karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-25 18:05:32

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1547 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 578 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-03-16 08:03:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jaha, lämmöt laskeneet takaisin vanhoihin lukemiin, vaikka syöminen on jatkunut samankaltaisena... prkl, tuntuikin liian helpolta ollakseen totta.

ViestiLähetetty: 2014-03-17 08:27:45 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

jepejee kirjoitti:
^ Niin, no eihän mulla tuo nukkuminen ole parantunut yhtään, huonompaan suuntaan melkein menee...
Ai mä sitten käsitin väärin tuolta aiemmista viesteistä.
Oletko tulostanut lämmönseurantataulukon itsellesi? Aivan ehdoton apu, joka on luotettavampi kuin omaseuranta. Mitenkäs ne lisäravinteet? Pelkkä syöminen ei valitettavasti riitä. En ole varma muistanko oikein, mutta olikos sinulla tsekattu kilpparin kunto?
Matalat lämmöt nimenomaan viittaa vajaatoimintaan, sahaavat lämmöt sitten taas lisiksiin. Siksi se taulukko on kyllä ehdoton.
http://www.drrind.com/forms/tg_blank.pdf
ohjeet: http://www.drrind.com/therapies/metabol ... ph#summary
ja suosittelisin vielä lukemaan: http://www.kilpirauhanen.com/tietopankk ... n-uupumus/
AF vaan vaatii systemaattista opiskelua ja paneutumista sekä ennenkaikkea 100% omistautumista ja kärsivällisyyttä. Pitkällä aikavälillä tapahtunut vahinko ei muutamassa viikossa korjaudu.

Cavegirl kirjoitti:
TyttöNemo, keksit minulle juuri uuden nimimerkin - kiitos siitä
No eipä kestä :lol:
Syötkö myös B:tä? Ehdottomasti joku laadukas b-vitsku ja muistathan, että C:tä päivässä vähintään 1g, useisiin eriin jaettuna. Imeytyy vain jotain 400-500 mg kerralla, joten hukkaan menee isommilla annoksilla.

piinastiina kirjoitti:
Siis ei ole lääkitystä.
Veemäisen viitteissä, mutta en ihmettele jos on oireita. Ja selkeä autoimmuuni jyllää. Tuostahan nuo arvot ja kunto alkavat sitten aikaa myöten heikkenemään.

ViestiLähetetty: 2014-03-17 09:19:26 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

TyttöNemo kirjoitti:

piinastiina kirjoitti:
Siis ei ole lääkitystä.
Veemäisen viitteissä, mutta en ihmettele jos on oireita. Ja selkeä autoimmuuni jyllää. Tuostahan nuo arvot ja kunto alkavat sitten aikaa myöten heikkenemään.

Olen sanonut et menisi ******* kun ottaa vastaan siinä 10km päässä.
Äitini on siis 74v.

Nyt on kaikenmoista häsää kun kaulavaltimot putsataan tässä keväällä ja molemmista silmistä löytyi kaihi joka pitäis leikata.

Kohta soitan itse sille ajan *********. :D

ViestiLähetetty: 2014-03-17 10:04:17 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Tunnut Jepejee vähän malttamattomalta, varsinkin siihen nähden että sun huono kuntosi ei ole ihan hetkessä kehittynyt, eikä se ihan hetkessä korjaannukaan. Jos haluat oikeasti nopeasti tuloksia, niin voisit pari päivää mättää ihan huolella ruokaa naamariin ja kuulostella sitä olotilaa sen jälkeen. Ja "huolella" minä tarkoitan oikeasti isoja kaloreita. Ja laadullisesti ihan mitä tahansa. En usko että vieläkään syöt edes sitä määrää kun kulutat. Kun minä silloin muinoin "resetoin" omaa aineenvaihduntaani, vedin aamupalaksi reilun munavoin tattarinäkkärillä, lounaaksi Hesen megahampurilaisen, välipalaksi rasvaista kylkirullasiivua, päivälliseksi kasan grilliribsejä tai ihan mitä tahansa. Juu, ja vähensin entisestäänkin veden juontia, sitä ei tarvitse juoda ihan pelkälteen kuin muutama lasi päivässä.

