karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-03 13:33:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 89 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-01-28 11:47:21 
FB:n (ainakin joissakin) karppiryhmissä joita sivusta seuraan, on vallalla ajatusmalli, että karppaus laihduttaa, koska hiilarit pidetään minimissä. Varsinkin ketoosi laihduttaa hurjasti, kunhan vain elimistö pääsee käyntiin ja tottuu tilaan. Hoetaan, että kaloreita ei saa tuijottaa, ne on ne hiilarit, mitkä lihottaa ja kun ne jätetään minimiin, alkaa laihtua.

Mua jotenkin tämä ajatus tökkii. Kun ei toimi mulla. Kyllä mun vain pitää "vanhanaikaisesti" edelleen katsoa myös kalorit. Jos syön karppiruokaa yli tarpeen, lihon kyllä silläkin, vaikka miten on hiilarit minimissä, esim. koko ajan alle 20.
Tuntuu, että tätä ei oikein usko kukaan.

Mikä karppauksessa siis oikeasti loppujen lopuksi laihduttaa? Eikö kalorivajetta tarvitakaan? Kunhan vaan hiilarit on minimissä, muuten ei väliä miten paljon ruokaa naamariin kittaat?

Joka toinen valittaa, ettei paino laske tai jopa nousee. Yksi ihminen alkoi puhua yhdellä sivustolla siitä, että pitää myös katsoa kalorit ja sai tusinan ihmisiä ja haukkuja kimppuunsa. Karppauksessa kun EI lasketa mitään kaloreita. Nih. Kuulemma.

Sanokaa nyt joku miten tää oikeasti menee. Ja joo, olen lukenut kirjoja ja mulla on oma näkemys. Nähtävästi vaan väärä(kö?).

ViestiLähetetty: 2014-01-28 12:03:36 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ok, katellaan. Mitkä kirjat oletkaan lukenut?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-01-28 12:53:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tähtisadetikku kirjoitti:
FB:n (ainakin joissakin) karppiryhmissä joita sivusta seuraan, on vallalla ajatusmalli, että karppaus laihduttaa, koska hiilarit pidetään minimissä. Varsinkin ketoosi laihduttaa hurjasti, kunhan vain elimistö pääsee käyntiin ja tottuu tilaan. Hoetaan, että kaloreita ei saa tuijottaa, ne on ne hiilarit, mitkä lihottaa ja kun ne jätetään minimiin, alkaa laihtua.

Mua jotenkin tämä ajatus tökkii. Kun ei toimi mulla. Kyllä mun vain pitää "vanhanaikaisesti" edelleen katsoa myös kalorit. Jos syön karppiruokaa yli tarpeen, lihon kyllä silläkin, vaikka miten on hiilarit minimissä, esim. koko ajan alle 20.

Mikä karppauksessa siis oikeasti loppujen lopuksi laihduttaa? Eikö kalorivajetta tarvitakaan? Kunhan vaan hiilarit on minimissä, muuten ei väliä miten paljon ruokaa naamariin kittaat?

Joka toinen valittaa, ettei paino laske tai jopa nousee. Yksi ihminen alkoi puhua yhdellä sivustolla siitä, että pitää myös katsoa kalorit ja sai tusinan ihmisiä ja haukkuja kimppuunsa. Karppauksessa kun EI lasketa mitään kaloreita. Nih. Kuulemma.

Sanokaa nyt joku miten tää oikeasti menee. Ja joo, olen lukenut kirjoja ja mulla on oma näkemys. Nähtävästi vaan väärä(kö?).

riittävän isoilla +kaloreilla lihoo.
ja kaikki laihtuu kalorivajeella, myös karpit.
jos kalorivajetta ei ole, ei laihdu.
kalorivaje tarvitaan että laihtuu.
mutta kaloreita ei välttämättä tarvitse laskea.
karppilassa on paljonkin tästä juttua.

mm tässä ketjussa
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=10&t=57198&p=1330435

ViestiLähetetty: 2014-01-28 12:55:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tästä asiasta on täällä keskusteltu jo vuosia mm. näin.

kuka ja ketkä ne ovat jotka ovat laihtuneet ilman kalorivajetta?

