karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-20 09:00:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-07-18 08:52:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Otsikon aihe tuntuu olevan foorumilla jonkin sortin tabu tai ainakaan sitä ei tunnuta suosittelevan kenellekään. Vrt. "Syö aina vähintään peruskulutus + vähän päälle". Kysynkin miksi ihmeessä ja päteekö se myös meihin, joilla on useita kymmeniä kiloja vararavintoa mukana? Itse olen nyt vajaat kaksi kuukautta tuota toteuttanut niin hyvin tuloksin, että itseasiassa Vonkale(TM) -statukseni pitäisi peruuttaa :)

Olen syönyt kahdesti päivässä ja pysytellyt tukevasti ketoosissa. Ketoosi sopii minulle aivan erinomaisesti, ei tule nälkää eikä mielitekoja ja olo on loistava. Yleensä syön lounaan ja iltaruoan, joista toinen on useimmiten pelkkiä pähkinöitä (100-150g, 600-900 kcal) tai kermaa/partaäijää+marjoja (noin 500 kcal). Toinen on sitten pienehkö annos rasvaista lihaa (+munia) ja tuoreita kasviksia (noin 500-1000 kcal). Paastoa ruokien välillä klo 16/19-12 eli 17-20h päivästä riippuen, mikä varmasti osaltaan parantaa myös tulosta. Tyypillisesti makrot pyörii jossakin 100-150g rasvaa, 20g hh, 80g prot eli 1300-1800 kcal. Alun jälkeen keskimääräinen pudotustahti on ollut -1,5kg/viikko. Seitsemässä viikossa 111,3kg->94,7kg ilman liikuntaa, nälkää ja kärsimystä, matka jatkuu.

Säästöliekki, kaloriteoria... No joo, insinöörinä tiedän, ettei energiaa voi syntyä eikä kadota ja sen ettei ihminenkään ole ikiliikkuja. Kalorivajeella laihtuu satavarmasti, mutta oman kulutuksen selvittäminen on käytännössä mahdotonta, joten myöskään kalorivajetta ei voi mitenkään selvittää. Nopeassa laihtumisessa katoaa vähän lihasta mukana, kyllä, mutta niin sitä katoaa hitaammassakin laihduttamisessa ja lopputulos on varmaan aika sama molemmilla tavoilla. Muutenhan hitaasti, mutta paljon laihduttaneet olisivat aivan mielettömiä lihaskimppuja.

Kokemuksia, mielipiteitä?

ViestiLähetetty: 2014-07-18 09:46:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jamppa kirjoitti:
Kalorivajeella laihtuu satavarmasti, mutta oman kulutuksen selvittäminen on käytännössä mahdotonta, joten myöskään kalorivajetta ei voi mitenkään selvittää. Nopeassa laihtumisessa katoaa vähän lihasta mukana... Kokemuksia, mielipiteitä?

Huomenta
näinhän se liki menee, oli "tyyli" mikä tahansa. karpinkin laihtuminen tapahtuu kalorivajeella, vaikka kaloreita ei laskisikaan.
kalorivajeella tai ns. energiavajeella ollaan jos rasva% tippuu, painon ohella.
VHH:lla senttimetrit lähtee lihaksista nesteen poistumisen takia, lyhyellä aikaviiveellä. tämän takia keto+kalorivaje antaa lyhyellä aikaviivellä todella nopeita tuloksia, puntarissa.
suuri tai liian suuri kalorivaje "polttaa" aina lihastakin... harvemmin lihas todella kasvaa laihdutuksen aikana, kun/jos nestevaihtelut otetaan huomioon.
niin, tarkkaa kulutusta ei voi kotikonstein mitata.

ViestiLähetetty: 2014-07-18 09:59:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tästä asiasta on täällä keskusteltu jo vuosia mm. näin.

kuka ja ketkä ne ovat jotka ovat laihtuneet ilman kalorivajetta?

