karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-03 16:28:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-01-05 17:49:38 
Hei!

Pitäisikö huolestua ja kuinka pahasti, kun verensokerini paastoarvoksi mitattiin 7 !!!! Olen siis raskaana (36+4) ja paastoarvot mitattiin viime perjantaina. Pissasta löytyi sitä ennen ketoaineita.
Taustatietoja:
ikä kohta 25, pituus 165, paino ennen raskautta 63kg, nyt 70-71kg. Vauva kasvaa täysin keskikäyrällä, (maanantaina oli ultra).

Karpannut olen 4-5 vuotta, verikokeita edellisenä iltana olin syönyt paaaaljon mandariineja.

Kiitos paljon jo etukäteen!

ViestiLähetetty: 2012-01-06 14:41:59 
Sinänsä toi 7:n arvo ei vielä anna suurempaa aiheutta huoleen,vaikka aavistuksen koholla onkin.Tilannetta kannattaa tarkkailla aktiviisesti ja muistaa,että raskausajan kohonneet sokeriarvot kasvattavat myös riskiä saada myöhemmin 2.tyypin diabetes. Kannattaa mennä diabetes.fi sivuille kohtauspaikalle,sieltä löydät enemmänkin tietoa näistäjutuista.

ViestiLähetetty: 2012-01-11 10:55:42 
Tähän samaan ketjuun jatkan törkeästi. Osaisiko joku auttaa?

Aamulla mittasin verensokerin sormenpäästä 14h paaston jälkeen, epähuomiossa olin juonut lasin vettä ja ottanut thyroxin tabletin. Arvo oli 5,3. Sitten söin aamiaisen, koska siis kannattaa mitata seuraavan kerran?

Voiko sormenpäästä mitattua arvoa verrata suonesta mitattuun arvoon? Puristin kyllä tippaa ulos, joten huomenaamulla uusi paastomittaus.

ViestiLähetetty: 2012-01-11 18:01:01 
no vastaan tähän ,vaikka en ole nainen,mutta diabeetikko kuitenkin pitkältä ajalta.
Melkeen kylmiltään voi tosta paastoarvostasi sanoa,että sulla tuskin syytä mihinkään huoleen.
Jos sulla on oma mittari,niin mittauksia kannattaa tehdä esim.yhtenä päivänä viikossa (jos ei mitään suurempaa häikkää eli sokeriarvot n.4-7 välillä),aamulla heräämisen jälkeen ja kokeeksi voi illalla tai iltapäivällä 2-3h lounaan jälkeen mitata arvot.
Suonesta otetaan labrassa yleensä ns.pitkäaikaissokeri eli hba ja omalla mittarilla nämä lyhyemmät arvot,nykymittarit ovat hyvinkin luotettavia.
Vedenjuomisella ja tuskin tolla mainitsemallasi lääkkeellä ei vaikutustaarvoihin.
Mutta tosiaan tuolla diabetes.fi kohtaamispaikalla löytyy ihan oma diabetes ja raskaus osio,jossa naiset voi paremminkin neuvoa.

ViestiLähetetty: 2012-01-11 22:01:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itselläni oli edellisessä raskaudessa "raskausdiabetes", juurikin yksi paastoarvo sokerirasitustestissä oli koholla. Eli sain siis mittarin ja mittailinkin hyvinkin aktiivisesti ja tein seuraavanlaisia havaintoja, mitkä kaikki vaikuttivat siihen paastoarvoon:

- Paaston pituus. Liian pitkä tai "liian lyhyt" paastoaika nostivat paastoarvoa. Se hyväksytty lukema tuli muistaakseni n. 9,5-10,5 tunnin paastolla.
- Unen määrä ja laatu. Huonosti nukuttu yö nosti paastoarvoja. Yölliset vessareissut ja kauhukohtaukset/painajaiset taaperolla suurimpana syynä, etenkin jälkimmäinen.
- Sattuma. On ihan sattumaa, mikä veripisara sieltä mittariin tulee. Veren sokeriarvo ei ole joka tipassa sama. Samalla mittauksella, samasta reiästä "vapaasti virtaamalla" tai uudesta reiästä heti perään mitattuna saattoi arvoissa olla jopa 1,6 yksikön heitto. Tyyliin ensin 5,9 ja toinen 4,3. Meillä oli rajana 5,5. Ja kumpikin arvo sattui "hyväksyttävään virhemarginaaliin". Ja jostain syystä vain se ylittävä arvo huomioitiin, vaikka noiden keskiarvokin olisi ollut alle rajan...

Ja minulle kovasti kyllä toitotettiin, että ne on ne aterianjälkeiset sokeriarvot, mitkä vauvaa kasvattaa. Ja ne oli minulla koko ajan priimaa. Ainoan ylityksen sain, kun söin vähärasvaisen ja runsaammin hiilareita sisältävän välipalan.