... pappa sanoi jo aikaa sitten tällä foorumilla
"Ketogeeniseltä ruokavaliolta on saatava "ihmedieetti" maine pois. Miksi pitää kynsin hampain kiinni siitä huuhaasta että kaloreista piittaamatta voisi syödä kuinka paljon tahansa ja laihtua." ja "painon putoaminen ja kalorivaje kulkevat käsi kädessä. Kumma juttu"

zipa kirjoitti:
Samaa kaavaa voi aika pitkälle soveltaa jokaiseen dieettikirjaan. Unohtaa niistä sen ideologisen hörhöilyn niin loppujen lopuksi kaikissa on sama idea: syö hyvin, puhtaasti ja vähemmän kuin kulutat niin laihdut ja terveytesi kohenee. Ei pitäisi olla mitään ydinfysiikkaa kenellekään, mutta näköjään asiasta on saatu tehtyä helvetin hankalaa.

hyvin sanottu, näinhän se menee
kalorivajeella laihtuu.

Zeims kirjoitti:
Kaverihan lyttää meidän uskonnon eli karppaamisen kokonaan.

Pappa kirjoitti:
Muudan kirjoitti:
Karpaasi: Jos pitää alkaa laskea kaloreita, tarkoittaa se, ettei alakarppaus-teoria pidä paikkaansa ja painonvartijat ja virallinen linja onkin oikeassa.
Horjuuko uskonne?

Alakarppauksen ja varsinaisesti ketogeenisen ruokavalion toimivuudesta on saatava ns huuhaa ja "uskonto"henki pois... sen jälkeen sillä voi kuvitella olevan laajempaakin hyväksyvää kannatusta. Oikeastaan siksi(kin) aloitin.

Ketogeeniseltä ruokavaliolta on saatava "ihmedieetti" maine pois. Miksi pitää kynsin hampain kiinni siitä huuhaasta että kaloreista piittaamatta voisi syödä kuinka paljon tahansa ja laihtua. Niin kauan kuin sitä julistamme meitä pidetään monilla tahoilla "kummajaisina". Sensijaan se on oikein että kun syö vain nälän verran (ja ruokavalio kohdallaan) tällä hyvin usein ylipainoinen laihtuu. Ja normaalipainoinen voi paremmin usein tällä ihmisnisäkkään normaaliruokavaliolla..

siltä osin että esitetään mielikuvituksellisia "ihme" kertomuksia siitä kun joku on syönyt megakaupalla yli kulutuksen ja laihtunut. Sekin on kalorihöpötystä.

Minulla on jokseenkin riittävällä tarkkuudella tieto kalorivajeestani (jota en ole säätänyt..vaan se on säätynyt itsellään) ja aika tarkat käyrät painon putoamisesta. samoin kokolailla riittävällä tarkkuudella tiedän kulutukseni. Minun kohdalla _sattumalta_ painon pudotuksen määrä on tähän jokseenkin linjassa kalorivajeeni kanssa. 3,5kk aikana kulutus, painon putoaminen ja kalorivaje kulkevat käsi kädessä. Kumma juttu. ;)

Kertaakaan en ole jättänyt syömättä ajatellen että empäs syö ettei tule kaloreita liikaa. Sensijaan rasva/proteiinisuhdetta olen säätänyt.

Varpu Tavi kirjoittaa blogissaan mm näin.
Lainaa:
kaloreilla on SUURIN merkitys laihtumisessa ja lihomisessa. Sitä tosiasiaa et voi paeta, että sinun täytyy olla jatkuvalla kalorivajeella laihtuaksesi tai jatkuvilla ylikaloreilla lihoaksesi – täysin riippumatta siitä mikä on ruokavaliosi hiilihydraattien, proteiinin ja rasvan suhde (* kunhan proteiinien aineenvaihdunta otetaan huomioon.)

Miten sitten voit tietää olevasi kalorivajeessa? Sen tietää varmaksi vain siitä, että laihtumista ja rasvaprosentin alenemista tapahtuu. Jos laihtumista ei tapahdu, et ole kalorivajeessa, vaikka laskelmasi siltä näyttäisivätkin.

Lyhyesti: Laihtuaksesi ja polttaaksesi kropan rasvavarastoja tarvitset kalorivajetta, vaikka intomieliset satuihin uskojat kuinka muuta väittäisivät. Erilaiset nettilaskurit ja muut kalorilaskennan apuneuvot ovat kuitenkin parhaimmillaankin vain karkeasti suuntaa-antavia, ja virallisten laihdutusneuvojien ohjeet karkeita yksinkertaistuksia.

mutta enempi alla
lähde: http://varputavi.wordpress.com/2012/07/31/mita-ihmiset-haluavat-kuulla-ja-mita-he-eivat-haluaisi/
Mirka kirjoitti:
Kalorivaje on edelleenkin ainoa tapa laihtua.

