karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-03 12:44:49

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 67 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-05-22 17:44:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei kukaan jaksa syödä päivässä liki kiloa rehuja... Vai mitä tarkoitat laadukkailla hiilihydraateilla?

ViestiLähetetty: 2015-05-25 16:36:11 
Oman ihmiskokeeni perusteella täytyy todeta, että se mitä yleensä tarkoitetaan hiilihydraattien "laadukkailla lähteillä" ei sovi minulle ensinkään. Taisin jo aikaisemminkin mainita, että huomattava osa kasviksista ei sovi vatsalleni ollenkaan. Täysjyväriisit sun muut -ei. Syön riisini valkoistakin valkoisempana nuudelina, kiitos vaan paljon. :)

Myöskään sokeri ei tunnu olevan mikään ongelma kunhan sitä ei syö pelkiltään. Tämänhetkisten tuntemusten perusteella minun kohdallani tuntuu tosiaan siltä, että hiilareiden suhteen ne "huonot" hillarit sopivat minulle kohtuullisissa määrin ihan hyvin -kunhan rasvaa vaan tulee riittävästi. Jos taas yrittäisin syödä 150 hiilarigramman eteen kasviksia ja hedelmiä, kuolisin luultavasti puhkuriin tai ähkyyn tai johonkin muuhun pöhötykseen. Ilmeisesti resistentin tärkkelyksen takia vatsani tuntuu tykkäävän kovasti sipseistä ja ranskalaisista. Juu, tiedän että niissä on akryyliamidia ja rasva ei ole järin hyvälaatuista mutta en viitsi pingottaa tuollaisten asioiden takia jos oloni on hyvä.

On jollain tapaa hirveän voimaannuttavaa kun syö ihan kaikkien sääntöjen vastaisesti. Sitä en tiedä mitä tämä tekee pitkällä aikavälillä, mutta tärkeintä minulle on että oloni on hyvä NYT.

Seurantaa: tuli jakso etten jaksanut panostaa rasvan syöntiin ja seurauksena paino hiukan nousi ja vyötärö pullistui. Tällä hetkellä ollaan siinä tilanteessa, että lähtötilanteesta -2,8 kg ja -6 cm. (olen siis palautunut tuon "rasvattomuusrepsun" seurauksista.)

ViestiLähetetty: 2015-05-26 11:00:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rasvasta tykkäävä kirjoitti:
Ilmeisesti resistentin tärkkelyksen takia vatsani tuntuu tykkäävän kovasti sipseistä ja ranskalaisista. Juu, tiedän että niissä on akryyliamidia ja rasva ei ole järin hyvälaatuista mutta en viitsi pingottaa tuollaisten asioiden takia jos oloni on hyvä.

Täällä myös yksi, joka tykkää ranskiksista ja sipseistä :mrgreen: Itsellä se rasva tuppaa usein aiheuttamaan närästystä, niin olenkin kehittänyt nopeat kotitekoiset pikasipsit, joilla saa hyvin tyydytettyä sipsihimon.

Pikasipsit:

Jauhoista perunaa (rosamunda on paras)
oliiviöljyä
suolaa ja mieleisiä mausteita

Peruna pilkotaan niin ohueksi kuin vaan saa. Perunaa ei saa olla määrällisesti enempää kuin menee pellille siten, että perunasiivut ei mene päällekkäin. Päälle pirskotetaan vähän öljyä (ei saa olla liikaa, muuten ei tule rapeita) ja mieleisiä mausteita.

Uunin lämpötilaksi 225 ja grillivastukset päälle. Perunat uuniin, noin 5 min päästä kannattaa avata luukku, ja päästää ylimääräiset kosteudet ulos. Perunat ovat valmiita, kun niissä on närri väri, aikaa menee noin 10 min. Rapeus ei ihan samaa luokkaa kuin sipseissä, sellaisia ranskalaisten ja sipsien välimuotoja. Noita sitten on kiva dippailla vaikka itsetehtyyn majoon!

