosi loistavasti...kaikki silloin tutkittiin, jopa keuhkokuvat ja puhallustestit ottivat. Ton jälkeen oonkin sit lihonu yli 20kg. Testejä ottaissa olin ollu 2 viikkoa polttamatta, mut sit meni hiilarimössöjen puputukseksi.. polttanu en oo kohta vuoteen =D> vuoden alusta laihtunu 5kg, kun aloitin tiukalla kuurilla. On se vaan uskottava ettei mulle noi hiilihydraatit sovi, sairastuttaa vaan ja lihottaa. Aloin karppaamaan v2010 ja silloinkin laihduin liki 20 kg, paino pysyy kyllä mitassa jos en sokeriin ja vehnätuotteisiin näppejäni iske.

ViestiLähetetty: 2014-01-12 19:40:22 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

”Hyvä kolesteroli” ei olekaan hyvää kolesterolia (Lähde 1)

Korkea HDL-kolesteroli on yhdistetty pieneen sydäninfarktiriskiin, mutta syy-yhteys on epäselvä. Suuri kansainvälinen tutkijaryhmä tutki asiaa. Tutkijoiden joukossa oli myös suomalaisia kuten dosentti Samuli Ripatti (Suomen molekyylilääketieteen instituutti FIMM), professori Markku S Nieminen (HYKS:n Medisiinisen tulosyksikön johtaja ja Sydäntutkimussäätiön puheenjohtaja), lääketieteen tohtori Juha Sinisalo (HUS), dosentti Marja-Liisa Lokki (HLA-laboratorion johtaja), dosentti Markus Perola (THL), tohtori Aki Havulinna, tutkimusprofessori Veikko Salomaa (THL), ja professori Leena Peltonen.

Lopputulos oli: Geneettiset mekanismit, jotka nostavat HDL-kolesterolia, eivät näytä alentavan sydänkohtausriskiä. Tämä tieto on vastoin konseptia, minkä mukaan HDL-kolesteroliarvon nostaminen järjestelmällisesti pienentäisi sydäninfarktiriskiä.
Tähän samaan tulokseen päätyi lääkeyritys Roche, kun se 7.5.2012 ilmoitti lopettaneensa HDL-kolesterolia nostavan CETP-lääkkeen kehitysprojektin. Lääke nosti tehokkaasti HDL-kolesterolia, mutta ei vähentänyt sairastumisriskiä.
Lääkeyritys Pfizer lopetti CETP-lääkkeen kehityksen jo 2006. Lääke nosti HDL-arvoa radikaalisti, mutta lääkittyjen ryhmässä potilaita kuoli merkittävästi enemmän kuin ilman HDL-kolesterolia nostavaa lääkettä olleita henkilöitä. Lääkkeellä nostettu HDL-kolesteroli ei vähentänyt sydäninfarktiriskiä kuten ei myöskään luonnollisesti (geneettisesti) korkea HDL-kolesterolitaso.

Naisilla sepelvaltimotauti ilmenee yleensä noin 10 vuotta myöhemmin kuin miehillä. Kolesterolihypoteesin perusteella tätä on selitetty sillä, että naisilla on ennen vaihdevuosia korkeampi HDL-kolesterolin taso kuin miehillä ja tämä ehkäisee sydäntautia. Mainittu tutkimus taisi romuttaa tämänkin myytin.

Lähde 1 : http://www.thelancet.com/journals/lance ... 2/abstract

ViestiLähetetty: 2014-01-12 20:04:24 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Leino Utriainen kirjoitti:
Lopputulos oli: Geneettiset mekanismit, jotka nostavat HDL-kolesterolia, eivät näytä alentavan sydänkohtausriskiä.

Sen sijaan ruokavaliosta johtuva HDL-nousu voi indikoida alentunutta sydänkohtausriskiä?

ViestiLähetetty: 2014-01-12 20:46:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olen taipuvainen uskomaan, että terveillä elämäntavoilla ja "oikeilla" ruokailuilla saavutettu matala LDL-kolesteroliarvo sekä korkea HDL-kolesteroliarvo mittareina kuvaavat mm. hyvää sydänterveyttä.

Ehkä vertaukseksi voisi käyttää kuumemittaria. Yksilöillä voi olla jonkin verran erilainen normaali kehon normaalilämpötila. Jos lämpö nousee tai laskee selvästi, jotakin on pielessä. Siis geneettisesti jollakin voi olla vähän korkeampi terve lämpötila kuin toisella, eikä tämä kerro mitään terveydestä. Siis samalla tavalla jollakin voi olla geneettisesti korkea HDL, ei se merkitse mitään.

Jos kehon lämpöä lasketaan lääkkeellä, ei itse tauti sillä parane. Jos kolesteroliarvoja muutetaan lääkkeellä, ei "tauti" sillä parane, mutta haittoja saadaan helposti. Siis kolesteroliarvojakin eli mittarilukemia kannattaa säätää elintavoilla ja ruokajutuilla.

Yllä esitetty tarina on yksinkertaistettu, jotta se olisi helpompaa ymmärtää.

ViestiLähetetty: 2014-01-13 11:49:41 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ehkä vertaukseksi voisi käyttää kuumemittaria. Yksilöillä voi olla jonkin verran erilainen normaali kehon normaalilämpötila. Jos lämpö nousee tai laskee selvästi, jotakin on pielessä. Siis geneettisesti jollakin voi olla vähän korkeampi terve lämpötila kuin toisella, eikä tämä kerro mitään terveydestä. Siis samalla tavalla jollakin voi olla geneettisesti korkea HDL, ei se merkitse mitää.

