RaahenTiikeri kirjoitti:
tää on hieno kertomus ja aina on ilo kuulla onnistuneista paluista vanhan ajan oikean ruuan pariin.
Mutta tosta nukkumisesta kyllä täytyy sanoa,että minulla ei karppaus ole parantanut (vaan huonontanut,tai ainakin se on ajallisessa yhteydessä karppaukseen) nukahtamista.
Tulen itsekin toimeen melko vähällä unella. Se kulkee äidin puolelta suvussa. Vanhalla elämäntyylillä se nukahtaminen vaan oli niin pirun hankalaa. Monesti tuli itsekin valvottua aamuyön tunneille, kun nukahtaminen ei onnistunut väkisin sitten niin millään. Sitten vihdoin kun aamuyön pimeinä tunteina sai unen päästä kiinni, niin muutaman hassun tunnin nukkumisen jälkeen aamulla kellon soidessa väsymys oli ihan järjetön. Päivän mittaan energisyys kuitenkin lisääntyi iltaa kohden aina niin, että vaikka monta yötä olisi mennyt putkeen muutaman tunnin yöunilla, niin mies oli pirteä kuin peipponen puolestayöstä pitkälle aamuun.
Ruokavaliomuutos muutti omalla kohdalla kaiken. Unen laatu parani nopeasti ja iltaisin nukahtaminen "ihmisten" aikoihin oli jo helppoa. Enää ei tarvinnut keksiä öisin tekemistä unta odotellessa. Nykyään nukun varmaan keskimäärin sen 6h yössä mikä on minulle aivan riittävästi. Uni tulee helposti jo puoliltaöin ja kuuden aikoihin noustessa ei väsytä niin että silmissä sumenee. Olo on nykyään energinen läpi päivän. Ikuisuuden kadoksissa ollut unirytmi löytyi kuin itsestään. Tämä tuli minulle täytenä yllätyksenä ja helpotuksena, sillä vaikka tiesin terveellisen ruokavalion olevan ratkaisu lukuisiin terveysongelmiin, niin unen laadun paraneminen ja nukahtamisen helppous tuli kaupan kylkiäisinä järjettömän isona bonuksena.
Ruokavaliomuutoksen vaikutukset elimistöön ja sen rytmiin on yksilöllisiä. Päivittäisten hiilihydraattien saannin määriä muuttamalla voisi ehkä yrittää löytää sen oman ideaalibalanssin kokeilemalla? Miten tiukkaa linjaa muuten vedät? Itselläni hiilet on tod näk jotain luokkaa 40-50q päivä. Reilusti yli 20, mutta paljon alle 100 kuitenkin. 20q tai alle ei meikäläiselle sovi, koska se rajoittaa omaan makuuni jo aivan liikaa. En tosiaan tarkkoja päivittäin syötyjä hiililukuja tiedä, mutta kun on kattava yleiskäsitys olemassa missä ravinnossa minkäkin verran sitä myrkkyä on, niin en näe tarpeelliseksi edes alkaa laskemaan.
Vuorotyö varmasti vaikuttaa jonkin verran. Olen itse tehnyt niin vuorotöitä, kuin myös 08-16 duunia, mutta tällä ei ollut minun kohdalla vaikutusta nukahtamisongelmiin.
Ihan helvetisti tsemppiä univaikeuksien kanssa. Toivottavasti löydät ratkaisun ongelmiisi. Tiedän omista vuosikausia kestäneistä kokemuksista, miten nuo vaivat on yhtä helvettiä. Heräämisen jälkeen päivä menee puolisumussa, mutta kun ilta alkaa hämärtymään yöksi, niin vireystila on tapissa.
-Terve pukki