Vieras kirjoitti:
Hector Servadac kirjoitti:
Ja jos ruokavalion vaihto ping vie vaivat mennessään, niin mitä tästä pitäisi päätellä?
Monilla vaivat, todelliset ja kuvitellut, helpottavat kun saa pääkopan järjestykseen, löytää jotain mielekästä tekemistä, löytää yhteisön johon tuntee kuuluvansa, rakastuu tai mitä vain mikä saa velatkin tuntumaan saatavilta...
Hauskaa vapun aikaa, heilutaan muttei kaatuilla

Varmasti niinkin voi käydä. Mutta kun niitäkin tapauksia on lukuisia, että selkeästi juuri ruokavalion vaihto on se mikä vaikuttaa. Ei ole muita suuria muutoksia samalla. Ei olla hurmaantuneena innostuttu mistään ideologiasta, vaan ehkäpä vain skeptisenä kokeillaan. Esim. vatsavaivat on usein selkeä juttu, jostain ruuasta tulee ja jostain ei.
Eikä monellakaan ruokavalio mene kerrasta uusiksi: monta kertaa siirtymävaiheessa vielä maistellaan vanhoja ruokia ja ateriakokonaisuuksia. Ja huomataan, miten ne taas selvästi vaikuttavat oloon epäedullisesti.
Itselläni väsymyksen poistuminen oli iso juttu. Ja väsymyshän voi johtua muustakin kuin ruokavaliosta. Ei siis oikein tuntuisi luontevalta että olisin oikeasti aina vaan yhtä väsynyt mutta selittelisin että kyyyyllä minusta tuntuu että uusi ruokavalioni virkistää. Ennemmin selittäisin, että noo kyllähän minua väsyttää, mutta se johtuu varmasti muusta kuin ruokavaliosta ja uskon että tämä ruokavalio on muulla tavoin terveellinen. En edes etukäteen mitenkään odottanut että vhh nyt sitten poistaisi väsymykseni. Jälkeenpäin vasta huomasin saaneeni yhden elämäni suurimmista lahjoista.
Kaikkea ei voi selittää kuvittelulla ja plasebolla. Ei karppaus näin suosittua olisi, eikä esim. Ruotsissa hyväksytty diabeteksen hoitoon, jos siinä ei oikeasti olisi mitään hyvää.
Mutta vaikka olisikin silkkaa plaseboa, olen niin iloinen että olen päässyt vanhasta väsymyksestäni. Enpä millään muulla ollut koskaan onnistunut suggeroimaan itseäni virkeäksi, mutta jos karppausruokavaliolla se onnistuu, niin on sitten mainio suggerointiruokavalio jos ei muuta. Pääasia että olen virkeä.