Vieras kirjoitti:
Mitenkäs Martti sulla vaikuttaa kuukauden treenitauko, heikkeneekö lihaskunto vai onko meno yhtä jäntevää kuin ennen taukoakin?
Mulla on yksi treenitauko 35v - 50v eli 15 vuotta. Silloin kunto laski. Sen jälkeen ei onneksi ole ollut kahta viikkoa pitempää. Voin kuitenkin arvuutella asian ympärillä:
- Suoritustehoalue on suuri sekunnin suorituksesta (voimailijat) 100 000 sekunttien suorituksiin (ultraajat)
- Kunnon arviointi on haasteellinen. Maksimisuoritteissa se selviää parhaiten, mutta niitä tehdään sitä harvemmin, mitä pitempiaikainen suoritus.
- Elimistö sopeutuu siihen tilanteeseen, mikä vallitsee pidemmän aikaa.
- Nyrkkisääntö on, että lyhyt tauko vaatii samanmittaisen kiinniottoperiodin.
- Vanhemmiten edellinen ei päde, vaan vaaditaan enemmän aikaa toipumiseen.
- Erityisesti lihasvoima häviää nopeasti.
Toisaalta tiedetään, että kuntohuippua luotaessa
- kovan treenin jälkeen vauhtikestävyyskunto alkaa laskea muistaakseni vasta 18 päivän(?) jälkeen lähtötason alle.
- Maksimikestävyys - mm. verenplasman lisääntymisen vuoksi ja hormonitasoja järkyttäen - pysyy vain pari päivää (vuoristoleiriltä paluun jälkeen)
- Ennen kisaa tehdään 1-2 viikon keventely, joka nostaa kuntoa. Ja kunto nousee vaikka tekisi tauonkin, jos alla on riittävän kova treenijakso.
- Jos treenijaksolla ohitetaan kuntohuippu (mennään ylikuntoon), niin pitkäkin tauko saattaa nostaa kuntoa.
Eli mitään yksiselitteistä vastausta ei voine antaa kuukaudenkaan jakson vaikutuksista
lihaskestävyyteen.
Voimailijoilla, jota puolta en tunne, on oma näkemys
lihasvoiman käyttäytymisestä.
Ja lopuksi.
S. Inkisen ym. perusteella karppauksella saattaa olla merkittävä vaikutus kuntoiluun. Luulen, että karppaamalla olisin itse ehkä pystynyt nostamaan peruskuntoni 1-2 vuodessa nollasta maksimaaliseen tasooni viiden vuoden sijasta (~12500km juoksua matalalla teholla). Tämä on tietty uskon pohjalla, aamen.
Nuo palstalaisten omat kokemukset ovat uskomattomia, luvaten muutakin hyvää kuntoiluun.