Vauva muuten oli juuri ja juuri kolmekiloinen jättiläinen, jonka sokerit oli myös priimaa synnytyksen jälkeisissä mittauksissa. Laitoin tuolla ylhäällä lainausmerkit, koska kaikki miun kohoarvot oli selitettävissä muulla kuin diabeteksella, minun mielestäni. Toki loppua kohden pientä kohoamista tapahtui keskimääräisesti, mutta siitä miulle jäi mielikuva, että se olisi ihan normaalia.

ViestiLähetetty: 2012-01-12 13:41:59 
Sanon vielä tähän sen verran,että yleensäkin noi hyvin monella raskaana olevalla naisella snadisti koholla olevat sokruarvot on enemmänkin ns.normaaliin hormoonitoimintaan liittyviä asioita kuin merkkejä esim.mistään tuloillaan olevasta 2.tyypin diabeteksesta ja niitten yleisempi havannointi nykyisin liittyy enemmän ver.sokeri arvojen lisääntyneeseen tarkkailuun entisaikoihin verrattuna.
Mut silti,syöttäkää vauvallenne sitä LUOMUtisua mahdollisimman pitkään ja välttäkää niitä viljatuotteita pikkulapsilla,niin mahis välttää 1.tyypin diabetes kasvaa huomattavasti [-X [-X

ViestiLähetetty: 2012-01-16 16:29:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rekisteröitykää ja liittykää Perhekarpit-klubiin, siellä on paljon juttua raskausdiabeteksesta. :)

ViestiLähetetty: 2012-01-17 10:14:04 
Kiitos vastauksista ystävälliset!

Vielä sellainen kysymys, että onko se normaaliarvo, jos vetää päivän hiilarit yhdellä aterialla, siis 100g, niin tunnin parin päästä arvo on 8,3?

Tisua kyllä vauva saa, se on varma! :)

ViestiLähetetty: 2012-01-17 11:08:11 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Kotimittauksissa ne arvot pitäis olla meidän neuvolan mukaan näin:

- paasto alle 5,5
- 1 h aamiaisen jälkeen alle 7,8
- 1 h lounaan jälkeen alle 7,8
- 1 h päivällisen jälkeen alle 7,8

Paastoarvo on se, mistä moni jää sokerirasituskokeessa ns. kiinni. Sitä ihmetellään laajalti, miksi se raja on niin alhaalla (käypä hoito -suosituksissa muistaakseni 5,3), syy on ilmeisesti siinä, että saataisiin tarkkailun alle kaikki mahdolliset tapaukset, joissa suinkin saattaisi olla riskiä, vaikka eihän tuossa sinänsä mitään järkeä välttämättä olekaan. Mammat vaan stressaavat sitten suotta ja neuvolan natsitädit pääsevät nalkuttamaan. Pelotellaan jättiläisvauvoilla, vaikka niitä sitten saavatkin monesti juuri aivan muut tapaukset kuin nämä kytätyt reppanat.

Karpilla voi paastoarvo olla helposti yli 5,5 koska maksa alkaa pitkän paaston aikana tehdä itse sokeria vereen, ihan normireaktio. Monet ovat torjuneet riman ylittävää paastoarvoa syömällä illalla maustamatonta jogurttia marjojen kanssa + jotain proteiinia - eli jotain, mikä ei sisältäisi hirveästi hiilareita. Plus käyneet kävelemässä esmes vartin lenkin. Paasto ei saa tosiaan olla liian pitkä, tai se nostaa myös paastoarvoa.

Paastoarvon merkitystä ei tosiaan kannata korostaa liikaa, vaan se on tärkeämpää, että kun ihminen syö, verensokeritoiminta toimii sen jälkeen oikein (juuri kuten Golliwog kirjoittikin). Seiskan paastoarvo (alkuperäisellä kysyjällä) on kuitenkin kohtuullisen korkea paastoarvo ja siinä mielessä kannattaa varmasti seurailla omaa verensokeriaan jatkossakin, sillä asiaan pystyy vaikuttamaan ruokavaliolla. Diabetes-sivustosta en tiedä mennä sanomaan, mutta monesti virallisterveelliset käsitykset diabeteksen hoidosta ovat saaneet huutia monilta karppaamalla oman diabeteksensä pois pelistä hoitaneilta, joten kannattaa ehdottomasti perehtyä myös heidän kokemuksiinsa. Raskausdiabetes on laji sinänsä, siitä on Perhekarppien puolella Pawsin mainostaman ketjun lisäksi myös muistaakseni nimimerkin helm aloittama ketju, jossa radin olemusta luodataan syvemmin. Sen valossa kyseessä on luonnollinen toiminto elimistössä eikä välttämättä lainkaan haitallinen. Kannattaa lukea.

