mlv kirjoitti:
Ketogeeniseksi ruokavalioksihan lasketaan yleensä alle 100 hiilarigramman ruokavaliot, pohjoismaisissa lchf yhteisöissä yläraja yleensä 50 grammaa, ketoosiin pääsevät useimmat 70 hiilarigrammalla eli se 20-50 gramman lisäys saattaa kuitenkin olla sen puitteissa eli monesti voi olla että puhutaan ohi toistemme.
Sen kaksi kertaa kun olen ruokakulmassa + laskurilla makrot tarkistanut, niin 70-80 välillä olivat hiilarigrammat päivässä. Mutta en ole silti ollut ketoosissa, enkä sitä ole tavoitellutkaan. Treenileireillä veikkaan että hiilarimäärät jäävät tuosta alhaisemmiksi, mutta mitään ketoosin oireita ei sielläkään. Joko vaihdan helposti ja joustavasti (mikä ei ilmeiseti ole mitenkään todennäköistä) ketoosiin ja siitä pois ilman että sitä ollenkaan huomaa yhtään mistään minkäänlaisin oirein (ainakaan sellaisin joista olisin mistään lukenut tai kuullut), tai sitten olen niitä ihmisiä joilla hiilareiden pitäisi jäädä vielä alemmaksi ennen kuin ketoosia ilmenee.
Kun en tavoittele ketoosia en vahtaa itse asiassa hiilareiden määrää lainkaan, vain niiiden laatua. Lasken itseni rentokarppaajaksi ja on päiviä jolloin hiilarit menevät varmasti yli sadankin esim. tavallista runsaamman pähkinöiden tai maitotuotteiden tai mansikka-aikana mansikoiden vuoksi. Tämä ei kuitenkaan ole mitään mikä korreloisi treenaamisen kanssa, enkä syö normaaleina pelkkä-iltatreeni-arkipäivinä mitenkään eri tavoin kuin treenaamattominakaan.
Ihan sattuman kauppaa (=treenileirien ihana pitopalvelu tekee minulle karpimpaa ruokaa kuin itse teen kotona) ovat ne hiilarit varmaan kaikkein alhaisimmillaan juuri siellä viikon pituisella treenileirillä. Siellä veikaan että hiilarit jäävät joka päivä tuonne 70 g tai sen alle.