karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-13 01:16:59

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 554 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 728 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-07-24 07:31:06 
els kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Kerropas mulle mitä vt sisältää. Mitä kaikkea saa ja voi syödä sekä määrät.

Oliko vaikeaa löytää ohjetta?

Etsi vaikka haulla "laitosruoan laatukriteerit". Niissä määritetään millaista ruokaa tulee käytännössä tarjota terveille ja sairaille, lapsille ja aikuisille ja vanhuksille. Löytyvät helposti googlella, jos et jaksa kirjautua ja hakea niitä karppihaulla. Niitä THL sanoo kirkkain silmin hyväksi veeteeksi kaikissa mahdollisissa medioissa (tiedejulkaisuissaankin). Mutta lisäksi ne ovat tällä hetkellä ainoa helposti saatavilla oleva käytännön ohje asiaan. Muutenhan sitä vain sanotaan että "syö terveellisesti" ja jätetään sanan selitys väliin :)

Eli sulla ei oo mitään hajua mitä suosituksissa lukee ja sen takia olet syönyt päin honkia ja syytät nyt siitä suosituksia. Itse olen koko ikäni käyttänyt hyväksi lautasmallia annoksen koostamisessa ja leivissä ja sen päällisissä sekä muissa välipaloissa käyttänyt tervettä järkeä sekä kohtuutta, jota myös suosituksissa korostetaan, eikä kiloja ole tullut ylimääräisiä. Miten tämä voi olla mahdollista, jos vt on huono.

ViestiLähetetty: 2014-07-24 07:52:21 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Vieras kirjoitti:
Eli sulla ei oo mitään hajua mitä suosituksissa lukee ja sen takia olet syönyt päin honkia ja syytät nyt siitä suosituksia. Itse olen koko ikäni käyttänyt hyväksi lautasmallia annoksen koostamisessa ja leivissä ja sen päällisissä sekä muissa välipaloissa käyttänyt tervettä järkeä sekä kohtuutta, jota myös suosituksissa korostetaan, eikä kiloja ole tullut ylimääräisiä. Miten tämä voi olla mahdollista, jos vt on huono.

Niistä todetuista asioista, että leipä, sokeri, rasvattomat maitotuotteet, maissijohdannaiset ja tärkkelys mitä vt:n sallimat ruoat sisältää, ei ole monelle terveellisiä. Etenkin se leivänpuputtaminen ja tuputtaminen on aika uskomattomissa määrissä.

ViestiLähetetty: 2014-07-24 08:09:12 
els kirjoitti:
No mutta eihän veeteessä voi syödä vain kahta kertaa päivässä!

Veeteehen kuuluu aamupala, aamukahvi/välipala, lounas, iltapäiväkahvi/välipala, päivällinen, iltatee/välipala ja sitten ne välivälipalat, joita suositellaan jokaiselle vähän enemmän liikkuvalle, joita ei kukaan ole vieläkään kieltänyt keltään, ei edes juhlapuheissa. Kunhan niissä välipaloissakaan ei ole pahapahamaitorasvaa eikä suolaa. Sokerille tai välipalojen lukumäärälle ei edes veeteen huippu (äkkiseltään mieleen nousee Uusituvan tämänkesäinen lausunto sokerista) vieläkään esitä minkäänlaisia rajoituksia.

Kaikki sen tiesivät ja kaikki sen uskoivat vielä 10v sitten :smt026

Minun veeteehen ei ole IKINÄ kuulunut aamupala, aamuvälipala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala ja vielä lisäpalat arki- ja kuntoliikkuvasta elämäntavastani huolimatta. Kukaan ei ole koskaan sellaista suositellutkaan - puhumattakaan käskenyt. Ei veetee käske heittää aivoja narikkaan, 20-vuotias mies ja 60-vuotias toimistonainen eivät mitenkään voi syödä samoja määriä ruokaa. Koskaan en ole myöskään kuullut, että leipä tai peruna olisi tärkein komponentti ruokavaliossa. Vaan se on kokonaisuus, eh? Ja jokainen on yksilö. Jollekin pienistä annoksista pitävälle yllä mainittu rytmikin voi olla mainio.

Olen nähnyt, miten käy nirsoille tyypeille, jotka syövät lähinnä leipää ja maitoa (rasvatonta tai ei). Tähän kun lisäisi vähärasvaisen lihan, se olisi jo näiden entisten "veeteeläisten", nykyisten tiedostavien karppaajien mielestä veeteetä.

