karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-24 17:18:33

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 150 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 58 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-04-30 05:33:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kehonrakentaja kirjoitti:
Ymmärrän nyt ehkä hieman paremmin. Dieettaaminen tai ylipäätään painonhallinta on siis helpompaa ja miellyttävämpää kun syö hiilareiden sijasta rasvaa. Näin siis näläntunne ei vaivaa samalla tavalla kuin vähärasvaisella dieetillä?

Tällaista näkökulmaa en tullut ajatelleeksikaan. Jotenkin vain lopputulos ja numerot pyörivät mielessä, eikä tuo helppous. Itse nyt mieluusti kärsin sen näläntunteen dieetillä, mutta kyllä se sen verran ikävä tunne on, että ymmärrän miksei tavan ihmiset sitä halua kokea.

Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat? Minä en ymmärrä miksi minun pitäisi kärsiä nälästä, jos kerran oikein syömällä laihtuu ilman nälkää?
Itselläni on todettu 2 tyypin diabetes. Olisin tarvinnut lääkkeet, mutta 2 viikkoa runsasrasvaisen karppauksen aloittamisen jälkeen oli verensokerit jo normaalit ilman lääkkeiden aloitusta. Joillekin meistä sillä sokerilla ja insuliiniryöpyillä on merkitystä.

ViestiLähetetty: 2014-04-30 07:00:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Esimerkiksi itse vetelen punttitreenin jälkeen 150 grammaa karkkia, joka on 77% sokeria. Tämän lisäksi tietenkin proteiinijuomaa. Treenin aikana menee noin 50g maltodekstriiniä (95% glykeemi-indeksi 130 hiilaria). Yhtään en ole lihonut vaan vatsalihakset paistaa ja suonet näkyy hauiksissa..

Tässäpä se nykyajan ilmiö loistaa oikein kunnolla. Vain laihuus ja kiinteys on tärkeää, keinoista viis!
Joo karkkia ja energiajuomaa vaan ravinnoksi ja terveys kiittää!

Moni ihminen, ja myös lihava, on terve ja hyvinvoiva syömällä oikeaa ruokaa ja nauttimalla oikeasta elämästä. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2014-04-30 08:31:29 
Mrs.Naranja kirjoitti:
Ymmärrän nyt ehkä hieman paremmin. Dieettaaminen tai ylipäätään painonhallinta on siis helpompaa ja miellyttävämpää kun syö hiilareiden sijasta rasvaa. Näin siis näläntunne ei vaivaa samalla tavalla kuin vähärasvaisella dieetillä?

Tällaista näkökulmaa en tullut ajatelleeksikaan. Jotenkin vain lopputulos ja numerot pyörivät mielessä, eikä tuo helppous. Itse nyt mieluusti kärsin sen näläntunteen dieetillä, mutta kyllä se sen verran ikävä tunne on, että ymmärrän miksei tavan ihmiset sitä halua kokea.

Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat? Minä en ymmärrä miksi minun pitäisi kärsiä nälästä, jos kerran oikein syömällä laihtuu ilman nälkää?

Varmasti laihtuu, mitta laihuus on minulle yhtä iso kirosana kuin lihavuuskin. Tarkoitus on dieetilläkin pitää lihasmassaa yllä ja tähän tarvitaan hiilareita. Näläntunne nyt on vain tunne. Jos sitä ei pysty kestämään, ei ansaitsekaan vahvaa ja fyysistä kroppaa.

Ja jos terveellisyydestä aletaan puhumaan, niin uskoisin valtavan eläinrasvamäärän olevan hiilareita vaarallisempia.. Miettikää asiaa uudelleen vaikka sydänkohtauksen iskiessä. :)

ViestiLähetetty: 2014-04-30 08:35:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

...Ja muistakaa nyt, että urheilun yhteydessä hiilaria voi vetää ihan surutta, sillä kaikki menee lihaksille...

Noh. Minkä sille mahtaa, etteivät edes aidot kehonrakentajat ole asiantuntijoita solujen metaboliassa.
Saati nimettömät verkkohuutelijat, joista ei tosiaan koskaan tiedä, kuten Nalle Puh sen sanoisi.

