karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-15 16:23:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 111 12 13 14 1518 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mikä teitä vaivaa?
ViestiLähetetty: 2014-01-21 14:47:35 
Poissa
apina
apina

Maaseudun Tulevaisuus on mieltä, ettei suomalaiset saa riittävästi kuitua. Täysjyvää pitäis syödä. Fågelholm. Mua vaivaa. Hymiö

ViestiLähetetty: 2014-01-21 16:43:49 
els kirjoitti:
Entä mitä lisaravinteita, vitamiineja tai lääkkeitä käytätkään ihanan kroppasi ylläpitoon?

D-vitamiinia 50 mikrogrammaa päivässä. Useimmiten treenin päälle 20g heraproteiinia. Siinäpä ne.

ViestiLähetetty: 2014-01-21 17:26:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Hyvä.
Enää kaksi lisäkysymystä (ja oletetaan edelleen että uskon vastauksesi :) )
Montako kertaa jouduit viime vuonna turvautumaan lääkäriin tai asperiiniin tai pitämään sairaspäiviä (syystä riippumatta)?
Entä mitä kuntoilusi maksaa viikossa ja kauanko käytät siihen viikossa, matkat mukaan lukien?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-01-21 17:52:17 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

santikka kirjoitti:
Koirasta kyllä näkee milloin se alkaa katselemaan kakka paikkaa.

Höpönpöpö. Meidän narttukoirasta sitä ei näe meediokaan.

ViestiLähetetty: 2014-01-21 19:28:11 
els kirjoitti:

Montako kertaa jouduit viime vuonna turvautumaan lääkäriin tai asperiiniin tai pitämään sairaspäiviä (syystä riippumatta)?
Entä mitä kuntoilusi maksaa viikossa ja kauanko käytät siihen viikossa, matkat mukaan lukien?

En ole tarvinnut vuosiin lääkäriä, lääkkeitä tai sairaslomaa, kun en ole ollut edes flunssassa pitkiin aikoihin. Liekö D-vitamiinilla, tyrnimarjoilla ja avantouinnilla osuutta asiaan? Vai olisiko sittenkin kyse kokonaisuudesta eli tasapainosta treenin, ravitsemuksen, levon, työ- ja perhe-elämän välillä?

Kuntoilusta en maksa kuin hyvien ruokahalujen muodossa. Viikottainen kuntoiluni vaihtelee vuodenajan ja harjoitusjakson mukaan, tällä hetkellä viikko menee about näin:

- reipasta (eli hiottavaa) työmatkapyöräilyä noin tunti päivässä 3 krt/viikossa
- koiran kanssa kevyttä kävelyä 30-60 min päivittäin
- yksi 7 km ja yksi 10-13 km kevyehkö-puolikova juoksulenkki
- kaksi kovaa noin tunnin mittaista sisäpyöräilytreeniä (eri pituisia intervalleja trainerilla, kotona)
- kaksi noin puolen tunnin ylä- ja keskivartalon voima/lihaskuntotreeniä (kotona)

Tosta tulee joku 10-15 h, josta varsinaisiin treeneihin ei siis mene viikossa kuin about 5 h eli aivan liikaa jää aikaa tietokoneella urpoiluun ja TV:n katseluun :)

ViestiLähetetty: 2014-01-21 20:13:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Hyvä, kiitos tästä.

Selittäisitkö vielä sen jälkeen, mitä ihmeen hyötyä minulle olisi vaihtaa tuollaiseen? 12 lisätuntia liikuntaan, 1000 lisäkaloria, kalliimmat ruoat, lisäkustannuksia D-vitamiinista ja herasta (ja hikipyykistä ja ilmeisesti koiran sapuskoistakin)? Olen harrastanut tuon verran liikuntaa nuorena ja nättinä, eikä se auttanut yhtään silloisen runsashiilarisen sapuskan kera perusongelmiini eli ihottumaan ja atopiaan. Se ei edes torjunut flunssia ja tulehduksia.

Terve olen näinkin - tai itse asiassa vasta ja vihdoin näin.
Ei lääkäriä, ei lääkkeitä eikä viime vuonna sairauspäiviäkään.
... ja liikunnasta säästyneille tunneille löytyy mielekästä käyttöä vaikken niitä telkkarin ääressä kulutakaan.

ViestiLähetetty: 2014-01-21 21:12:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei els, neuvo mulle ruokavalio, jolla hengityselimistö ja verenkierto pysyy kondiksessa? Samoin mieluiten myös lihaskunto.

