karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-17 22:14:45

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-06-22 07:42:11 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hei. Olen useasti karppaillut ja voinut hyvin. Välillä tullut sorruttua hiilarimaahan ja olo huono. (milloin sitä ihminen oppii). Tällä hetkellä sellainen tilanne että kuntoudun polven tekonivelleikkauksesta (kolme kk sitten leikattu). Sitä ennen jouduin syömään paljon kipulääkkeitä ja sitä joudun tekemään edelleen, polvi ei ole vieläkään kunnossa. Tällä viikolla kontrolli leikanneen lääkärin luona jos saisi jotain selvyyttä polven tilanteeseen. Töihin pitäisi jo viikon päästä mennä...tuskin kykenen.

Tilanne siis se että jo polvenkin takia pitää saada painoa pois (bmi 32) mutta tuntuu että ei nyt onnistu. Olen siis ollut kaksi viikkoa (vasta, tiedän) vähähiilarisella. Rasvalla olen lätrännyt ja hiilarit olen pitänyt jossain alle 50. Olen syönyt kyllä paljon ja melko useinkin näin alkuun pääsemiseksi, se kyllä on jo alkanut tasaantua eli pikkuhiljaa löydän sen oikean ruokailutavan/ajat. Kaloreita jotain1800/2000 ja rasvat noin 120gr ja siis hiilarit noin 50gr. Ja hiilarit tulevat kasviksista/marjoista/kermasta/kreikkalaisesta jugurtista.

No ekalla viikolla lähti reilu kilo nesteitä mutta toinen viikko tuntui tosi tahmealta ja tänä aamuna olikin sitten vaakalukemissa viime viikosta plus kaksi kiloa. Viime päivinä on tuntunut että nesteitä kertyy elimistöön, on ollut jotenkin pöhöttynyt olo. Alkoa en käytä ja vichya/vettä pyrin juomaan reilusti, ei varmaankaan riittävästi....Liikkumaan en juurikaan pysty, käyn kerran päivässä noin 1,5km lenkillä (hidasta kävelyä) ja kahdesti viikossa vesijuoksussa. Plus polven jumppaliikkeet kolmesti päivässä.

Jotenkin on nyt tämä meno todella nihkeää, en pääse kunnolla edes alkuun kun jo tulee takapakkia. Olisiko noilla kipulääkkeitten käytöllä miten iso osa tässä tilanteessa. Elimistö on kokenut trauman leikkauksen takia, siitäkin toipuminen kestää aikansa. Onko kohtalotovereita? Kokemuksia? Neuvoja? Ohjeita?

ViestiLähetetty: 2015-06-22 12:35:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla on itsellä samantyyppisiä kokemuksia. Karppasin joskus aik atiukasti ja sitten aloin lisäämään tietoisesti ei karppeja ruokia ruokavalioon. Paino alkoi nousemaan, vaikka olinkin omasta mielestäni kovin hiilihydraattiitetoinen koko ajan. Ja sitten kun on yrittänyt tiukentaa hiilareinsaanita, niin ei se paino olekaan pudonnut.

Nyt aloitin toukokuussa tiukan karppauksen. Paino ei aluksi pudonnut ollenkaan. Joku sata grammaa lähti kahdessa viikossa. Meinasi taas usko loppua, mutta jatkoin valitsemallani linjalla. Kesti vaan hetken ennen kuin kone lähti käyntiin. Nyt paino on pudonnut about 1½-2 kiloa. Tosin tänä aamuna se oli taas nousussa. Kyllä se sieltä lähtee alenemaan, usko vaan ja jatka härkäpäisesti. Ja seuraavalla kerralla, muista jättää hiilarit syömättä. :)

ViestiLähetetty: 2015-06-23 17:04:30 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kiitti tsempistä HuimaHeimo :) Hiilarimaahan ei ole tarkoitus enää palata (ihan kuin joskus ennenkin olen kuullut tuon oman pääni sisällä ja mites sitten kävikään :oops: ). Stressiä pukkaa päälle, yöunet ovat mitä ovat kipujen takia mutta parempaan suuntaan ollaan koko ajan menossa. Sekin stressaa kun ei tiedä milloin polvi on siinä kunnossa että pääsen kunnolla kävelemään/kuntosalille/fillaroimaan. Noita asioita on ikävä...

Mutta joo, ei auta itku markkinoilla. Tämä kesä menee nyt näin, ehkä se syksyn tullen jo helpottaa.
Aurinkoa ja lämpöä kaikille 8)

ViestiLähetetty: 2015-06-23 19:46:38 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Polven osalta 3kk on lyhyt aika paranemiseen. Varaudu ainakin tupla aikaan ja jos on kipuja niin laihtumiseenkin toki vaikuttaa.
Yritä pitää hiilarit silti siinä max 50g
Etsi ruokapalstalta Mlv kokemuksia/kirjoituksia, niissä on todella paljon asiaa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00