ViestiLähetetty: 2014-01-28 13:02:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ok Ari, jos vain kalorivajeella voi laihtua, tarkoittaa tämä että kaloriylijäämällä lihoaa väistämättä.

Jos näin on, miten tämä on mahdollista:
http://live.smashthefat.com/why-i-didnt-get-fat/

"If a calorie is just a calorie when it comes to eating food, over the 21 days I should have put on 7.3kg ending up at 92.9kg from my starting weight of 85.6kg. However, after a 56,654 calorie surplus over the 21 days I ended up putting on 1.3kg ending up at 86.9kg, a relatively large discrepancy to say the least to the tune of 6kg. I also measured my waist which started off at 79.5cm and I ended up at 3cm less at 76.5cm. Not exactly congruent with the linear weight gain and waist increase the calorie formula shows in my results graph and photos below."

Eli selitä Ari, miksi vähähiilihydraattisella ei lihoa tuon enempää - ja vyötärö kapeni samaan aikaan - edes 5000 kalorilla päivässä.

Ja voisiko tämä tarkoittaa toisinpäin, että vähähiilihydraattisella saa jonkinlaisen metabolisen edun, eli laihtuu vaikka ei ole alikaloreilla, tai paljoakaan alikaloreilla?

Voisiko tämä selittää sen, että kun minä ylensyön, niin kroppani alkaa tuottaa suuria määriä lämpöä vaikka paikallaan maaten, niin paljon että on vähennettävä vaatetusta? Eikös ylimääräinen lämmöntuotto levossa kuluta niitä kaloreita?

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-01-28 13:21:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Ok Ari, jos vain kalorivajeella voi laihtua, tarkoittaa tämä että kaloriylijäämällä lihoaa väistämättä.

Ja voisiko tämä tarkoittaa toisinpäin, että vähähiilihydraattisella saa jonkinlaisen metabolisen edun, eli laihtuu vaikka ei ole alikaloreilla, tai paljoakaan alikaloreilla?

Voisiko tämä selittää sen, että kun minä ylensyön, niin kroppani alkaa tuottaa suuria määriä lämpöä vaikka paikallaan maaten, niin paljon että on vähennettävä vaatetusta? Eikös ylimääräinen lämmöntuotto levossa kuluta niitä kaloreita?

ilman kalorivajetta ei vaan laihdu. oli ne makrot miten päin vain.
jos sinun "kaloriylijäämällä" ei liho, silloin ei ole ollut oikeaa tai riittävän suurta "kaloriylijäämää" tai se ei ole kestänyt riittävän pitkään.

aivan oikein, kyllä "lämmöntuotto" kuluttaa kaloreita maatessa. jos vähennät vaatteita kaloreita palaa enempi.
aina kun ylensyö keho polttaa enempi kaloreita, jos kehonlämpö lisääntyy kaloreita palaa aina enempi.

kehon "säätö balanssi" aineenvaihdunnassa, siitä liihooko vai laihtuuko voi olla muutama 100 kaloria.
eli vaikka syö 100 kcal enempi ei välttämättä liho, koska mm. kehonlämpö nousee.
tai vaikka syö 100 kcal vähempi ei välttämättä laihdu, koska mm. kehonlämpö laskee.

ViestiLähetetty: 2014-01-28 13:24:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ari, voisitko ystävällisesti kuitenkin ennen kuin kuittaat 'mahdottomana' käydä vilkaisemassa sen linkin takaa tuon ravintoterapeutin sivut, joilla on käyrin ja valokuvadokumentaation keinoin esitetty tämä 5000 kaloria päivässä ihmiskoe, joka ei kuitekaan lihottanut kuten olisi pitänyt.

Voisitko kommentoida nimenomaan sitä, miksi hemmo ei lihonnut tuon enempää 5000 kalorilla päivässä ja vyötärönympärys lisäksi pieneni samaan aikaan?