Mä en nimittäin tiedä, miten muuten pitäisin keuhkoni ja laskimoni mahdollisimman toimintakykyisena, kun liikkumalla ja rasittamalla kroppaani säännöllisesti.

Kaikilla se painonhallinta ei ole tärkein syy liikkumiseen, vaan elimistön toimintakyvyn säilyttäminen, stressinsäätely yms.

ViestiLähetetty: 2014-01-21 21:52:41 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Yltiöeläinrasvakarppi näyttää minulla toimineen siinä missä liikunta ja virallisterveellinen aikoinaan pettivät.
Enemmän tai vähemmän samaan tyyliin elävä perhe voi niinikään varsin mukavasti.
Sinulla voi olla muitakin mahdollisuuksia, minulle tämä on ensimmäinen näin hyvin toimiva juttu koskaan.
(Ja joo, laskimot pysyvät jokatapauksessa paremmin kunnolla sopivalla ruoalla kuin liikunnalla...)

Olen nyt 55 ja toimintakykyni näyttää olevan parempi kuin koskaan aikaisemmin.
Onko se paljon vai vähän, on hyvä kysymys... mutta paljon se on verrattuna sukuun tai lähipiiriin,
joka liikkuu ja syö kuten suositellaan. Tämä on jo pieni ihme sinänsä, tällaiselle kroonikolle.

Peter availee hiljalleen protoniketjussaan näkemyksiä siitä, miksi näin voisi käydä solutasolla,
mutta se (ja Nick Lane ja Cynthia Kenyon) voivat olla vähän haastavia molekyylibiologiaan tutustumattomalle.

ViestiLähetetty: 2014-01-21 22:18:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No mä koitan parhaani mukaan yhdistää terveellistä (omasta näkövinkkelistäni) ruokavaliota ja sopivasti liikuntaa.

Ainakin mulla ruokavailota tärkeämpi tekijä jalkojen laskimovaivojen hoitoon on liikunta laskimoläpät tuntuvat toimivan paremmin kun liikun säännöllisesti, varsinkin metsässä, epäsäännöllisesllä alustalla. Onneksi sama lääke auttaa myös keihko-ongelmin.

Olen kyllä vilpittömästi sen koulukunnan kannattaja, jonka mielestä liikunta on terveellistä- sopivassa määrin toki.

ViestiLähetetty: 2014-01-21 22:56:37 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi

Liikunta voi olla terveellistä kun se ei ole pakkopullaa, kuten koululiikunta. Oma suhtautuminen (liikuntaan, ei koululiikuntaan) muuttui oleellisesti kun jätin ylimääräiset hiilihydraatit pois ruokavaliostani. Sen jälkeen aloin laihtua, energiatasoni nousi, hiilaripöhnä väistyi ja sitten liikuntakin alkoi houkuttaa ihan eri tavalla kuin aiemmin. Ravinnon merkitystä en voi ylikorostaa, mutta liikunta tuo elinvoimaa, vähentää stressiä ja parantaa oloa entisestään. Hyvä ravinto ja liikuntaa täydentävät toisiaan, joten ei niitä pitäisi asettaa vastakkain.

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee

ViestiLähetetty: 2014-01-21 23:03:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Tonnikalakeiju kirjoitti:
Olen kyllä vilpittömästi sen koulukunnan kannattaja, jonka mielestä liikunta on terveellistä- sopivassa määrin toki.

Näin olen ymmärtänyt :)
Minusta taas "sopiva määrä liikuntaa" on sukua lääkärien kehotukselle "syöthän terveellisesti"
joka ei merkitse mitään, jos tai kun "sopiva" ja "terveellinen" jätetään määrittämättä.
Määrittelemättömänä ne muuntuvat joka kerta uudeksi (aivan kuten tässä ketjussakin on käynyt).
Tervellinen on jees, hyvä on hieno juttu ja kauas on pitkä matka; mutta mitä ne tarkoittavat?

Jos puhutaan liikunnan terveyshyödyistä, miksei saa puhua myös liikunnan haitoista ja riskeistä?
Paljonko kuluu rahaa ja aikaa (jota kai voisi käyttää muuhunkin kuin oman napansa kaunistamiseen),
paljonko tulee nyrjhdyksiä ja lääkärikäyntejä ja sairauslomia ja terapiahierontoja,
paljonko muuta, ehkä jopa tärkeämpää, jää tekemättä?
Ihan kuin liikunta olisi tabu, josta ei kukaan, koskaan saa puhua varoitellen.
Se on kuin uskonto ennen vanhaan.

