karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-12 15:48:28

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 250 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 13 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-10-08 18:54:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Eikä kukaan tunnu edes tietävän että Suomessa on juuri julkaistu tutkimus,
jossa 130g päivittäinen voiannos (voitransseineen vielä) ei lisännytkään sydänkohtauksia.
Ei edes suomalaisille keski-ikäisille miehille, joille sydänkohtauksen piti tulla voista hetikohta.

Luulen ettemme saa hetkeen kuullakaan siitä.
Tietokin piti kaivaa Australiasta saakka :)

Eihän kukaan halua lähdeviitettä, eihän?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-10-08 19:01:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:

Juu ei [-o<

MUOKS
Pakko oli googlailla
http://hopefulgeranium.blogspot.fi/2014 ... 2744436134
http://atvb.ahajournals.org/content/ear ... 2.abstract

ViestiLähetetty: 2014-10-11 17:58:51 
Poissa
ruutana
ruutana

els kirjoitti:

Itä-Suomen yliopisto: Ravinnon monityydyttymättömillä rasvahapoilla yhteys pienempään sydän- ja verisuonitautien riskiin

Kun Kuopion ruokintaopistossa tehdään tutkimus, vastuu siirtyy lukijalle. Tämäkin tutkimus kuuluu valitettavasti VMP-sarjaan.

Tutkijat kyllä myöntävät, että:
Lainaa:
Viimeaikaisissa tutkimuksissa ei ole löydetty yhteyttä kovan, tyydyttyneen rasvan syönnin ja sydän- ja verisuonitautiriskin välille.

Myöskään kuopiolaistutkijat eivät löytäneet korrelaatiota tyydyttyneen rasvan syönnin ja sv-tautiriskin väliltä. Tämä seikka jätettiin tietenkin tutkimustiedotteessa mainitsematta. Kuopiossa ilmeisesti luotettiin siihen, ettei kukaan lähtisi itse tutkimusartikkelia penkaisemaan.

Tutkimushuijareiden käsikirjasta haetuilla tilastokikkailuilla (laskennallisia korvausmalleja veivaamalla) päädyttiin kuitenkin ennalta tavoitteeksi asetettuun tulokseen, quelle surprise!:

Lainaa:
... sydän- ja verisuonitautien riskiä voi pienentää korvaamalla ravinnon kovaa rasvaa pehmeällä, monityydyttymättömällä rasvalla.

Tämä laskentaharjoitus on tehty vuosilta 1984-89 peräisin olevasta kyselylomakeaineistosta. Epidemiologinen tutkimus - korrelaatio, ei kausaatio.

Tällaisia roskaa ovat tutkimukset, joihin perustuu fogelholmien ja scwabien papukaijan tavoin toistama väite, että "vaikka tyydyttyneet rasvat eivät ole vaarallisia, niin tutkimusten mukaan niitä kannattaa korvata monityydyttämättömillä". Mitään kunnollisia satunnaistettuja ja kontrolloituja kokeellisia RCT-tutkimuksia heillä ei väitteensä tueksi ole esittää.

ViestiLähetetty: 2014-10-11 18:17:57 
Poissa
apina
apina

Onko rasvoja sokkotestattu? Joukko 'vapaaehtoisia' silmät sidottuna maistelemassa rasvoja?
Maku, haju, tuntuma, mielleyhtymät. Joo, ton mä tunnistan, ehdottomasti flooraa...

t. Sensoris-deseptiivisen ravitsemushuputuksen yksikkö, epä-Suomen yliopisto.

Sikäli jotta, tietääkö keho ken huiputtaa, ja vice versa et in vivo. Ihan hifiä, jossain toisessa ketjussa. Lavvantai, ja tylsää... :D

ViestiLähetetty: 2014-11-22 17:00:20 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tulin tähän keskusteluun taas etsimään hyvän paistorasvan salaisuutta. Mutta ei se taaskaan löytynyt.
Kasvirasvat kestävät huonommin kuumaa, ja niiden omega-arvoista voi olla jotain mieltä. Oliiviöljy ilmeisesti ei myöskään pannulla ole hyvä. Voi parempi, joskin olen vähän alkanut miettimään maitorasvoja vs varsinaisia eläinrasvoja. Silavaa ei kuitenkaan aina kaupasta saa, ja gheetä en koskaan jaksa valmistaa. Kookos maistuu vain harvoin.
Eli voilla kai mennään. Mutta. Mitenkäs esim jauhelihasta yli jäävä juokseva rasva? En todellakaan karsasta rasvoja, mutta en ihan sitä määrää kestä mitä usein jauhelihasta tulee. Sitä rasvaa siis olisi suuria määriä. Onko se millaista paistorasvaksi? Valuttaa kippoon, jääkaappiin ja tarvittaessa pannulle? Onko kelpoa vai ei?

