karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-25 21:43:06

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Alakarppimenetelmäsi
Atkins 27%  27%  [ 21 ]
Heikkilä 36%  36%  [ 28 ]
Montignac 4%  4%  [ 3 ]
Zone 3%  3%  [ 2 ]
Paleo 0%  0%  [ 0 ]
South Beach 5%  5%  [ 4 ]
Method Kutri / harmoninen ruokavalio 0%  0%  [ 0 ]
Oma sovellus 24%  24%  [ 19 ]
Joku muu listasta unohtunut ;-), mikä? 1%  1%  [ 1 ]
Ääniä yhteensä: 78
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Alakarppimenetelmäsi
ViestiLähetetty: 2004-06-12 00:27:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Eli mua kiinnostaa palstan profiili, ts. mitä metodia kukin noudattaa tai soveltaa, tai mitä menetelmää kukin käytti ennen kuin alkoi soveltamaan omanlaista ruokavaliotaan :) .

Itse laihdutin viime vuonna method Kutrilla, jolla pääsin normaalipainoon, mutten ihan tavoitepainooni saakka. Tällä hetkellä pyrin noudattamaan hyvähiilarista ja -rasvaista ruokavaliota, jota myos South Beach Dietiksi kutsutaan. Urheilen tosin aika paljon, joten suon joskus treenin jälkeen itselleni myos nopeita hiilareita palautumisen edistämiseksi.

(toivottavasti äänestys toimii, vaihtoehdot eivät näy tässä esikatselussa :? )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-12 01:39:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä laitoin nyt kyllä ton heikkilä vaihtoehdon vaikka atkinssilla oonkin alottanut, mutta homma on kovasti muuntunut heikkilän suuntaan... vaikka en heikkilää juuri olekkaan lukenut niin näin mutu tuntumalla..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-12 07:47:02 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Moi!

Pistäkää mukaan ainakin vielä se Schwarzbein, joka puhuu Mary Enigin varsin fiksuja ja on vielä sekä lääkäri että alaan perehtynyt. Saadaan rouvaQ'kin mukaan tilastoihin.

DASH'iä ei täällä kukaan ole vielä tunnustanut. Se on Harvardin eli siis Willett'in ryhmän hyvähiilarinen zone-muunnos, jossa makroravinteet ovat kuten kutrailussa (noin 30-30-40), ja suositeltavia ruoka-aineita löytyy pähkinöistä, vähärasvaisista maitotuotteista, kasviöljyistä ja kokojyväviljasta (vihannesten ja hedelmien lisäksi). Näin siitä kerran maininnan suomalaisessa elintarvikealan lehdessä, eli sitä on kokeiltu diabeetikkoihin Suomessakin, ja ilmeisesti yhtä hyvällä menestyksellä kuin muuallakin. Miksiköhän siitä ei ole puhuttu enemmän ... ??

Olin hiukan kahden vaihella oman sovelluksen ja zonen välillä, koskapa Sears ei tätä varmaan enää ihan tunnistaisi. Mutta toisaalta, itse laihduin ja toivuin juuri zonen annoksilla. Ja se hiilarien jatkuva tasapainotus riittävällä valkuaisella on edelleenkin "lääkeruokani" oleellisin tekijä, siis yksinkertaisin ja helpon tapa pitää allergiat oireettomina. Voi tosin hyvin olla, että aidon ketogeenisella pääsisi samaan, mutta näin rentoutettuna versiona z on ollut ihanan vaivaton noudattaa.

terv. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-12 09:32:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

els: Noita äänestysvaihtoehtoja ei enää valitettavasti pääse muokkaamaan, joten muiden ei auta muu kuin valita kohta 'joku muu' . :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-12 09:45:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Laitoin tuohon Montignacin vaikkakaan en sitä enää ihan pilkulleen noudata. Mutta se on se juttu millä aloitin.

Alakarppauksessa on mun mielestä hienoa se, ettei tarvitse orjallisesti pitäytyä siinä metodissa millä aloitti vaan voi hienosäätää oman metodin kunhan perusteet on hallinnassa :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-12 10:51:12 
Aloitin heikkilällä, mutta kun paino ei meinannu tippua, ja kun kilo lähti, se tuli takaisin, jatkoin montignacilla. Nyt luistaa painon pudotus.
Mietein tuossa sitä, jos se paino ei tipu, ja hiilarit on minimissä, niin jos hyvähiilareitten lisäys auttaa. Heikkiläkin kertoo kirjassaan, jos painoi ei tipu, voi olla liian vähän hiilareita syynä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-12 21:33:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Aloitin myös Montyllä, mutta aloin soveltamaan aika alussa. Tällä hetkellä olen ilmeisesti ylläpidossa koska paino seilaa samoissa lukemissa. Sinänsä ei huono asia, koska olen ollut aika suurpiirteinen ruokien suhteen. Toki välttelen vehnäjauhoja ja sokeria sekä perunaa ja riisiä.