Maalaisjärki on sallittua, oli sitten "veeteellä", "karpilla", "paleolla"... Itseään saa syyttää, jos on ymmärtänyt väärin ;) Enkä kyllä jaksa uskoa, että kukaan olisi ymmärtänyt mitään väärin. Muita on vaan aina helpompi syyttää kuin itseään ;)

t. uusi vieras koko ketjussa

ViestiLähetetty: 2014-07-24 08:11:45 
els kirjoitti:
Ja tarkennus:
Kansalaisten itse tekemä ruoka ei voi olla eri tavoin arvotettua kuin laitoksiiin hyväksytty veetee.
--> Jos laitosruoka on Suomessa laadukasta (eikun KUN se sitä on THLän julkaisujen mukaan),
on sen kelvattava myös muualla kuin laitoksissa. Niillekin joiden raha ei riitä katajanokan lounaisiin. Tai italianlinnaan ja -kokkiin.

Laitosruoan huonous ei johdu vt:stä vaan kuntien ja kaupunkien budjeteista. Kotona saa tehtyä halvalla hyvää ja terveellistä suositusten mukaista ruokaa, mutta kotona yhden ihmisen ei tarvitsekaan 8h aikana valmistaa, ruokkia sekä tiskata paria sataa ihmistä varten. Ruoan hinnan lisäksi tulevat palkat, sähkö, ehkä vuokra, sun muut yrityksen kulut, jolloin kunnat nykyisessä säästötoimissaan karsivat henkilökuntaa ja keittiöitä. Tämä tietää jumalatonta kiirettä keittiöön ja joudutaan käyttämään puoli- ja/tai valmiseineksiä keretäkseen ruokkimaan kaikki koululaiset, vanhukset ja muut ihmiset työpäivän puitteissa. Ja mahdollisimman halvalla. Osoitta syyttävä sormi kunnanisiä kohti ei THL:sta.
els kirjoitti:
Siksi veeteeruoka ei saa maksaa niitä Fogelholmin joka-aamuisia ulkomaisia mansikoita (jotka olivat hänen aamupalassaan toukokuussa 2004) eikä arvon vieraan jokapäiväistä lohta tai Agnushärkää (joojoo, toki köyhät kyykkyyn ja silleen; niin se Keyskin). Veetee josta vain rikkaimmat JA terveimmät saavat edes sitä mitä tarvitaan, ei ole kansanterveystyötä vaan vanhaa kunnon elitismiä. Jota toki on liikkeellä, varsinkin päättäjien keskuudessa...

Punaista lihaa tulisi syödä useasti. Välimeren ruokavalio valitaan vuosittain terveellisimmäksi eikä siellä syödä punaista lihaa kuin kerran viikossa. Sitä kutsutaan uusavuttomuudeksi, jos ei osaa tehdä hyvää ja terveellistä ruokaa ja halvalla. Meillä ei varmaan annokset maksa yli 3€/lärvi, kun tehdään päivän terveellinen ja ravitseva vatsan täyttävä ruoka. Ja aina ei edes tarvita lihaa sen saavuttamieksi.
els kirjoitti:
Tämän sotku virallisterveellisestä on tasan tarkkaan vt-kerman hyväksymää.
Meillä ja ketsuppi-on-vihannes-kouluruoassa -jenkkilässä.
Tosin siinä kävi yhtä köpelösti kuin Räsäsen kukaan-tuo-mitään-tallinnasta -alkoholipolitiikalle.
Päättäjien pitäisi myös tietää mitä tekevät, eikä jättää kaikkea lobbareiulla.
ja tietenkin kärsijöinä ovat aina jotkut ihan muut kuin nämä älyn tonavat

Kerropa ,missä päin Suomea kouluissa syödään hampurilaisia, pizzoja ja muita vastaavia rasvaisia pikaruokia. Ja edelleen kouluruoan huonoudesta voi kertoa kunnalle, joka päättää rahat ja muut asiat, ei THL:lle.

ViestiLähetetty: 2014-07-24 08:19:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elsiltä varsn hyvä pointti tuo, että edes jokseenkin terveellisen vt:n noudattaminen on mahdollista, jos on rahaa. Kun on vähän tarvetta kiristellä ruokalaskussa, niin karppina selviää oikeasti aika helposti. Rasvaiset lihat ovat halpoja, voi on halpaa, monet karpiksi laskettavat rehut ovat halpoja. Ja oikeastaa, karppilan ansiosta olen myös päässyt eroon mantrasta "puoli kiloa rehuja" päivässä. Vaikka tykkään syödä rehuja, niin kyllä nyt jonkin aikaa pärjäilee vähän vähemmilläkin. Oikeastaan, vatsani hyvinvoinnin kannalta pakollinen määrä rehuja olisi päivittäin vähän hapankaalia, jotain tuorerehua (esim. tomaattia, porkkanaraastetta) ja vähän marjoja.