Anekdoottina: opiskelijana en kehdannut heittää tuota rasvaa pois, ja säilöin lasiin ja jääkaappiin. Silloin jauheliha oli vielä aina täysrasvaista. Ja kun en muuta keksinyt, niin paistoin sillä pop cornit. Karppausta ei vielä oltu keksitty, Molignackin vasta haudutteli kirjaansa. No, chilin ystävänä olin käyttänyt paistaessa linnunsilmä-chiliä, ja makuhan siirtyi hyvin poppareihin! Tulin vahingossa keksineeksi chilipopparit, joista tuli pienimuotoinen hitti kaveripiirissäni (esim bileissä usein oli useampaa sorttia) ja jopa Tampereen baareissa. Halpaa tarjota, ja taatusti tuli oluen jano!

ViestiLähetetty: 2014-11-22 22:40:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mitä tarkoitat tuolla ettet kestä?

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2014-11-23 07:37:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä olen hyödyntänyt mm jauhelihasta pannuun jäävän rasvan niin, että paistan siinä samassa munat ja jos on jotain juures/ vihannesjuttuja. Itse käytän 23%:sta jauhelihaa, joten kyllä sitä pannuun jää.

ViestiLähetetty: 2014-11-23 10:08:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

santikka kirjoitti:
Mä olen hyödyntänyt mm jauhelihasta pannuun jäävän rasvan niin, että paistan siinä samassa munat ja jos on jotain juures/ vihannesjuttuja. Itse käytän 23%:sta jauhelihaa, joten kyllä sitä pannuun jää.

Itse olen yleensä paistanut 23% jauhelihan voissa ja tehnyt jauhelihasta kastiketta tai muhennosta sillä samalla pannulla.

ViestiLähetetty: 2014-11-23 10:40:43 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Karppauksen alkuaikoina säästin pekoninrasvat ja joskus jauhelihastakin jäänyttä ja käytin sen ruoanvalmistukseen, ja hyvinhän se kävi tuonne. Sittemi, varmaan jo vuosikiymmenen verran ei voissa paistetuista pekoneista tai jauhelihasta ole enää rasvaa jäänyt yli; pannun loputkin on kaadettu suoraan lautaselle kaiken makua jalostamaan.

Mutta oikein rasvaisesta kylkipalasta ja joulukinkusta yli jäävät rasvat menevät tiukasti talteen ja sen jälkeen käyttöön ruoanvalmistuksessa. Joskus kovetan ne erikseen, joskus bamixoin rasvaisen uunilihan jämät rasvoineen, räimäleineen ja ylikypsine kasviksineen käyttökelpoiseksi sosepohjaksi.

ViestiLähetetty: 2014-11-23 14:04:54 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Elssin tapaan minäkin kaadan kaikki paistorasvat lautaselle ja ei kun ääntä kohti vaan.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2014-11-25 02:47:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

En minä vaan jaksa niin paljoa rasvaa yhdessä annoksessa. Jos on jotain minkä päälle liruttaa. Kuulostaa että 23% jauheliha todella uisi! :lol:
Pekonin rasva käy minustakin erinomaisesti kananmunien paistamiseen. Rouva vaan ei tykkää mausta, ja munat paistetaan yleensä erikseen voissa.

Oma kokemukseni kyllä vähän on, että jauhelihan rasva ei ole niin hyvää pannulle, jotenkin ohutta esim rautapannulle. Mutta mausterasvaksi kyllä sopii, jos nyt tämän perusteella uskallan käyttää.

Kinkun rasva on kyllä varsin jees. Osaisi vain tyhmä äijä tehdä enemmän ja monipuolisemmin ruokia. Siksi jää usein käyttämättä. Mitä nyt hanskoja rasvaan...

ViestiLähetetty: 2014-11-29 19:52:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jääkö muka jauhelihasta paljon rasvaa/nestettä yli? Onko nyt ihan varma että se liha paistuu eikä keity?

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2014-11-29 20:10:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Eestipuodista voi ainakin täällä ostaa suoraan käyttövalmista laardia, jos haluaa sianrasvaa helposti johonkin missä sellaista ei ole mutta kaipaisi mukaan eikä jaksa erityisesti säilöä muista ruuista jäänyttä lirua :)

ViestiLähetetty: 2015-02-01 00:11:15 
Poissa
sintti
sintti

Nostellaas tätä vähäsen!

