meli kirjoitti:
Käytätkö siis kurkumankin tuoreena? Mistä saat tuoretta kurkuman juurta? Itse olen tullut hankkineeksi kuivatun kurkuman juuren mutta tähän mennessä en ole vielä käyttänyt sitä mihinkään, kun arkiruuassani mausteiksi tuppaavat riittämään maukas rasva ja maukas suola.
Helsingissä saa Hakaniemen hallin luomuvihannestiskiltä (kalliimpaa) ja ekokauppa Ekolosta (halvempaa), jälkimmäinen muistaakseni 12,95 per kilo. Molemmat ovat perulaista luomua. Ostan samalla sitten aina myös tuoretta luomuinkivääriä jota saa samoista paikoista ja joka on myös Perulaista.
Yleensä nimittäin löytää vain kiinalaista tuoretta inkivääriä ja sitä en halua syödä ruokaturvallisuussyistä (mm. räjähtelevien vesimelonien ja clenbuterol-lihan maa...) enkä osta ihmisoikeushelvetti-Kiinan tuotteita muutenkaan.
Tuore kurkuma on maultaan suhteellisen mieto, inkiväärin sukulainen eli semmoinen juuri myöskin mutta ei juuri tee sivuhaaroja, eli semmoinen ison toukan näköinen pötkelö itse asiassa. Pilkkoessa kannattaa sitten käyttää kumihanskoja ellei halua todella keltaisia sormia; jos tuntuu siltä että kurkumajauhe värjää, niin se ei ole mitään tuoreen kurkuman värjäystehoon verrattuna.