Toinen näkökulma on vielä se, että vt on ihan pirun kallista myös siihen nähden, kuinka paljon yksi kalori maksaa. Esimerkiksi monet rasvattomat ja normirasvaiset maitotuotteet pyörivät suunilleen samoissa hinnoissa. Niitä rasvattomia vesrioita tarvitsee syödä vaan aika huimia määriä, että saa saman kalorimäärän kuin niistä rasvattomista. Sokeri jonkun verran tietty kompensoi, mutta auta armias jos valitsee ne sokerittomat versio. Tai no, eroa ei juuri ole, koska sokeri kivasti pitää sitä nälkää yllä...

Itsellä muuten hivuttaututminen kohti karpimpaa ruokavaliota aikonaan alkoi siitä, kun keksin, että turkkilainen jugurtti kestää paljon kauemmin kuin liru A-jugurtti (=pientä säästöä kauppalaskuun). Ja onhan se toki paremman makuistakin. :lol:

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-07-24 08:37:20 
xaija kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

Niistä todetuista asioista, että leipä, sokeri, rasvattomat maitotuotteet, maissijohdannaiset ja tärkkelys mitä vt:n sallimat ruoat sisältää, ei ole monelle terveellisiä. Etenkin se leivänpuputtaminen ja tuputtaminen on aika uskomattomissa määrissä.

Leiväksi suositellan täysjyvää ja maidoksi rasvatonta, joo. Missäs kohtaa suositellaan sokeria, maissijohdannaisia ja tärkkelystä? Meillä kun maitoa ei mene litra kaupalla päivässä, niin voidaan juoda kahvin kanssa kevytmaitoa. Meillä ei syödä muitakaan kevyttuotteita purkeittain päivässä kohtuudella , niin meillä on normaalirasvaiset tuotteet kaapissa. Kevyttuotteiden suositus johtuu siitä, että suomalaiset eivät osaa syödä kohtuudella ja tarpeellisia annoksia. Ihmiset lihovat kevyttuotteista vain ja ainoastaan sen takia, kun sen on terveellisempää niin sitä voi syödä enemmän. Ja se taas on aivan väärä ajatussuunta. Annoskokoa ei kuulu kasvattaa. Perunaa ja pastaa ei kuulu vetää kukkurallisia lautasia vaan sen 1/4 niin meillä voi hyvillä mielin syödä lihapullia muussilla ja lasagnea.

Eipä muuten vieläkään ole tullut linkkiä sinne THL:n hirveisiin leipäsuosituksiin.

ViestiLähetetty: 2014-07-24 08:49:56 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Vieras kirjoitti:

Olen 14 vuotta seurannut suosituksia. Niiden avulla voi lihoa, helposti.
Ja ennen näitä 14 vuotta söin itsekin niiden mukaan. Vuosikymmeniä. Valitettavasti.

Väitätkö sinä ettei laitosruoan laatukriteerien mukainen ruoka olekaan veeteetä?
Varo vähän. Tuolla astutaan isoille varpaille ja nopeasti.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-07-24 09:04:54 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Eihän tietysti VT:llä lasketa sellaisia anekdootteja eli omia kokemuksia mutta ihan kummasti minulla painonnnousu pysähtyi ja kääntyi laskuun kun jätin hedelmät (fruktoosia, leptiinisesistenssiä, myrkkyjäämiä, kilpparihäriöitä) ja ne terrrveelliset täysjyväleivät pois ruokavaliosta. Jostain kumman syystä ne vaarallise eläinrasvat vain paransivat terveyttä ja jopa alkoivat normalisoida painoa ja hormoonitoimintaa. Mutta aika kauan selvisin terveenä ja normaalipainoisena kun en koskenut margariineihin enkä kasviöljyihin.
Nimimerkki maalla kasvanut voin ystävä.

ViestiLähetetty: 2014-07-24 09:11:48 
els kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

Ja ennen näitä 14 vuotta söin itsekin niiden mukaan. Vuosikymmeniä. Valitettavasti.

Väitätkö sinä ettei laitosruoan laatukriteerien mukainen ruoka olekaan veeteetä?