... pappa sanoi jo aikaa sitten tällä foorumilla
"Ketogeeniseltä ruokavaliolta on saatava "ihmedieetti" maine pois. Miksi pitää kynsin hampain kiinni siitä huuhaasta että kaloreista piittaamatta voisi syödä kuinka paljon tahansa ja laihtua." ja "painon putoaminen ja kalorivaje kulkevat käsi kädessä. Kumma juttu"

zipa kirjoitti:
Samaa kaavaa voi aika pitkälle soveltaa jokaiseen dieettikirjaan. Unohtaa niistä sen ideologisen hörhöilyn niin loppujen lopuksi kaikissa on sama idea: syö hyvin, puhtaasti ja vähemmän kuin kulutat niin laihdut ja terveytesi kohenee. Ei pitäisi olla mitään ydinfysiikkaa kenellekään, mutta näköjään asiasta on saatu tehtyä helvetin hankalaa.

hyvin sanottu, näinhän se menee
kalorivajeella laihtuu.

Zeims kirjoitti:
Kaverihan lyttää meidän uskonnon eli karppaamisen kokonaan.

Pappa kirjoitti:
Muudan kirjoitti:
Karpaasi: Jos pitää alkaa laskea kaloreita, tarkoittaa se, ettei alakarppaus-teoria pidä paikkaansa ja painonvartijat ja virallinen linja onkin oikeassa.
Horjuuko uskonne?

Alakarppauksen ja varsinaisesti ketogeenisen ruokavalion toimivuudesta on saatava ns huuhaa ja "uskonto"henki pois... sen jälkeen sillä voi kuvitella olevan laajempaakin hyväksyvää kannatusta. Oikeastaan siksi(kin) aloitin.

Ketogeeniseltä ruokavaliolta on saatava "ihmedieetti" maine pois. Miksi pitää kynsin hampain kiinni siitä huuhaasta että kaloreista piittaamatta voisi syödä kuinka paljon tahansa ja laihtua. Niin kauan kuin sitä julistamme meitä pidetään monilla tahoilla "kummajaisina". Sensijaan se on oikein että kun syö vain nälän verran (ja ruokavalio kohdallaan) tällä hyvin usein ylipainoinen laihtuu. Ja normaalipainoinen voi paremmin usein tällä ihmisnisäkkään normaaliruokavaliolla..

siltä osin että esitetään mielikuvituksellisia "ihme" kertomuksia siitä kun joku on syönyt megakaupalla yli kulutuksen ja laihtunut. Sekin on kalorihöpötystä.

Minulla on jokseenkin riittävällä tarkkuudella tieto kalorivajeestani (jota en ole säätänyt..vaan se on säätynyt itsellään) ja aika tarkat käyrät painon putoamisesta. samoin kokolailla riittävällä tarkkuudella tiedän kulutukseni. Minun kohdalla _sattumalta_ painon pudotuksen määrä on tähän jokseenkin linjassa kalorivajeeni kanssa. 3,5kk aikana kulutus, painon putoaminen ja kalorivaje kulkevat käsi kädessä. Kumma juttu. ;)

Kertaakaan en ole jättänyt syömättä ajatellen että empäs syö ettei tule kaloreita liikaa. Sensijaan rasva/proteiinisuhdetta olen säätänyt.

Varpu Tavi kirjoittaa blogissaan mm näin.
Lainaa:
kaloreilla on SUURIN merkitys laihtumisessa ja lihomisessa. Sitä tosiasiaa et voi paeta, että sinun täytyy olla jatkuvalla kalorivajeella laihtuaksesi tai jatkuvilla ylikaloreilla lihoaksesi – täysin riippumatta siitä mikä on ruokavaliosi hiilihydraattien, proteiinin ja rasvan suhde (* kunhan proteiinien aineenvaihdunta otetaan huomioon.)

Miten sitten voit tietää olevasi kalorivajeessa? Sen tietää varmaksi vain siitä, että laihtumista ja rasvaprosentin alenemista tapahtuu. Jos laihtumista ei tapahdu, et ole kalorivajeessa, vaikka laskelmasi siltä näyttäisivätkin.

