karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2025-10-27 17:50:49

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-02-04 13:37:29 
Tykkään juu maitohappoa tuottavan liikunnan tuomasta euforiasta, ajatuksen kulun kirkkaudesta, mieltä rauhoittavasta vaikutuksesta, voiman tunteesta jne. Liekö jotain tekemistä sen kanssa, että laktaatti on aivoille se kaikkein mieluisin polttoaine ja että tehokas liikunta vaikuttaa positiivisesti niin dopamiini- kuin serotoniinitasoihinkin.

Ja hei, pitäähän sitä nyt ei-fyysistä työtä tekevän miehen johonkin ylimääräinen testoenergia purkaa, ryyppääminen snagaritappeluinen on huono vaihtoehto, ja pitkään saman naisen kanssa aviossa ollena mutta uskollisena ei nyt koko aikaa huvita pannakaan :)

ViestiLähetetty: 2015-02-04 13:39:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo myönnän. Pidän itseni rääkkäämisestä :). Toisilla tapana liikkua liian vähän mutta meikäläisellä ongelmana lähinnä jatkuva ylitreenaaminen. Minkäs sille luonnolleen voi. Nuorena hautaan mutta ainakin oli hauskaa. Vastapainoksi yritän sitten kerätä elinvuosia syömällä valtaosan aikaa erittäin terveellisesti.

Niin, itsellä keskisyke 1,25 -1,5 tunnin jäkistreeneissä on yli 160 joka 45-vuotiaalle on jo aika korkealla.

ViestiLähetetty: 2015-02-04 13:43:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Omaa matalan sykkeen aerobisen liikunnan lajiani olen muuten kokeillut sekä korkeammilla hiilareilla - vähän eri safkat saman pitopalvelun valmistamana siellä kesäleirillä silloin ennen kuin aloin karpata.

Tuntikausia päivässä (treenipäivän ennätys siis 11 tuntia ja tuosta on laskettu pois ruokatauot - vähänkö oltiin kaikki aika lailla lihakset kipeinä seuraavana päivänä ruokavalioista riippumatta :D ) niin että syke ei nouse paljoa, vaikka aina välillä nouseekin ja räjähtävää voimaakin tarvitaan vain ajoittain, sen tyyppinen treenaaminen sujuu minulta nykyään paljon mukavammin matalilla hiilareilla kuin sujui aiemmin ennen karppausta suht virallisterveellisin hiilarein.

Ja kaikkein suurin positiivinen muutos oli se, että lakkasin myös treenileireillä kokonaan syömästä kiinteää ruokaa aamuisin; nykyisin aamiaiseni on 1 dl kuohukermaa, jonka nautin kahvin seassa. Kotioloissa en ole syönyt aamiaista varmaan 20 vuoteen - aamulla kun ei mikään maistu, vaan pikemminkin yrjöttää ajatuskin kiinteästä ruuasta - mutta vielä tuossa 5 vuotta sitten söin velvollisuudentunnosta treenileireillä aamiaista ja se oli ihan karppia sellaista silloinkin. Tällöin oli huono ja vetämätön olo lounaaseen saakka. Nykyään kun nautin vain sitä kermakahvia aamiaisella, sujuu ensimmäinen 3 tunnin treenirupeama lounaaseen saakka paljon kevyemmin ja energisemmin kuin ennen. Sitäpaitsi edes treenileirillä 4 ateriaa päivässä on aivan liikaa, aamiaisen syömättömyys tiputtaa näin yhden minulle täysin turhan aterian pois.

Käsite 'ylenpalttinen' ei siis koske päivittäisiä tuntimääriä lainkaan minun kohdallani, kunhan liikunnan laatu on oikeanlainen. Viikko putkeen 6-11 tuntia päivässä sujuu erinomaisesti matalilla hiilihydraateilla, eli ei ole siis ylenpalttista ollenkaan. :D

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-02-04 13:50:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Tuntikausia päivässä (treenipäivän ennätys siis 11 tuntia ja tuosta on laskettu pois ruokatauot - vähänkö oltiin kaikki aika lailla lihakset kipeinä seuraavana päivänä ruokavalioista riippumatta :D ) niin että syke ei nouse paljoa, vaikka aina välillä nouseekin ja räjähtävää voimaakin tarvitaan vain ajoittain, sen tyyppinen treenaaminen sujuu minulta nykyään paljon mukavammin matalilla hiilareilla kuin sujui aiemmin ennen karppausta suht virallisterveellisin hiilarein.
...

