karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-04 21:11:36

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-01-15 17:03:10 
Poissa
sintti
sintti

Neuvosta vaari ja tässä rustailen teille näkymiin, ensimmäistä kertaa ikinä, ruokapäiväkirjaa.. Hui! Toki tämä tulee varmasti pitään sisällään kaikkea muuta, voi sitä tulevan valituksen määrää.. :mrgreen:

Makea ei ole mulle koskaan ollut suuri ongelma, mutta auta sisko kun puhe tulee sipseistä, se suola ja rasva :oops:

Tänään törsäsin reippaasti kauppaan. Ai että, kun voi remontti käydä rahapussille. Vihanneksia tarttui mukaan kattava määrä, lähinnä vihreää. Rasiallinen tomaattia ja pari paprikaa, verigreippiä ja valkosipulia. Pekonia, kanaa ja possun sisäfilettä. Täysjyvä pastaa ja täysjyvä riisiä. Salaatille kastiketta. Iiiso satsi voita ja kermaa. Mä olen jo nyt ihan hukassa.
Pyöriminen kaupassa aiheutti hirveän määrän harmaita hiuksia, mitä voin oikeestaan edes sitten syödä? Kun luin selosteita, ei mulle auennut, mikä sitten on iso määrä hiilaria. Huoh!

En tiedä mistä ja kuinka tän karppauksen edes alottaisi. Olo on kuin rantapallolla, eniten turvotus näkyy mahassa (tietenkin) ja kasvoissa. Kaasuttelen törkeän paljon ja olo on niin epämukava. Refluksin lisäksi vaivaa löytyy selän puolelta, lihasjumena, jotka on ja pysyy.

Aamupala tänään; Pari munaa, voissa paistettuna. Kahvia maidolla.

Lounas; Paketti pekonia, 3 munaa ja n. puol desiä pähkinöitä. Paistettu voissa ja kermassa. Salaattia ja purjoa.

Välipaloja pohdin, mikä olisi THE välipala?

Kaikki neuvot ja remmileikit otan ansaitusti vastaan! :) Kuuntelen, sovellan ja nostan leukani. Kiitos.

(Aijoo, olen kala-allergikko)

ViestiLähetetty: 2016-01-15 17:13:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Perusmottona voi pitää, että hiilihdyraatteja olisi hyvä olla vain 5% tai vähemmän, eli max 5 g / 100 g.
Jokaikisessä tuotteessa joka on pakattu, löytyy tuo tieto.

Riisin ja täysjyväpastan jättäisin tuosta pois, muutenhan oli hyviä aineksia ostoskorissasi.

Salaatinkastikkeet ovat usein sokeripommeja (tarkistapa ostamasi hiilihydraatit), kannattaa sekoittaa oma kastike oliiviöljystä ja viinietikasta.

Viljat kannattaa jättää kokonaan pois paitsi korkean hiilihydraattimäärän vuoksi, myös sen vuoksi että ne ovat muuten ongelmallisia: Turvotus varsinkin on usein vehnän seurausta. Ja täysjyvä ei ole yhtään parempi kuin putsattu, esim. vehnän myrkyllisimmät aineet löytyvät alkiosta, eli täysjyvä ongelmallisempaa kuin valkoinen. Niiden 'nopeudessa' ei myöskään ole eroa, koska viljojen amylopektiini A sokeristuu salamannopeasti ja sitä on niin kokojyvässä kuin putsatussakin viljassa.

Varaudu kuitenkin gluteeniviljat jättäessäsi vieroitusoireisiin: Ne tuottavat opiaattia (eksorfiini/gluteomorfiini) elimistössä ja lievästä (koska syöty, eikä esim. piikitetty) opiaattikoukusta vieroittumisessa voi tulla ärtymystä ja nukkumisvaikeuksia ja magnesiumin tarve lisääntyy, eli voi tulla kramppeja ellei ota vähän ekstraa magnesiumia. Ja tietysti sitten tulee myös järjetön himo siihen gluteeninlähteeseen joka oli itselle ennen se tavallisin. Mutta vieroitus kannattaa:

Muuten tismalleen samanlaisista aterioista joissa vain toisessa oli gluteenia, koehenkilöt söivät gluteenia sisältävää ruokaa 400 kilokalorin edestä enemmän...
Ja: Opiaatit lamaavat juuri sitä osaa immuunijärjestelmää, joka taistelee syöpiä vastaan
Ja: Gluteenin osanen gliadiini käskyttää suolen solut löysäämään liitoksiaan (samaan pystyvät vain kolera ja punatautibakteerit), jolloin suoli alkaa vuotaa vieraita proteiineja elimistöön, seurauksena autoimmuunisairauksien mahdollisuus.

