karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-17 00:01:53

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 222 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 812 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-03-19 14:17:43 
Martti Syväniemi kirjoitti:
Minä olen vetänyt yli vuosikymmenen pitkät lenkit ilman lisäenergioita (nykyään 35 km/4h).

Vauhtisi on siis n. 8km/h / 6:50/km eli reipasta kävelyä.

ViestiLähetetty: 2015-03-19 21:08:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Minä olen vetänyt yli vuosikymmenen pitkät lenkit ilman lisäenergioita (nykyään 35 km/4h).

Vauhtisi on siis n. 8km/h / 6:50/km eli reipasta kävelyä.

Pienet wc- ja juomatauot huomioiden vauhti on käytännössä liki 9km/h. Se on about 40 sek/100m.

Kävelijöille se on reipasta kävelyä, mutta muille se on kävellen tehtynä elämää suurempi kokemus. Kokeilepa kävellä 100m 40 sekunnissa ja mieti sitten, että homma kestää 4 tuntia.
Juosten (hölkäten) se on juuri niin kevyt juttu kuin ajattelitkin.

Lisäys 20.3.: Kävin aamupäivällä juoksemassa tuon pitkiksen ja lopussa kävelin yhden 100m tosikovaa aikaan 42,7s.

ViestiLähetetty: 2015-03-20 07:47:43 
Mitenkäs Martti sulla vaikuttaa kuukauden treenitauko, heikkeneekö lihaskunto vai onko meno yhtä jäntevää kuin ennen taukoakin?

ViestiLähetetty: 2015-03-21 11:24:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Mitenkäs Martti sulla vaikuttaa kuukauden treenitauko, heikkeneekö lihaskunto vai onko meno yhtä jäntevää kuin ennen taukoakin?

Viittaa tuohon 'laadukkaita hiilihydraatteja lihaskasvuun' -ketjuun tämä vieras näemmä, koska siellä hän ei halua uskoa että miniun lihaskuntoni ei esim. kuukauden treenitauon aikana laske ainakaan niin että sitä huomaisin. Nimimerkki Elsin selitys oli aikoinaan kun tätä jossain ketjussa ihmettelin oli, että rasvapolttoinen ei 'syö' lihaksiaan treenitauoilla, kun taas sokeripolttoinen 'syö' omiaan kun se verensokerin tasaisena pitäminen on sokeripolttoisena niin vaikeaa.

Tämä ei vieraalle kelpaa, vaan ainoa selitys häneltä on se, että olen täysin lihaskunnoton sohvaperuna, ja kun kuntoa ei ole, niin sen takia sen laskuakaan ei ole eikä voi huomata. Sohvaa tai televisiota en ole koskaan edes omistanut, kova puupenkki tai lattialla istuskelu sopii minulle paremmin. Ja kun treeneissä pystyn heittelemään satakiloisia äijiä lonkkaheitoilla, niin jotain lihaskuntoa on ihan pakko kyllä olla. :D Ja läskiäkö minulle on harteisiin kertynyt, kun on viimiesten 5 vuoden aikana jäänyt paitoja harteista pieneksi? :lol:

(Toisaalta tuli mieleen kyllä tästä kävelyasiasta sellainen, että ihmisillä on kovin erilaisia tapoja liikkua arjessaan: Esimerkiksi kävelyssä minulla on suunnilleen vain yksi vaihde: Niin kovaa kuin vain jaloista lähtee. Se nyt vaan on se minun normaali käveytapani olipa sitten kiire tai ei ja ylämäkeä varten on sitten vielä 'perslihakset ekstrakäyttöön' -vaihde, jolla kävelyyn saa vielä lisää tehoa. Kun minun tapani liikkua ihan arjessa silloinkin kun ei ole kiire on tuollainen, niin ehkä on sitten niin että onnistun myös ihan huomaamattani saamaan treeniä ainakin alakropalle ihan yrittämättäkin. Verrattuna siis ryhti lysyssä hitaasti jalkaterät sivulle suuntautuvassa kulmassa (=polventuho muille kuin balettitanssijoille) mahdollisimman hitaasti arkipäivässään laahustaviin kanssakulkijoihin.)