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2015-05-26 11:05:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos Oulaliina!
Olenkin kaipaillut moista reseptiä, kun kaikki kaupan sipsit on tehty joko syöpäöljyyn (=auringonkukka) tai biodieseliin (=rypsi) tai niiden sekoitukseen.
Pääasialliset hiilarinlähteeni ovat maitotuotteet ja pähkinät (kasviksissa kun on niin naurettavan vähän), mutta aina välillä tekee mieli kyllä perunaa ja nimenomaan sipsien muodossa. Minulla tosin on kaasu-uuni ilman mitään vastuksia, eli täytyy sitten katsoa mitä tuosta syntyy... Pilkkomiseen aion käyttää juustohöylää, sillä saa kaalista ja kurkustakin ohuimmat mahdolliset viipaleet.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-05-26 11:32:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^Uskoisin, että onnistuu ilman vastuksia. Kannattaa ehkä lämpötilaa nostaa hieman, ja tosiaan muistaa se luukun avaaminen puolessa välissä. Ehkä perunasiivujen kuivaaminen talouspaperilla voisi myös auttaa.

Ja joo, tuossa viikonloppuna tuli syötyä ihan normisipsejä, ja muistin taas, että miksi niitä ei kannata syödä. Suussa oli sellainen vähemmän miellyttävä niljakas härskiintyneen rasvan maku seuraavaan iltapäivään asti ja kurkku oli karhea ja limainen (refluksioireita, varsinaisesta närästyksestä kun kärsin todella harvoin). :sick:

Tänä vuonna aion laittaa palstalleni vain vähän uutta perunaa ja talviperunoiksi ainoastaan rosamundaa ja yhtä toista jauhoista lajiketta, jonka nimeä en nyt muista. Saa muutamat erät sipsejä ja lohkoja tehtyä. :mrgreen:

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2015-05-26 11:54:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Catharsis kirjoitti:
Ei kukaan jaksa syödä päivässä liki kiloa rehuja... Vai mitä tarkoitat laadukkailla hiilihydraateilla?

Minulta ei kysytty, mutta vastaan kuitenkin:
Laadukkaita hiilihydraatteja on muuallakin kuin kasviksissa, niissä tosiaan on niin vähän että jos niistä kaiken yrittäisi saada, niin hirveä määrä pitäisi syödä...
(Tosin niissä on niitä hiilaripitoisempiakin, joita ketoosintavoittelijat varovat, esim. paprika ja tomaatti.)

Kun niissä kasviksissa on hiilareita tosiaan suht niukalti, niin omat pääasialliset hiilihydraatin lähteeni ovat pähkinät, mustikat ja tuoremaitotuotteet muodossa itse tehty kefiiri, kuohukerma ja smetana. Kun kaipaan enemmän tärkkelystä, mitä ei kyllä kovin usein tapahdu, syön sitä perunaa. Kasvikset toki siihen päälle, mutta puolella kilolla päivässäkin niiden hiilarimäärä on tuosta vähäisempi osuus.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-05-26 14:05:19 
Noita Oulaliinan sipsejä täytyy kokeilla oitis. Meillä on yleensä Kartanon sipsejä, mutta viimeisin pussi niistä maistui aika härskiltä. Olen varmaan syönyt niin paljon hyvää rasvaa että alkaa maistaa tuollaiset jutut.

Kokeilin kerran tehdä itse sipsejä upporasvassa (rypsärissä), mutta se oli kamalan työlästä enkä tykkää upporasvassa kuumentamisesta (siis inhoan sitä kuuman öljyn hajua ja se on aika pelottavaakin). Uunisipsit on siis mainio vaihtoehto. Meillä kun on vielä kiertoilma mikä varmaan edistää rapsakoitumista.

Sinänsähän jotkut kotitekoiset lohkoperunatkaan ei ole kovin työläitä tehdä, mutta silti meillä kyllä kuluu aika paljon Oolannin ranskalaisia. Mutta kuten sanottu, en ota siitä paineita.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 67 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4

Kaikki ajat ovat UTC+02:00