karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-23 11:50:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-10-20 14:06:17 
Heippa!

Olen siis kolmatta päivää "karppaillut", olo tuntuu jo nyt pirteämmältä, maha ei pömpötä, nälkä ei riivaa...., tosin viluttaa hitusen.

Minulla ei ole nyt sattuneista syistä vaakaa ja jokaikisen laihiksen aikana olen tavannut punnita itseni päivittäin. Nyt päätin kuitenkin odottaa seur. tilipäivään, jolloin voin uuden puntarin ostaa. Pelottaa kuitenkin, että painoni ei olisikaan laskenut odottamallani tavalla.

Mitkä siis ovat todennäköisimmät syyt siihen, ettei paino laskisi, vaikka söisi vähemmän rasvaa, hiilareita jopa alle sen 20% jne....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-20 14:19:57 
Tuosta lyhyestä selityksestä ei voi päätellä oikein mitään. Paitsi ehkä sen, että jos viluttaa niin karppaus ei yleensä kulje kunnolla. Yleensä vilu tarkoittaa sitä että joko rasvaa tai valkuaista tulee syötyä liian vähän. Kalorivaje ja säästöliekki on henkilökohtaisen hyvän olon kannalta ikävä yhdistelmä, vaikka silläkin moni VOI laihtua...

Erityisesti usein laihduttaneille ja rasvapelon kunnolla oppineille karppaamisen aloitus voi olla vaikeaa ilman oppaita. Syötkö varmasti riittävästi myös rasvaa (30% päivän energiasta on ehdoton minimi).

Ai niin, asia voi tietysti liittyä myös laihdutustarpeeseen. Miksi laihdutat?

terv els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-20 14:20:52 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Vähemmän rasvaa? 20 % hiilareita?

Siinä on se todennäköisin syy - nimittäin pitää tietää, mitä on tekemässä. Palaathan pääsivulle ja käy linkit läpi, saat varmasti paljon sellaista tietoa, mitä kaipaat.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-20 14:39:44 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

els eirek kirjoitti:
Yleensä vilu tarkoittaa sitä että joko rasvaa tai valkuaista tulee syötyä liian vähän.

Kuinkahan paljon niitä oikein pitäisi syödä, että lämmin olisi? Kyllä mullakin varsin viileä on, etenkin käsissä, vaikka mielestäni syön valkuaista ja rasvaakin kohtalaisen paljon.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-20 14:57:47 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Einomies kirjoitti:
els eirek kirjoitti:
Yleensä vilu tarkoittaa sitä että joko rasvaa tai valkuaista tulee syötyä liian vähän.

Kuinkahan paljon niitä oikein pitäisi syödä, että lämmin olisi? Kyllä mullakin varsin viileä on, etenkin käsissä, vaikka mielestäni syön valkuaista ja rasvaakin kohtalaisen paljon.

Kokemusperäisesesti olen huomannut että paastolla ja hiilihydraattipitoisella kalorivajeella kulkiessa ihmiset tuppaavat palelemaan. Vastaavasti tällä palstalla vilua on valitellut vain harva (sinä olet muistaakseni neljäs) ja näistä vielä aika monen vilu on poistunut ruokaviilauksella. En sano, etteivät kaikki lämpiäisi, mutta taidan silti pitäytyä tuossa mielipiteessä - joka muuten alkoi sanalla "Yleisesti".

Sitapaitsi, kaikkiin toistaiseksi esitettyihin sääntöihin ja teorioihin on nykyisestä karppijoukostamme jo löytynyt myös se poikkeustapaus (johtuisiko siitä, että täällä saattaa olla keskimääräistä enemmän myös meitä "viimeisen oljenkortensa" normaaliin elämään löytäneitä, muiden systeemien luusereita 8)). Muutaman vuoden kokeilujen jälkeen osan niistä poikkeuksista voi ehkä selittää muullakin kuin elimistöjen erilaisuudella. Ehkä.

terv els 8)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-20 18:20:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kehon lämpötalous on omituinen juttu. En sen enempää kärsi vilusta, paitsi sormet. Ne ovat epämiellyttävän "kontassa". Miehellä oli siihen kyllä selitys: kun on pitkät sormet pitkien käsien päässä, niin verenkierto ei jaksa loppuun saakka vaan kääntyy ranteiden kohdalla takaisin. Tämä selitys täyttää ihan varmasti kaikkein kriittisimmänkin tieteellisen tarkastelun, eikö 8) .

