karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-30 04:05:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-04-05 10:14:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:

Ymmärtääkseni mikään rasvamäärä päivässä ei estä ylimääräistä proteiinia muuttumasta sokeriksi.

Jos tuota tarpeeksi hoetaan niin joku voi siihen alkaa uskomaan.
Ylimääräinen proteini, rasva tai hiilihydraatti muuttuu läskiksi.
"Ylimääräinen" lihasta saatava proteini EI muutu sokeriksi verenkierrossa.

Edit: sokeriksi verenkierrossa-- >sokeriksi (glukoosiksi)ja päädy verenkiertoon

ViestiLähetetty: 2016-04-05 10:25:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Motion kirjoitti:

Kuka on puhunut yhtään minkään muuttumisesta LÄSKIKSI?

Tässä pohditaan yhden kirjoittajan jatkuvaan ja suurta nälkää, ei suinkaan yhtään kenenkään läskiä.

Ja VERENKIERROSSA ei prode todellakaan muutu sokeriksi, vaan siihen tarvitaan maksan työskentelyä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gluconeogenesis

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-04-05 11:00:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Erfis kirjoitti:
Jaa-a, pitäs punnata. Jos kauheasti himmailen sitä syömistä niin sitten varmaan puoli kiloa, mutta useimmiten menee reilusti enemmän. Syön helposti jauhelihapaketin (400 g) kerrallaan, ellen rajoita syömistä. Syön 3-4 kertaa päivässä. Oiskohan kilon paikkeilla. Siihen päälle runsaassa voissa paistetut juurekset, voi sellaisenaan, luuliemet ja kefiirit. Näkeehän sen ruokalaskustakin, parikymppiä päivässä pelkästään minun ruokiini.

Tämä on ihan miten mun nälkä pysyy kurissa.
Jos olen edellisenä päivänä syönnyt kunnolla niin pärjään muutamalla voikahvilla seuraavana aamulla pitkälle iltapäivään.
Se ei tosin ole mikään itsetarkoitus ja olenkin sitä voikahvia ja muutenkin ylimääräistä ravalla läträilyä vähentännyt, tämä ei tarkoita ettenkö saisi 80% energiaa rasvasta.

Eilen söin huonosti ja aamulla oli nälkä, kahvia että herään, pihvit oli viellä hieman jäässä niin koiria ulkoiluttaessa 400 g. naudan jauhelihaa 17% kaupasta (paistettuna söin kun kaupasta ostettua oli) ja nälkä poissa ja makrot kohdillaan. Tolla jauhelihalla ei pysy nälkä poissa pitkään, parin tunnin päästä syön neljä pihviä 20% rasvaa ja kokemuksen mukaan pärjään nillä pitkälle iltaan.
Eli ihan sen vuoksi että söin huonosti eilen joudun syömään kahden aterian sijasta kolme ateriaa tänään.

OK rasvainen naudan liha on aika kallista mutta kyllä sitä kympillä kilo saa talous entrekottia (aika vähärasvaista ja saksalaista ja laadultaan semmosta mitä on mutta kyllä jauhelihan voittaa) jos mulla olisi paljon rahaa niin 35 Euroa päivässä söisin mutta kun ei ole niin pitää pikkasen himmata.

20 Euroa päivässä on aika kova jos kilon jauhelihaa saa 6 Eurolla Lidlistä, juurekset maksaa mitä? 2 Euroa kilo, voi on halpaa eikä sitä voi mennä yli puoli pakettia päivässe, tai ei vissiin sais mennä.

Ei mulla ole oiken muuta ehdotta kun et kokeilee, ja sitä sinä varmasti olet tehnyt.

1 onko matoja tai muita loisia.

Vaihtoehtojahan on monia

-yks millä nälkä lähtee on puoli purkkia parta jugua sekoitettuna puoleen purkkiin kookos maitoa, tosi älköä ja hiilareitakin on mutta so what.

-kaikki kavikset, pakuriteet, juustot, luuliemet, jauhelihat mäkeen muutamaksi päiväksi, pelkää naudanlihaa ja voita sen mitä tarvii että on makrot karpit ja vaikka talous sokeripaloista hiilarit jos tarvii.