En osaa juuri nyt arvioida omia kaloreita tarkkaan, mutta päälle 2000 mennään kevyinäkin päivinä. 165 senttiä löytyy lyhyyttä, nainen siis. Läskiä siis löytyy, mutta ainakin tuntuisi tuo terveys löytyneen uudelleen. Aamulämpö tänään klo 5.50 oli 36,8 (luteaalivaihe). Iltaisin nukkumaan mennessä on vakiona välillä 36,9-37,2.

Muoks. Oma lämpö on tällä hetkellä 37,3. Olo ei voisi olla parempi :D

ViestiLähetetty: 2014-03-17 13:59:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kyllä oman terveyden eteen saa nähdä vaivaa.

Minulla on sinne h-tin Alaveteliin matkaa noin 300 km. Sinne ajaminen yksin on varsinainen voimanponnistus, mutta se kannattaa. Minulla on varuilta mukana yöpymistarvikkeet, siltä varalta että en jaksaisi ajaa samana päivänä edestakaisin.

Oulun seudulta käydään yleisesti Alavetelissä, Kuopiossa ja Helsingissä hyvillä kilpirauhaslääkäreillä, koska Oulu on heidän suhteensa valkoinen alue.

ViestiLähetetty: 2014-03-17 16:09:37 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Mulla on ihan täällä eteläisessäkin osassa maata reilut 200 kilsaa lääkäriin ja tosiaan rahaa on mennyt melkoisesti. Mutta oikeisiin "hoitoihin" sen rahan ja ajan laittaa mieluummin kuin itsekseen pähkäilyyn, tuskaisuuteen, kipuiluun, pelkoon, unettomuuteen... Mieluummin makselen luotolta pikkuhiljaa kuluja pois kun mietin mitä hautapaikka maksaisi.

ViestiLähetetty: 2014-03-17 16:27:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

piinastiina kirjoitti:
Olen sanonut et menisi Helenalle kun ottaa vastaan siinä 10km päässä.
Äitini on siis 74v.

Viime tiedon mukaan Helena ei ota vastaan uusia potilaita... olen ohjannu sinne pari sukulaista, eivätkä oo saaneet aikoja.

ViestiLähetetty: 2014-03-17 17:13:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

TyttöNemo kirjoitti:
Syötkö myös B:tä? Ehdottomasti joku laadukas b-vitsku ja muistathan, että C:tä päivässä vähintään 1g, useisiin eriin jaettuna. Imeytyy vain jotain 400-500 mg kerralla, joten hukkaan menee isommilla annoksilla.

Joo, C-vitamiinia menee nyt 3 x 500 mg, pitkin päivää otettuna. Eilen aloitin myös B5-vitamiinin ottamisen. 200 mg sitä menee tuossa kahden-kolmen kieppeillä magnesiumin ja C:n kanssa, Wilsonin ohjeen mukaan. Lisäksi syön tuollaista kalaöljyvalmistetta, jossa on muutkin B-ryhmän vitskut. Sitä en tosin voi syödä päivittäin, koska alkaa tulla mustelmia... Vinkkejä hyvistä B-vitamiinivalmisteista otetaan siis vastaan! Pakko sanoa, että välillä kyllä hirvittää tämä päivittäinen pillerimäärä, mutta mitäpä sitä ei terveytensä eteen tekisi. :)

Tein tuossa eräänä päivänä myös tuon silmien lampputestin ja yllätyksettömästi pupillit eivät pysyneet pieninä vaan häilyivät koosta toiseen. Muistuipa siinä samalla mieleeni, että 10 vuotta sitten (kun ongelmat alkoivat) läheiseni epäilivät minua huumeidenkäytöstä, koska pupillini olivat aina niin suuret - valoon päin katsoessakin. Kukapa olisi arvannut, että se voi kieliä ihan jostain muusta. :roll: Seuravaaksi voisi ihan mielenkiinnosta mittailla noita lämpöjä. Saattaa tosin olla, ettei kärsivällisyys riitä, kun ei ole digitaalimittaria. :lol:

ViestiLähetetty: 2014-03-17 18:07:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo vähän malttamatonhan tässä tietenkin on... :( . Ja ymmärrän kyllä, että muutos ei tapahdu hetkessä. Tätä olotilaa on rakennettu alikaloreilla varmaan se 15 vuotta, niin ei se parissa päivässä katoa. Mulla kans huilaa nuo pupillit ihan miten sattuu tuossa lampputestissä, ei ne asetu hetkeksikään. Mutta kynätestissä viiva muuttuu punaiseksi hetkessä. Myöskään verenpaine ei laske nopeasti ylös noustessa.

