els kirjoitti:
Yksi kysymys: syötkö nykyisin virallisterveellisesti?
Se on: niukkasuolaisesti, niukkalihaisesti ja niin maito- kuin eläinrasvaakin tiukasti vältellen.
Kuten ehkä kävi ilmi, olen siis satunnainen vierailija täällä, sillä monesti tämän foorumin juttujen lukeminen ei tuota mulle kuin pahaa mieltä ja oloa. Tuo elsin tapa kommentoida ei omaan uskoon sopiviin kommentteihin/linkkauksiin on hyvä esimerkki. Miksi ei vain voi hyväksyä sitä, että joillekin, kuten minulle se runsashiilarinen, enemmän veeteehenkinen ruokavalio sopii parhaiten eikä vilja kaikille aiheuta mitään pahoja tuntemuksia? Nyt siis vasta huomasin tämän kysymyksen. Mikälie ihmisen alkukantainen uteliaisuus tai "kyylääjäminä" minut tänne kuitenkin aina silloin tällöin (tavallisesti ehkä kerran, pari kuukaudessa) ajaa, en ihan tarkkaan tiedä itsekään.
Aluksi otin siis kaikki viljatuotteet takaisin vapaaseen käyttöön, ja syön esim. täysjyväistä leipää, puuroa tai pastaa kuta kuinkin jokaisella päivän 4-5 ateriasta. Hiilarien puolesta olen siis ihan pesunkestävä vt-ihminen. Energiatasapaino ei luonnollisestikaan kestä sekä runsasta rasvaa että hiilaria, joten kyllä se eläinrasvoilla lutraaminen vähentyi samalla suhteessa hyvin radikaalisti mutta koska paljon kun kulutan ja voin syödä, niin en ole mikään neuroottinen vähärasvaisten tuotteiden suosija. Siinä en ole "pesunkestävä vanha kunnon vt-fani", että uskon eläinrasvan olevan ennemminkin neutraali kuin haitallinen terveydelle. Kuitenkin aina tehdessäni terveysperusteisia rasvavalintoja pyrin suosimaan kasvisrasvoja (esim. oliiviöljyä, avokadoja, pähkinöitä, jopa parjattua margariinia) eläinrasvojen edelle, sillä näen niillä puolestaan terveyttä edistävän, ei pelkästään neutraalin vaikutuksen terveyteen.
Semipaleohenkisestä kaudesta jäi tavaksi syödä runsaasti punaista lihaa, jonka vähentämiseen olen viimeisen vuoden aikana aktiivisesti panostanut ja pikkuhiljaa mm. kasvisruokapäivän ansiosta saanut punaisen lihan käytön virallisten suositusten tasolle. Kalaa tai vaaleaa lihaahan vt ei mitenkään rajoita. Proteiinin syöntiin panostan vt-ohjeistuksia enemmän, sillä olen oppinut niiden omaa kylläisyyttä ja suorituskyvyn kehittymistä edistävän vaikutuksen liikuntaharrastuksissani. Kasviksia ja marjoja käytän todella runsaasti mistä olen suuresti kiitollinen karppiajalleni, jolloin opin niitä kunnolla tunkemaan joka paikkaan ja käyttämään ihan uudella tavalla ruuanlaitossa.

Kuten tuosta ehkä vastahakoisemmillekin käy ilmi, niin hyvin pitkälti siis syön virallisterveellisten oppien mukaan, mutta en usko mihinkään ehdottomaan tai tiukkaan ruokavalioon. Kun sairauksista/allergioista/mahaongelmista tms kumpuavia rajoitteita ei ole minkäänlaisia, niin rento meininki ja omien tuntemusten kuuntelu ovat mielestäni syömisten ja hyvän oloni muotoutumisessa myös tosi tärkeitä, eivät vain ravitsemukselliset periaatteet.