Käsite 'ylenpalttinen' ei siis koske päivittäisiä tuntimääriä lainkaan minun kohdallani, kunhan liikunnan laatu on oikeanlainen. Viikko putkeen 6-11 tuntia päivässä sujuu erinomaisesti matalilla hiilihydraateilla, eli ei ole siis ylenpalttista ollenkaan. :D

Uskoisin, että moni fyysisesti kuormittava työ vastaa aika lailla tuontyyppistä matalasykkeistä treenaamista (hieman kevyempänä tosin). Itse olen siis tehnyt melko fyysisesti kuormittavaa siivoustyötä, ja sinun systeemillä menisi varmaan ensimmäinen viikko ihan mukavasti, mutta ongelmia alkaa tulemaan pitkässä juoksussa juurikin siten, miten edellisessä viestissäni kirjoitin.

Toisaalta, kulutuksen ollessa korkea, hiilareiden grammamäärien sijaan pitäisi ehkä puhua niiden prosentuaalisista osuuksista. Isoilla kaloreilla mentäessä jopa 200 g hiilareita/vrk voi olla varsin karppia. Eli itsekin veikkaan noina korkean kulutuksen jaksoina syöneeni keskivertoa huomattavasti karpimmin, koska kokonaisuudessaan kaloreita on mennyt päivässä aika komeita määriä.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2015-02-04 14:07:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Totta, Oulaliina, ei-pakkotahtinen ruumiillinen työ voisi hyvinkin vastata tällaista matalan sykkeen lajia jossa liikkeetkin ovat monipuolisia.

Minun makrosuhteeni ovat kotioloissa rasva 70%, prode 15% ja hiilarit 15%.
Mutta koska ihana pitopalvelumme tekee minulle karpimpaa ruokaa kuin mitä itse teen, veikkaan että treenileireillä suhteet ovat
pikemminkin rasva 75%, prode 15% ja hiilarit 10%.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-02-04 14:18:43 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kuntosalit ovat iso ja kasvava bissnes, täällä Ruotsissa 2012 4,5 miljardia kruunua ja vuotuinen kasvu jotain 10 % luokkaa kun muiden alojen 5 %. Uudempia lukuja en ole löytänyt mutta ei kasvu ainakaan heikentynyt ole.

ViestiLähetetty: 2015-02-04 15:25:39 
mlv kirjoitti:
Kuntosalit ovat iso ja kasvava bissnes, täällä Ruotsissa 2012 4,5 miljardia kruunua ja vuotuinen kasvu jotain 10 % luokkaa kun muiden alojen 5 %. Uudempia lukuja en ole löytänyt mutta ei kasvu ainakaan heikentynyt ole.

Suuntaus on oikea. Vahvat jalka+keskivartalon lihakset auttavat pysymään paremmin pystyssä liukkailla talvikeleillä. Lisäksi lihastyö imee tehokkaasti sokeria verestä, joten diabetesriski pienenee olennaisesti vaikka joskus sattuis vähän pullaa syömäänkin.

ViestiLähetetty: 2015-02-04 18:11:23 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Suuntauksessa kuntosaleihin on järkeä vain jos sellaisesta hommasta tykkää.
Sekin on tutkittu, että vastentahtoinen harjoittelu ei sittenkään ole kuin haitaksi.

Jalat pysyvät vahvana kun opettelee kävelemään ulkona, ei saleissa.

Ja mitä tulee siihen pullaan ja verensokereihin,
niin etsimättä tulee taas mieleen se pastatankkauksen isä Noakes,
joka sai kuin saikin diabeteksen vaikka taisi ihan tykätä treeneistään...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2015-02-04 19:20:23 
Vieras kirjoitti:
Tykkään juu maitohappoa tuottavan liikunnan tuomasta euforiasta, ajatuksen kulun kirkkaudesta, mieltä rauhoittavasta vaikutuksesta, voiman tunteesta jne. Liekö jotain tekemistä sen kanssa, että laktaatti on aivoille se kaikkein mieluisin polttoaine ja että tehokas liikunta vaikuttaa positiivisesti niin dopamiini- kuin serotoniinitasoihinkin.