Lyhyesti: Laihtuaksesi ja polttaaksesi kropan rasvavarastoja tarvitset kalorivajetta, vaikka intomieliset satuihin uskojat kuinka muuta väittäisivät. Erilaiset nettilaskurit ja muut kalorilaskennan apuneuvot ovat kuitenkin parhaimmillaankin vain karkeasti suuntaa-antavia, ja virallisten laihdutusneuvojien ohjeet karkeita yksinkertaistuksia.

mutta enempi alla
lähde: http://varputavi.wordpress.com/2012/07/31/mita-ihmiset-haluavat-kuulla-ja-mita-he-eivat-haluaisi/
Mirka kirjoitti:
Kalorivaje on edelleenkin ainoa tapa laihtua.

jamppa kirjoitti:
Kalorivajeella laihtuu satavarmasti... Itse olen nyt vajaat kaksi kuukautta tuota toteuttanut niin hyvin tuloksin, että itseasiassa Vonkale(TM) -statukseni pitäisi peruuttaa :)

ps. ja vonkale BMI +30 ajat on minultakin jo mennyttä aikaa.

ViestiLähetetty: 2014-07-20 22:26:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo minäkin olen ulkona täältä, en mikään iso kissa ollut mutta yli 30 kuitenkin.

Kalorivaje, metabolinen kalorivaje ja siltä väliltä, mätäneminen, pierut jne.
3.3 FLOW OF ENERGY THROUGH THE BODY http://www.fao.org/docrep/006/y5022e/y5022e04.htm

Pähkinät on tosi ihan oma lukunsa, kuullemma jos niitä ei pureskele kunnolla suurin osa rasvoista jää solujen sisälle ja ilmeisesti tiedä häntä sitten, eivät imeydy kunnolla.

Mutta toi seuraava mun piti postata kun niin isoja heittoja kuulee kuinka paljon kehon rasvasta voi polttaa 24 tunnin aikana kaloreissa.
Jostain luin 300 kaloria ja muistin että Phinney & Volek kirjoitti asiasta kirjassa "The Art and Science of Low Carbohydrate Living", löytyhän se (Protein Metabolism alla).

Much of that weight loss comes from body fat, which
typically provides the body up to half its daily energy
from “inside” (i.e., endogenous stores) during the initial
weight loss phase.

Ton mukaan jopa puolet päivittäisestä energian tarpeesta voisi saada omista läskeistä painon pudotuksen alkuvaiheessa.

Olisikohan siinä joku suhde, mitä enemmän sitä läskiä on niin helpommin sitä luovutetaan poltettavaksi (ei repsuja) ja kun viimeisistä kiloista tapellaan niin kehokin herää että mitä hittoa viimeisiä videään ja alkaa pihistelemään? Joku viisaampi varmaan tietää ton.

Jos 3500 kaloria olis kulutus ja 1750 kaloria söisi muuta kun hiilareita niin kropasta lähtis 1750k kaloria läskiä sen täyttäessä energia vajeen niin sehän on jo 194 g rasvaa per vuorokausi (~200g).

Mites toi laskettiinkaan "Seitsemässä viikossa 111,3kg->94,7kg" jos sanotaan että se olisi pää osin rasvaa.
16.6 Kg ja lonkalta 10.6 kiloa siitä rasvaa, eli 10600 gr / 42 päivässä olisi 216 g. (~200g) /vrk rasvaa poltettu eli 1944 kaloria (vertaa 1750 kaloria).

Paljonkohan toi sitten heittää, mutta ton takia laitoin ton pähkinä homman tonne eteen, jos niistä jää pommi kalorimetrin tulokseen verrattuna osa imeytymättä huonon pureskelun takia niin antaa varaa pikku heitolle 194g - 216 g (~200g ovela veto : )

Tämä siis ilman alan koulutusta maalais järjellä, mutta mikäs tabu tämä on keskustella, mitä mielenkiintoisin aihe ja noi numerot täsmää eli sun pudonneet kilot ja vararavinnon poltto, ettei tule kalorivajetta.

ViestiLähetetty: 2014-07-21 05:55:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Motion kirjoitti:

(~200g) /vrk rasvaa poltettu eli 1944 kaloria (vertaa 1750 kaloria).