Vastauksessasi nimittäin ohitit tämän tapauksen kokonaan ja siitä olisin nimenomaan halunnut sinulta kysyä, koska tämä hemmo dokumentoi kokeilunsa noinkin hyvin.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-01-28 13:31:05 
Poissa
apina
apina

Siis kalorivaje tarkoittaa syödyn energian vajetta, kokonaiskulutukseen on laskettava energiaksi poltetut läskit sisäelinten ympäriltä ja reisistä ja muualta. Tässä kohtaa kaiketi eriävät mielipiteet, kuinka ottaa käyttöön ne varastorasvat. On kanelidieettiä ja pakuriteetä ja...

Mä en ala tohtoroimaan, mutta luen mielenkiinnolla pohdintoja. Eihän ole satavarman selvää, ettei esim. ilman pienhiukkaset, jokin komponentti, estä rasvasoluja luovuttamasta energiaa, tai kthulhu. Jossain oli juttua, alzheimer saattaa johtua/ilmetä DDT-altistuksen johdosta.
Mää oon iha ku klapil päähä lyöty!

(joo, ei ole taistelutanner tämä, miten tyylilaji jotenkin luisuu kaltaisekseen... :D )

ViestiLähetetty: 2014-01-28 13:36:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Eli selitä Ari, miksi vähähiilihydraattisella ei lihoa tuon enempää - ja vyötärö kapeni samaan aikaan - edes 5000 kalorilla päivässä.

ruuan makroilla on vaikutusta, mm. kehon nesteisiin paljon.
VHH vähentää nesteitä.
hh lisää nestettä.
nämä näkyy myös puntarissa ja mitoissa cm.

mutta sitä laihtuuko oikeasti rasva% siihen tarvitaan aina kalorivajetta. siksi VHH jossa on kalorivaje tuottaa hyviä tuloksia mitoissa ja puntarissa.
myös turvotus suolessa ja mahassa häviää, kun jättää turvotusta aiheuttavat ruuat pois.

kalorivaje tulee karppauksella tai VHH:lla aika helpolla, ilman kaloreiden laskemista, JOS entinen syönti on ollut runsas hh pitoinen ruokavalio.

laihtuakseen ei vättämättä tarvitse laskea kaloreita. eikä välttämättä tarvitse hiilareitakaan laskea.

ViestiLähetetty: 2014-01-28 13:44:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tähtisadetikku kirjoitti:

En puutu kaloreihin, mutta suurinosa alakarpeista lihotessaan ei koosta ruokaansa oikein.
Tarpeeksi rasvaista ruokaa kun on mahdotonta vetää liikaa.
Eli jos lihot vaikka hiilarit on alle 20g niin koosta ruokasi siten, että lasket myös proteiinit.
Kokeile aluksi vaikka 1g per tavoite kilo.
KAIKKI loppu rasvaa.

Jos yhä pystyt mättää ylikaloreita , niin paljon, että lihot, niin sitten uskon että alakarpilla lihoo :)
Siis muuten en usko.
Eli kaikki jokka lihoo alakarpilla syö väärin ;)

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2014-01-28 13:53:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ari kirjoitti:
laihtuakseen ei vättämättä tarvitse laskea kaloreita. eikä välttämättä tarvitse hiilareitakaan laskea.

miksi?
Koska kulutusta ei voi kotikonstein mitata, siksi on aika turhaa laskea muutaman g tarkkuudella syöntiä. (vaikka sen syönnin voi nykyaikaisilla digi vaaoilla laskea aika tarkkkaan ja helposti)
Joten ruokaan sisään vaan vähempi... kaloreissa mitattuna. ei ole siis oikotietä "onneen" olemassa.

VHH vaan toimii sen nälänhallinan kanssa monella aika hyvin ja silloin tulee syötyä vähempi niitä kaloreita ja laihtuu.

Varpu Tavi sanoo aika hyvin lyhesti:
Lainaa:
Miten sitten voit tietää olevasi kalorivajeessa? Sen tietää varmaksi vain siitä, että laihtumista ja rasvaprosentin alenemista tapahtuu. Jos laihtumista ei tapahdu, et ole kalorivajeessa, vaikka laskelmasi siltä näyttäisivätkin.

ViestiLähetetty: 2014-01-28 13:53:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä en osaa hifistellä enkä paneutua tutkimuksiin enkä muutakaan sellaista.

Totta kai jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot, ja päinvastoin, jos syöt vähemmän kuin kulutat, laihdut.

