karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-03 18:34:42

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 594 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 125 26 27 28 29 30 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-12-11 17:53:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

santikka kirjoitti:
Varmaan maistui. Mä olisin jättänyt ne sämpylät ja kaljat vaan pois :lol:

Minä taas olisin ottanut kuusi olutta ja jättänyt hampparit sikseen. Röyh.

ViestiLähetetty: 2014-12-11 19:42:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kyllä minunkin karppaukseen on olut aina sopinut aivan hyvin.
Oisin kanssa tuplannut oluiden määrät sämpylöiden kustannuksella.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2014-12-11 20:52:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minäkin olisin vaihtanut tai paremminkin jättänyt pois sämpylät, Kavlit, jääsalaatin ja kolme kaljaa olisi ollut Lightiä, ei rasvatonta, vaan viljatonta, romaine tyhjää täynnä olevan jääsalaatin tilalle ja kastike vinaigretteä, itse tehtynä. Tuonhan voisi huomenna toteuttaa, nyt menen syömään ankkasoppaa ja taidan ottaa lasillisen punaviiniä sopan seuraksi.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-12-12 09:27:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Onneksi on maha kunnossa eikä ole taipumusta ortorektisyyteen, niin voi surutta nauttia herkullisista hampurilaisistakin.

Paljastus: show
Ortoreksia (orthorexia nervosa) on syömishäiriö, jonka taustalla on pakkomielteinen halu syödä mahdollisimman terveellisesti.

Sinusta ihottuman, hengitystieallergian, nivel- ja lihaskipujen sekä vanhojen urheiluvammojen juilimisen välttäminen on pakkomielteisyyttä? :shock:
Mahdollisimman terveellinen ei ole hyvä käsite tässä yhteydessä, pitäisi olla: 'Kokemuksen mukaan ongelmia aiheuttavien ruoka-aineiden välttäminen.'

Sinä se varmaan pidät pähkinäallergikkoakin ortorektikkona, kun ei syö pähkinöitä. :D

Lisäksi: Em. ainesosat ateriassasi joita en söisi maistuvat suuhuni PAHALTA. MItä pakkomielteistä on siinä, ettei halua syödä pahanmakuista ruokaa? Minä kuvailisin sitä pikemminkin esim. hedonistiseksi. :lol:

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-12-12 09:53:56 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Onneksi on maha kunnossa eikä ole taipumusta ortorektisyyteen, niin voi surutta nauttia herkullisista hampurilaisistakin.

Paljastus: show
Ortoreksia (orthorexia nervosa) on syömishäiriö, jonka taustalla on pakkomielteinen halu syödä mahdollisimman terveellisesti.

Sinusta ihottuman, hengitystieallergian, nivel- ja lihaskipujen sekä vanhojen urheiluvammojen juilimisen välttäminen on pakkomielteisyyttä? :shock:
Mahdollisimman terveellinen ei ole hyvä käsite tässä yhteydessä, pitäisi olla: 'Kokemuksen mukaan ongelmia aiheuttavien ruoka-aineiden välttäminen.'

Sinä se varmaan pidät pähkinäallergikkoakin ortorektikkona, kun ei syö pähkinöitä. :D

Lisäksi: Em. ainesosat ateriassasi joita en söisi maistuvat suuhuni PAHALTA. MItä pakkomielteistä on siinä, ettei halua syödä pahanmakuista ruokaa? Minä kuvailisin sitä pikemminkin esim. hedonistiseksi. :lol:

Ihan mielenkiinnosta....oletko harrastanut viime vuosina ns. sokkotestejä ruoan suhteen? Eli siis syönyt jotain ilman, että tutustut tuoteselosteeseen ensin?

Eri vieras

ViestiLähetetty: 2014-12-12 09:59:04 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Lisäksi: Em. ainesosat ateriassasi joita en söisi maistuvat suuhuni PAHALTA. MItä pakkomielteistä on siinä, ettei halua syödä pahanmakuista ruokaa?

Höps, Kavlin soosi on hyvää (majoneesia), muttet syö sitä koska siinä on pelottavia ainesosia. Ortorektistapa hyvinkin.

Mikset muuten keskustele vatsasi ja pääsi kanssa kuten olet kertonut tekeväsi immuunijärjestelmäsi kanssa, pääsisit peloistasi ja heikosta vatsastasi eroon ja voisit nauttia myös herkullisista hampurilaisista \:D/

ViestiLähetetty: 2014-12-12 10:28:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Höps, Kavlin soosi on hyvää (majoneesia), muttet syö sitä koska siinä on pelottavia ainesosia. Ortorektistapa hyvinkin.

Mikset muuten keskustele vatsasi ja pääsi kanssa kuten olet kertonut tekeväsi immuunijärjestelmäsi kanssa, pääsisit peloistasi ja heikosta vatsastasi eroon ja voisit nauttia myös herkullisista hampurilaisista \:D/

Eli jos en tykkää samoista mauista kuin sinä, olen ortorektinen? :smt043 :smt044 :smt005

Tämä taisi olla ihan tämän viikon paras aivopieru, kiitos hyvistä nauruista.