ViestiLähetetty: 2014-03-17 18:25:00 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

satu82 kirjoitti:
piinastiina kirjoitti:
Olen sanonut et menisi ******** kun ottaa vastaan siinä 10km päässä.
Äitini on siis 74v.

Viime tiedon mukaan ****** ei ota vastaan uusia potilaita... olen ohjannu sinne pari sukulaista, eivätkä oo saaneet aikoja.

Juu tiedän, mutta kyllä sekin aika tulee kun ottaa uusia ja hänhän on yleislääkäri ja jos ei mene kilpparipotilaana niin voi käydä vaikka flaksi? :mrgreen:
Kun eihän hänellä ole todettu vajista.

ViestiLähetetty: 2014-03-20 14:01:33 
Poissa
valkosipulikarppi
valkosipulikarppi

Korpeaa, mun T4V ei halua nousta. :( Joulukuun alun labroissa TSH 1,4 ja T4V 13, nyt TSH 1 ja T4V edelleen 13. Joulukuun alusta tähän asti tyroksiinia mennyt vuoropäivinä 0,1 mg ja 0,15 mg, nyt nostettiin niin että viikossa 5 x 0,15 mg ja 2 x 0,1 mg. Olo ei ole kehuttava.

Lääkäri on sitä mieltä että T4V voidaan yrittää hilata 15-16 paikkeille, mutta TSH ei saa mennä "liian alas". Jos olo ja arvot ei nyt tästä lähde paranemaan, niin pitää varmaan lähteä jollekin asiasta oikeasti tietävälle lääkärille. Se puolestaan tietäisi rahanmenoa, joten nyt vaan toivomaan parasta. :?

ViestiLähetetty: 2014-03-20 14:44:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

^No joo se sun lääkäri ei taas näköjään paljoa kilpparista tiedä. TSH:n mataluudella ei ole mitään merkitystä, sanoo se mitä sanoo. Sehän on vain kilpirauhasta stimuloiva hormoni, joka ei aiheuta yhtään mitään kenellekään. On se sitten korkea tai matala. Eikä ne arvotkaan kerro koko totuutta.
Parashan olon kannalta on pitää se annostus samana joka päivä. Odota vielä tuon noston vaikutus, pari viikkoa niin pitäisi jotain tapahtua olossakin. Voipi olla jotain imeytysmishäikkääkin, mutta ensin katsottava kunnon nostoilla se tie loppuun. Mites suolisto yleensä? Meillä tuppaa olemaan melko hapoton tuo vatsa, jotain entsyymejä lisäisin, b12 ja mankku ainakin d-vitamiinin lisäksi.

ViestiLähetetty: 2014-03-20 15:58:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jep, otinpa ajan kuluksi sivukuvia omasta kaulastani, että näkyiskö niissä mitään. Ja taitaahan niissä näkyä. En tiedä, mutta musta tuo alempi patti kaulassa on selvästi turvonnut kilpirauhanen... näkyy aika selvästi sivukuvassa ja myös tuntuu kosketettaessa. Ei se kyllä mitenkään arka ole. Toivon kyllä todella, että olen vainoharhainen ja väärässä ja tuo on normaalia.

Kuva Kuva

ViestiLähetetty: 2014-03-20 18:23:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

jepejee kirjoitti:
Jep, otinpa ajan kuluksi sivukuvia omasta kaulastani, että näkyiskö niissä mitään. Ja taitaahan niissä näkyä. En tiedä, mutta musta tuo alempi patti kaulassa on selvästi turvonnut kilpirauhanen... näkyy aika selvästi sivukuvassa ja myös tuntuu kosketettaessa. Ei se kyllä mitenkään arka ole. Toivon kyllä todella, että olen vainoharhainen ja väärässä ja tuo on normaalia.

Voihan se olla tai voi olla olematta. Otapa edestä päin kuva. Jos kaulalla on makkaramainen pullistuma, se on suurentunut ja tähän voi sit taas olla kasa erilaisia syitä. Kasvokuvasta sais myös paljon selvyyttä esim. millaset silmät, kulmakarvat, turvotukset jotka on ne ensimmäiset naamaoireet vajiksella. En muista sun historiaa, mutta onko suvussa vajaatoimintaa, et onko sille geenialttius?