Voisko joku vähän avata sitä, miten tyydyttyneen rasvan itseasiassa pitäisi nostaa kolesterolia? Wikipediat sun muuta kolusin, mutta aina kerrotaan vain se että kole nousee tyydyttyneestä rasvasta, muttei missään sitä miten. Tai sitten olen lukenut silmät liian ristissä näin iltamyöhään.. :roll:

ViestiLähetetty: 2015-02-01 00:35:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

t1sk1jukka kirjoitti:
Nostellaas tätä vähäsen!

Voisko joku vähän avata sitä, miten tyydyttyneen rasvan itseasiassa pitäisi nostaa kolesterolia? Wikipediat sun muuta kolusin, mutta aina kerrotaan vain se että kole nousee tyydyttyneestä rasvasta, muttei missään sitä miten. Tai sitten olen lukenut silmät liian ristissä näin iltamyöhään.. :roll:

Sitä minäkin olen ihmetellyt. Olen jättänyt kolesteroli kauhu opit huitsin. TeeHooällä sitä kauhutautia lisätköön... Tärkeintä lienee ettei tule sydäriä eikä aivoon tulppaa. On kyllä tietoa notta ei Benecolin eikä Becelin tuotteet ole niitä estänyt.

ViestiLähetetty: 2015-02-01 09:02:33 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

SAFA nostaa kolesterolia sellaisilla ihmisillä, joiden kolesterolihiukkaset ovat pahasti hapettuneita liian sokerin tai liian 6-pufan takia (molemmat hapettavat eli sotkevat kolesterolihiukkasia).

Mutta tämä on hyvä juttu, ei paha. Isommat hiukkaset ovat paljon, paljon turvallisempia.
Ne pienet, hapettuneet hiukkaset kertovat, että muutkin asiat verisuonistossa voivat olla ongelmallisia...

ViestiLähetetty: 2015-06-24 04:40:18 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Plakki verisuonissa voi olla seurausta myös korkeasta verenpaineesta. Plakkia muodostuu verisuonten vauriokohtiin ja se usein ei ole pelkkää kolesterolia. Korkea verenpaine voi johtua perinnöllisestä taipumuksesta tai olla vääränlaisen ruokavalion seurausta. Parjattu suola ei ole vastoin vallitsevaa käsitystä ei ole merkittävin verenpaineen nostaja.

ViestiLähetetty: 2015-08-02 22:37:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mohmelo kirjoitti:
Itse olen yleensä paistanut 23% jauhelihan voissa ja tehnyt jauhelihasta kastiketta tai muhennosta sillä samalla pannulla.

Ei kannata, jos haluaa hyvän ruskistumisen. Tehokkainta on kuumentaa pannu melkeinpä savuavan kuumaksi ja käristää jauhelihaa ilman rasvoja. Voita voi lisätä sitten jälkikäteen. Tiede tietää: http://modernistcuisine.com/2013/03/the ... -reaction/. (Kuten huomataan, liian kuuma pannu johtaa pyrolyysiin, mutta iso kasa jääkylmää lihaa jäähdyttää pannua tehokkaasti.)

ViestiLähetetty: 2015-08-04 06:33:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Valurauta- ja teräspannut tarvitsevat rasvansa pysyäkseen kunnossa (ja hyvää se näyttää tekevän ihmispinnallekin).
Rasvatonta paistoa suositellaan kai vain tefloneille tai miksi lie timanttipinnoiksi niitä teflonkeraameita nyt kutsutaankin.
Jotka ovat käteviä vähintään kauppiaalle (vaihdettava parin vuoden välein) ja ehkä myös terveysbisnekselle (fluorit).

ViestiLähetetty: 2015-08-06 21:31:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuka mistään rasvattomasta on puhunut? Jauhelihasta (17%+) irtoaa sen verran rasvaa, ettei enempää käytännössä tarvitse (vaikka itsekin usein lisään siitä huolimatta pannuun rasvaa). Rst:llä paistellaan siis kaikki lihat täällä. Itse asiassa pari päivää sitten (vai eilen?) paistoin kanaa laittamalla kanat kuivaan rst-pannuun, ja vasta lihojen jälkeen voita pannulle.

Tämä "rasvaton paisto" on jotain amerikkalaisten hömpötyksiä, joissa otetaan kuiva kananfilee ja paistetaan se kuivalla pannulla, koska iik rasva. Mitä rasvattomampi liha, sitä enemmän se tarvitsee ylimääräistä voitelua. (Koska proteiini on se, joka tarttuu kiinni, niin myös kananmunat tarvitsevat voitelua eikä niitä oikeastaan edes rst:llä kannata paistaa.)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 250 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 13 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00