Minä nimenomaan olen antanut kropalleni ihan luvan protestoida niitä ruoka-aineita, joita se ei halua. Olen kiitollinen että se vinkkaa minulle nykyään hyvinkin herkästi asioista, joita se ei halua, luotan siihen että se tietää kyllä mitä haluaa ja mitä ei.

Eikä minulla muuten ole mitään pelkoja ko. vaivojen suhteen, kunhan vain pidän elämää ilman niitä helpompana. Enkä ole koskaan, edes silloin kun söin leipää sekä teollisia kastikkeita yms. paskaa, pitänyt hampurilaisia herkullisina.

Tämä vieras onkin nyt lanseerannut ihan uuden ja mielenkiintoisen määritelmän ortoreksialle:
Ortoreksia on siis sitä, että ei tykkää samojen ruoka-aineiden mausta, kuin hän tykkää. :shock:

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-12-12 10:39:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Karppaajilla on tapana tehdä ruokaa ihan itse, niissä ei useinkaan ole padan tai kattilan kyljessä "tuoteselostetta" ´. Ei nääs tarvitse olla, kun useimmat tietävät mitä ovat pataansa laittaneet ja mistä raaka-aineet ovat kotoisin. Maitoallerginen ei laita sinne maitoa, viljavammainen ei laita viljoja, pähkinäallerginen ei käytä pähkinöitä, sokeritautinen ei laita sokeria, eikä liikaa hiilareita, kihtiä sairastava karttaa raaka-aineita, jotka aiheuttavat kipuja ja niin edelleen. Ja jos joku ei maistu omassa suussa hyvältä, sitä ei myöskään syödä, vaikka joku toinen sitä maasta taivaaseen kehuisi.
Sairaaloista tai sairasta tässä keskustelussa on vain se, että todellisten sairauksien takia karppaavia nimitellään milloin miksikin, ortoreksia on varmaankin vieraiden korvien välissä tai sitten vieras ei tiedä millaista on oikea ortoreksia, kuten ei tiedä millaista on oikea majoneesi Kavlin majoneesia kehuessaan.(Hyvää tai pahaa, sisällössä on jotain, mitä oikea majoneesi ei sisällä. Ja majoneesinkin, sen oikean, osaa moni karppi tehdä ihan ite)
Toisinsyöjä ehti ensin, noista vieraiden tyhjänpäiväisistä tai tyhjäpäisistä kommenteista saa kyllä useimmiten viikon parhaat vitsit. Vaikka trollauksista ei aina tiedä itkeäkö vai nauraa...

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-12-12 10:51:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vitsi päivässä piristää kummasti, eikö vain :lol: ?

ViestiLähetetty: 2014-12-12 10:53:49 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Tämä vieras onkin nyt lanseerannut ihan uuden ja mielenkiintoisen määritelmän ortoreksialle:
Ortoreksia on siis sitä, että ei tykkää samojen ruoka-aineiden mausta, kuin hän tykkää.

Höps, sinä et syö teollista majoneesia siksi, että siinä on sinua pelottavia aineosia (siksi olit ne boldannut). Ortotektistapa hyvinkin.

Mikset muuten pyydä kehoasi pääsemään eroon rajoitteista, lektiinitkin muuttuisivat ystäviksi. Pitäisi onnistua, olethan sentään immunotyyppiä B \:D/

ViestiLähetetty: 2014-12-12 11:07:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No, joskus joutuu pelkäämään kuolevansa peräti nauruun... Kuva

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-12-12 11:12:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin, varsinkin kun tulee useampi vitsi päivässä :lol:
Ai kun voisi jo paistaa kinkun. Ja kinkun rasvaa nautiskella. Jummi jammi, se on muuten hyvää =D>

ViestiLähetetty: 2014-12-12 11:18:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

"Ortotektistapa hyvinkin."
Sitähän se, pelkkää tekstiä...

PS Tuohan on uusi tauti, tehdään diagnooseja ja esitetään varmaa tietoa asioista ja ihmisistä ja ollaan ilman diagnoosin tekoon valmistavaa koulutusta ja tarpeellista taustatietoa väitteiden tueksi.

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-12-12 11:21:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Höps, sinä et syö teollista majoneesia siksi, että siinä on sinua pelottavia aineosia (siksi olit ne boldannut). Ortotektistapa hyvinkin.
\:D/

JA teolliset kastikkeet maistuvat suussani sen lisäksi pahalta, että niissä on ainesosia, jotka eivät suinkaan pelota minua, vaan ovat merkki ruokahuijauksesta.
= Niitä tarvitaan kun ala-arvoisista aineista halutaan jotenkuten syötävän oloista tavaraa, jolla on mahdollisimman pitkä hyllyikä. Miksi maksaisin huijauksesta joka vain lihottaa elintarviketeollisuuden pankkitiliä, kun saan halvemmalla tehtyä paremman makuista ruokaa itse?

