karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-26 08:53:37

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-05-10 08:38:38 
Poissa
sintti
sintti

Toimiiko ihmiskroppa ilman yhtä ainuttakaan hiilihydraattia? Onko se terveellistä?

ViestiLähetetty: 2016-05-10 08:52:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

A) toimii B) ei kai siitä suurempaa haittaa ole, esimerkiksi paastotessa keho käyttää vain rasvaa ja proteiinia energiakseen (tekee kyllä proteiinista ne tarvitsemansa hiilihydraatit). Kannattaa kuitenkin syödä suuren vitamiini- ja hivenainepitoisuuden omaavia vähän hiilihydraatteja sisältäviä rehuja hiilarittomuuden sijaan.

E: eli siis toimii ilman yhdenkään hiilihydraatin syömistä.

ViestiLähetetty: 2016-05-10 11:18:34 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Jos tarkoitat että täytyykö ruuan sisältää hiilihydraatteja niin ei tarvitse. On olemassa välttämättömiä rasvahappoja ja aminohappoja, jotka pitäisi saada ruuasta, mutta ei ole välttämättömiä hiilihydraatteja.

ViestiLähetetty: 2016-05-10 12:05:54 
Poissa
sintti
sintti

Juu sitä juuri tarkoitin. Olen ymmärtänyt että maksa valmistaa kaiken elimistön tarvitseman hiilarin ilman ravinnosta saatavaa hiilariakin? Mites jos liikkuu paljon? Eilen juuri äiti kauhisteli kuinka on hengenvaarallista ku mä syön max 20g hiilaria päivässä. Sanoin sitten että ilmankin vaikka pärjää, mutta en osannut järkevästi perustella. Äiti sitten siihen että ehkä voi pärjätä mutta hiljalleen hiilarittomuus tuhoaa terveyden. Ketoosikin on kuulemma hengenvaarallinen mutta eikö se ole oikeasti ihan vaan luonnollinen vaaraton elimistön rasvanpolttotila.. Osaisitteko antaa vähän kattavampaa selitystä miksi ne hiilarit ei ole mikään välttämättömyys. En siis aio nollahiilareilla vetää, ois vaan kiinnostavaa tietää.

ViestiLähetetty: 2016-05-10 12:24:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mun mielestä tähän on vaarallista vastata kyselijän taustoista tietämättömänä, että ei tarvitse. Itse ainakin koen, että olen osittain pilannut terveyteni karppaamalla suht. tiukasti ja harrastamalla kovatehoista liikuntaa samaan aikaan. Kortisolitasot ovat olleet ns. viturallaan jo vuosikausia, ja niiden korjaaminen se vasta vaikeaa onkin. Tällä hetkellä en oman kokemukseni valossa suosittelisi alle 100 grammaa hiilaria per päivä kovia tehoja vaativaa liikuntaa harrastaville.

https://ollisintegrallife.com/2012/05/3 ... pumukseen/

Ollin vastaanotolla ilmeisesti paljon kaltaisiani tapauksia.

ViestiLähetetty: 2016-05-10 12:55:39 
Poissa
sintti
sintti

En siis itse harrasta kovin paljon/kovin raskasta liikuntaa mutta suunnitelmissa on hiljalleen lisätä. Aina olen kuullut sitäkin painotettavan, että hiilariahiilariahiilaria etenkin jos liikuntaa tulee paljon, mutta sitten taas toisaalta olen kuullut monien tyyliin bodareidenkin vetävän ketoosissa. Hirmu ristiriitaista tietoa koko vhh:n ympärillä pyörii.. Ei tälleen alottelijana oikein tiedä mitä uskoa.