-Kilon jauheliha paketista kun paistelee varovasti, lisää tölkin tomaatti sosetta, voita, hiukka sipula ja hauduttaa tunnin, tommosellakin nälkä lähtee, ei sillä koko päivää välttis pärjää mutta iltaan kuitenkin.

-Juurekset pois mutta puoli kiloa kukka kaalia ja siihen voita reippaasti, avot on täyteläinen olo.

Noi on siis semmoisia mitä minä olen kokeillut joskus ja todennut toimiviksi (jus nyt syön siis en noin).

Mitä kaikkia sinä olet kokeillut ja mitkä on toiminnut silleen että nälkä on lähtennyt edes muutamaksi tunniksi.

ViestiLähetetty: 2016-04-05 11:04:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

"onko matoja tai muita loisia."'

Suomi on onneksi melko loisista vapaa alue. Niinpä loisten mahdollisuutta kannattaa pohtia lähinnä jos on:
- syönyt järvikalaa raakana
- matkustellut eksoottisissa maissa ilman että on ollut riittävän varovainen loisten osalta
- harrastanut suojaamatonta seksiä sellaisen ihmisen kanssa, joka on matkustellut eksoottisissa maissa varomatta niitä loisia

Trikomonasta ja kihomatoa toki löytyy Suomestakin, mutta ne eivät vaikuta ruokahaluun samalla tavoin kuin vaikkapa nyt lapamato.

(Ja se Tampereen seudulla paljon markkinoitu "narumato" ja sen markkinoijien sen häätöön tarjoamat MAKSULLISET hoidot ovat sitten puhdast tuubaa ja huijausta.)

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-04-05 11:13:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Yksi osa sitä kaiken kokeilemista on se et käytän luomua, oon aatellut et jos nää on syvemmän tason juttuja, elimistö ei osaa hyödyntää kaikkea, niin se vois liittyy niihin luonnottomiin juttuihin mitä tehokasvatetuissa ruuissa on. En ole ihan vielä sisäistänyt sitä, että elämme nyt mun keskituloa alemmilla tuloilla + ansiosidonnaisella, toisin sanoen en ole vielä myöntänyt itselleni että on siirryttävä Lidlin jauhelihaan :/

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2016-04-05 11:13:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Motion kirjoitti:

Kuka on puhunut yhtään minkään muuttumisesta LÄSKIKSI?

Tässä pohditaan yhden kirjoittajan jatkuvaan ja suurta nälkää, ei suinkaan yhtään kenenkään läskiä.

Ja VERENKIERROSSA ei prode todellakaan muutu sokeriksi, vaan siihen tarvitaan maksan työskentelyä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gluconeogenesis

"Edit: sokeriksi verenkierrossa-- >sokeriksi (glukoosiksi)ja päädy verenkiertoon" taisi olla tuossa edellisessä postissani ennen kun vastasit, pieni kirjoitus virhe mutta voihan siitä yrittää kääntää levittämäsi harhaopin tukemiseksi.

Minä sanoin että kaikki ylimääräinen muuttuu läskiksi, niin rasva kun proteiini ja näinhän se on

Väittämäsi jota hoet koko ajan että ylimääräinen proteiini muuttu sokeriksi (glukoosiksi) ei pidä paikkaansa edes tuon wikipedia linkin perustella.

ViestiLähetetty: 2016-04-05 11:16:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Motion, minkä kokoinen ihminen sä olet? Mä olen 64-kiloinen lihakseton nainen.

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2016-04-05 11:18:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
"onko matoja tai muita loisia."'

Suomi on onneksi melko loisista vapaa alue. Niinpä loisten mahdollisuutta kannattaa pohtia lähinnä jos on:
- syönyt järvikalaa raakana
- matkustellut eksoottisissa maissa ilman että on ollut riittävän varovainen loisten osalta
- harrastanut suojaamatonta seksiä sellaisen ihmisen kanssa, joka on matkustellut eksoottisissa maissa varomatta niitä loisia

Trikomonasta ja kihomatoa toki löytyy Suomestakin, mutta ne eivät vaikuta ruokahaluun samalla tavoin kuin vaikkapa nyt lapamato.