Ja hei, pitäähän sitä nyt ei-fyysistä työtä tekevän miehen johonkin ylimääräinen testoenergia purkaa, ryyppääminen snagaritappeluinen on huono vaihtoehto, ja pitkään saman naisen kanssa aviossa ollena mutta uskollisena ei nyt koko aikaa huvita pannakaan :)

Pikkuisen pulleat ja fyysisesti epäaktiiviset ovat parempia rakastajia, koska eivät tuhlaa energiaansa turhanpäiväiseen liikkumiseen.

ViestiLähetetty: 2015-02-04 22:11:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:

En sano, että salitreeni olisi ainut keino kehittää lihaksia, mutta väitän silti, että ihan pelkällä kävelyllä ei pääse samaan tulokseen kuin yhdistämällä siihen kävelyyn vähän lihaskuntoharjoittelua. Ja tosiaan hyvinkin pieni määrä riittää, että saa keskivartalon hallintaa parannettua.

Minulla katkesi nilkasta nivelside tuossa muutama vuosi sitten. Ortopedin mukaan selvisin yllättävän vähillä jalkasäryillä osittain varmasti juuri vahvan keskivartaloni ansiosta, jolla pystyin kompensoimaan tasapainovajetta. Lisäksi jalka kuntoutui leikkauksen jälkeen kohtalaisen nopeasti sen ansiosta, että olin jaksanut tehdä sen kanssa vähän kuminauhajumppaa.

ViestiLähetetty: 2015-02-04 23:12:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

... mutta aika usein sitä ortopedia tarvitsevat nimenomaan urheiluvammaantuneet.
Senkin näkee tilastoista...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2015-02-04 23:21:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

Pikkuisen pulleat ja fyysisesti epäaktiiviset ovat parempia rakastajia, koska eivät tuhlaa energiaansa turhanpäiväiseen liikkumiseen.

Saanen olla eri mieltä? Nimim. Urheilijan vaimo :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2015-02-04 23:25:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos puhutaan ihan vaan lihaskuntotreenistä, niin omaa painoa hyödyntävä taitaa olla riskittömin vaihtoehto. Aina kun käytetään painoja, loukkaantumisriski on suurempi.

ViestiLähetetty: 2015-02-04 23:31:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
... mutta aika usein sitä ortopedia tarvitsevat nimenomaan urheiluvammaantuneet.
Senkin näkee tilastoista...

Varmasti, mutta paljon sattuu vammautumisia ilman urheiluakin. Omani sain ihan vaan kaatumalla rappusissa aamukiireessä.

Ja ei pidä unohtaa näin talvella liukkaita kelejä. Liukkaalla kelillä siitä keskivartalon hallinnasta ja oikeasta kaatumistekniikasta on muuten aika paljon hyötyä (kuten Toisinsyöjä taisi kirjottaakin). Sillä nimenomaan voidaan parhaimmillaan estää sen ortopedin veitsen alle joutumiset.

Ja joo, samaa mieltä Mamachin kanssa. Itsekin treenaan pääasiassa oman kehon painolla. Ja oman kehon painolla treenailu ei tosiaan vaadi edes sinne salille rahtautumista.

ViestiLähetetty: 2015-02-04 23:52:49 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Ei minullakaan mitään liikuntaa vastaan ole, itse olen aina liikkunut mieluiten ulkona, talvella sukset, lumikengät jne, nykyisin alkaa olla potkuri se jonka kanssa jaksaa liikkua sen jälkeen kun on puuhommat ym hyötyliikunta tehty. Ja hyötyliikunnassakin kannattaa muistaa sellaiset ergonomian periaatteet. Täällä lahden tällä puolenhan LCHF on se pääkarppisuunta eli normaali sellainen 25 HH grammaa vrk ja yleensä muistutetaan aloittajia siitä että kannattaa ottaa rauhallisesti muutama viikko ennenkuin keho on oppinut tehokkaaseen rasvanpolttoon, sekin yksilöllistä, eli ei kaikkea kerralla, samoin että ei kannata kituilla koska se tahtoo olla kovin turhaa. Ne kituilemalla kadotetut kilot kun tahtovat tulla korkojen kanssa takaisin.
Mutta hiilarien sietohan vaihtelee eli on hyvä löytää se oma ruokavalio jonka kanssa viihtyy ja ne liikuntamuodot jotka miellyttävät. Minua vain ihmetyttää tuo karppauksen vaarallisuuden jauhanta kun hiilarien liikasaanti se todellinen vaara on monelle. Ajan mittaan.