Mitenkään tyypillinen vajis et taida olla, niin hoikka olemus kuvista pilkistää vaan eipä se silti tarkoita, etteikö jotain häikkää voisi ollakin. Ja kokemuksen syvällä rintaäänellä pistäisin vitamiinitasot kuntoon, kaikkinensa ja jos ei auta, lähtisin selvittelee tarkemmin syytä. Meneekö perus vitamiineja, kuten b5, b12, seleeni, rautakuurit 3x vuodessa, monivitamiini, D-vitamiini, c-vitamiini, jodi, magnesium, kalaöljy? Jos ei mee, käväsehän luontaistuotekaupasta hakemassa, vedä 3-6kk ja katellaan sitte uusiks.

Näiden vitamiinien tarkoitus on boostata kilpirauhasen omaa tuotantoa, jotta mahdollisella lääkehoidollakin voisi olla optimaalinen vaikutus. Lääkehoito yksinään ei pelasta ketään ;)

ViestiLähetetty: 2014-03-20 19:36:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kulmakarvat on ulospäin ohenevat, mutta niin ne on käytännössä koko perheellä, ja varsinkin äidin isällä, jota kovasti muistutan. Kaulalla on pullistuma, jos vähänkään kallistaa päätä taaksepäin, mutta normaalitilanteessa mielestäni ei huomattavaa. Rautakuurista sen verran, että hemoglobiini oli ilman kuuriakin 166 maanantaina.

ViestiLähetetty: 2014-03-21 08:59:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minusta tuo näyttää lähinnä ulkonevalta rengasrustolta. Suurentunut kilpirauhanen _yleensä_ suurenee sivuilta.

Joo ei noita rautakuureja kannata varmuuden vuoksi syödä. Vaikka hb ei kerro koko totuutta, harvemmin miehellä anemiaa. Jos haluat, voit tsekata ferritiinin ja seerumin raudan ja saturaation.

ViestiLähetetty: 2014-03-21 12:00:05 
Poissa
valkosipulikarppi
valkosipulikarppi

TyttöNemo kirjoitti:
Joo ei noita rautakuureja kannata varmuuden vuoksi syödä. Vaikka hb ei kerro koko totuutta, harvemmin miehellä anemiaa. Jos haluat, voit tsekata ferritiinin ja seerumin raudan ja saturaation.

Miltä noiden rauta-arvojen muuten pitäisi näyttää, että olisi oikeasti hyvät? Mulla hemoglobiini 120-125, ferritiini 28. Nainen 23 v.

ViestiLähetetty: 2014-03-21 12:05:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ No ainakin hemppa helvetin alhainen. Verenluovutuksessa mulle tyrkytettiin rautakuuria pari vuotta sitten, kun oli HB 150. Oli siis pudonnut 160->150 edellisestä luovutuksesta ja sen takia ilmeisesti nappia tyrkytettiin.

TyttöNemo kirjoitti:
Minusta tuo näyttää lähinnä ulkonevalta rengasrustolta. Suurentunut kilpirauhanen _yleensä_ suurenee sivuilta.

Musta tuo on kaulan toinen patti, siinä on alla vielä yksi, jota itse epäilen rengasrustoksi. Tuo on siis keskimmäinen kolmesta eli kilpirauhanen, ylin ja suurin on ilmeisesti aataminomena?

ViestiLähetetty: 2014-03-21 15:03:35 
Poissa
hyväfiiliskarppi
hyväfiiliskarppi

Naisilla verenluovutusraja on 125, joten ei minusta mitenkään poikkeuksellisen alhainen - toki vaikuttaa sekin, missä rajoissa yleensä liikutaan. Itsellä tosi harvoin menee 130 rikki (etenkin nykyään, kun en enää polta).

ViestiLähetetty: 2014-03-21 15:52:35 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

http://www.luontaisnetti.fi/?valikko=va ... u=aikuiset lukekaa tuo kohta seerumin rauta. Mulla hb 137 mut seerumin rauta 11 ja ferritiini 33 eli anemia.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1547 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 578 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00