(Ja se Tampereen seudulla paljon markkinoitu "narumato" ja sen markkinoijien sen häätöön tarjoamat MAKSULLISET hoidot ovat sitten puhdast tuubaa ja huijausta.)

Sinä se veikeä olet, tuonkin suljit pois tuosta vaan toisen puolesta, katos vähän tilastoja.

ViestiLähetetty: 2016-04-05 11:20:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No jos YLIMÄÄRÄISIÄ (puhun siis VAIN tilanteista jossa syödään prodea enemmän kuin kroppa tarvitsee korjaus- ja rakennustoimiinsa) prodeja ei siis sinun väittämäsi mukaan kroppa muuta sokeriksi (ja sokeristahan kroppa toki osaa rasvaa tehdä ja rasvaa voi varastoida), voisiko joku asiaa ymmärtävä tulla sitten kertomaan mitä sille ylimääräiselle proteiinille tapahtuu tilanteessa, jossa syödään vaikkapa nyt kilo lihaa päivässä?

Aminohappoja, joiksi ruuansulatus kas kun pilkkoo proderuuan proteiinin, ei voi sellaisenaan niin varastoida kuin myöskään käyttää energiaksi.

Jäävätkö ne sitten imeytymättä tai jääkö proderuoka sulamatta ja tulee kakan mukana pois?
Vai sujahtavatko peräti meidän maailmankaikkeudestamme johonkin toiseen ulottuvuuteen?

ViestiLähetetty: 2016-04-05 11:21:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Motion kirjoitti:
Sinä se veikeä olet, tuonkin suljit pois tuosta vaan toisen puolesta, katos vähän tilastoja.

Mitä minä suljin pois?
Kunhan kerroin ne tilanteet, joissa SUOMALAISEN on syytä pohtia olisiko ehkä loinen suolistossa.

ViestiLähetetty: 2016-04-05 11:37:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
No jos YLIMÄÄRÄISIÄ (puhun siis VAIN tilanteista jossa syödään prodea enemmän kuin kroppa tarvitsee korjaus- ja rakennustoimiinsa) prodeja ei siis sinun väittämäsi mukaan kroppa muuta sokeriksi (ja sokeristahan kroppa toki osaa rasvaa tehdä ja rasvaa voi varastoida), voisiko joku asiaa ymmärtävä tulla sitten kertomaan mitä sille ylimääräiselle proteiinille tapahtuu tilanteessa, jossa syödään vaikkapa nyt kilo lihaa päivässä?

Aminohappoja, joiksi ruuansulatus kas kun pilkkoo proderuuan proteiinin, ei voi sellaisenaan niin varastoida kuin myöskään käyttää energiaksi.

Jäävätkö ne sitten imeytymättä tai jääkö proderuoka sulamatta ja tulee kakan mukana pois?
Vai sujahtavatko peräti meidän maailmankaikkeudestamme johonkin toiseen ulottuvuuteen?

No jos lähtisi vaikka siitä että missä niin sanotaan että ylimääräiset muuttuvat sokeriksi.

Sitä paitsi osa syödystä prodesta muuttuu glukoosiksi vaikka olisi puutosta proteinista, sanotaan että jos syöt vaikka 50 g proteinia ja se olisi alle minkä "kroppa tarvitsee korjaus- ja rakennustoimiinsa" muuttuu siitä pieni osa glukoosiksi verenkiertoon (1-3 g. koko määrästä) puuttesta huolimatta ja jos syöt sitä enemmän kun "korjaus- ja rakennustoimiinsa" tarvitaan tapahtuu kyllä kaikenlaisia muutokisa mutta ei se kiihdytä glukoosin tuotantoa verenkiertoon, siellä sitä pyörii just minkä aivot tarvii, voi jopa laskea hieman veren sokeripitoisuus jos sitä syö reippaammin.

Edit: Laitan tonne jonnekin ketjun asiasta.