Karppaus vaan tekee jotain kummaa aineenvaihdunnalle oikein toimiessaan. Siksi ihmisestä voi tuntua että tässä saa syödä "mitä vaan ja silti laihtuu". Toisin sanoen, voisiko olla niin että ihminen kuluttaa laskennallisesti enemmän karpatessaan? Syötyjä kaloreita voi tuijottaa ja vahtia, mutta kulutettuihin ei päde kuin laskennalliset arviot. Jotka voi mennä ihan pieleen, suuntaan tai toiseen.

Joten pitää vaan kokeilla ja kuunnella itseään ja omaa kehoaan, mikä toimii.

ViestiLähetetty: 2014-01-28 14:02:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
mutta suurinosa alakarpeista lihotessaan ei koosta ruokaansa oikein.
Tarpeeksi rasvaista ruokaa kun on mahdotonta vetää liikaa.
Eli jos lihot vaikka hiilarit on alle 20g niin koosta ruokasi siten, että lasket myös proteiinit.
Kokeile aluksi vaikka 1g per tavoite kilo.
KAIKKI loppu rasvaa.

Jos yhä pystyt mättää ylikaloreita , niin paljon, että lihot, niin sitten uskon että alakarpilla lihoo :)
Siis muuten en usko.
Eli kaikki jokka lihoo alakarpilla syö väärin ;)

näinhän se melkkein aina menee.
yleensä alakarppi joka ei laihdu, syö liikaa proteiinia.
se liha tai rahkat/raejuustot kun monelle on niin liian hyvää.

Lainaa:
Eli kaikki jokka lihoo alakarpilla syö väärin

eli syö liikaa kaloreita kulutukseen nähden.

mutta kaikki ei vaan tykkää vetää sitä runsasrasvaista ruokaa ilman hh hyvin pitkään.
minä olen ollut kalorivajeella + "voi kuurilla" (jossa ei muuta paljon syödä) ja hyvin laihtuu.

ViestiLähetetty: 2014-01-28 14:17:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oikein koostettuina ruoka ei kuitenkaan aiheuta liikasyömistä ja siksi ei liho.

Jos ei runsasrasvainen ruoka kauaa maita ja lihoo helposti, niin sitten on vain jaksettava laskeskella syömisiään.

Ehkä olis helpompi opetella nimenomaan eläinrasvakarpiksi. Sillä ruokavaliolla on hankalin lihoa jos sitä siis noudattaa.

ViestiLähetetty: 2014-01-28 14:26:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

pipru kirjoitti:
Totta kai jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot, ja päinvastoin, jos syöt vähemmän kuin kulutat, laihdut.

Syötyjä kaloreita voi tuijottaa ja vahtia, mutta kulutettuihin ei päde kuin laskennalliset arviot. Jotka voi mennä ihan pieleen, suuntaan tai toiseen.

Joten pitää vaan kokeilla ja kuunnella itseään ja omaa kehoaan, mikä toimii.

näinhän se menee.

mutta täällä karppilassa löytyy oma Perusaineenvaihdunta laskuri (BMR).
kun sen verran syö VHH ruokaa tai mitä tahansa VT ruokaa, kaloreissa (mitä laskuri näyttää), yleensä paino ei nouse vaan alkaa laskemaan.

alla laskuri
http://karppaus.info/laske/bmr.php

ja syödyt ruuat kaloreissa näyttää
http://kalorilaskuri.fi/ravintosisalto

näillä kun pelaa alkaa VHH "puremaan".

ViestiLähetetty: 2014-01-28 16:05:18 
Poissa
apina
apina

Millä se 'hankitun' rasvan poltto käynnistetään? Nimenomaan sen epäterveellisen rasvan poltto pois kehosta, jotta olis ihannepainossa? Yksinkertaiset ohjeet.

Mulla olis ohjeet, mutta olisin guru. Ohjeisiin sisältyy säännöllinen rakastelu... :mrgreen: Anteeks. Juttadieetit ja muut naistenlehtidieetit mielessä. Millainen on miestenlehtidieetti? Älä himoitse? Saa riittävästi? Syö pähkinöitä?

ViestiLähetetty: 2014-01-28 17:20:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

moi kirjoitti:
Millä se 'hankitun' rasvan poltto käynnistetään? Nimenomaan sen epäterveellisen rasvan poltto pois kehosta, jotta olis ihannepainossa? Yksinkertaiset ohjeet.

tässäpä ohje: LCHF

ViestiLähetetty: 2014-01-28 17:24:02 
Poissa
voinen
voinen

Ronja-Aliisa kirjoitti:
moi kirjoitti:

tässäpä ohje: LCHF

Kuva =D>

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2014-01-28 17:56:00 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Karkeasti yksinkertaistettu Xaija-malli helpottamaan liikaa ajatuksenjuoksua.