Pähkinät ovat karppaajan 'leipä' minun mielestäni, kourallista enempää ei hiilihydraattimäärän vuoksi niitäkään kannata päivässä syödä.

Karppaamisen idea on se, että kun hiilihydraatteja korvataan rasvalla (ei siis proteiinilla) niin välipaljoja ei tarvita, kun ateria pitää vähintään 4 tuntia, jopa 8 tuntia, sitä nälkää poissa. Jos koet välipalantarvetta, lisää rasvaa ruokaan. Pari tuntia syömisen jälkeen ei rasva pala ollenkaan, joten mitä pidemmät ruokavälit, sen enemmän rasvanpolttoa muulloinkin kuin yöllä nukkuessa.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-01-15 17:53:23 
Poissa
sintti
sintti

Mä olen niin nyyppä etten tiedä mistään oikein mitään, vaikka kovasti yritänkin kaiken tohinan keskellä lukea vinkkejä. Siitäkin syystä iso kiitos jokaisesta neuvosta ja korjauksesta! [-o<

Olipa hyvä tietää ettei välipaloja tarvita, koska ne on mulle aina ollut se ongelma. Kiireellisen rytmini takia, en vaan yksinkertaisesti ehdi syödä montaa pientä ateriaa päivässä.

Jätän nyt kokonaan pastan ja riisin pois, sekä kastikeet. Vetäkööt ukko napaansa.

Tuli hankittua myös sokeritonta mehukeittoa ja purkkaa makeanhimoon.

Magnesiumia hankin seuraavaksi. Nukun muutenkin yöt huonosti ja safkaamisen jälkeen saatan nukahtaa millon minnekin ja koska vaan, jos on masu täynnä.

Eli syön kunnon aterioita kun tulee nälkä, yksinkertaisesti? :D Kahvia tulee juotua päivän mittaan paljonkin.

Nyt yritän sisäistää seuraavaksi sitä, että kuinka paljon lautaselle uskallan tunkea tomatoa, paprikaa tai muuta ilman, että hiilarit paukkuu yli sen 20. Helpoin olis mitata kulhoon kaikki hiilarit, mitä päivän aikana saa syödä ja siitä annostella sitten ruokaan. Ei tämä helppoa tule olemaan, muttei tarviikaan. :)

Nyt sitten ootellaan ketoosin kypsymistä ja hengityksen muuttumista..

ViestiLähetetty: 2016-01-15 18:20:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oletko lukenut tuolta yläreunasta ABC: Wikiä? Siellä tietoa pähkinänkuoressa sekä laajemmaltikin.

Tervetuloa mukaan! Älä yritä muuttaa kaikkea kerralla, äläkä pelästy mahdollisia ohimeneviä alkuoireita. Jatka kokeilua rauhassa useampi viikko, sitten näet mihin asettuu olo ja painosuuntaus.

Ken uskovi toteen, ken unelmaan,
sama se, kun täysin sa uskot vaan,
sun uskos se juuri on totuutes -
usko poikani unehes!

ViestiLähetetty: 2016-01-15 23:54:06 
Poissa
sintti
sintti

Nyt tulee todella tyhmää tekstiä ja kysymyksiä, mutta..

Kuinka paljon uskallan tuota proteiinia safkoissa käyttää? Pelkään, että tuleeko sitä sitten saatua liikaa. (tänään vedetty jo 8 munaa, kaks pakettia pekonia ja 1dl pähkinöitä, voissa ja kermassa koko höskä sekasin)

Ja vielä tyhmempi kysymys, mistä tiedän, että olen saanut annoksesta tarpeeksi rasvaa (riittääkö se että safka on valmistettu voin kanssa vai pitääkö nuo rasvajämät vetää pannusta leukaan)..? :mrgreen: :oops:

Tuli tyhmä olo. Anteeksi ja kiitos. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2016-01-18 12:40:47 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Proteiinia voi syödä 1-1½g/oma paino kiloissa. Eli 50 kiloinen 50-75g. Vähemmälläkin pärjää, kun ruuassa on sitä rasvaa riittämiin. Tuolla yläpalkissa on ruokakulma, jota voi opetella käyttämään, siitä saa aika kattavat tiedot päivän aterioista, sikäli kun haluaa tarkkailla. Aspartaamia en suosittelisi.