ViestiLähetetty: 2016-04-05 11:49:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuo ei edelleenkään vastannut siihen kysymykseen, mitä tapahtuu YLIMÄÄRÄISELLE proteiinille, JOS sitä ei muuteta sokeriksi, joka voidaan rasvaksi edelleen muutettuna varastoida. Oletetaan tässä nyt TODELLA suurta proteiininsaantia ihan vain jotta homma olisi selkeämpi, siis vaikka se 1-1,5 kiloa päivässä lihaa.

Mitä sille siis tapahtuu?

Jäävätkö aminohapot imeytymättä kun proteiinit aminohapoiksi suolessa pilkotaan, eli tulevatko kakan mukana pois kropasta?
Vai jätetäänkö liika prode saman tien pilkkomatta aminohapoiksi ja se tuee sitten semmoisenaan kakan mukana pois kropasta?
Vai katoaako liika prode mystisesti tästä universumista johonkin toiseen ulottuvuuteen?

En nimittäin kykene näkemään muita vaihtoehtoja noin yleisellä tasolla kuin että:
a) se jää kroppaan jolloin se on pakko muuttaa joksikin muuksi, koska aminohappoja ei voi sellaisenaan varastoida
b) se poistuu ruuansulatuselimistöstä eikä jää kroppaan

ViestiLähetetty: 2016-04-05 12:10:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Erfis kirjoitti:
Motion, minkä kokoinen ihminen sä olet? Mä olen 64-kiloinen lihakseton nainen.

Minä olen 180 cm isoilunen ukko talvi painossa just nyt.

Jos sinä 64 kiloisena vedät jopa kilon jauhelihaa päivässä ja siihen viellä lisärasvat päälle plus juurekset etkä tule täyteen niin johan on.
Noita esimerkkejä mitkä mulla toiminut ei voi suoraan soveltaa, tietty, eikä ne ole sinulle malliksi vaan jotain mikä on minulla toiminut.

Toi on kyllä tosi ikävä jos on aina nälkä, semmoinen kalvava nälkä varsinkin ettei ole pakko syödä mutta kuitenkin olis fiilikset siihen.

Jos lekurin mielestä kaikki on kunnossa eikä kukaan keksi siihen vastausta niin ei kai sitä auta kun kokeilla.
Jos uskallat niin koikeile vaikka naudan lihaa ja voita muutama päivä, ei siihen kuole jos ei ole muuten kuollakseen.
Mahdollisimman raakana eli paljon alle "medium" 3 minuuttia per sivu esikuumennetulla pannulla ihan "rare".
paista vaan yksi kerrallaan kun jos on esimerkiksi 2 tai kolme paistanut niin ne loput ehtii kypsya omia aikojaan lämmöstä omasta lämmöstä sillä aikaa kun syöt ensimmäisen, eikä ole silleen enään raan puoleisia tai hyvän makuisia tai asiansa ajavia.
Kato että paistat syöt rasvaa eka sen verran ettei ole kauhea nälkä, paistele ne eka, ja sitten vasta lihan.

Tai kokeile niinkun joku sanoi yllä että lisää rasvaa vaan, katot paljonko kestä että just hulahtaa läpi pyttyyn ja siitä vähennät siten et pysyy mahassa, mut tietty pysyy mahassa paremmin jos sen johonkin kuitupitoiseen imeyttää, kukkakaali yms.

Mutta tolla määrällä mitä sä syöt, kilo lihaa, reippaasti rasvaa ja viellä juureksia, sun kokoseks pitäis kyllä nälkä olla poissa, mulla ainakin olisi, no jaa ei oikeastaan olisi sillä juurekset aiheuttais ripulin ja kaikki olisi pytyssä ennen kun niistä imeytyisi mitään ja taas olisi nälkä.

Mä lähen kirottelee naudanliha proteinista juttua.

ViestiLähetetty: 2016-04-05 12:26:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Tuo ei edelleenkään vastannut siihen kysymykseen, mitä tapahtuu YLIMÄÄRÄISELLE proteiinille, JOS sitä ei muuteta sokeriksi, joka voidaan rasvaksi edelleen muutettuna varastoida. Oletetaan tässä nyt TODELLA suurta proteiininsaantia ihan vain jotta homma olisi selkeämpi, siis vaikka se 1-1,5 kiloa päivässä lihaa.

Mitä sille siis tapahtuu?

