karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-08 07:54:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 67 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sipsit
ViestiLähetetty: 2014-03-27 11:07:45 
els kirjoitti:
Niinhän ne pilttimössöjen nsyöjät tapaavat sanoa, kun eivät paremmasta tiedä.
Maku tulee suklaasta, sipseistä ja irtokarkeista ja limuviinasta, ei ruoasta.

Eikä siinä mitään, olin tuolla minäkin, samaan tapaan kuvitellen eltaantunutta tehdasguanoa maukkaaksi,
ja ihmetellen sitä, miksi etelämmästä euroopasta kolleegavieraat hymyilivät näille niin kohteliaasti.
Nyt osaan jo tarjota sapuskaa joka maistuu niillekin :)

Niin että onnea matkaan vaan o/

Pilttimössöä tai eltaantunutta tehdasguanoa en minäkään syö mutta voikohan kaupan pinaattia syödä, sitä ei pakastettua, vai lähteekö taju samantien?

Eri vieras.

ViestiLähetetty: 2014-03-27 12:12:42 
Poissa
apina
apina

Vieras kirjoitti:
En oikein ymmärrä miksi tämä voi ketään kiinnostaa, mutta kerroin kun pyydettiin :)

The big picture, my friend, the big picture! Haasta sie edelleen! :)

ViestiLähetetty: 2014-03-28 08:11:20 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Vieras kirjoitti:
Miksi olet koko ajan noin hyökkäävällä tuulella ja kuvittelet, että vain sinä syöt jotenkin erinomaisen maukasta ja terveellistä ruokaa? Minä syön aterioilla oikeinkein maukasta, aidoista aineksista tehtyä kotiruokaa, jonka valmistuksessa käytän niin kermaa, voita kuin suolaakin.

Ystävä hyvä, miksi miksi olet koko ajan niin puolustelevalla tuulella - ja ylipäätään sivustolla, jonka ajatuksista et ilmeisesti hyödy tai haluakaan hyötyä kun jo katsot osaavasi kaiken? Miksi pitää alentaa muut milloin miksikin (laiskaksi läskiksi, natsiksi ja muun puutteessa sitten kai vihaiseksi)? Miksi pitää puolustaa omaa syömistään - kun itse asiassa voisit ja voit kaikessa rauhassa syödä juuri sitä mitä haluat? Yleensä tuo johtuu siitä, että on itsellekin tullut tarve selittelyyn kun usko alkaa loppua.

Lainaa:
Se ei kuitenkaan poissulje sitä, ettenkö voisi nauttia myös muutamasta sipsistä...
Pringlessistä? Sulkee se :)

Maukas kotiruoka voi olla hyvää, samoin hyvä patonki, hyvä suklaa ja jopa hyvät sipsit. Mutta jos sen jälkeen kaipaa vielä eltaantuneita sipsejä, jossain on ilmeisesti puutetta. Ne haisevat pahoilta, vaikkei sitä ehkä huomaan jos suolan ja kivennäisten tarpeet (ja nenä) eivät ole (vielä?) kunnossa.

Mistäkö tiedän? Olen ollut siellä. Ensin 40 vuotta kotiruoalla ja kaikella muulla, ja sitten ensimmäiset viisi karppivuottakin kaikenlaista uskoen, mutta sentään edes kokeillen ja testaten kaikenlaista sekä omaan että perheen suuhun (jotka osasivat ja osaavat edelleen sanoa mitä ajattelevat). Tiedän oikein hyvin suklaamasun ja jäätelömasun ja sipsimasun. Ja senkin että niitä on myös aikuisilla. Varsinkin Suomessa.

... mutta enää edes aidooista tehdyt suklaa/jäätelö/sipsi (ne kaikki voi tehdä oikeinkin) ei mene eri mahaan, vaan niitä syö hyvänä ruokana, siinä missä muutakin. Tuo patonki on pikkuisen eri juttu edelleen. Se voi viedä koko käden, jos aloitan, joten sitä en enää syö. Addiktiot ovat kummia juttuja. Enkä minä ollut edes ylipainoinen ennenkuin ihan lopussa. Vain kroonisesti kipeä.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-03-28 08:54:10 
els kirjoitti:
Mutta jos sen jälkeen kaipaa vielä eltaantuneita sipsejä, jossain on ilmeisesti puutetta.

Pringelsit on musta hyviä. Makuasioita toki :)

els kirjoitti:
Tuo patonki on pikkuisen eri juttu edelleen. Se voi viedä koko käden, jos aloitan, joten sitä en enää syö. Addiktiot ovat kummia juttuja.

Kuulostaa tosiaan kummalta. Ilmeisesti jotain puutetta jostakin :)

ViestiLähetetty: 2014-03-28 09:17:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
els kirjoitti:
Tuo patonki on pikkuisen eri juttu edelleen. Se voi viedä koko käden, jos aloitan, joten sitä en enää syö. Addiktiot ovat kummia juttuja.