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-03-21 15:03:13 
No, jokainen säännöllisesti treenannut tietää mitä kuukauden treenitauko tekee lihaskunnolle. Tätä voi käydä kysymässä Martin lisäksi vaikkapa Reippaalta ja Anzelta ;)

ViestiLähetetty: 2015-03-22 10:43:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No nyt tämä on käytännössä koestettu...
eli olin Luostolla hiihtelemässä pastansyöjän kanssa ja lähdettiin yks päivä 30 km lenkille niukan aamupalan jälkeen. Ladulle ei otettu eväitä. Kaverini hyytyi täysin puolimatkan kohdilla ja mulla ei ollut mitään ongelmia, olis jaksanut samaa vauhtia vaik koko päivän hiidellä.

ViestiLähetetty: 2015-03-22 10:46:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Peksu kirjoitti:
No nyt tämä on käytännössä koestettu...
eli olin Luostolla hiihtelemässä pastansyöjän kanssa ja lähdettiin yks päivä 30 km lenkille niukan aamupalan jälkeen. Ladulle ei otettu eväitä. Kaverini hyytyi täysin puolimatkan kohdilla ja mulla ei ollut mitään ongelmia, olis jaksanut samaa vauhtia vaik koko päivän hiidellä.

Kiitokset raportista Peksu, vielä kiinnostaisi mitä kummankin teistä niukka aamiainen piti sisällään?

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-03-22 10:57:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kyllä tuo peksun esimerkki vastaa ihan omia kokemuksia.
Minä en tosin hiihdä.Mutta esimerkiksi pitkillä luonnossa tapahtuvilla kävelyreissuilla on asian huomannut.
Toinen esimerkki omasta elämästä on se,että olen tehnyt (ei työnä vaan tutuille) viimeisen 10 vuoden aikana kukatuinkin 30-40 muuttoa.Olen erittäin suosittua muuttoapua tuttavapiirissä,kun pystyn työskentelemään yhtjaksoisesti laatikoita ulos ja sisään kantaen sen 13-15 tuntia.Yleensä vt-läiset pitävät "kahvi"taukojaan sen työpäivän aikana pari kolme.Ja kahvi tarkoittaa tässä tapauksessa leipää ja pullaa.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2015-03-22 14:04:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

.. aamiainen oli pari kuppia kahvia, vettä ja mantelileipänen...

ViestiLähetetty: 2015-03-22 14:06:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Peksu kirjoitti:
.. aamiainen oli pari kuppia kahvia, vettä ja mantelileipänen...

Kiitos, kerro vielä mitä se pastansyöjä veti aamiaiseksi, puuroa ehkä?

ViestiLähetetty: 2015-03-22 15:11:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

... molemmilla samanlainen aamupala, hiihtovauti, jne,

ViestiLähetetty: 2015-03-22 15:21:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ahaa, minä kun luulin että kumpikin olisi syönyt oman ruokavalionsa mukaisesti, eli puuroa olisi toiselle arvannut, koska hänet pastansyöjäksikin mainitsit.

Mutta tuo osoitti varmaan sitten sen, että ei se sokeripolttoinen osaa rasvapolttoiseksi yhtäkkiä ryhtyä, vaan vähän aikaa siihen menee. :D

ViestiLähetetty: 2015-03-22 20:20:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:

Mulla on yksi treenitauko 35v - 50v eli 15 vuotta. Silloin kunto laski. Sen jälkeen ei onneksi ole ollut kahta viikkoa pitempää. Voin kuitenkin arvuutella asian ympärillä:

- Suoritustehoalue on suuri sekunnin suorituksesta (voimailijat) 100 000 sekunttien suorituksiin (ultraajat)
- Kunnon arviointi on haasteellinen. Maksimisuoritteissa se selviää parhaiten, mutta niitä tehdään sitä harvemmin, mitä pitempiaikainen suoritus.
- Elimistö sopeutuu siihen tilanteeseen, mikä vallitsee pidemmän aikaa.
- Nyrkkisääntö on, että lyhyt tauko vaatii samanmittaisen kiinniottoperiodin.
- Vanhemmiten edellinen ei päde, vaan vaaditaan enemmän aikaa toipumiseen.
- Erityisesti lihasvoima häviää nopeasti.