Paljonkohan toi sitten heittää, mutta ton takia laitoin ton pähkinä homman tonne eteen, jos niistä jää pommi kalorimetrin tulokseen verrattuna osa imeytymättä huonon pureskelun takia niin antaa varaa pikku heitolle 194g - 216 g (~200g ovela veto : )

Huomenta
joo taitaa olla maksimit noi 200 g vrk:ssa rasvaa omasta kehosta (painon pudotuksen osalta), no voi olla jonkun päivän tai viikon, kovalla rääkillä ja vähällä syömisellä, etenkin ylipainoisilla. (korkea kehonrasva%)
hyvä jos olisi joku 150 g/vrk:ssa... tämäkin tekee jo yli 1 kg vk:ssa... alussa voi lähteä, mutta kun kehonrasva% pienenee niin tuskin tätäkään. mutta näissäkin pitäisi se nesteenlähtö pystyä laskemaan...

mutta ei kannata tehdä tästä asiasta liian vaikeaa, syö vain samaa ruokaa pikkusen vähempi, niin siitä se lähtee.

kalorivajeessa otetaan aina huomioon nämä "imeytymättä" jäänet ruuat ym. "varpusparvet" ja kehonlämmöt ym ulos hengitetyt "kaasut". .
sen takia syödyt "pommikalorit" voi olla erillaiset eri ruokavalinnoilla/makroilla ja paino pysyy samassa (eli ei ole kalorivajetta).

mutta jos ruokavalio valinnat ovat samanlaiset, mutta syödään vähempi (enegiaa) samaa ruokaa kuin ennenkin, voidaan jo helposti päätellä ja katsella muutosta puntarissa.

sen takia on oikeastaan aika turhaa laskea syötyä pommikaloreita, syö vain vähempi samaa ruokaa kuin ennenkin ja katsoo sitten viikon päästä puntaria mitä se näyttää.
sama koskee myös niitä "kulutus kalori taulukoita".. eli ei kannata, liikkuu niinkuin mieli tekee ja syö vähempi energiaa ruuasta, kuin kuluttaa.... niin siitä se läski lähtee.

ViestiLähetetty: 2014-07-21 11:31:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hyviä pohdintoja molemmilta.

Motion kirjoitti:
Ton mukaan jopa puolet päivittäisestä energian tarpeesta voisi saada omista läskeistä painon pudotuksen alkuvaiheessa.

Jos 3500 kaloria olis kulutus ja 1750 kaloria söisi muuta kun hiilareita niin kropasta lähtis 1750k kaloria läskiä sen täyttäessä energia vajeen niin sehän on jo 194 g rasvaa per vuorokausi (~200g).

Mites toi laskettiinkaan "Seitsemässä viikossa 111,3kg->94,7kg" jos sanotaan että se olisi pää osin rasvaa.
16.6 Kg ja lonkalta 10.6 kiloa siitä rasvaa, eli 10600 gr / 42 päivässä olisi 216 g. (~200g) /vrk rasvaa poltettu eli 1944 kaloria (vertaa 1750 kaloria).

Lähdin tätä vähän tutkiskelemaan. Aika samoilla linjoilla on arvaukset tässäkin julkaisussa:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15615615

Lainaa:
A limit on the maximum energy transfer rate from the human fat store in hypophagia is deduced from experimental data of underfed subjects maintaining moderate activity levels and is found to have a value of (290+/-25) kJ/kgd.

Tuo tekee siis maksimi rasvanpoltoksi omista varastoista noin 70 kcal per rasvakilo vuorokaudessa. Jos lasketaan 100 kiloiselle, jonka rasvaprosentti on 25, saadaan myöskin 1750 kcal/vrk. Siinä suuruusluokassa varmaan siis ollaan. Pitää muistaa, että ihmiskudos ei ole 100% rasvaa, joten yleensä käytetään arviota 7000 kcal/kg (eikä 100% rasvan 9000 kcal/kg). Silloin tuo 1750 kcal vastaisi 250 grammaa rasvakudosta. Jos ruokailut pysyvät samoina, niin painon pudotessa kalorivajekin tietysti supistuu ja painonpudotus hidastuu pikku hiljaa.

Summa summarum: Valtaosa pudotuksestani lienee rasvaa (ja alkuvaiheen nestepöhöä). Pyrin jatkamaan suurin piirtein samalla linjalla vielä muutaman kuukauden. Normaalipainon ylärajaa (=82kg/BMI 25) lähestyttäessä vähän enemmän ruokaa ja vähän hitaampi pudotustahti sinne 80kg tuntumaan, jossa olisi tarkoitus pysytellä jatkossa.