Eli kun itellä on esm. normaali lämpö 36.1(olen jo tosi sairas kun lämpö on 37 yli vähänkin) , niin voihan noi arvot olla mun normaalit, eikä niistä tartte huolta kantaa, vai kuin?

ViestiLähetetty: 2014-01-13 13:59:49 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

No siis tuo geenikarttojen SNPiden korrelaatiotutkimus ei oikeastaan kertonut sitä, ettei arvoilla olisi väliä.
Paremminkin se yhdessä INTERHEARTIN kanssa tuntuu taas kerran epäsuorasti vahvistavan,
että HDL'ään voi vaikuttaa, ja ettei läheskään kaikki tule perimästä.

Samalla ko postauksen toinen juttu (yhden HDL-lääkityskokeen epäonnistumisesta; yrityksiä on useita) kertoo
ettei lääkkeillä nostettu HDL auta riskinhallintaa yhtään. Mikä ei liene ihme kenellekään täällä?

Jos ajattelit uskoa kolesteroleja, niin Apojen suhde (selaa ketjua taaksepäin) kertoo käytännön kokonaisriskistä ainakin enemmän kuin muut kolesterolit. Triglyt ja HDL/kokonaiskole tosin vihjaavat, mikä se Apo-suhde saattaisi olla, vaikka tarkkaa tulosta ei saakaan kuin mittaamalla ne, ja sitä sinulle ei todennäköisesti ole tehty. Ja tämä vain jos haluat katsoa terveysriskejä nimenomaan kolesterolien kannalta. Mikään pakko ei tietenkään ole, eikä SV-riski ole nuorehkolla naisella kovin kummoinen moneen muuhun vaivaan verrattuna.

ViestiLähetetty: 2014-01-13 14:52:20 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

els kirjoitti:
Jos ajattelit uskoa kolesteroleja, niin Apojen suhde (selaa ketjua taaksepäin) kertoo käytännön kokonaisriskistä ainakin enemmän kuin muut kolesterolit. Triglyt ja HDL/kokonaiskole tosin vihjaavat, mikä se Apo-suhde saattaisi olla, vaikka tarkkaa tulosta ei saakaan kuin mittaamalla ne, ja sitä sinulle ei todennäköisesti ole tehty.

Aikamoinen listahan noita tuloksia on, mut mitkähän ne mahdollisesti ois. Onko merkattu miten tuloksiin? En saa tosta listasta mitään tolkkua kun siinä pitäs olla munuais ja maksa arvojakin, kilpirauhaskokeita ym. ym. :?

ViestiLähetetty: 2014-01-13 15:17:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

TARA

En ole lääkäri, joten en voi enkä halua antaa "virallisia" neuvoja.
Sinun kolesteriarvoilla en olisi huolestunut ja pysyisin ainakin statiinilääkityksestä kaukana. Jos haluat parantaa tuloksiasi eli nostaa HDL-arvoa, olisi kestävyysliikunta siihen parasta "lääkettä". Kohtuullisella liikunnalla ei ole haittavaikutuksia ja sillä voidaan ennakkoehkäistä monia muitakin sairauksia. Tupakoinnista kannatta pysyä ehdottomasti erossa.

LDL-arvo lienee laskettu Sinunkin tapauksessasi kok.kol. - HDL - 0.45 x trigly = 5.2 - 0.95 - 0.45 X 0.73 = noin 4.0

Jos liikunnalla saat HDL:n nousemaan hieman, laskee LDL samalla automattisesti.

ViestiLähetetty: 2014-01-13 16:47:59 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Jos liikunnalla saat HDL:n nousemaan hieman, laskee LDL samalla automattisesti.

Hieno juttu jos liikunta auttaa, sitä on ehdottomasti koitettava (tai siis on jo liikuntaa lisätty) :) Katotaan mitä keväällä tilanne näyttää, onko parannusta tullut.

ViestiLähetetty: 2014-01-15 18:54:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

-Tara- kirjoitti:
Eli kun itellä on esm. normaali lämpö 36.1(olen jo tosi sairas kun lämpö on 37 yli vähänkin) , niin voihan noi arvot olla mun normaalit, eikä niistä tartte huolta kantaa, vai kuin?
Jos mittaat kainalosta niin ovat normaalit. Kehon sisällä kun on lämpimämpää kuin kainalossa.

ViestiLähetetty: 2014-01-24 10:48:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pitkästä aikaa tässäkin ketjussa! Ei oo kolesteroliasiat paljon kiinnostaneet sen jälkeen kun luin The Great Cholesterol Conin. Mutta, kun nuo nyt tuli mitattua muiden kokeiden joukossa, niin raportoin.

Vuonna 2001, 19v. leivänsyöjä:
Kok. kol: 3
Trigly: 0.5
HDL: 1.7
Laskennallinen LDL: 1.1

Vuonna 2009, reilu vuosi karppausta takana:
Kok. kol: 7.7
Trigly: 0.84
HDL: 1.75
Laskennallinen LDL: 5.5

Nyt, 5 vuotta karppausta takana, sekä kaksi lasta maailmaan välissä:
Kok. kol: 5.7
Trigly: 0.5
HDL: 1.8
Laskennallinen LDL: 3.6

Mitä mieltä? Oma muistikuva on että nää arvot ois aika lailla ihantelliset nyt. Tais tuo kokonaiskolesterolikin olla kuolleisuuskäyrän U:n pohjassa.

Niin että munaa ja voita napaan vaan!

ViestiLähetetty: 2014-01-24 10:57:09 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Turvallisilta nuo näyttävät :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1026 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 552 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00