Ohjeittesi sijaan naapurissa eli Ruotissa järjestetään jo seminaareja, joissa kerrotaan,
miten siihen parhaaseen urheilusuositukseenkin päästään nimenomaan hiilarirajoituksella.
Ja siellä ohjaajina on huippu-urheilijoita, näiden karppilan nimettömien vieraiden sijaan :)

Tähän ehtisi vielä vaikka osallistuakin:
linkki: http://www.kostdoktorn.se/arets-dag-om- ... narmar-sig

(Ps. mitä tulee ehdottamaasi urheilijoiden suositussapuskaan, niin mediassa näkyy päivittäin kotimaisia ex-sankariatleetteja,
joista sen uran loputtua on tullut kotletteja ja/tai nistejä. Joku on pahasti pielessä, jos treenien jälkeen elämä menee tuohon. Kannattiko?)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-04-30 09:50:21 
els kirjoitti:
...Ja muistakaa nyt, että urheilun yhteydessä hiilaria voi vetää ihan surutta, sillä kaikki menee lihaksille...

Noh. Minkä sille mahtaa, etteivät edes aidot kehonrakentajat ole asiantuntijoita solujen metaboliassa.
Saati nimettömät verkkohuutelijat, joista ei tosiaan koskaan tiedä, kuten Nalle Puh sen sanoisi.

Ohjeittesi sijaan naapurissa eli Ruotissa järjestetään jo seminaareja, joissa kerrotaan,
miten siihen parhaaseen urheilusuositukseenkin päästään nimenomaan hiilarirajoituksella.
Ja siellä ohjaajina on huippu-urheilijoita, näiden karppilan nimettömien vieraiden sijaan :)

Tähän ehtisi vielä vaikka osallistuakin:
linkki: http://www.kostdoktorn.se/arets-dag-om- ... narmar-sig

(Ps. mitä tulee ehdottamaasi urheilijoiden suositussapuskaan, niin mediassa näkyy päivittäin kotimaisia ex-sankariatleetteja,
joista sen uran loputtua on tullut kotletteja ja/tai nistejä. Joku on pahasti pielessä, jos treenien jälkeen elämä menee tuohon. Kannattiko?)

Hei Els, oikeesti! Noi sun linkissä olevat heebot ei tiedä anaerobisesta lihasten kasvatuksesta tuon taivaallista. Aerobiset jutut on ihan toinen stoori ja niitä on turha sotkea tähän juttuun. Kokeile ite kasvattaa lihakset pelkällä rasvalla. Ei onnistu, ei sitten millään. Että ennenkuin haukut bodarit niin koitas tarkistaa vähän omia tietojasi ja asennettasi. Vai että nistejä? Joo, nehän on kaikki entisiä huippu-urheilijoita. Voi jeesus noita sun juttujas.

ViestiLähetetty: 2014-04-30 09:58:03 
els kirjoitti:
naapurissa eli Ruotissa järjestetään jo seminaareja, joissa kerrotaan,

Heh heh, no ei todellakaan päästä. Kenialaiset juoksijat vetävät 600-700 g päivässä hiilaria. Ranskan ympäriajossa polkevat laiheliinit vetävät päivässä jopa kilonkin hiilaria. Jopa nk. karppitrithlonisti Jonas Colting vetää harjoituskaudellakin vähintään 300 g (nopeita) hiilareita päivässä (ja kilpailukaudella paaaljon enemmän).

No, ehkä he eivät vaan tiedä mitä Pohjolan perukoilla järjestettävissä seminaareissa tiedetään...lienee joku hiilarimafia häärimässä joka (edelleen) pimittää karppiseminaarien ja muiden salaseurojen tietoja huippu-urheilijoilta ja heidän valmentajiltaan, koska ovat valmiit lähes kaikkeen mikä parantaa suorituskykyä paitsi Atkinsiin (ja sen väännöksiin) :mrgreen:

No joo, siis rasvoila mennään pitkään, hiilreilla kovaa, ja huippu-kestävyysurheilija hapettaa molempia polttoaineita tehokkaasti eli menee pitkään ja kovaa. Simple as that.