Ei kummallista vaan aivan luonnollista:
http://www.wheatbellyblog.com/2013/09/s ... ithdrawal/

Ja tässä se olennainen ote tuosta kirjoituksesta:
"Most of these phenomena are caused by withdrawal from the gliadin-derived opiates in wheat, the 4- to 5-amino acid long polypeptides that increase appetite and cause addictive eating behaviors. You can actually trigger the syndrome abruptly in someone who is not wheat-free by giving them naloxone or naltrexone, opiate-blocking drugs. "

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-03-28 09:55:20 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Vieras kirjoitti:

Kutinasta ja ihottumista ehkä? Oli miten oli, olen mieluummin ilman niitä :smt026

ViestiLähetetty: 2014-03-28 11:36:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

On se varmaan jonkun puutetta, joo.

:-k Mutta asiasta toiseen, joskus tämmöistä vanhaa mummua ja monta vuotta karppilassa ollutta hämmästyttää, että miksi aina joku vieras tulee tänne ylistämään, puolustamaan, kyselemään, ihailemaan jotain täysin epäkarppia ja muutenkin yleensä epäterveellistä ja kyseenalaista ruoka-ainesta... Tämä ei ehkä ole se kaikkein todennäköisin ja järkevin foorumi sille asialle. Vähän sama kuin Vauvalehden keskustelupalstalle menisi ylistämään selibaattia.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-03-28 11:41:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

diesel kirjoitti:
Vähän sama kuin Vauvalehden keskustelupalstalle menisi ylistämään selibaattia.

Paitsi että vielä oudompaa, koska selibaatissa eläväkin voi sentään saada vauvan keinohedelmöityksellä. :D
(http://www.iltalehti.fi/nainen/20140325 ... 4_na.shtml)

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-03-28 12:12:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:lol: No, niinpä, mutta jonkinasteista kajoamista sekin vaatii...

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-03-28 12:16:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

diesel kirjoitti:
:lol: No, niinpä, mutta jonkinasteista kajoamista sekin vaatii...

No en kyllä laskisi seksiksi niin keinohedelmöitystä kuin gynekologin tutkimustakaan. :shock:

Selibaatti loppuu nimittäin seksin harrastamiseen, ei esim gynekologilla käyntiin. (Paitsi niissä poikkeustapauksissa, joista saamme joskus lukea rikosuutisista...) :D

ViestiLähetetty: 2014-03-28 12:29:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

diesel kirjoitti:

Minä luulen, että sieltä vauvalehden foorumilta ne tänne just eksyykin...

ViestiLähetetty: 2014-03-28 12:35:08 
diesel kirjoitti:

Ei, vaan sama kuin menisi (virtuaaliselle) selibaatissa elävien palstalle ylistämään ei-ehdottomuuden ihanuutta :)

ViestiLähetetty: 2014-03-28 12:39:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No miten vaan, mutta itse koen hieman häpeää siitä, että vieras tulee kertomaan syövänsä 5 pringles-sipsiä päivässä koska tykkää niistä (siis OMG, miettikää 5 sipsiä, kyllä ollaan niin turmion tiellä ja ravitsemukselliseen katastrofiin menossa), niin jo ollaan aika helvetin ylimielisellä asenteella, (anteeksi nyt vaan), kertomassa kuinka itse syödään liekitettyjä palleja ja muuta hienoa. Lisäksi blonditellaan, tytötellään ja ylennetään itsensä niin muiden yläpuolelle. No, se ei sinänsä ole karppauksen vika, älä vaan vieras kuvittele että kaikki karpit ovat tälläisiä.

Olen avautunut ja lopetan aiheesta saman tien.

ViestiLähetetty: 2014-03-28 12:41:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulle kelpaisivat oikein hyvin oliiviöljyyn tehdyt perunalastut, mutta sellaisia en ole löytänyt, enkä halua perunalastuja niin paljon/usein, että huvittaisi sellaisia ruveta värkkäämään, vaikka hyviä ohjeita tällä foorumilla on tainnutkin eteen tulla. Että jos nyt ei ole ketoosia tavoittelemassa tosi matalin hiilarein, niin perunahan ylipäätään on riisin ohella niitä vähiten hankalia tärkkelyksen lähteitä useimmille.