Minä työpaikkapyöräilen kesällä 650-1000 kilometriä, hiettömään ja rauhalliseen tahtiin (nyt kun voin).
Ja käyn ehkä kerran kuussa uimassa sen kilometrini talvikaudella. Enkä rehki sielläkään.
Määrä on "sopivaksi" ihan mitätön, mutta se näyttää riittäneen hyvin, toistaiseksi. Ehtii tehdä muutakin.
Lääkkeittä ja hereillä ja kutisematta on kiva olla - edes tässä vaiheessa elämää :)

En ole sanomassa mitä sinun pitää tehdä, mutta vastasin kun kysyit.
Sano sinä puolestasi, miksi minun pitäisi liikkua enemmän?

ViestiLähetetty: 2014-01-21 23:20:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Älä ihmeessä liiku. Älä myöskään pyöräile. Voit kaatua, kolhia pääsi ja jopa kuolla. Kengännauhat voi myös mennä eturattaan väliin, auto voi ajaa päältä jne. Kyllä se pointti tuli selväksi. Urheilu on vaarallista. Jankutetaanko vielä tästä urheilun vaarallisuudesta seuraavat pari viikkoa. Miksi kaikkien ketkä urheilee tai liikkuu pitäisi perustella sitä varsinkaan täällä? Jos ajatusmaailma on sitä tasoa, että se on hukkaan heitettyä aikaa, on siihen keskusteluun aivan turha lähteä. Menee niin paljon aikaa ja rahaa. Vedetään vaan viinaa sohvalla, se on vielä niin halpaa. Katsotaan vaikka siihen päälle vielä jotain realityä. Meneepä aika sitten "tehokkaasti hukkaan". Vastauksena mikä nyt vaivaa? Tämä vitun vatvominen. Pitäkää tunkkinne. Mulle riitti.

ViestiLähetetty: 2014-01-21 23:33:29 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Onko kaikki vapaa-aika, jota ei käytä liikuntaan, todellakin vain hukkaan heitettyä?

Tuossa seinällä on kaksi isoa seinävaatetta, edellisten sukupolvien tekemiä kumpikin.
Jotenkin tuntuu että heidän vapaa-ajastaan jäi muistoksi jotain hikipisaroita pysyvämpää.

Nuorena, kun liikunta ei oikein sopinut, luin, virkkasin, koukkusin, neuloin, kudoin, solmin,
ompelin, kirjoin, emaloin, valoin, tilkkuilin, ryijymattoilin, lautanauhailin, taittelin, lausuin,
olin kuorossa, runoilin, näyttelin ja tein kaikkea muutakin ihan turhaa. Mutta kivaa.

ViestiLähetetty: 2014-01-21 23:43:23 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi

Kai sitä pitäisi sitten vastata tuohon alkuperäiseen kysymykseen, että tekeekö karppaus kiukkuiseksi?

No kyllähän tässä on kiukuteltu jo ennen karppiaikaa, mutta jotenkin tuntuu että nykyään ei enää kiukuta yhtä paljon kuin aiemmin. Toki erilaisilla foorumeilla saattaa mieli välillä "kiehua", mutta miksi syyttää siitä karppausta? Karppaushan tasoittaa verensokeria, ja ehkä mielialakin pysyy paremmin kuosissa kuin VT-ruokavalion aiheuttaman verensokerin heilahtelujen vuoristoradalla.

ViestiLähetetty: 2014-01-21 23:51:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Näin olen ymmärtänyt :)

En ole sanomassa mitä sinun pitää tehdä, mutta vastasin kun kysyit.
Sano sinä puolestasi, miksi minun pitäisi liikkua enemmän?

:D

Ei mun mielestä sun pidä mitään :D

Olen vaan yksinkertaisesti kade, koska mun pitää. Ja koska olen niin henkisesti köyhä, että ehkäpä käyttäisin sen voitetun ajan viinan litkimiseen ja realityn katsomiseen.

En ainakaan tekisi sen kuntoilun sijasta mitään jälkipolville jäävää tai edes omaan mieleen jäävää.

Ja kähisin keuhkoni pihalle ja kärsisin kipeästä jalasta.

ViestiLähetetty: 2014-01-21 23:58:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Onko kaikki vapaa-aika, jota ei käytä liikuntaan, todellakin vain hukkaan heitettyä?

Tuossa seinällä on kaksi isoa seinävaatetta, edellisten sukupolvien tekemiä kumpikin.
Jotenkin tuntuu että heidän vapaa-ajastaan jäi muistoksi jotain hikipisaroita pysyvämpää.
Nuorena, kun liikunta ei oikein sopinut, luin, virkkasin, koukkusin, neuloin, solmin,
koruompelin, ompelin, emaloin, valoin, tilkkutäkkeilin, lautanauhailin, lausuin,
olin kuorossa, näyttelin ja tein kaikkea muutakin ihan turhaa. Mutta kivaa.