Btw, Ranskan ympäriajossa pyöräilleet ranskalaiset hiilarinpuputtajat elävät myös pidempään kuin tavisranskikset:
http://www.escardio.org/about/press/pre ... rance.aspx

ViestiLähetetty: 2014-04-30 12:10:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Viitinkö edes yrittää selittää...
Lihas tarvii kasvaakseen proteiinia, ei hiilareita.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2014-04-30 12:12:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kulta pieni, kukaan ei väitä etteikö joku mikrobiomiltaan puhdas kenialainenkin voisi juosta kovaa.
Mutta ihmeesti maailmanennätyksiä syntyy rasvallakin.

Sinun tehtäväsi on enää vastata kysymykseen miksi ihmeessä näinkin voi käydä,
kun kerran vastaus "se ei rasvalla onnistu" on jo osoitettu paikkansa pitämättömäksi :)

Klaara vappen ja silleen o/

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-04-30 12:45:35 
Poissa
apina
apina

VeeraX kirjoitti:
Kiva kun Kehonrakentaja tulit valaisemaan meitä tyhmiä karppeja! Enpä olisi tienyt tuota!
Hyvät treenivaput vaan sullekkin!

Jotenkin naurattaa että täällä ei kyetä edes asiasta keskusteluun.

Kiitos.

Sinähän kerroit jo otsikossa ylivertaisen tietämyksesi, suosituksesi. Mikä se kysymys olikaan?

P.S Taistelutanner-matskua? :D

ViestiLähetetty: 2014-04-30 12:46:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Lainaa:
Kokeile ite kasvattaa lihakset pelkällä rasvalla. Ei onnistu, ei sitten millään. Että ennenkuin haukut bodarit niin koitas tarkistaa vähän omia tietojasi ja asennettasi. Vai että nistejä? Joo, nehän on kaikki entisiä huippu-urheilijoita. Voi jeesus noita sun juttujas.

Tuota noin... entisenä bodarin puolisona ja siinä maailmassa vuosia eläneenä minä haluan, että näytät mulle sen menestyneen bodarin, joka on lihaksensa MILLÄÄN ruualla pelkästään kasvattanut... jos ei sitten omppua lasketa mukaan ;) Ja joo, bodarit ei tosiaan pidä insuliiniakaan pahana. Piikittävät sitä vaikka ei ole diabetestä. Ihan aavistuksen minua huvittaa tämä julistus bodarien terveestä elämäntavasta. Kyllä siellä bodarin maailmassa on muutakin kuin namit kun sydänkohtauksen riskiä nostaa. Sydänkin on näppärästi tuplankokoinen, mutta sehän on vaan terveen merkki. Eikä esimerkiksi efedriinin käyttöä lasketa huumausaineiksi, sehän on terveyttä edistävä, jaksaa nostaa rautaa joka päivä.

Moi, vähintään tämän vastauksen myötä o taistelutannermatskua.

ViestiLähetetty: 2014-04-30 12:47:57 
els kirjoitti:
Mutta ihmeesti maailmanennätyksiä syntyy rasvallakin.

Ei synny. Rasvoila mennään pitkään, hiilareilla kovaa, ja huippu-kestävyysurheilija hapettaa molempia polttoaineita tehokkaasti eli menee pitkään ja kovaa. Simple as that.

No ehkä viittaat voimanostoon tai johonkin Grönlannin halkikävelyyn tjms ultrahiipimiseen...

ViestiLähetetty: 2014-04-30 12:58:01 
Bodausta voi harrastaa puhtaaskikin. Kilpailuissakin classic BB on testattu ja puhdas sarja. Rahaa tarvitaan paljon jos haluaaa tuolle roinapuolelle lähteä.