Olen kyllä painoa pudottaessani huomannut, että hiilareitten jälkeen tulee yleensä humpsahdus kiloissa. Huonompi juttu on sitten se, että hiilarit jää "päälle" ja kilot lisääntyvät.. :cry:

Mutta olen tieni alussa ja etsin tasapainoa. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-12 21:42:02 
Poissa
sintti
sintti

Aloitin Montyllä, mutta nyt taidan olla Heikkilällä. Kun ei tässä innosta syödä edes hyviä hiilareita, muuta kuin kasvisten muodossa. Luin just Heikkilän molemmat kirjat, ja näköjään olin jo sitä dieettiä noudattanut, nyt vaan lisäsin ruokavaliooni voin ja kerman :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-13 10:40:23 
Anteeksi pöllöyteni, mutta mikä ero on Heikkilän ja Atkinsin opeissa??? Mä oon kuvitellu että ne olis samalla linjalla.... ööh

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-13 11:22:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jos en oo ihan väärin ymmärtänyt niin suurin ero on ketoosi, johon heikkilää noudattaessa ei pyritä... en kyllä ihan varma, joten elkää lahdatko jos puhun läpiä päähäni.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-13 12:35:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

En ole Atkinsiin tutustunut kuin tämän palstan kautta, mutt tuo Morriganin väite kuulostaa oikealle. Samoin Heikkilä on kenties hieman enemmän ohjeellisempi asioiden kanssa kuin Atkins? Vai mitäs te muut asaan paremmin perehtyneet sanoisitte?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-14 00:19:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mun mielestä ei eroa ole oikeastaan mitään, jos puhutaan laihduttamissysteemistä. Kyllä Heikkiläkin suosii ketoosia.

Mutta terveyspuolella Heikkilä on tiukemmin luomuaatteen kannattaja, Atkins taas oli erikoistunut nimenomaan laihduttamiseen ja hiilarinvahtaamiseen. Tietysti jos Atkins eläisi vielä niin kai hänkin ammentaisi uusimmasta ravitsemustiedosta aina uusimpaan kirjaansa niin kuin Heikkilä tekee.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-14 08:21:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

OT: Heli, mitäs kamaluuksia sinulle oikein on tapahtunut? Ei tietenkään ole pakko kertoa, mutta kun mainitsit tuolla toisaalla sairaalassa olon, liittyikö jotenkin syömisiin? No, kunhan utelen, ystävällisesti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-14 09:23:14 
Äänestin kohtaa "oma sovellus". Yksi guruni on yhä Diana Schwarzbein, toinen ja uudempi on Lyle McDonald. Siihen olen yhdistänyt oman kroppani kuuntelua. Nyt on hännänpää taas löytynyt, välillä kertyneet takapakki-kilot pudotettu ja motivaatio korkealla :D.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-14 09:26:47 
Ja pitääpäs vielä ihan kuriositettina mainita, että minäkin tiputin liikakiloni kutraamalla :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-14 10:10:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kuten niin monet muutkin, aloitin Atkinsilla ja huomaan siirtyneeni enemmän Heikkilään. Syynä kotimaisuus ja luomu. Aloittelijalle Atkins on helppo tarkkojen ohjeiden vuoksi enkä näe suuria ristiriitoja näiden kahden välillä muutenkaan. Atkinsin pilleri- ja lisäravinnesulkeiset eivät kuitenkaan meikäläistä innosta, ei myöskään se lowcarb-roskaruoan tulva ja markkinahumu, mikä jenkeissä riehuu.
Heikkilän ideologia on ainakin minulle helpommin omaksuttavissa ja ruoan laatu on alkanut kiinnostaa entistä enemmän.
(Jotta tästä tulisi oikein sekavaa, muistutan vielä, että kolme vuotta sitten laihdutin 8 kg zone-monty -yhdistelmällä eli nämä herrat vaikuttivat minuun kaikkein ensimmäisinä :wink: )

Viestin otsikko: tilasto
ViestiLähetetty: 2004-06-14 12:17:25 
Miten tuohon tilastoon pääsee?
Olen aloittanut vähäkalorisella, siirtynyt alakarppi-sivujen kautta Atkinsiin ja siitä nykyiseen Heikkilään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-14 12:44:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Rekisteröitymällä alakarppeihin 8)
terv. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-15 10:34:34 
Poissa
sintti
sintti

Valitsin vaihtoehdoista Atkinsin, koska jostain syystä tämän tohtorin opit ovat jääneet syvälle takaraivoon. Nykyään maustan kyllä Atkinsin Heikkilällä, kun se on niin kotoisen tuttua enkä muutenkaan näe tohtoreiden oppien välillä mitään mainittavaa eroa.

Saatuani karistettua Painonvartijat kintereiltäni (-12 kg mutta sitten täydellinen motivaation puute ja ne pirunmoiset vatsavaivat; lue: kilotolkulla perunaa ja ruisleipää eikä rasvaa nimeksikään) kuljen ilmeisesti Atkinsin ja Heikkilän viitoittamaa tietä kohti kivikautta. Mutta matkalla aioin poiketa myös sivupoluilla - ihan vain uteliaisuuttani :D .

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-15 16:15:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Alkuperältäni Atkins, seurustelin vähän aikaa Heikkilän kanssa, ja parhaillaan katselen sillä silmällä Zonea :P

Zonea lukiessani on olen saanut pari ahaa elämystä, esimerkiksi riippuvuushäiriön (kirjassa alkholismi) ja PMS-oireiden yhteydestä.
Onko Zone mielestänne liian vaikea noudattaa? Yllättävän suuri osa kun tuntuu noudattavan Atkinsia ja Heikkilää.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00