Toisaalta tiedetään, että kuntohuippua luotaessa
- kovan treenin jälkeen vauhtikestävyyskunto alkaa laskea muistaakseni vasta 18 päivän(?) jälkeen lähtötason alle.
- Maksimikestävyys - mm. verenplasman lisääntymisen vuoksi ja hormonitasoja järkyttäen - pysyy vain pari päivää (vuoristoleiriltä paluun jälkeen)
- Ennen kisaa tehdään 1-2 viikon keventely, joka nostaa kuntoa. Ja kunto nousee vaikka tekisi tauonkin, jos alla on riittävän kova treenijakso.
- Jos treenijaksolla ohitetaan kuntohuippu (mennään ylikuntoon), niin pitkäkin tauko saattaa nostaa kuntoa.

Eli mitään yksiselitteistä vastausta ei voine antaa kuukaudenkaan jakson vaikutuksista lihaskestävyyteen.

Voimailijoilla, jota puolta en tunne, on oma näkemys lihasvoiman käyttäytymisestä.

Ja lopuksi.
S. Inkisen ym. perusteella karppauksella saattaa olla merkittävä vaikutus kuntoiluun. Luulen, että karppaamalla olisin itse ehkä pystynyt nostamaan peruskuntoni 1-2 vuodessa nollasta maksimaaliseen tasooni viiden vuoden sijasta (~12500km juoksua matalalla teholla). Tämä on tietty uskon pohjalla, aamen.
Nuo palstalaisten omat kokemukset ovat uskomattomia, luvaten muutakin hyvää kuntoiluun.

ViestiLähetetty: 2015-03-23 08:50:22 
- Elimistö sopeutuu siihen tilanteeseen, mikä vallitsee pidemmän aikaa.

No niin, järjen ääni on puhunut.

Nuo palstalaisten omat kokemukset ovat uskomattomia

Nimenomaan :)

ViestiLähetetty: 2015-03-23 09:58:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen siis mutantti:

Nyt juuri 50 täytettyäni tarvitsen vähemmän aikaa toipumiseen kuin vaikkapa nyt kolmekymppisenä eikä se lihasvoimakaan treenitaukojen aikana häviä samalla tavoin kuin silloin.

Ainoa ero on ruokavaliossa: Ennen mentiin virallisterveellisin makrosuhtein ja lakto-fisu-vegetaaristi, nykyään karpaten ja lihaakin syöden.

Toisaalta: Minun mittarini kunnolle on ennen kaikkea se miltä treenaaminen tuntuu, miten treeneissä jaksaa, kuinka väsynyt niiden jälkeen on ja millainen olo on seuraavana päivänä. Ne nimittäin ovat ainoat asiat joilla konkreettisesti on jotain merkitystä minun liikuntaharrastukseni kannalta. Jos edes ruvetaan puhumaan jostain suoritustehoalueista tai maksimisykkeistä, minulta menee mielenkiinto saman tien, sillä minua kiinnostaa ennen kaikkea leikkivä ja hassutteleva liikunta, jossa omaa itseä ei oteta turhan vakavasti. Jos treenien aikana ei kuulu yhtään naurunremakkaa, on jotain vialla. Tanssista ja budolajeista olen löytänyt sen mitä liikunnalta kaipaan.