1) suun ja peräsuolen välillä tapahtuvia asioita ei ilmeisesti tieteellisesti voi mitata, joten kukaisenkin kulutus on sinänsä mahdollista laskea. Kulutat sen verran kuin kehosi kuluttaa, et esim. sen verran kuin painat tai sen verran kuin olet pitkä, olitpa mitä sukupuolta tahnsa.

2) koska ainoastaan syödyn ruoan sisään syötetyn menekin kalorit on laskettavissa, mutta sisällä kulutettujen kaloreiden ja ravinteiden määriä ei voi tietää kuin Ctulhu ja muut sen kaverit, Mutu, Herraties jne. kukin vakaumuksensa mukaan. Siksi sen oikean ruoan määrää pitää kokeilla ja sitä ei oikeastaan voi laskea.

=> Karppaus korjaa vanhoja vaurioita ja tasapainottaa monia normaaleja ruumiintoimintoja. Hormoneitakin. Siksi ruoan koostaminen on tärkeämpää aluksi kuin itse laihtuminen.

=> Kun kroppa on terve, se ei kerää ylipainoa, läskiä eikä rasvaa sisäelimiin. Terve ja hyväkuntoinen voi siis ilmeisesti pitkiäkin aikoja syödä ns. ylikaloreilla, koska syödyt kalorit eivät jää imeytymään mihinkään mystiseen koloon kehossa, vaan poistuvat, koska niille ei ole tarvetta (eikä terveellä keholla mitään turhia halujakaan varastoida turhaa elopainoa). Pitkään jatkuneena tai esim. paljon prosessoidulla ruoalla keho ei tajua, että mitä sen piti tehdä, joten insuliini ja rasvavarastointi alkaa ja ihon ja pallean alle alkaa tulla kaikkea ei-toivottua.

Katso myös lopusta poikkeus X.

- Jos lihoo, koostaa ruokansa väärin.
- Jos laihtuu, hyvä meininki. Ei kannata ruveta hifistelemään.
- Jos paino pysyy, tilanne on joko hyvä tai huono. Hyvä, jos kroppa esim. palautuu jostain vanhasta stressistä, huono, jos on aiemmin laihtunut toiveidensa mukaan ja sitten menee hermot.

- Myös painonpudotus pitäisi muistaa huomioida "stressinä", josta pitää välillä keholle antaa tauko. Mitä enemmän ylipainoa, sitä pitempi aika sen pudottamiseen vaaditaan, ja usein keho vaatii niitä välitasanteita, huiliakseen, harvemmin vaikka -20 tai -40 kiloa lähtee ihan yheltä istumalta. Se vaatii aikaa, ja myös sopivat tauot.

X) aineenvaihduntaongelmat (autoimmuuni-, tulehdus- ja hormonihäiriötilat, kuten kilppari/atopia/muut pöhötystilat) laskee kulutusta mutta sotkee nälkäsignaalia. Juuri sen takia, että se "laskee kulutusta" ja syöty ruoka ei tule hyödynnetyksi, niin syötyä ruokaa syö "laskennallisesti vähän" (esim. 1500-2000kcal) mutta keho itse asiassa lyö ylikulutukseen 1200-1500kcal ylittävän osan ja lihoo. Hiilareiden syöminen yleensä pahentaa tiloja -> lihoo periaatteessa jo vähillä kaloreilla. Ei laihdu "laskennallisella kalorivajeella" koska kropan mielestä sellaista ei välttämättä ole. Vaatii aikaa, kärsivällisyyttä ja rakkautta, ja sietää huonosti paskoja virallishömpällisiä neuvoja.

Lähteet: mutu, perstuntuma, empiiriset havainnot ja kohtalotovereiden myötämieliset ajatukset

Jos haluat tieteellisen vastauksen, niin älä kysy multa.

ViestiLähetetty: 2014-01-28 18:59:55 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ei kai karppauksessa oikeasti laihduta mikään?
Väärin laihdutettu se on, jos sen on karpilla laihduttanut, sanovat kaikki :D

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 89 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00