ViestiLähetetty: 2016-01-18 19:38:35 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Lainaa:
mutta auta sisko kun puhe tulee sipseistä, se suola ja rasva

Suola ei ole pahis, koska olet lopettanut leivän. Mutta huonolaatuinen rasva, erilaiset lisäaineet ja varsinkin se perunan tärkkelys ovat.

ViestiLähetetty: 2016-01-27 10:49:42 
Poissa
sintti
sintti

Äh, tuskaa..

Mä olen edelleen pallovatsainen, ainoa muutos mitä näen/tunnen on suussa maistuva keijukakka. Naamaturvotus on myös aikamoista luokkaa..?

Perusruokavalio koostuu voista, kermasta, munasta, pekonista, kanasta, jauhelihasta ja juustosta ja pähkinöistä. Kasviksista olen käyttänyt kurkkua, salaattia, paprikaa, kerran ja pari kesäkurpitsaa ja tomatoa.

Vettä juon 3-4l päivässä. Kahvia juon kermalla tai täysmaidolle useita kuppeja päivässä. Unirytmi on ihan hujan hajan, eikä oikeen energiaa irtoa mihinkään.. Mitäköhän mä teen nyt väärin?

ViestiLähetetty: 2016-01-27 11:22:35 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Salaatissa ja kurkussa ei ole juurikaan ravinteita, ovat vettä enimmäkseen. Valmista jotain kuumennettavia kasviksia, kuullottele vaikka pannulla voissa. Sipulia, kaaleja, munakoisoa jne. Avokado, jos tykkäät on myös hyvä. :D Vatsa toimii paremmin, kun syöt myös kasviksia ja erilaisiin kuullokkeisiin ja wokkeihin saat upotettua voita.

ViestiLähetetty: 2016-01-27 11:24:09 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Alkuvaiheen oireilta vaikuttaa. Niihin suositellaan lihalientä, mieluiten itse keitettyä luulihalientä, mutta käy se kuutiostakin tehty ensi hätään, tai vaihtoehtoisesti ihan vain laadukasta suolaa veden kanssa (siis oikeastaan käy mikä tahansa muu suola kuin pöytäsuola tyyliin jozo).

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2016-01-27 11:46:25 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Itse käytän harmaata merisuolaa, hienonnan morttelissa sopivaksi, jos tarvii. maukastakin. :D Kun leivät jäävät suolaa tulee käytettyä huomattavasti vähemmän.

ViestiLähetetty: 2016-01-31 23:08:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuo turvotus viittaisi kivennäisvajaukseen. Suolaa ja magneusiumia saa vedellä ihan huoletta!

ViestiLähetetty: 2016-02-01 02:42:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tollanen pari pakettia pekonia ja yks munia on aika reilua! Mulla aamiaisella menee yleensä 1-2 siivua ja muniakin 1-2.. Helposti paukkuu sekä prodet että kalorit tuolla vauhdilla.. Ja veikkaisin että vihanneksia voisit syödä enemmän.. Toi vesimäärä on myös suuri, mulle 2l on jees. Paljon vettä ja vähän suolaa tekee lähinnä huonon olon. Monilla aloituksessa suolan määrä vähenee melkoisesti.. Itse lapan sitä kyl joka paikkaan, tykkään myös suolaisesta siis! Karpillahan sitä saakin syödä.

ViestiLähetetty: 2016-02-01 02:46:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos laittaa paiston lopussa pannulle vähän vettä sekaan ja kannen päälle, saa mehevän annoksen ja kananmunat vetäisee sen rasvan sisäänsä. Tämä siis jos sekoittelet munat ennen paistoa, eli munakastyyliin. Siis paistan ensin pekonin ja sit munat, ja lopussa kaikki pannulle yhdessä veden kans.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00