ViestiLähetetty: 2014-04-30 13:01:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei herra/rouva kehonrakentaja. Useat meistä karpeista on ns. tavan tallaajia, isolla osalla on tarve laihtuakin mutta jokainen meistä on huomannut kohonneen terveystilan kun on siirtynyt karppaamaan. Moni meistä on huomannut, että runsaasti eläinrasvaa syömällä jopa veriarvot normalisoituvat. Ja moni muu pikkukremppa (jota moni pitäis ns. normaalitilana, kuten vaikka turvotus, piereskely -ainahan voi syödä vaikka Activiaa tai muuta roskaa siihen-, allergiat, ihon kuivuus, jne.) katoaa kanssa.

Ja nyt toki puhun vaan omasta puolestani, mutta minua ei kiinnosta kehonrakennus pätkääkään. Joten en todellakaan söisi samoin kuin sinä. Sinun ruokavaliosi minulla, ei-aktiiviliikkujalla, ei vaan toimisi. Itse olin pitkän parisuhteen maraton-harrastajan kanssa, ja totta hitossa hän rakensi ruokavalionsa aika lailla toisin kuin minä. Etenkin muutamia päiviä ennen juoksua.

Itse voin hyvin kun otan kalorini rasvasta. Kiitos ja ei enempää sanottavaa.

ViestiLähetetty: 2014-04-30 13:19:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

NIin, kun treenaan erästä budolajia jossa sitkeys ja pitkäkestoinen rasitus on se juttu, niin rasvapolttoisuus on ehdottoman edullista.

Rasvapottoisuuden selkein etu itselläni liikunnassa:
Silloin kun söin hiilihydraattipainotteisemmin (melkoisesti virallisten suositusten mukaan, eikä silloinkaan mitään roskaruokaa/eineksiä), tuntui aina että lihaskunto heikkenee jos tulee treeneihin taukoa vaikka kuukausi tms. - piti siis ikään kuin treenata edes pysyäkseen paikallaan.

Nyt kun makrosuhteet ovat näin: rasvat 70% hiilarit 15% prode 15%, niin lihaskunto ei tunnu häviävän yhtään mihinkään vaikka olisi pitkäkin tauko treenaamisessa. Oletus syystä tähän (kiitokset teoriasta Elsille!) on se, että aiemmilla syömisillä kroppani otti omista lihaksista vähän väliiä kaloreita/ravinteita sokeripolttoisen aineenvaihdunnan vuoksi, eli menetin aina lihasta treenien välillä. Nyt kun enää ei käy niin, ei tarvitse juosta täysiä pysyäkseen paikallaan, vaan tauon jälkeenkin jatketaan siitä mihin viimeksi jäätiin. :D

Mutta minulla syy eläinrasvavetoiseen ruokavalioon on terveys: Hengitystieallergia, atooppinen ihottuma, vatsavaivat, migreenit, nivel- ja lihaskivut, sekä vanhojen urheiluvammojen (löytyy lähes joka nivelestä...) jatkuva juiliminen hävisivät. Olin aloittaessani normaalipainoinen ja olen edelleen, syy ei minulla koskaan ole ollut laihdutus vaan terveys ja yleinen olotila. Tämä lihaskunnon pysyminen treenitauoista huolimatta tuli iloisena yllätyksenä. Samoin se, että jaksan vaikka koko päivän ilman että tarvitsee vilttiketjuun, kun nuoremmat virallisen suosituksen mukaan syövät joutuvat usein treenileireillämme vilttiketjuun lepäämään. Ja syövät muuten jotain koko ajan: Aterioita on meillä leireillä 4 tunnin välein 4 kpl päivässä, mutta silti suurin osa porukasta vetää pitkin päivää jotain sokerilimpparia, karkkia, sipsiä tms. naamaan. :shock:

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-04-30 13:21:33 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

pipru kirjoitti:

Itse voin hyvin kun otan kalorini rasvasta. Kiitos ja ei enempää sanottavaa.

Komppaan :smt049
Tavallinen tallaaja täälläkin :wink:
Jollen olisi siirtynyt karppaamaan yli kymmenen vuotta sitten, olisin diabeetikko ja nivelreumainen ynnä ihokroonikko ja söisin mielialalääkkeitä.
Nivelrikkojen eteneminen pysähtyi ja nivelkivut hävisivät viljasta luovuttuani.
Koko aikuisiän kestänyt ihottuma katosi.
Mielialalääkkeet jo kaukaista historiaa =D>

Päivittäisenergiasta 70-80% eläinrasvasta, hiilareita just ja just ketoosin välttö.
Proteiinia sitten hyvin kohtuudella.