ViestiLähetetty: 2015-03-23 10:10:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

minä olen nuorempi,helmikuussa tuli 36,mutta jollain tapaa liikunnallinen olen ollut koko ikäni ja kyllä minun täytyy olla täysin toisinsyöjän kannalla.Olen pelannut aikoinaan jalkapallo junioritasolla ikäluokan toiseksi ylimmällä sarjaportaalla ja sitten aikuisena alasarjoja,erästä itsepuolustuslajia harrastemielessä ja nykyään sitten vain omatoimista kuntoilua lenkkeilyn ja sisällä tapahtuvan lihaskuntoharjoittelun merkeissä.Pisempikään tauko ei tunnu merkitsevän mitään,parin viikon tauonkin jälkeen tuntuu saavuttavan samat etapit.
Tosin olen jonkin verran lisännyt hiilihydraatteja ruokavalioon nytten kevään koittaessa kun liikunta on lisääntynyt.jonkun verran leipää,banaaneja ja appelssiineja smoothieihin.Alipainoinen olen edelleen.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2015-03-23 10:12:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

RaahenTiikeri: Meistä voi sitten sanoa 'väärin treenattu' niinkuin karppaamalla laihtuneista tällä foorumilla vitsaillaan, että on 'väärin laihdutettu'. :D

ViestiLähetetty: 2015-03-23 11:00:07 
Juu, kuten sanottua, pitempikään tauko ei tunnu missään jos lähtötaso ei ole kummoinen. Toki se olisi fantastista jos judoka voisi viimeisen kuukauden ennen kisoja vaikkapa löhöillä etelän lämmössä ja käydä sitten pokkaamassa mitalit.

Toisinsyöjä: satakiloinen judokakaan ei heittele kunnossa olevaa satakiloista judokaa kuin vaivoin ;) Väitän ettet sä saa mua liikahtamaankaan vaikka hurjia haasteletkin.

ViestiLähetetty: 2015-03-23 11:24:18 
Toisinsyöjä kirjoitti:

Lainaa:
Nyt juuri 50 täytettyäni tarvitsen vähemmän aikaa toipumiseen kuin vaikkapa nyt kolmekymppisenä eikä se lihasvoimakaan treenitaukojen aikana häviä samalla tavoin kuin silloin.

Ettäkö viiskymppisenä palautuu nopeammin kuin kolmekymppisenä? Tuolla trendillä kun mennään niin luultavasti kuuskymppisenä palaudut jo yhtä hyvin kuin parikymppinen ja paitakoko hartioista 4 numeroa suurempi :mrgreen:

On teillä jutut.

ViestiLähetetty: 2015-03-23 12:28:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Ettäkö viiskymppisenä palautuu nopeammin kuin kolmekymppisenä? Tuolla trendillä kun mennään niin luultavasti kuuskymppisenä palaudut jo yhtä hyvin kuin parikymppinen ja paitakoko hartioista 4 numeroa suurempi :mrgreen:
On teillä jutut.

En sanonut passiivissa että 'palautuu nopeammin' vaan sanoin että juuri MINÄ palaudun nopeammin nyt viisikymppisenä kuin kolmekymppisenä. En voi mitenkään tietää, tapahtuisiko tämä sama jollekulle muullekin, enkä ole missään vaiheessa sellaista edes väittänyt. Fysioterapeuttini sanoo että minulla on treenatun parikympppisen lihaksisto, itse asiassa suorastaan ihmettelee lihaskuntoani kun tietää ikäni.

Eli ei tämä tästä nyt vielä ihmeellisemmäksi muutu - eikä sen tarvitsekaan, sillä TÄMÄ on se olotila joka olisi silloin pari-kolmekymppisenäkin ollut kiva olla, mutta eipä ollut kun ravinnon makrosuhteissa noudatin Terveyden Hävittämisen Laitoksen ohjeistusta. Paljon täysjyvää, vähän rasvaa ja sekin kasviperäistä jne.

Muita asioita, joita ilman olisin silloin kolmekymppisenä mielelläni ollut, mutta jotka hävisivät vasta päälle nelikymppisenä kun nykyiseen ruokavaliooni siirryin:
- vanhojen urheiluvammojen jatkuva juiliminen
- epämääräiset lihas- ja nivelkivut vammautumattomissakin kehon osissa
- tunnin vuorokaudessa suurempi unentarve
- epämääräiset lievät vatsavaivat
- atooppinen ihottuma
- hengitystieallergia

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 222 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 812 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00