Mistä laatukriteereistä puhut? Niistä 2000-luvun alussa viimeksi päivitetyistä vai? Niiden, joiden jälkeen on tullut kahdet uudet suosituksetkin? Jos AINOAT kriteerisi ruokailulle silloin oman veeteesi aikana oli "rasvan määrä ja laatu" ja "suolan vähäisyys", niin otan osaa, ja enpä ihmettele. Laitosruokakriteerit kannattaa ilman muuta kaivaa esiin, kun haluaa saada tietoa monipuolisesta, ravitsemussuositusten mukaisesta syömisestä. Kätevämpää, kuin vaikkapa vilkaista ihan vaan ravitsemussuositus-julkaisua.

ViestiLähetetty: 2014-07-24 09:39:41 
els kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

Sanoin, että laitosruoka tehdään suositusten mukaan mutta se, että millaisia raaka-aineita käytetään ei ole suositusten syy vaan kunnan budjetin tekijän. Se ei edelleenkään ole THL:n vika, että kunnat säästävät henkilökunnassa sekä annoksen hinnassa, jolloin, pitää turvautua eineksiin ja pusseihin sen sijaan, että tekisi ruoat kuorimisesta lähtien itse, jotta saadaan kaikki suut ruokittua.

Minkähän takia itse en ole onnistunut lihomaan suositusten mukaisella ruokavaliolla?? En edes koululaisena.

ViestiLähetetty: 2014-07-24 09:44:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva

Siinä sitä on, diebeetikon ruokakolmio, ihan liiton itsensä väsäämänä. Arvaapa vieras, kuinka paljon enemmän tarvitsisin insuliinia, jos tuon suosituksen mukaan lautaseni kokoaisin. Ja vierelle ne päivän kahdeksan leipäpalaa, sämpylää, puurolautasta takaamaan vatsan kipeys koko päiväksi ja iho-oireet takaisin. Kiitos, mutta ei kiitos. Kyllä aivojaan saa ihan itse käytttää.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-07-24 10:00:45 
diesel kirjoitti:
Siinä sitä on, diebeetikon ruokakolmio, ihan liiton itsensä väsäämänä. Arvaapa vieras, kuinka paljon enemmän tarvitsisin insuliinia, jos tuon suosituksen mukaan lautaseni kokoaisin. Ja vierelle ne päivän kahdeksan leipäpalaa, sämpylää, puurolautasta takaamaan vatsan kipeys koko päiväksi ja iho-oireet takaisin. Kiitos, mutta ei kiitos. Kyllä aivojaan saa ihan itse käytttää.

Hiilihydraatti = sokeristuva ravintoaine. Totta hitossa pitää diabeetikon pistää insuliinia, jos sellaista syö, pitäisikö sen olla uutinen. Insuliini on normaali ruoansulatushormoni, jota terveellä erittyy siinä missä muitakin elintärkeitä hormoneja. Jo luolamiesten aikaan insuliini piti porukan hengissä.
Mutta tietenkään ei tarvitse hiilaripitoisia ruokia syödä, ei sairaan ei terveen. Etenkään sellaisia, jotka aiheuttavat vatsavaivoja.

Tuon pyramidinkin jos ottaisi kirjaimellisesti, pitäsi syödä joka päivä ja vain ja ainoastaan: ruusukaaleja, kukka- ja parsakaalia, sipulia, punajuurta, keräkaalia, seööeroä. porkkanaa, palsternakkaa, kesäkurpitssa jne, luumuja, mansikoita, karviaisia, pensasmustikoita, vdelmia, lakkoja, omenia, puolukoita, mustikoita, viinimarjoja, sekä perunoita, puuroa, leseitä, ruislimppua, näkkäriä, sämpylöitä, voileipäkeksejä, mustikkapiirakkaa, kanankoipea, lihapullia, kananmunia, keittokinkkua, jotain savujuuston näköistä, ahvenia (vai muikkuja?), rypsiöljyäm lohta (raakaa, kuten myös tuo valkokala), maitoa, viiliä, jogurttia, makkaraa, voitaa, voileipäkeksejä homejuustolla, täytekakkua, dominokeksiä, suklaata, karkkia.

ViestiLähetetty: 2014-07-24 10:01:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Lainaa:
Kerropa ,missä päin Suomea kouluissa syödään hampurilaisia, pizzoja ja muita vastaavia rasvaisia pikaruokia. Ja edelleen kouluruoan huonoudesta voi kertoa kunnalle, joka päättää rahat ja muut asiat, ei THL:lle.