ViestiLähetetty: 2014-07-21 13:35:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jamppa kirjoitti:

Lähdin tätä vähän tutkiskelemaan. Aika samoilla linjoilla on arvaukset tässäkin julkaisussa:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15615615

Tuo tekee siis maksimi rasvanpoltoksi omista varastoista noin 70 kcal per rasvakilo vuorokaudessa. Jos lasketaan 100 kiloiselle, jonka rasvaprosentti on 25, saadaan myöskin 1750 kcal/vrk. Siinä suuruusluokassa varmaan siis ollaan. Pitää muistaa, että ihmiskudos ei ole 100% rasvaa, joten yleensä käytetään arviota 7000 kcal/kg (eikä 100% rasvan 9000 kcal/kg). Silloin tuo 1750 kcal vastaisi 250 grammaa rasvakudosta. Jos ruokailut pysyvät samoina, niin painon pudotessa kalorivajekin tietysti supistuu ja painonpudotus hidastuu pikku hiljaa.

Hyvä, siis vähän korjausta tohon 9000 kaloriin eli 7000/Kg.
Tuossa on ilmeisesti mainitsemasi tutkimuksen täys tai laajempi versio, toivottavasti linkki toimii.
http://forums.johnstonefitness.com/atta ... 1156539730

Jos sulla on ylhällä syömiset, painot ja ajat niin vois verrata mite karppina noi käyrät menee, Itse sairastelin, aloitin pakko paastosta ja repsuilin niin mun arvoilla ei tee mitään, mutta on tällä viime aikoina joku muukin saannut tuloksia ilman että olisi kovasti sairastellut tai repsuillut niin sopis hyvin samaan taulukkoon ja vois verrata karppaus vs. Seymour S. Alpertin käyrää, varmaan aika samankaltaisia olisivat, saahan siihen jonkin repsuilu korjauksen laskettua mutta taitais olla aika hankala tehdä, tekisi siitä vieläkin mielenkiintoisemman, alan pikku hiljaa uskomaan siihen että jos haluaa tehdä sen painon pudotuksen helpoimman kaavan mukaan niin kannattaisi todellakin tehdä se kerralla jos vain mahdollista mutta menee se näinkin.

ViestiLähetetty: 2014-07-28 14:10:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

jamppa kirjoitti:
Itse olen nyt vajaat kaksi kuukautta tuota toteuttanut niin hyvin tuloksin, että itseasiassa Vonkale(TM) -statukseni pitäisi peruuttaa

Siis karppausta isolla kalorivajeella, vai mainitsemallasi ""Syö aina vähintään peruskulutus + vähän päälle" -tyylillä?

Mulle neuvottiin tuolla Aloittelevat karpit -osiossa (http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=13&t=67788&start=30), että ei millään kalorivajeella vaan syö yli oman kulutuksesi niin laihdut automaattisesti... :O

Henkilökohtaisesti jotenkin olisi tuntunut, että kalorivaje on tarpeellinen laihtumiseen, mutta järkeilin sitten itsekseni tuon vastauksen kuultuani, että "kaippa se jotenkin tuhoaa sen ketoosin tms."

Anteeksi siis tämä tyhmä kysymys, mutta: "onko kalorivaje yhdistettynä VHH-ruokavalioon siis OK, jos mielii pudottaa painoaan?"

Kiitos! :)

ViestiLähetetty: 2014-07-28 14:21:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

On se. Proteiinin osuus voi alussa olla vähän suurempi, koska osan tarvittavasta rasvasta keho syö kuormasta. Syö vasta kun on nälkä ja vain niin paljon, että nälkä (lähtee) siirtyy. Edellä olevan ansiosta tarvittava kalorivaje syntyy itsestään, eikä sitä tarvitse mitenkään laskea.

ViestiLähetetty: 2014-07-28 18:47:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

On se - ja muutenkin samat sanat kuin Catharsiksen, noin suunnilleen. Mutta: Jos olet pitkään ollut huonolla ruoalla jossa vähän ravinteita ja/tai kaloreita, voi olla suureksikin eduksi, että ensin, siis aluksi, syöt paljon korjataksesi kehosi ravitsemustilanteen ja sen tosiasian, että koko systeemi voi olla säästöliekillä. Tämä tilanne on usein niillä, jotka eivät ala laihtua vhh:lla. Silloin kalorivaje vain pahentaa asiaa tai ainakin pitkittää tilannetta.

