karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-03 14:36:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 594 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 830 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-02-17 00:34:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Jaa, jos vieraan mielestä nämä makrosuhteet ovat karppausta...

rasva 45,6 %
proteiini 21,9 %
hiilihydraatti imeytyvä 32,5 %

Moni käsittää Zonenkin (R30. P30, H40).

Toisinsyöjä kirjoitti:
...niin silloin vieras ei ole oikein ymmärtänyt mitä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla tarkoitetaan.

Toki, mutta: karppaus=/=VHH.

ViestiLähetetty: 2014-02-17 08:59:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mohmelo kirjoitti:
[

Sinäkö sen muka päätät mitä karppaus tarkoittaa? :lol:

Minulle karppaus tarkoittaa ihan kaikkia vähähiilihydraattisia/hiilihydraattitietoisia ruokavalioja alkaen menneen ajan eskimoista jotka söivät jotakuinkin pelkkää kalaa ja hyljettä ja päätyen hyvä/rentokarppaajaan.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-02-17 19:55:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Mohmelo kirjoitti:
[

Sinäkö sen muka päätät mitä karppaus tarkoittaa? :lol:

Minulle karppaus tarkoittaa ihan kaikkia vähähiilihydraattisia/hiilihydraattitietoisia ruokavalioja alkaen menneen ajan eskimoista jotka söivät jotakuinkin pelkkää kalaa ja hyljettä ja päätyen hyvä/rentokarppaajaan.

Eli kuten kirjoitin: karppaus=/=VHH.

ViestiLähetetty: 2014-02-18 09:16:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mohmelo kirjoitti:
Eli kuten kirjoitin: karppaus=/=VHH.

Minä tulkitsin tuon merkintäsi 'ei ole yhtä kuin' sillä se näyttää yhtäläisyysmerkiltä jonka yli on vedetty viiva.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-02-19 09:57:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Minä tulkitsin tuon merkintäsi 'ei ole yhtä kuin' sillä se näyttää yhtäläisyysmerkiltä jonka yli on vedetty viiva.

Epäyhtäläisyyttä se tarkoittikin.

Niin, siis ensin mainitsin ettei karppaus ole sama asia kuin vähähiilihydraattinen, sitten sinä toistit saman asian ja itse vielä komppasin lopuksi.

ViestiLähetetty: 2014-02-19 10:03:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mohmelo kirjoitti:
Niin, siis ensin mainitsin ettei karppaus ole sama asia kuin vähähiilihydraattinen, sitten sinä toistit saman asian ja itse vielä komppasin lopuksi.

Olenko ollut niin epäselvä oikeasti? Minä nimenomaan tarkoitin sitä että minulle karppaus ja VHH ovat synonyymejä, tarkoittavat ihan samaa. Molemmat pitävät minulle sisällään kaiken mahdollisen niistä entisajan eskimoista viljaa syövään rentokarppaajaan.

Toinen ilmaisu vain on kirjakielinen ja toinen enemmän puhekielinen.

ViestiLähetetty: 2014-02-19 11:50:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Olenko ollut niin epäselvä oikeasti? Minä nimenomaan tarkoitin sitä että minulle karppaus ja VHH ovat synonyymejä, tarkoittavat ihan samaa. Molemmat pitävät minulle sisällään kaiken mahdollisen niistä entisajan eskimoista viljaa syövään rentokarppaajaan.

Toinen ilmaisu vain on kirjakielinen ja toinen enemmän puhekielinen.

Mielestäni et jättänyt mitään tulkinnanvaraa:

Toisinsyöjä kirjoitti:

"Karppaus" terminä käsittää laajan skaalan erilaisia ruokavalioita, joissa verensokeria säädellään hiilihydraattien määrää säätelemällä.

Tyypillisesti "karppaamaan" painonpudotuksen vuoksi ryhtyneet aloittavat vähähiilihydraattisesti ja ylläpitovaiheessa siirtyvät vähäproteiiniseen "hyväkarppiin" ruokavalioon.

ViestiLähetetty: 2014-02-19 11:53:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eli olin epäselvä ja tulin siten väärinymmärretyksi, minun vika. Minulle karppaaminen on ihan sama asia kuin vähähiilihydraattisuus, kaikilla hiilarimäärillä. Toinen vain on puhekieltä ja toinen kirjakieltä.

ViestiLähetetty: 2014-02-19 12:07:10 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi

Mohmelo kirjoitti:
Tyypillisesti "karppaamaan" painonpudotuksen vuoksi ryhtyneet aloittavat vähähiilihydraattisesti ja ylläpitovaiheessa siirtyvät vähäproteiiniseen "hyväkarppiin" ruokavalioon.

Miksi pitäisi siirtyä vähäproteiiniseen ruokavalioon?