ViestiLähetetty: 2016-05-10 13:02:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Erittäin oleellinen lisäys ^^ postaus. Kun kokonaiskuvaa ei tiedä, niin minkäänlainen neuvominen on ihan kuin ampuisi pimeään. Absoluuttisesti ihminen ei tarvitse hiilihydraattia ja tästä esimerkkinä ovat inuiitit perinteisellä ruokavaliollaan. Tuoreet lähivihannekset, marjat, hapatetut vihannekset, pilaamattomat maitotuotteet, pähkinät, yrtit, suklaa ja lähihunaja ovat erinomaisia keinoja syödä kuitenkin ympäristössämme - joka toisin kuin perinteisesti eläneillä inuuiteilla - ei kata suuria varastoja valaan- ja hylkeenrasvaa. Lisäksi niihin voi sitoa merkittävästi rasvaa ruuanvalmistusvaiheessa.

ViestiLähetetty: 2016-05-10 13:22:27 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

jepejee kirjoitti:
Mun mielestä tähän on vaarallista vastata kyselijän taustoista tietämättömänä, että ei tarvitse. Itse ainakin koen, että olen osittain pilannut terveyteni karppaamalla suht. tiukasti ja harrastamalla kovatehoista liikuntaa samaan aikaan. Kortisolitasot ovat olleet ns. viturallaan jo vuosikausia, ja niiden korjaaminen se vasta vaikeaa onkin. Tällä hetkellä en oman kokemukseni valossa suosittelisi alle 100 grammaa hiilaria per päivä kovia tehoja vaativaa liikuntaa harrastaville.

Sinä olet pilannut terveytesi kuten minäkin, äärimmäisen matalilla KALOREILLA ja liikkumalla liikaa.

ViestiLähetetty: 2016-05-10 14:28:42 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minä taas antaisin aloittajalle sellaisen vanhan ja kuluneen neuvon että nappaisi vaikka kirjastosta Andreas Eenfeldtin Ruokavallankumous kirjan. Jos aikoo olla ns ketohiilareilla niin silloin tosiaan pitää muistaa syödä tarpeeksi ja myös ravinteikasta ruokaa. On hyvä että äitisi huolehtii terveydestäsi, yhdessä varmaan löydätte sinulle sopivan terveellisen VHH ruokavalion.

ViestiLähetetty: 2016-05-10 15:30:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ninnnu kirjoitti:
Juu sitä juuri tarkoitin. Olen ymmärtänyt että maksa valmistaa kaiken elimistön tarvitseman hiilarin ilman ravinnosta saatavaa hiilariakin? Mites jos liikkuu paljon? Eilen juuri äiti kauhisteli kuinka on hengenvaarallista ku mä syön max 20g hiilaria päivässä. Sanoin sitten että ilmankin vaikka pärjää, mutta en osannut järkevästi perustella. Äiti sitten siihen että ehkä voi pärjätä mutta hiljalleen hiilarittomuus tuhoaa terveyden. Ketoosikin on kuulemma hengenvaarallinen mutta eikö se ole oikeasti ihan vaan luonnollinen vaaraton elimistön rasvanpolttotila.. Osaisitteko antaa vähän kattavampaa selitystä miksi ne hiilarit ei ole mikään välttämättömyys. En siis aio nollahiilareilla vetää, ois vaan kiinnostavaa tietää.

Paljon liikkumiseen ei tarvitse hiilihydraatteja niin kauan kuin liikut aerobisella alueella (eli matalalla intensiteetillä), mutta anaerobinen korkean intensiteetin liikunta edellyttää hiilihydraatteja. Toisin sanoen hapoille vetämisessä tarvitaan hiilareita.
Liikunnan suhteen kannattaa ensin miettiä, että mihin liikunnalla tähtää ja suunnitella syömiset sitten sen liikunnan mukaan; jos haluat laihduttaa, niin sitten pitkäkestoista liikuntaa matalalla intensiteetillä ja vähillä hiilareilla. Nopeuden ja nopeuskestävyyden kehittämisessä toimii taas korkeat hiilarit ja korkealla intensiteetillä toistuvat hapoille menemiset (toisaalta Tabatan metodin HIIT voi toimia oikein hyvin vähilläkin hiilareilla). Tietysti jos haluaa yhdistellä, niin ruokailut vähiilarisesti ja sitten kun lähtee liikuntaa harrastamaan, niin tankkaa hiilareita/palautusjuomaa ennen liikuntaa, ei sen jälkeen.