Jos tahdot aloittaa heti kalorivajeella niin mikäs siinä. Kokeilemalla huomaat miten käy :) Karppaamalla on useimpien melkein mahdoton syödä liikaa, karppiruoan hyötysuhde kun on todella erinomainen. Siksi on tavallista, että kalorivaje syntyy nopeastikin itsekseen, ilman kärvistelyä tai laskemista.

ViestiLähetetty: 2014-08-30 09:53:21 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Regina kirjoitti:
On se - ja muutenkin samat sanat kuin Catharsiksen, noin suunnilleen. Mutta: Jos olet pitkään ollut huonolla ruoalla jossa vähän ravinteita ja/tai kaloreita, voi olla suureksikin eduksi, että ensin, siis aluksi, syöt paljon korjataksesi kehosi ravitsemustilanteen ja sen tosiasian, että koko systeemi voi olla säästöliekillä. Tämä tilanne on usein niillä, jotka eivät ala laihtua vhh:lla. Silloin kalorivaje vain pahentaa asiaa tai ainakin pitkittää tilannetta.

Jos tahdot aloittaa heti kalorivajeella niin mikäs siinä. Kokeilemalla huomaat miten käy :) Karppaamalla on useimpien melkein mahdoton syödä liikaa, karppiruoan hyötysuhde kun on todella erinomainen. Siksi on tavallista, että kalorivaje syntyy nopeastikin itsekseen, ilman kärvistelyä tai laskemista.

Sitä nopeasti luulisi, että kun tuon rasvan kanssa lotraa niin paukkuisi nopeastikin päivittäinen kalorinsaanti. Itse olen kuitenkin kokenut ongelmalliseksi sen mihin kaiken sen rasvan saa ruoassa oikein imeytymään :shock: Joitain hyviä neuvoja olen saanut täällä: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=2&t=67797. Esim. uunijuureksia valmistattessa (oikein hyvä vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen vaihtoehto) kananmuna uunivuokaan juuresten joukkoon, niin johan alkaa imeytymään! :D

ViestiLähetetty: 2014-08-30 10:28:08 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi

Sipsejä on tullut syötyä viime aikoina vähän liian usein, joten ne voisi hyvinkin korvata vaikkapa keitetyillä kananmunilla. Niissä ei ainakaan ole hirveästi kaloreita, vaikken kaloreita laske, paitsi joskus huvikseni. Kosti sanoi muistaakseni, ettei pitäisi syödä yli 36 kananmunaa päivässä. :lol:

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee

ViestiLähetetty: 2014-08-31 21:47:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Matee kirjoitti:
Sipsejä on tullut syötyä viime aikoina vähän liian usein, joten ne voisi hyvinkin korvata vaikkapa keitetyillä kananmunilla. Niissä ei ainakaan ole hirveästi kaloreita, vaikken kaloreita laske, paitsi joskus huvikseni. Kosti sanoi muistaakseni, ettei pitäisi syödä yli 36 kananmunaa päivässä. :lol:

Juu, mutta jos teen uunijuureksia vuoassa runsaalla voilla, niin kananmunia sitten lähinnä edistämään rasvan imeytymistä sen sijaan, että lilluisi sulana nesteenä vaan vuoan pohjalla ;)

ViestiLähetetty: 2014-09-04 14:54:06 
Poissa
sintti
sintti

Ari kirjoitti:
Varpu Tavi kirjoittaa blogissaan mm näin.
Lainaa:
kaloreilla on SUURIN merkitys laihtumisessa ja lihomisessa. Sitä tosiasiaa et voi paeta, että sinun täytyy olla jatkuvalla kalorivajeella laihtuaksesi tai jatkuvilla ylikaloreilla lihoaksesi – täysin riippumatta siitä mikä on ruokavaliosi hiilihydraattien, proteiinin ja rasvan suhde (* kunhan proteiinien aineenvaihdunta otetaan huomioon.)