Viestin otsikko: Tällaista olen syönyt....
ViestiLähetetty: 2004-10-20 18:28:27 
Niin... Aikomus on kyllä ostaa myös jokin alan opus, jahka tilipäivä koittaa. (kirjastosta en edes jaksa lähteä jonottamaan)

Mutta, olen siis yritellyt laihiksia ja useimmiten juuri näitä paljon perunaa ja ruisleipää sekä minimaalisesti rasvaa. Nytkään en ole sen kummemmin rasvaa syönyt, mitä nyt kanasta en enää raaputa irtorasvoja nahan alta ja muniakin paistan pienen voinokareen kanssa.Olen kyllä lukenut näitä sivuja lähes kaiken vapaa-aikani viime päivät, ja minua jäi hämäämään jossakin kohdassa jonkun enemmänkin aiheeseen perehtyneen keskustelijan toteamus, ettei rasvaa tarvitse tieten tahtoen ruokavalioonsa lisätä, jos sitä ei ennenkään ole paljon käyttänyt.

Tällaista ruokaa olen viimepäivinä syönyt:

Aamupala: Ei ole koskaan kuulunut tapoihini.

Lounas: 150g mozzarellaa ja 50g keittokinkkua, 2 keitettyä munaa.

Päivällinen: 3 voissa paistettua munaa, kanan rintafilee ja jäävuorisalaattia 1/4 isosta lautasesta.

Niin, ja painoni on 75kg, pituus 162cm ja tavoitteeni olisi laihtua 10-15 kg ainakin nyt ensi kesään mennessä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-20 21:55:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Yleisin syy on se, että syödään liian paljon. Toinen syy on se, että ollaan oltu laihdutusdieetillä niin kauan, että keho on alkanut ajaa hormonitoimintaa selkeästi alas, mikä ei tapahdu kolmessa päivässä. Kolmessa päivässä nyt ei muutenkaan mitään näkyviä tuloksia saa aikaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-21 09:29:42 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Hei vieras,

ruokailusi näyttää hyvältä, jatka vain samaan malliin. :) Kasviksista voisit valita vähän ravinteikkaampia; paprikat, avokado ja idut ovat oikein hyvä.

Rasva-asia on monimutkainen, mutta pääsääntönä voi pitää sitä, että jos on todella ylipainoinen, on aika runsas rasvan saanti tärkeää karpatessa. Sinulla on vain jonkin verran pudotettavaa, ja suhteessa siihen tuo esittämäsi tapa on oikein hyvä - rasvaa ei vältellä, mutta ei systemaattisesti lisätätään. Rasvan laatu on tärkeää, mutta sen taatusti tiedätkin, kun olet näitä sivuja lukenut.

Lykkyä ja tule ihmeessä juttelemaan tuolle pääfoorumillekin!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-21 20:09:51 
Nyt vasta huomasin, että tarkoitin tuossa hiilihydraattien määränä 20g enkä 20%, niin kuin virheellisesti kirjasin.