ViestiLähetetty: 2015-02-05 05:55:38 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi

Mielestäni paras karppaustyyli koostuu kalasta, riistasta, kananmunista, juustoista, pähkinöistä, raakakaakaosta ja oliiviöljystä. Mate, vihreä tee, punaviini, kookosöljy, voi, yrtit ja vihannekset täydentävät perustan.

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee

ViestiLähetetty: 2015-02-05 09:06:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

oulaliina kirjoitti:
Uskoisin, että moni fyysisesti kuormittava työ vastaa aika lailla tuontyyppistä matalasykkeistä treenaamista (hieman kevyempänä tosin). Itse olen siis tehnyt melko fyysisesti kuormittavaa siivoustyötä, ja sinun systeemillä menisi varmaan ensimmäinen viikko ihan mukavasti, mutta ongelmia alkaa tulemaan pitkässä juoksussa juurikin siten, miten edellisessä viestissäni kirjoitin.

Itse asiassa minä olen niitä hulluja meidän treeniporukasta, jotka haaveilevat siitä että kesän treenileirimme pitenisi ensin esim. 10 päivää ja sitten vaikka 2 viikkoon. Niin erinomainen on oloni aina noilla leireillä.

Ongelmia ei nimittäin ole tullut ruokavalion vuoksi lainkaan, vaan voisin treenata ruokavaliollani lajiani vaikka loputtomiin. Ongelmia tulee treenileirillä lähinnä lievistä tapaturmista ('oho, isku menikin perille asti kun harjoituspari torjui huonosti!') sekä omien virheasentojen toisinaan aiheuttamista lihasten rasitusvammoista jne. MInkäänlaisia muita ongelmia terveydellisesti minulla ei nykyisellä ruokavaliollani ole ollut.

Voi toki teorisoida, että niitä ongelmia tulisi, kun maksimipituus tuollaisella treenaamisella on tähän asti ollut 7 päivää, mutta miksi niitä tulisi kun ravinto on täysin linjassa liikunnan laadun kanssa: Matalan sykkeen liikunta ja rasvapolttoisuus tuntuvat tukevan toisiaan erinomaisesti.

ViestiLähetetty: 2015-02-05 09:52:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^Nämä on sitten varmaan vaan niitä yksilöllisiä eroja. Itse olen karppausaikanani taistellut paljon sen kanssa, että ikään kuin "pitäisi" mennä matalilla hiilareilla, koska eihän sitä muuten voisi sanoa karppaavansa. Olen kuitenkin luovuttanut tämän suhteen. En jaksa taistella sitä vastaan, että kroppani nyt vaan sattuu tykkäävän hippasen korkeammista hiilistä, erityisesti yhdistettynä liikuntaan.

ViestiLähetetty: 2015-02-05 09:58:43 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

No mutta eikös sen noin pidä ollakkin Oulis, eli löytää se oma ruokavalio ja hiilarimäärä jonka kanssa viihtyy ja voi hyvin, mutta jos jollekkin muulle sopii parhaiten puhdas ketoilu niin miksi se pitää yrittää leimata joksikin ortoreksiaksi tai vaaralliseksi. Karpata voi monella tavalla.

ViestiLähetetty: 2015-02-05 10:00:01 
els kirjoitti:
Suuntauksessa kuntosaleihin on järkeä vain jos sellaisesta hommasta tykkää.
Sekin on tutkittu, että vastentahtoinen harjoittelu ei sittenkään ole kuin haitaksi.

Ja mitä tulee siihen pullaan ja verensokereihin,
niin etsimättä tulee taas mieleen se pastatankkauksen isä Noakes,
joka sai kuin saikin diabeteksen vaikka taisi ihan tykätä treeneistään...

Voi ELS sun kanssas....kerrotko vielä miten satunnainen pullansyönti liittyy johonkin Noakesin pastatankkaukseen? Sama kun vertais alkoholistia viinilasin 3 kertaa viikossa nauttivaan ihmiseen. Koitas nyt vähän ryhdistäytyä noissa jutuissasi.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00