tästä asiasta on täällä keskusteltu jo vuosia mm. näin.
kuka ja ketkä ne ovat jotka ovat laihtuneet ilman kalorivajetta?
... pappa sanoi jo aikaa sitten tällä foorumilla
"Ketogeeniseltä ruokavaliolta on saatava "ihmedieetti" maine pois.
Miksi pitää kynsin hampain kiinni siitä huuhaasta että kaloreista piittaamatta voisi syödä kuinka paljon tahansa ja laihtua." ja "painon putoaminen ja kalorivaje kulkevat käsi kädessä. Kumma juttu"
zipa kirjoitti:
Samaa kaavaa voi aika pitkälle soveltaa jokaiseen dieettikirjaan. Unohtaa niistä sen ideologisen hörhöilyn niin loppujen lopuksi kaikissa on sama idea: syö hyvin, puhtaasti ja vähemmän kuin kulutat niin laihdut ja terveytesi kohenee. Ei pitäisi olla mitään ydinfysiikkaa kenellekään, mutta näköjään asiasta on saatu tehtyä helvetin hankalaa.
hyvin sanottu, näinhän se menee
kalorivajeella laihtuu.
Zeims kirjoitti:
Kaverihan lyttää meidän uskonnon eli karppaamisen kokonaan.
Pappa kirjoitti:
Muudan kirjoitti:
Karpaasi: Jos pitää alkaa laskea kaloreita, tarkoittaa se, ettei alakarppaus-teoria pidä paikkaansa ja painonvartijat ja virallinen linja onkin oikeassa.
Horjuuko uskonne?
Alakarppauksen ja varsinaisesti ketogeenisen ruokavalion toimivuudesta on saatava ns huuhaa ja "uskonto"henki pois... sen jälkeen sillä voi kuvitella olevan laajempaakin hyväksyvää kannatusta. Oikeastaan siksi(kin) aloitin.
Ketogeeniseltä ruokavaliolta on saatava "ihmedieetti" maine pois. Miksi pitää kynsin hampain kiinni siitä huuhaasta että kaloreista piittaamatta voisi syödä kuinka paljon tahansa ja laihtua. Niin kauan kuin sitä julistamme meitä pidetään monilla tahoilla "kummajaisina". Sensijaan se on oikein että kun syö vain nälän verran (ja ruokavalio kohdallaan) tällä hyvin usein ylipainoinen laihtuu. Ja normaalipainoinen voi paremmin usein tällä ihmisnisäkkään normaaliruokavaliolla..
siltä osin että esitetään mielikuvituksellisia "ihme" kertomuksia siitä kun joku on syönyt megakaupalla yli kulutuksen ja laihtunut. Sekin on kalorihöpötystä.
Minulla on jokseenkin riittävällä tarkkuudella tieto kalorivajeestani (jota en ole säätänyt..vaan se on säätynyt itsellään) ja aika tarkat käyrät painon putoamisesta. samoin kokolailla riittävällä tarkkuudella tiedän kulutukseni. Minun kohdalla _sattumalta_ painon pudotuksen määrä on tähän jokseenkin linjassa kalorivajeeni kanssa. 3,5kk aikana kulutus, painon putoaminen ja kalorivaje kulkevat käsi kädessä. Kumma juttu.
Kertaakaan en ole jättänyt syömättä ajatellen että empäs syö ettei tule kaloreita liikaa. Sensijaan rasva/proteiinisuhdetta olen säätänyt.
Varpu Tavi kirjoittaa blogissaan mm näin.
Lainaa:
kaloreilla on SUURIN merkitys laihtumisessa ja lihomisessa. Sitä tosiasiaa et voi paeta, että sinun täytyy olla jatkuvalla kalorivajeella laihtuaksesi tai jatkuvilla ylikaloreilla lihoaksesi – täysin riippumatta siitä mikä on ruokavaliosi hiilihydraattien, proteiinin ja rasvan suhde (* kunhan proteiinien aineenvaihdunta otetaan huomioon.)
Miten sitten voit tietää olevasi kalorivajeessa? Sen tietää varmaksi vain siitä, että laihtumista ja rasvaprosentin alenemista tapahtuu. Jos laihtumista ei tapahdu, et ole kalorivajeessa, vaikka laskelmasi siltä näyttäisivätkin.
Lyhyesti: Laihtuaksesi ja polttaaksesi kropan rasvavarastoja tarvitset kalorivajetta, vaikka intomieliset satuihin uskojat kuinka muuta väittäisivät. Erilaiset nettilaskurit ja muut kalorilaskennan apuneuvot ovat kuitenkin parhaimmillaankin vain karkeasti suuntaa-antavia, ja virallisten laihdutusneuvojien ohjeet karkeita yksinkertaistuksia.
mutta enempi alla
lähde:
http://varputavi.wordpress.com/2012/07/31/mita-ihmiset-haluavat-kuulla-ja-mita-he-eivat-haluaisi/Mirka kirjoitti:
Kalorivaje on edelleenkin ainoa tapa laihtua.