NIin, kun treenaan erästä budolajia jossa sitkeys ja pitkäkestoinen rasitus on se juttu, niin rasvapolttoisuus on ehdottoman edullista.
Rasvapottoisuuden selkein etu itselläni liikunnassa:
Silloin kun söin hiilihydraattipainotteisemmin (melkoisesti virallisten suositusten mukaan, eikä silloinkaan mitään roskaruokaa/eineksiä), tuntui aina että lihaskunto heikkenee jos tulee treeneihin taukoa vaikka kuukausi tms. - piti siis ikään kuin treenata edes pysyäkseen paikallaan.
Nyt kun makrosuhteet ovat näin: rasvat 70% hiilarit 15% prode 15%, niin lihaskunto ei tunnu häviävän yhtään mihinkään vaikka olisi pitkäkin tauko treenaamisessa. Oletus syystä tähän (kiitokset teoriasta Elsille!) on se, että aiemmilla syömisillä kroppani otti omista lihaksista vähän väliiä kaloreita/ravinteita sokeripolttoisen aineenvaihdunnan vuoksi, eli menetin aina lihasta treenien välillä. Nyt kun enää ei käy niin, ei tarvitse juosta täysiä pysyäkseen paikallaan, vaan tauon jälkeenkin jatketaan siitä mihin viimeksi jäätiin.
Mutta minulla syy eläinrasvavetoiseen ruokavalioon on terveys: Hengitystieallergia, atooppinen ihottuma, vatsavaivat, migreenit, nivel- ja lihaskivut, sekä vanhojen urheiluvammojen (löytyy lähes joka nivelestä...) jatkuva juiliminen hävisivät. Olin aloittaessani normaalipainoinen ja olen edelleen, syy ei minulla koskaan ole ollut laihdutus vaan terveys ja yleinen olotila. Tämä lihaskunnon pysyminen treenitauoista huolimatta tuli iloisena yllätyksenä. Samoin se, että jaksan vaikka koko päivän ilman että tarvitsee vilttiketjuun, kun nuoremmat virallisen suosituksen mukaan syövät joutuvat usein treenileireillämme vilttiketjuun lepäämään. Ja syövät muuten jotain koko ajan: Aterioita on meillä leireillä 4 tunnin välein 4 kpl päivässä, mutta silti suurin osa porukasta vetää pitkin päivää jotain sokerilimpparia, karkkia, sipsiä tms. naamaan.