ViestiLähetetty: 2014-03-28 12:52:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

pipru kirjoitti:
No miten vaan, mutta itse koen hieman häpeää siitä, että vieras tulee kertomaan syövänsä 5 pringles-sipsiä päivässä koska tykkää niistä (siis OMG, miettikää 5 sipsiä, kyllä ollaan niin turmion tiellä ja ravitsemukselliseen katastrofiin menossa), niin jo ollaan aika helvetin ylimielisellä asenteella, (anteeksi nyt vaan), kertomassa kuinka itse syödään liekitettyjä palleja ja muuta hienoa. Lisäksi blonditellaan, tytötellään ja ylennetään itsensä niin muiden yläpuolelle. No, se ei sinänsä ole karppauksen vika, älä vaan vieras kuvittele että kaikki karpit ovat tälläisiä.

Olen avautunut ja lopetan aiheesta saman tien.

Minä luulen, että monet on vaan niin yliherkkiä trollaukselle, että ei jaksa suhtautua kovin suurella vakavuudella ja asiallisuudella näihin ketjuihin. Varsinkin kun ihan selvästi on suurella osalla näistä ketjujen avaajista nimen omaan trollaus siellä taka-ajatuksena. Moni on varmaan väsynyt siihen, että nimettömänä, tai edes ilman nikkiä tullaan pilkkaamaan, trollaamaan ja suorastaan fleimaamaan.en sano, että aloitusviesti sitä oli, kun en aloittajaa tunne. Myöhemmin ihan selkeästi sellaista oli kyllä ilmassa.

Siinä olet oikeassa, että itselläkin on tässä kyllä peiliin katsomisen paikka. Pitäisi aina osata olla fiksu ja asiallinen, olipa vastassa kuka tahansa.

ViestiLähetetty: 2014-03-28 12:57:47 
Poissa
voipallo
voipallo

pipru kirjoitti:
No miten vaan, mutta itse koen hieman häpeää siitä, että vieras tulee kertomaan syövänsä 5 pringles-sipsiä päivässä koska tykkää niistä (siis OMG, miettikää 5 sipsiä, kyllä ollaan niin turmion tiellä ja ravitsemukselliseen katastrofiin menossa)

Keskustelu meni niin hulluksi että ketju piti jakaa :lol:

Tuntuu että jotkut ovat käsittäneet hokeman "tyhmiä kysymyksiä ei olekaan" päinvastoin, ei ole kuin tyhmiä kysymyksiä. Ketjua voi lukea hyvänä viihteenä.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2014-03-28 13:08:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:D No, tänäänhän on perjantai.
By the way; syön kyllä satakertaa mieluummin palleja, kuin shipsejä. Ohjekin löytyy tästä:
"Pässinkivekset
yhden pässin kivekset
3 tl suolaa
1 tl valkopippuria
1 muna(kanan)
2 dl korppujauhoja
5 rkl voita
Ryöppää kiveksiä hiljaisella tulella suolavedessä kiehutellen noin 15 minuuttia. Anna jäähtyä. Leikkaa liha sentin paksuisiksi viipaleiksi ja suolaa ja pippuroi viipaleet.
Riko muna syvälle lautaselle, sekoita haarukalla ja kasta viipaleet munassa. Kieritä sitten korppujauhoissa. Paista voissa kullankeltaisiksi.
Korppujauho ei ole kovin karppia, mutta niin mahdottoman hyviä nämä paistokset olivat, että uhmaan karppaustakin tuon verran, jos vaan jostain kepeksiä kiinni saan. Meillä ei enää ole itsellä lampaita, nyyh, nyyh."

Paitsi että nykyään en uhmaa korppujauhoilla karppausta, vaan jätän joko kokonaan pois tai käytän sesaminsiemeniä tai vastaavia.

No, nyt on perjantai! Hauskaa perjantaita ja vaikka viikonloppuakin. Joillan on pitsaperjantai, joillain sipsiperjantai ja jotkut imeksii kiveksiä :mrgreen:

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-03-28 13:08:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

jussi kirjoitti:
... Ketjua voi lukea hyvänä viihteenä.

Jep. Mikäs sille mahtaa, että jotkut "vieraat" oppii riittävän monen vuoden jälkeen tunnistamaan

ViestiLähetetty: 2014-03-28 13:48:02 
Poissa
voipallo
voipallo

Ketjun aloitusviesti vaikutti ihan järkevältä ja vilpittömältä.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2014-03-28 13:52:54 
jussi kirjoitti:
... Ketjua voi lukea hyvänä viihteenä.

Jep. Ja aina joku (sama) pösilö käy haastamaan leikkiä tosissaan :) Mikä pakko on edes lukea vieraiden leperryksiä, jos heti palaa käämi jonka sammuttamiseen tarvitaan aimo annos ylimielisyyttä, katkeruutta ja kitkeryyttä. Niin kauan kuin homma menee näin, niin pakkohan täällä on käydä peiliä näyttämässä :)

pipru kirjoitti:

Joo en kuvittele, kun hyvinkin lähellä on oikeinkin leppeä ja mukava karppi :) Mukavat viikonloput.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 67 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00