Hyväkarpeiksi voivat tietenkin siirtyä ne, joille sellainen ruokavalio sopii. Minulle hyväkarppaus ei sovi, sillä viljat ja ylimääräiset hiilarit johtavat takaisin mässäilyn ja lihoamisen tielle.

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee

ViestiLähetetty: 2014-02-19 12:09:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Näin diabeetikon näkökulmasta( kaikki karppajat eivät toki karppaa diabeteksen takia) vähempiproteiinisen etuna on hallita verensokereita. Liika proteiinikin kun muuttuu myös sokeriksi elimistössä.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-02-19 12:10:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mohmelo kirjoitti:

Komppaan Mateeta, karppaus/VHH (=ovat siis ihan sama juttu eri sanoin) ei ole protausta vaan kaikilla hiilihydraattimäärillä proteiinitarve on suht sama ja yksilöllinen riippuen lihasmassasta, treenimäärästä yms. Vain rasvan ja hiilihydraattien osuus makrosuhteista vaihtelee karppaajasta/vhh-syöjästä toiseen.

ViestiLähetetty: 2014-02-19 13:07:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Matee kirjoitti:
Miksi pitäisi siirtyä vähäproteiiniseen ruokavalioon?

Hyväkarpeiksi voivat tietenkin siirtyä ne, joille sellainen ruokavalio sopii. Minulle hyväkarppaus ei sovi, sillä viljat ja ylimääräiset hiilarit johtavat takaisin mässäilyn ja lihoamisen tielle.

Ei kai kukaan väittänytkään, että pitäisi, vaan tyypillinen laihduttaja näyttäisi jatkavan "hyväkarppia" ylläpitovaiheessa, pl. kuureilevat jojoilijat, jotka siirtyvät kuurin jälkeen takaisin massakauteen.

Toisinsyöjä kirjoitti:
Komppaan Mateeta, karppaus/VHH (=ovat siis ihan sama juttu eri sanoin) ei ole protausta vaan kaikilla hiilihydraattimäärillä proteiinitarve on suht sama ja yksilöllinen riippuen lihasmassasta, treenimäärästä yms. Vain rasvan ja hiilihydraattien osuus makrosuhteista vaihtelee karppaajasta/vhh-syöjästä toiseen.

Eihän kukaan ole lihavoidun osalta muuta väittänytkään. Koska energiaa saat kuitenkin aina 100%, vakiomäärällä proteiinia vähähiilihydraattisuus/vähäproteiinisuus riippuu ihan siitä miten energian jakaa hiilihydraattien ja rasvan suhteen; onko rasvan osuus niin suuri, että hiilihydraattien osuus jää vähäisimmäksi, vai jääkö hiilihydraattien osuus proteiinia suuremmaksi.

ViestiLähetetty: 2014-02-19 17:01:02 
Poissa
voinen
voinen

Mohmelo kirjoitti:

Eihän kukaan ole lihavoidun osalta muuta väittänytkään. Koska energiaa saat kuitenkin aina 100%, vakiomäärällä proteiinia vähähiilihydraattisuus/vähäproteiinisuus riippuu ihan siitä miten energian jakaa hiilihydraattien ja rasvan suhteen; onko rasvan osuus niin suuri, että hiilihydraattien osuus jää vähäisimmäksi, vai jääkö hiilihydraattien osuus proteiinia suuremmaksi.

Siis mitä hän nyt oikein selittää? :roll: :?:

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2014-02-19 19:58:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Toisinsyöjä kirjoitti:

Noh, minäpä väitän.

Jos tai kun karppaus on ensisijaisesti vain hiilarien rajoitusta eli VHHta, niin protaus voi hyvinkin olla karppausta, siinä missä kituilukin. Tai suloisten vieraiden esittämä mäkkäröinti. Ja voivat ne edelleen päihittää laitosvirallisterveellisen, vaikka miten protauksen terveellisyydestä, järkevyydestä, kestävästä kehityksestä ja muusta tuommoisesta voi nousta paljonkin kysymyksiä (siinä missä kasviöljykarppauksesta, karppileipäkarppauksesta ja juttakarppauksesta). Sanana karppaus on vain ja ainoastaan hiilarirajoitusta. Tämän enempää ei yksi anonyymien ihmisten kokoelma pysty määritelmälle tekemään.