Jäävätkö aminohapot imeytymättä kun proteiinit aminohapoiksi suolessa pilkotaan, eli tulevatko kakan mukana pois kropasta?
Vai jätetäänkö liika prode saman tien pilkkomatta aminohapoiksi ja se tuee sitten semmoisenaan kakan mukana pois kropasta?
Vai katoaako liika prode mystisesti tästä universumista johonkin toiseen ulottuvuuteen?

En nimittäin kykene näkemään muita vaihtoehtoja noin yleisellä tasolla kuin että:
a) se jää kroppaan jolloin se on pakko muuttaa joksikin muuksi, koska aminohappoja ei voi sellaisenaan varastoida
b) se poistuu ruuansulatuselimistöstä eikä jää kroppaan

Noi Jimmy Mooren höpinät kun on syytä oikaista niin laitan ketjun siitä mitä sille ei tapahdu.

ViestiLähetetty: 2016-04-05 12:28:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuka on Jimmy Moore? :shock:

Etkö nyt vain voisi vastata kysymykseen, a vai b, ja jos a niin miten ne aminohapot varastoidaan?

Tässä nyt ihan vain maalaisjärjellä tätä asiaa pohdin, kummallista ettet voi vastata suoraan kysymykseen.
Minä EN ole kiinnostunut lukemaan pitkää sepustusta proteiinin kohtalosta ruuansulatuselimistössä ja aineenvaihdunnassa, vaan haluaisin ihan vain lyhyen selkeän vastauksen tähän melko yksinkertaiseen kysymykseen.

ViestiLähetetty: 2016-04-05 14:03:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Yli puolitoista tuntia kysymyksestä, eikä vastausta. Teen siitä omat johtopäätökseni.

Ja minä EN siis odota mitään muita selityksiä jotka puhuvat jostain ihan muusta (kuten siitä miten proteiini metaboloituu kun sitä syö sopivasti tarpeeseen nähden), vaan vastausta juuri tähän omaan kysymykseeni:

Tuleeko YLIMÄÄRÄINEN, SIIS SE MÄÄRÄ JOTA EI KEHO KÄYTÄ KORJAUS/RAKENNUSTOIMENPITEISIIN proteiini ulos kakan mukana, ja mikäli EI tule, mitä sille sitten tapahtuu?

ViestiLähetetty: 2016-04-05 14:57:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Yli puolitoista tuntia kysymyksestä, eikä vastausta. Teen siitä omat johtopäätökseni.

Ja minä EN siis odota mitään muita selityksiä jotka puhuvat jostain ihan muusta (kuten siitä miten proteiini metaboloituu kun sitä syö sopivasti tarpeeseen nähden), vaan vastausta juuri tähän omaan kysymykseeni:

Tuleeko YLIMÄÄRÄINEN, SIIS SE MÄÄRÄ JOTA EI KEHO KÄYTÄ KORJAUS/RAKENNUSTOIMENPITEISIIN proteiini ulos kakan mukana, ja mikäli EI tule, mitä sille sitten tapahtuu?

Mitä sä sekoilet
Ei minun tarvitse mitään sinulle vastata, sinähän se väärää tietoa levität etkä pysty millään lailla osoittamaan oikeaksi vaikka asia olisi sinun harteillasi.
En ole edes aloittannut postauksen tekemistä, on muutakin tekemistä kun istua koneen ääressä.

Vaadit minulta selvitystä siitä mitä proteinille tapahtuu jos sitä ei muuteta sokerisksi, tätä tietoa ei tarvita siihen että osoittaa väittämäsi vääräksi. Riittää että osoitan että väittämäsi on väärin, väittämä muuten jolle et pysty osoittamaan mitään tieteellistä tukea tai olisit jo esittäny sen, esimerkiksi jos olisit edes lukennut huolella wikipedian sivuston johon likintit olisit huomannut ettei väittämällesi ole mitään perusteita, päin vastoin.

Pitää vissiin kaivaa kirjat hyllystä ja sitten löytää vastaavat kohdat netistä ettei tarvitse itse kirjoitella kun sulla on noin kiire mutta täytyy oikein varoa ettei vahingossakaan vastaa kysymykseesi.