Ehkä ne edelliset sukupolvet saivat liikuntaa ihan muutenkin, ei tarvinnut vapaa-aikana sitä harrastaa.

Mutta vastauksena kysymykseen, ei, ei ole.

ViestiLähetetty: 2014-01-22 03:14:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jotenkin

Ehkä ne edelliset sukupolvet saivat liikuntaa ihan muutenkin, ei tarvinnut vapaa-aikana sitä harrastaa.

Mielestani nykyisinkin saa liikuntaa ihan muutenkin ettei tartteis "vapaa-aikana" sita erikseen harrastaa. Ottaa vaan sen mopin kauniiseen kateen ja alkaa kuuraamaan kamppaa..hyva musiikki soimaan ja pylly pyorimaan :D Halon hakkuu tekee hyvaa ylakropalle, samoin seinien ja ikkunoiden pesu.. rakkaan kanssa kavelylle meno on sydamen ja mielen laaketta ja se vois vaikka johtaa :smt043 hihhih joka taas on hyvaa ja mielekasta liikuntaa eika tunnu harrastukselta jotka useimmiten lopahtavat ajan kanssa...

ViestiLähetetty: 2014-01-22 07:44:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

:D

Ei mun mielestä sun pidä mitään :D

Olen vaan yksinkertaisesti kade, koska mun pitää. Ja koska olen niin henkisesti köyhä, että ehkäpä käyttäisin sen voitetun ajan viinan litkimiseen ja realityn katsomiseen.

En ainakaan tekisi sen kuntoilun sijasta mitään jälkipolville jäävää tai edes omaan mieleen jäävää.

Ja kähisin keuhkoni pihalle ja kärsisin kipeästä jalasta.

Ok.
Itselläni aika ei ole koskaan oikein riittänyt kaikkeen siihen mitä halusin tehdä,
eikä se tunnu riittävän vieläkään, vaikka vanhemmiten on jo omaa aikaa eikä allergiat enää nukuta.
Yhtä sun toista on sentään tullut yritettyä, pakkotyökausinakin.
Mutta vapaa-aikaan suostun tekemään vain vapaaehtoisia juttuja

Piis and laav ja hyvää uutta vuotta o/

ViestiLähetetty: 2014-01-22 09:07:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meidän lapsille on pakollinen yksi liikunta harrastus.
Se vie 3h viikossa heidän aikaansa... Ei liikaa ollenkaan.

Se on tuonut heille kasan uusia ystäviä, itsetuntoa roppakaupalla ja varsinkin prinsessatytölle roppakaupalla rohkeutta.
Ennen 2v nuorempi pikkuveli pomotti tyttöä täysin, nyt tyttö pyöräyttää pojan kravatista sohvalle jos se alkaa ryttyillä.

Liikunta antaa muutakin lapsille kuin parempaa luutiheyttä.

Kesäisin kulkevat kunnan järkkäämässä urheilukoulussa ja seurakunnan liikuntaleirillä.
Poika meni itkien leirille ja palasi sieltä niin onnellisena, että aloitti jo joulun jälkeen kyselyn, milloin on kesä ja leiri.
Ihan vain hauskat leikit ja ystävät teki leiristä niin hienon.

Urheilukoulu kesäisin on niin hauska, että kaverit jo suunnitelleet nitä lajeja pyytäisivät ohjaajilta kokeiltavaksi.

Oikein suoritettu liikunta on paaaaljon enemmän kuin liikkuminen.

Meillä lapset aina vastustaa kaikkea uutta. Minä sitten pakotan ja kohta se onkin mukavaa.
Totuus on, että harrastuksista he saavat sellaisia ystäviä jotka mitä todennäköisemmin eivät roiku ärrän nurkilla polttamassa tupakkaa vaan käyvätkin pelaamassa tai potkimassa palloa tai skeittailemassa tai skuuttailemassa... Mieluimmin niin.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2014-01-22 09:19:51 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi

Mutta me olemme kaikki erilaisia, myös lapsina. Lapsena vihasin koululiikuntaa, mutta rakastin matematiikkaa ja luonnontieteitä. Koululiikunta ei todellakaan anna kaikille onnen ja autuuden tunteita, vaan tuo pahimmillaan ahdistusta ja kiusaamista elämään. Eikä sitä myöskään tuo urheilukoulu yms., jos sellainen toiminta ei kiinnosta.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 111 12 13 14 1518 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00