Terveenä on hyvä porskuttaa vielä liki seittemänkymppisenä. :mrgreen:

Kotona!

ViestiLähetetty: 2014-04-30 14:12:30 
tuulimumma kirjoitti:

Äitini porskuttaa terveenä liki kahdeksankymppisenä, vain lievä ylipaino. Ei karppaa, vaan syö normi kotiruokaa (lihaa, kalaa, perunaa, kastiketta, leipää, voita, kasviksia jne). Tykkää edelleen liikunnasta, käy jopa pari kertaa viikossa vetäisemässä sykkeet tappiin radiomaston mäessä. Tulee kuulemma hyvä olo ja levolliset unet. No, kukin tyylillään.

ViestiLähetetty: 2014-04-30 14:32:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mielestäni puhuttaessa terveellisestä ruokavaliosta, on ihan turha puhua urheilijoiden ruokavalioista. Esim. muistan joskus lukeneeni, että Phelps vetää parhaimpina päivinä 12 000 kcal. Se, että jossain kerrotaan, miten Phelps tuon ruokamäärän koostaa, ei auta millään tasolla keskiverto mukavuusliikkujaa, tai vähän enemmänkin liikkuvaa.

Itse karppaan monista täällä luetelluista syistä: parempi nälänhallinta, vatsan hyvinvointi, ihon hyvinvointi, levottomien jalkojen oireilun kontrollointi ja liuta muita syitä. Ja osittain ihan siistäkin puhtaasta syystä, että karppisapuska nyt vaan on pirun hyvää. Jos voin voida hyvin ruoalla, joka parantaa fyysistä hyvinvointia, ja vielä maistuu hyvältä, niin miksi söisin toisin?

Ja jos nyt liikkumisesta puhutaan. Hyvin jaksan tehdä fyysisesti melko kuormittavaa työtä rentokarppauksella. Itselle ei sovi ihan hirveän alhaiset hiilarit, mutta sellainen 100 g kieppeillä kun ovat, ja siihen sitten riittävästi protskua ja rasvaa, niin homma pelittää varsin mainiosti. Veikkaan suhteiden olevan suht lähellä Toisinsyöjän meininkejä.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-04-30 15:14:31 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Vieras kirjoitti:
tuulimumma kirjoitti:

Äitini porskuttaa terveenä liki kahdeksankymppisenä, vain lievä ylipaino. Ei karppaa, vaan syö normi kotiruokaa (lihaa, kalaa, perunaa, kastiketta, leipää, voita, kasviksia jne). Tykkää edelleen liikunnasta, käy jopa pari kertaa viikossa vetäisemässä sykkeet tappiin radiomaston mäessä. Tulee kuulemma hyvä olo ja levolliset unet. No, kukin tyylillään.

Näillä mennään...ilman leipää.
Ja talsitaan 100km kuukaudessa.. =D> eläinrasvakarpilla.

Kotona!

ViestiLähetetty: 2014-04-30 16:38:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Kehonrakentaja kertoili

Ja jos terveellisyydestä aletaan puhumaan, niin uskoisin valtavan eläinrasvamäärän olevan hiilareita vaarallisempia.. Miettikää asiaa uudelleen vaikka sydänkohtauksen iskiessä.

Juu on sitä satutunnit uskottu ja tiukkaan. No se on normaalia näille muskelinkasvattajilla. Minun ollessa lasareetissa pumpputukoksen takia... ei hoitavat lääkärit peloitellut näillä höpöillä. Jospa löytäisit sen takuuvarman näytön elukkarasvan vaarallisuudesta ja samoin kolesterolin.

ViestiLähetetty: 2014-04-30 16:55:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pakkikseltseksynyt kirjoitti:
Bodausta voi harrastaa puhtaaskikin. Kilpailuissakin classic BB on testattu ja puhdas sarja.

Kyllä. Ihan kuin hiihdon MM.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 150 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 58 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00