ViestiLähetetty: 2016-04-05 15:18:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Miten tämä tappelu hyödyttää alkuperäistä kysyjää?

En kyllä itsekään löydä tähän helppoa ratkaisua.

ViestiLähetetty: 2016-04-06 21:22:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Catharsis kirjoitti:
Miten tämä tappelu hyödyttää alkuperäistä kysyjää?

En kyllä itsekään löydä tähän helppoa ratkaisua.

Ei mitenkään ja alkuperäisen kysyjän kysymykset ovat hieman vaikeasti luettavia, pakska homma että tämäkin ketju tuli pilattua

ViestiLähetetty: 2016-04-06 22:01:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä:
Jos sä vielä ihmettelet kuona aineiden käsittelyä niin ne käytiin läpi aka hyvin oliko se nimetään joku rukasooda lisäys diettiin.
Samalla tavalla poistuvat vaikka ylimääräisen proden ei tarvitut hapot voivat huonon maksan toiminnasta johtuen päätyä vaikka aivoihin.

Joka tapauksessa ei tarvitse pelätä että rupeaisin suomentamaan yli kuukauden kirjoittamaani "sepustusta" ei jaksa omaa osutta siihen ruveta kääntämään kun suomeksi ei löydy edes sanoja useimmille toiminnoille tai ainesosille siitä ja suomi on niin kaukana äidinkielestäni ettei viitsi edes yrittää.
Lähinnä se käsittelee maximaalista turvallista aikaa aikuiselle olla ketosiissa sairauksien parantamiseksi olettamuksella että ketoosi on vastasyntyneen/hyvin nuoren ihmisen selviytymis keino vaikka toimii viellä aikuis iässä. Tähän tietty kuuluu ns ylimääräisen proteini saanti.

Joka tapauksessa.
Wikipediassa johon viittasit, "Global control of gluconeogenesis is mediated by glucagon"

"Glucagon is a peptide hormone, produced by alpha cells of the pancreas. It works to raise the concentration of glucose in the bloodstream. Its effect is opposite that of insulin, which lowers the glucose"

Ihan selko kielellä se reguloi hyvin tarkasti ettei ole liian vähä "sokeria" veressä, veren sokeripitoisuus kun on yksi tarkemmin kontroloiduista "jutuista" ihimisessä.

Jos nyt sanotaan että 50 grammaa on optimaali prode määrä päivässä ihimisellä, mitä se ei ole ole vaan hiukka tai hiukka enemmän alle turvallista minimi rajaa, niin sanotaanko että 100 olisi yäärajoilla (ei ole eikä ole 200g).

Oli miten oli 50 g paastoon prodea tutkimuksia on ihan pilvin pimein, ei nosta sokereita.
150g + prodea ei ole niin montaa, varsinkaan matala hiilarisessa ympäristössä mutta on molemmissa tostakin turkimuksia, ei nosta veren hiilaripitoisuuta.
Itse asiassa D2 potilaille on muutaman tutkimukseen korotetut prodet jopa hyväksi, tietty ei juusto tai muna valkuis prodet mutta naudan liha, mutta menee taas monimutkaseks suomeks laittaa.

Lähinnä että on potenttiaali muuttua ei tarkoita että muuttuu.
Koko sotku lähti niin kuin Ancel Keys ym sotkut ihan yksinkertaisesta teoreettisesta laskelmasta joka sitten lähti leviämään ja jäi vaikka se kuinka monta kertaa todistettiin vääräksi "Gannon and Nuttall 1915" on tämän harha luulon takana.

Tossa yks hiukka korkeimmilla prodeilla tehty tutkimus ettei ole mitään vaikutusta, jos niitä joku haluaa lisää niin niitä riittää ja siitä kuinka alhaisella prodella oleminen vaikka kuinka lihasta säästävässä ketosiisa ei lihastuhoa lopeta ja on hyvin tarkaan mietiittävä kuinka kauan ketoosissa on. Ihan sama VHH, prodea on saatava tarpeeksi ja 50g pv ei riitä kenellekkään yli 15 vuotiaalle.
Kuva
http://www.jci.org/articles/view/100818 ... d-page/666

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00