Suht kaikki muukin teollinen maistuu pahalta tätä nykyä, mutta hampurilaiskastikkeet maistuivat jo tätä ennenkin pahalta suuhuni:
En siis pitänyt niistä edes silloin, kun vielä söin ns. tavallista ruokaa, eli sitä leipää yms. En ole koskaan ollut hampurilaisten tai hampurilaiskastikkeiden ystävä.

Niinpä minulle ei ole mikään ongelma olla ilman niitä. Hämmentävää miten sinulle hampurilainen on herkullisuuden ylin aste. Miksi on vaikea hyväksyä että jotkut nyt vaan eivät tykkää hampurilaisista, olipa ruokavalio sitten mikä tahansa?

Samalla tavoin kun makeatoleranssi laskee kun lakkaa syömästä sokeroituja asioita, muuttuvat myös teolliset tuotteet epämiellyttävän makuisiksi suussa, kun tottuu syömään luuonnollisia puhtaita ruoka aineita. Jos haluan hyvää kastiketta, siihen tulee kuohukermaa, kermajuustoa, sekä tuoretta valkosipulia, chilia, kurkumaa ja inkivääriä. Tuo on ollut minun pannuruokieni lempparikastike viime akoina.

ViestiLähetetty: 2014-12-12 11:24:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:
Lisäksi: Em. ainesosat ateriassasi joita en söisi maistuvat suuhuni PAHALTA. MItä pakkomielteistä on siinä, ettei halua syödä pahanmakuista ruokaa?

Kavlin soosi on rakenteeltaankin epämääräisen muovisen oloista, sitä joskus tulee syötyä mutta kasvirasvat noin ylipäätään, siis rypsirapsirupsu jne. ovat kyllä melkomoista paskaa.

ViestiLähetetty: 2014-12-12 11:26:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Mikset muuten pyydä kehoasi pääsemään eroon rajoitteista, lektiinitkin muuttuisivat ystäviksi. Pitäisi onnistua, olethan sentään immunotyyppiä B \:D/

Siksi että minulle sopii paremmin toimia yhteistyössä kehoni kanssa, kuin pakottaa sitä asioihin jotka eivät sovi sille. Koen prosessina kiehtovammaksi ja mielenkiintoisemmaksi myös kuunnella mitä se keho haluaa, pikemminkin kuin vain käskyttää sitä. Tämä nyt sattuu vain olemaan minun harrastukseni, kuten vaikkapa postimerkkien keräily on jonkun muun harrastus, ei siinä sen kummempaa. :D

ViestiLähetetty: 2014-12-12 11:44:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ennen, kun joskus saatoin syödä mäkkärin jauhomössöä, en silloinkaan pitänyt sitä edes herkkuna. Vaan, jos kaupungissa pyörin ni piti jotain murua saada massuun. En voi käsittää, miten joku herkuttelee hampurilaisella? Kun herkkuja, niitä hyviä on maailma täynnä. Niitä oikeita herkkuja =D>

ViestiLähetetty: 2014-12-12 11:49:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisaalta jos tekee koko hampurilaisen ihan itse kotona niin se on sitten ihan toinen juttu ja voi olla keskiverto-kohtuullista syötävää.
Lapsuudesta muistan että isä joskus teki hampurilaisia ja ihan siis alusta asti, teki itse jauhelihapihvit, paistoi sipulirenkaita jne. Sämpylät toki olivat ostettuja mutta ei ihan mitä tahansa sämpylöitä, vaan huolella valittuja sellaisia. Kastikkeena taisi olla vain ihan majoneesia ja maustekurkun sijaan oikeaa venäläistä +hapankurkkua. Ne olivat oikeastaan ainoita todella hyviä hampurilaisia joita koskaan olen syönyt, mutta eivät silti mitenkään ruokien top-kympissä siinäkään muodossa.

Ei tulisi mieleenkään syödä jonkun hampurilaispaikan tekelettä, mieluummin ostan kaupasta vaikka purkin kuohukermaa ja manteleita, jos haluan pikaruokaa. Tai vaikka pelkän sen luomukuohukerman, 70 g rasvaa / 2 dl, pitää hyvin nälkää aika monta tuntia. :D

ViestiLähetetty: 2014-12-12 11:55:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjähän puhuu asiaa =D> =D>

ViestiLähetetty: 2014-12-12 12:19:05 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Toisaalta jos tekee koko hampurilaisen ihan itse kotona niin se on sitten ihan toinen juttu ja voi olla keskiverto-kohtuullista syötävää.
Lapsuudesta muistan että isä joskus teki hampurilaisia ja ihan siis alusta asti, teki itse jauhelihapihvit, paistoi sipulirenkaita jne. Sämpylät toki olivat ostettuja mutta ei ihan mitä tahansa sämpylöitä, vaan huolella valittuja sellaisia. Kastikkeena taisi olla vain ihan majoneesia ja maustekurkun sijaan oikeaa venäläistä +hapankurkkua.

No hyvä, lienet sittenkin ihminen :) Nuohan kuulostavat lähes minun tekemiltäni hampurilaisilta. Varmaan lähes yhtä hyviäkin kuin tekeleeni.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 594 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 125 26 27 28 29 30 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00