Miten sitten voit tietää olevasi kalorivajeessa? Sen tietää varmaksi vain siitä, että laihtumista ja rasvaprosentin alenemista tapahtuu. Jos laihtumista ei tapahdu, et ole kalorivajeessa, vaikka laskelmasi siltä näyttäisivätkin.

No mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä, kun lasken kaloreita (kalorilaskuri) vhh-tyyliin, tarkkailen P-H-R -piirakkaa ja kaiken pitäisi olla kunnossa laihtumisen osalta eikä mitään putoa? Mitä vielä?

ViestiLähetetty: 2014-09-04 17:02:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

voihan niitä laskea ja tarkkailla... ei se mitään laihduta...
mutta kalorivajella laihtuu.. täytyy siis syödä vähempi kaloreita oli tyyli mikä tahansa... niin syö vähempi ruokaa kaloreissa.
siitä se lähtee.. ei ole oikotietä "onneen".
Lainaa:
eikä mitään putoa? Mitä vielä?

vähempi ruokaa kaloreissa mitattuna, ei tämä ole raketti tiedettä.
vähennä 500 kcal joka päivältä viikon ajaksi, siitä sen sitten näet mitä tapahtuu.

ViestiLähetetty: 2014-09-04 17:22:58 
Poissa
sintti
sintti

^ tällä hetkellä syön 1263 kcal/päivä. Kalorilaskurin mukaan ainakin. En ala ainakaan vielä tuosta vähentämään enää, menee aika heikoksi ravinnonsaanti muuten.

ViestiLähetetty: 2014-09-04 17:40:14 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Namisku kirjoitti:
^ tällä hetkellä syön 1263 kcal/päivä. Kalorilaskurin mukaan ainakin. En ala ainakaan vielä tuosta vähentämään enää, menee aika heikoksi ravinnonsaanti muuten.

Oletko kokeillut liikunnan lisäämistä? Heitä 1,5 km lenkki joka päivä tuon lisäksi, niin alat saamaan vähän tuntumaa. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että tuostakin aloitattaminen auttaa merkittävästi painonpudotuksessa. Tärkeää ei ole, kuinka paljon kaloreita liikunnan myötä palaa, vaan se että lihaksisto pikku hiljaa kehittyy. Ja lihas tarvitsee enemmän energiaa itsensä ylläpitämiseen, joka puolestaan kiihdyttää aineenvaihduntaa.

Tsemppiä!!

ViestiLähetetty: 2014-09-04 17:48:36 
Poissa
sintti
sintti

^Kiitos tsempeistä! Joo, liikunnan olen aloittanut taas, Porin juoksukoulu on menossa neljättä viikkoa ja juuri lenkille lähdössä. Kuntosalin otan mukaan myös, kunhan saan sumplittua kulkuajat (60km salille...). Liikunnalla "saavutettuja" kaloreita en laske mukaan, syömisiin riittää tällä hetkellä toi reilu 1200kcal. Odotan vain, että alkaisi edes vähän paino nitkahtaa alas...

ViestiLähetetty: 2014-09-09 10:08:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itsehän en kalorien laskusta hirveästi ymmärrä, enkä sen puoleen perusta, mutta ainakin omiin silmiini tuo vajaa 1300 kcal kuullostaa ihan järkyn pieneltä määrältä, ottaen huomioon, että menossa on Porin juoksukoulukin. :shock: Itse tekisin tuolla kalorimäärällä yhdistettynä liikuntaan nälkäkuolemaa.

Noin pienillä kaloreilla porskuttelusta vähäisen tietämykseni perusteella voi pitkässä juoksussa tulla yhtä sun toista ongelmaa. Joku lihasten kuihtuminen on melko pieni ongelma, kun alkaa tulla häikkää esim. kilpparin ja lisämunuaisten kanssa. Itse olen saanut hormonitoimintani sekaisin ja hempat alas huomattavasti pienemmälläkin kalorivajeella...

Toivon, että joku asiasta enemmän tietävä kommentoisi tätä.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-09-09 14:19:28 
Poissa
sintti
sintti

^enää ei ole noin pieni kalorivaje. Tuo johtui siitä, että laskin itselleni liian tiukan tavoitteen.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00