Mutta mitäpä tarkoittavat nämä leptiini- ja insuliiniresistenssit? Minä kun olen koko aikuisikäni syönyt juuri pastaa, riisiä, leipää ja perunaa eri muodoissa. Proteiinin lähteeni ovat pääasiassa olleet juustot, sillä lihasta en ole pitänyt. (tai paremminkin pastat yms. jauhopohjaisine soosseineen ovat maistuneet paremmin)

Voisiko olla, että entisen "huonon elämäni" takia tarvitsen hieman enemmän, kuin 4 päivää tämän ketoosin saavuttamiseen?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-21 20:26:34 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Eipä kannata vielä huolestua mistään. Mikäli nälkää sulla on, niin surutta voit kyllä lisätä rasvan käyttöä. Muuten tuon kaltaisella syömisellä ilman muuta laihtuu, paitsi jokunen nimeltä mainitsematonta poikkeustapausta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-22 10:57:36 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Voi viedä jopa useita viikkoja, ennenkuin kroppa tottuu kunnolla ketoosiin, tämä on hyvin yksilöllistä. Eli odottele rauhassa, katso että syöt riittävästi ja juo runsaasti vettä. Älä pelkää rasvaa, mutta ei sitä tarvitse ahmia.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-24 08:34:57 
Heippa taas!

Kiitoksia neuvoista ja kommenteista kaikille!

Nyt on siis kuusi päivää takana matahiilarisella, eikä puntariin ole vieläkään päässyt. Positiiviselta kuitenkin tuntuu se, että eilen sain vetäistyä vaivatta farkut kinttuihin avaamatta nappeja!? Samoin rutikuiva ihoni tuntuisi nyt rasvaisemmalta.

Lueskelin noita vanhoja viestejä ja huomasin ruokavaliossani ehkä muutamia "kohtalokkaita" virheitä.

Kahvi rasvattomalla maidolla. (2 isoa kuppia/päivä)
Sokeriton red bull. (tölkki/päivä)
Liialliset juustomäärät. (liikkuvassa työssä helppo lounas parisataa grammaa leipä-tms. juustoa autolla ajellessa)

Voisiko nämä aiheuttaa ajoittaisen pahoinvoinnin. Hetkittäin kun päätä juilii niin ja on kokonaisvaltaisesti aivan h#*¤^*n huono olo? Lisäksi minua paleltaa jatkuvasti.

Kun en ole koskaan tämänkaltaisella keskustelupalstalla pyörinyt, tuntuu tuo rekisteröityminen hiukka hankalalta.... Yritän nyt kuitenkin ja laitan rehelliset syömiseni tuonne ruokapäiväkirja osioon. Sittenpä saan varmaan kommenttia virheellisyyksistä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-24 09:08:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Anonymous kirjoitti:
Voisiko nämä aiheuttaa ajoittaisen pahoinvoinnin. Hetkittäin kun päätä juilii niin ja on kokonaisvaltaisesti aivan h#*¤^*n huono olo? Lisäksi minua paleltaa jatkuvasti.

Juo enemmän vettä/vissyä. Mua ainakin alkaa aina paleltaa jos on nestehukkaa. Tai tietty paleleminen voi johtua myös siitä että syöt liian vähän.

Ja voit sitä juustoakin ihan huoletta vetää jos paino kerran tippuu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-24 12:29:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anonymous kirjoitti:
Lueskelin noita vanhoja viestejä ja huomasin ruokavaliossani ehkä muutamia "kohtalokkaita" virheitä.

Kahvi rasvattomalla maidolla. (2 isoa kuppia/päivä)
Sokeriton red bull. (tölkki/päivä)
Liialliset juustomäärät. (liikkuvassa työssä helppo lounas parisataa grammaa leipä-tms. juustoa autolla ajellessa)

Vaihtaisin Sinuna rasvattoman maidon esim. vedellä jatkettuun kermaan. Jos palelee, kuten aiemmin taidettiinkin mainita, todennäköisin syy on liian vähäinen proteiinien tai rasvan saanti. Red bull:ia en myöskään suosittelisi, sillä se sisältää (kuten kahvikin) kofeiinia, joka kohottaa veren insuliinipitoisuutta ja aiheuttaa verensokerin laskun, joka voi olla syy mainitsemaasi pahoinvointiin. Mielestäni sen sijaan leipäjuusto on ok. Ja muistathan juoda kovasti ja suositeltavia ovat myös vitamiini- ja hivenainelisät.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00