THL antaa ohjeet peruslaadulle, ja koulut kilpailuttavat sen mukaan. Aivan kuten pitääkin.
Vika oli, on ja tulee olemaan viranomaismääräyksissä.
THL päättää mitä suomalaiset syövät, sekä koulussa että arjen einesten markettivalinnoissaan.
Ja THL on jopa tutkinut, että suomalaiset kiltisti seuraavat ohjeita :)

Laitosruokakriteereissä ei ole minkäänlaisia rajoituksia sokerille, ei minimiä proteiinille eikä kieltoja lisäaineille, teknotransseille eikä eineksille. Siellä kielletään vain kovarasva ja suola. Ihan kuten THL'kin juhlasaarnoissaan vaatii.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-07-24 10:04:39 
Olen kuullut kunnon anarkistikarppien kääntävän tuon kolmion ylösalaisin!

ViestiLähetetty: 2014-07-24 10:05:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä tuota kolmiota sai aikoinaan katsella d-hoitajan luona.
Viimeinen vierailu olikin kinastelua.

Vieras voisi kertoa tuon kuvan perusteella meille missä on kolmiosta rasvat?
Aivotkin tarvii rasvaa, joten vieras, etkö syö kunnon rasvaa lainkaan?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

ViestiLähetetty: 2014-07-24 10:11:08 
santikka kirjoitti:
Kyllä tuota kolmiota sai aikoinaan katsella d-hoitajan luona.
Viimeinen vierailu olikin kinastelua.

Vieras voisi kertoa tuon kuvan perusteella meille missä on kolmiosta rasvat?
Aivotkin tarvii rasvaa, joten vieras, etkö syö kunnon rasvaa lainkaan?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Puhutko eläinrasvasta? Se on yhdistetty niinkin hyvään aivoterveyteen kuin alzheimerin tauti. Mieluummin suosin kohtuullisuutta niissäkin. Muista vieraista en toki osaa sanoa.

ViestiLähetetty: 2014-07-24 10:41:39 
oulaliina kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Lautasmalli: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi ... utasmalli/

Ei noilla kuvan annoksilla voi lihoa.

En varmaan lihoisikaan

No niin, asia on loppuunkäsitelty. :)

ViestiLähetetty: 2014-07-24 11:00:54 
diesel kirjoitti:

Sun tarvii pistää ihan yhtä paljon insuliinia kuin mun haima tuottaa sitä itse. Mitä eroa on itse tuotetussa insuliinissa ja pistetyssä? Samaan tarkoitukseen ne menevät. Suosituksissa on myös sellainen kohta, jossa kehotetaan jättämään haittoja tuovat ruoka-aineet pois. Ei ole suositusten vika, jos ei osaa lukea saati ymmärtää lukemaansa.

ViestiLähetetty: 2014-07-24 11:06:39 
Eipä muuten vieläkään ole tullut linkkiä sinne THL:n hirveisiin leipäsuosituksiin.[/quote]

Tämä ei ole THL:n ohje, mutta virallinen kuitenkin:

http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/ruoka/diabeetikolle_sopiva_syominen/diabeetikon_ruokavaliosuositus

en saanut linkkiä toimimaan, mutta googlaamalla diabetes+ruokavalio
pääsee Diabetesliiton ravintosuosituksiin vuodelta 2008.
Siellä on oikein kuvallisena esimerkkipäivän ruoat.
Aamiaisella puuroa
luonaalla ja päivällisellä 2 palaa leipää
iltapalalla 2 palaa leipää
ja päiväkahvilla pullaviipale.

Jos puuro lasketaan kahdeksi viipaleeksi, tuosta tulee juurikin 9 palaa.

Ja Diabeteksen hoitoonsopii sama ruokavalio kuin "terveillekin"

ViestiLähetetty: 2014-07-24 11:55:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Olen kuullut kunnon anarkistikarppien kääntävän tuon kolmion ylösalaisin!

Justiinsa niin. Epäilinkin jo luetun ymmärtämistä, mutta nähdyn ymmärtämisessäkin taitaa olla hiilarimaassa vaikeuksia. Kolmion nurin kääntäminen ei tarkoita kylllä tuota täytekakku, karkki ja muuta kökköä-osastoa. Se on poistettu karpin kolmiosta kokonaan.

Kuva

Kuva

Tuossa muutama karppipyramidi, ruokaa jolla voi hyvin ja aivotkin toimivat.

JK Alimmaisen ympyrän ala-osassa tuo sekavan näköinen oikeanpuolimmainen on ilmeisesti kalaa, sillä allaolevissa ohjeissa lukee näin:Fatty fish and nuts are common ingredients of the meal plan. Tosin kala-allergiselle tai pähkinäallergisillehan ne eivät sovi.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 554 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 728 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00