Tässä mediaympäristössä sekin on tosin paljon. Ja ihmiskokeiden rohkaisulla, vertaistuella ynnä muulla sellaisella on päästy niin pitkälle, että jotkut uskaltavat jo karpata terveyttä edistävästkikin. Jopa niin pitkälle rakkaat asiantuntijamme :smt049 ovat mediassa jos toisessakin ilmeisen hämillään, huolissaan ja jopa hädissään, joten karppausta kuopataan noin kerran kuussa :D

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-02-19 20:06:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jännä tää vaahtoaminen aina proteiinista.
ihan tavallinen hiilarinpuputtaja saa yleensä liian vähän proteiinia.

esim. kalorilaskurissa on pitkiä ketjuja: mistä proteiinia!!?? Kun eivät saa täyteen piirakan vihreetä osaa.
Ja sama ongelma oli minullakin kun söin VT

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2014-02-19 21:37:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Jos tai kun karppaus on ensisijaisesti vain hiilarien rajoitusta eli VHHta, niin protaus voi hyvinkin olla karppausta, siinä missä kituilukin. Tai suloisten vieraiden esittämä mäkkäröinti. Ja voivat ne edelleen päihittää laitosvirallisterveellisen, vaikka miten protauksen terveellisyydestä, järkevyydestä, kestävästä kehityksestä ja muusta tuommoisesta voi nousta paljonkin kysymyksiä (siinä missä kasviöljykarppauksesta, karppileipäkarppauksesta ja juttakarppauksesta). Sanana karppaus on vain ja ainoastaan hiilarirajoitusta. Tämän enempää ei yksi anonyymien ihmisten kokoelma pysty määritelmälle tekemään.

Tässä mediaympäristössä sekin on tosin paljon. Ja ihmiskokeiden rohkaisulla, vertaistuella ynnä muulla sellaisella on päästy niin pitkälle, että jotkut uskaltavat jo karpata terveyttä edistävästkikin. Jopa niin pitkälle rakkaat asiantuntijamme :smt049 ovat mediassa jos toisessakin ilmeisen hämillään, huolissaan ja jopa hädissään, joten karppausta kuopataan noin kerran kuussa :D

Erityisesti terveydellisten seikkojen kannalta katsottuna hyväkin juttu ettei turhan tarkkaa määritelmää ole, vaan melkoinen varianssi mahtuu määritelmän sisään - tosin jos verrataan vaikka sveduihin ja Dahlqvistin ja kumppaneiden LCHF-suuntaukseen, on siellä helppo todeta höpö-höpö -tutkimuksista, että niillä ei ole mitään tekemistä kyseisen LCHF:n kanssa. Täälläkin on tuolla perkuulaudalla ollut vähän samaa ongelmaa kun tutkimuksissa käytettyihin "vähähiilihydraattisiin" makrojakaumiin on saatu niin paljon hiilihydraatteja, että tutkimus on saatu näyttämään sitä mitä etukäteen haluttiinkin.
Tosin omasta puolestani voin viitata kintaalla joka ikiselle tutkimukselle tai pseudotutkimukselle, missä tutkittava ruokavalio on sisältänyt viljaa.

Ronja-Aliisa kirjoitti:

Joo, mutta silloin sitä kyllä saa jo liikaa.

ViestiLähetetty: 2014-02-20 18:41:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
ihan tavallinen hiilarinpuputtaja saa yleensä liian vähän proteiinia.

esim. kalorilaskurissa on pitkiä ketjuja: mistä proteiinia!!?? Kun eivät saa täyteen piirakan vihreetä osaa.
Ja sama ongelma oli minullakin kun söin VT

Tuntuu jotenkin vaikealta ymmärtää tätä "mistä proteiinia" -ihmettelyä. Eikös se jo koulussa opeteta? En myöskään ymmärrä, miksi kaupassa myydään yhä enemmän proteiinilisättyjä tuotteita. Mikseivät ihmiset vain syö riittävästi proteiinipitoista ruokaa?

ViestiLähetetty: 2014-02-20 18:46:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

proteiinilisätyt tuotteet ovat järkiään rasvattomia, ruuassa taas on järkiään rasvaa

eli raejuusto + rahka+ broilerin rinta on kalorikyttääjien perusprodea

ViestiLähetetty: 2014-02-20 19:02:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^ OK, nyt ymmärrän. Kovin suppea on prodevalikoima jos rasvaa ei saa yhtään olla. En tajunnutkaan, että kun minä hyljeksin 3% rasvaa sisältävää lihaa vähärasvaisuuden vuoksi, niin joku toinen hyljeksii sitä liikarasvaisuuden vuoksi.

ViestiLähetetty: 2014-02-21 07:50:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

meli kirjoitti:
^^ OK, nyt ymmärrän. Kovin suppea on prodevalikoima jos rasvaa ei saa yhtään olla. En tajunnutkaan, että kun minä hyljeksin 3% rasvaa sisältävää lihaa vähärasvaisuuden vuoksi, niin joku toinen hyljeksii sitä liikarasvaisuuden vuoksi.

:lol: Vielä löytyy ihmisiä jokka pudottaa jauhelihansa kylmään veteen, että saa viimeisetkin rasvat siitä pois...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 594 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 830 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00