Quidquid latine dictum, altum videtur.

ViestiLähetetty: 2012-01-19 09:48:18 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vastauksista,

Sain kotiin verensokerimittarin ja nyt kun olen itse mitannut sokereita ennen aamupalaa 10-12 h syömättömyyden jälkeen niin arvot ovat olleet väliltä 3.9-4.1. En sitten ymmärrä, miksi labrassa mitattuna tuolloin arvo oli se 7. Olin viikkoa ennen paastosokerin mittausta vatsataudissa, olisikohan sillä ollut jotain vaikutusta, kenties elimistössä vielä lievää tulehdustilaa, joka ymmärtääkseni myöskin voi nostaa paastoarvoja.

Joka tapauksessa en ole enää niin huolissani. Aterian jälkeiset arvot ovat olleet myös täysin kunnossa, mutta olenkin vähentänyt hiilareita reippaasti myös:)

ap

ViestiLähetetty: 2012-02-19 16:10:39 
Nyt kävin sokerirasituksessa ja narahdin. Taisi tulla siis diagnoosi.
Paasto oli 5,2
1h 10,2 (eli tämä 0,2 yli)
2h 7,2

Neuvolassa sain sokeria pissaan kikkailemalla, kun karppiruoalla ei ole tullut. Runsaalla hedelmäaamiaisella sitten plussa pärähti.

Nyt kotimittauksissa kaikki ok, paitsi paasto arvo oli yli rajan. Iltapalasta oli kulunut 11,5h. Myös yhdellä kertaa oli yllättävän korkea vs, kun olin syönyt keittoa, jossa oli perunaa ja vähän rasvaa. Tänään samaa keitto ilman pottua ja runsaalla smetanalla niin tunnin arvo alkoi tällä kertaa 6 aiemman 7 sijaan.

Eli nyt pikimmiten toimet käyntiin, että paastot saa pysymään rajan alle, ettei vaan joudu insuliinille... :roll:

ViestiLähetetty: 2014-09-21 08:11:30 
Taas sama vaiva. Aamupaastosokerit kohoaa. Lääkäri meinas että se kasvattaa vauvaa kyllä. Mikä ihme auttaisi! En jaksaisi kirjoitella niin paljon kuin perhekarppeihin pääsy vaatisi. :) En ole vielä löytänyt keinoa joka minulla auttaisi.

ViestiLähetetty: 2014-09-21 08:42:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Oletkos kokeillut LCHF'ää?

Kostdoktornin alias Andreas Eenfeldtin vaimolla raskaantuminen niinikään kohotti sokeriarvoja,
ja hän alkoi sen jälkeen huomattavasti tiukemmalle linjalle hiilarien ja rasvojen osalta.
(Ja joo, LCHF on aitoketogeeninen ja todella runsas(eläin)rasvainen karppiversio).

Se auttoi. Ohjeet tuollaiseen syömiseen löytyvät ruokavallankumouksesta,
ja tarinaa/kuvia raskaudesta Kostin blogista, mutta vasta selaamalla, jonkun vuoden taa.
Linkki: http://www.kostdoktorn.se/

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-09-21 08:48:46 
En ole kokeillut, mielenkiintoista! Minun lääkäri onkin lchf-tyyppi, pitääpä jutella ja lukea tuo juttu. Kiitos!

ViestiLähetetty: 2014-09-29 13:12:12 
Kostdoktornilta en löytänyt juttua. Oman lääkärin kautta sain kehotuksen ottaa kookosöljyä iltaisin ja aamuisin, voi olla apua paastoarvoon.

ViestiLähetetty: 2014-09-29 14:49:07 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Tässä jotain http://www.kostdoktorn.se/?s=gravid+diabetes&submit.x=10&submit.y=8

ViestiLähetetty: 2014-10-21 19:51:20 
Kiitos linkistä.

Nyt on hiilariherkkyys saanut ihan uudet sfäärit. Aamiainen oli mansikoita (sokerittomia toki) ja kreikkalaista jugurttia niin tunnin arvo oli 7,1. Raja on 7,8 mutta silti todella korkea arvo. Mustikoista ja jugurtista on käynyt samalla tavalla. Illalla pystyn marjoja ottamaan.

Minulla on paljon yliherkkyyksiä ja allergioita, joten muna-aamiaista en voi ottaa joka aamu. Kasvismunakkaalla arvo pysyy hyvänä aamullakin.

Neuvolassa en ollut ketoosissa mutta olen kyllä tässä välillä ollut. Kuinka alhaalle uskallan jättää hiilarit? Raskautta vielä edessä reilut kolme kuukautta toivottavasti.

En jaksa kirjoittaa viestejä tarpeeksi päästäkseni perhekarppeihin, mutta voin vaikka esittäytyä jollekin yksityisesti jos se auttaisi asiaa?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00