Ketoosi ei ole hengenvaarallinen tila, vaan ihan normaalia elimistön toimintaa. Ketoaineita muodostuu aina kun keho käyttää rasvaa energiaksi, mihin käyttöön elimistö ottaa mielellään myös ketoaineet. Ketoosia ei pidä sekoittaa diabeettiseen ketoasidoosiin, mikä on ihan oikeasti hengenvaarallinen tila.

ViestiLähetetty: 2016-05-10 17:28:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joulupukki kirjoitti:
jepejee kirjoitti:

Sinä olet pilannut terveytesi kuten minäkin, äärimmäisen matalilla KALOREILLA ja liikkumalla liikaa.

Matalat kalorit ovat varmasti osasyy, mutta en sanoisi tapauksessani, että äärimmäisen matalat. Ja edelleen, tuo liikaa liikkuminenkin on suhteellinen juttu. En koe ikinä liikkuneeni liikaa, mutta ilmeisesti aiemmilla syömisilläni nuokin määrät olivat sitten liikaa (2-3 krt viikossa raskaampaa liikuntaa).

ViestiLähetetty: 2016-05-10 19:24:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos hiilarittomuus tappaa, niin miten ne, jotka paastoavat (viikkoja pelkällä vedellä) ja pohjoisen kansat talvisin ovat voineet pysyä hengissä? Tietysti itse on kokeiltava mitä keho sietää, mutta tuskin siitä nollahiilarisuudesta kuitenkaan mitään hengenlähtöä tulee.

ViestiLähetetty: 2016-05-11 08:25:12 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

jepejee kirjoitti:
Matalat kalorit ovat varmasti osasyy, mutta en sanoisi tapauksessani, että äärimmäisen matalat. Ja edelleen, tuo liikaa liikkuminenkin on suhteellinen juttu.

Muistaakseni olet koko foorumihistoriasi syönyt about 1500+ kcal/vrk. Se oli 25 vuotiaalle urheilulliselle naiselle (minulle) semmonen kalorimäärä että pää levisi reilussa kolmessa kuukaudessa. Saman ikäisen urheilullisen miehen tulisi MINUN mielestäni syödä minimissään 3000 kcal/vrk. En todellakaan usko että hiilarittomuudella on mitään tekemistä kortisoliesi kanssa, muuta kuin se että vähähiilarisella on entistä helpompi pitää ne kalorit liian alhaalla. Sitä sinulle on täälläkin sanottu about 9 vuotta. Ihan ystävällisesti muistutan tästäkin seikasta, taas.

Tämä siis varoituksena alkuperäiselle kysyjälle. Älä syö liian vähän, äläkä aloita hirveää kuntokuuria. Vähähiilarisella ruokavaliolla on helppo syödä liian vähän, koska nälän tunne pysyy niin helposti pois. Peruskunnon kohottamiseen kannattaa lähteä siltä kantilta että tekee sitä aerobista puolta enimmäkseen. Ja mitä vähemmän on kuntoilutaustaa, sitä kauemmin kunnon kohotus ottaa.

ViestiLähetetty: 2016-05-11 09:54:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ 2000 kcal kuitenkin. Edelleen varmasti liian vähän, mutta jotenkin ajatus voin syömisestä paketista tai oliiviöljyn juomisesta pullon suusta nykyistä enempää vain tökkii :D. Hiilareita tulee kuitenkin se 50-100 grammaa päivässä nykyään, ja on tullut jo 2-3 vuotta.

ViestiLähetetty: 2016-05-11 10:00:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kokeile juoda kuohukermaa, maistuvampaa kuin voi tai oliiviöljy semmoisenaan. 2 dl kuohukermaa = 700 kaloria ja vain 6 g hiilareita.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-05-11 10:21:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voita voi upottaa myös kahviin, teehen ja kaakaoon huomattavasti. Kookosöljyä pari ruokalusikallista vaikka suoraan purkista, huomattavasti kivempaa kuin oliiviöljy suoraan pullosta :D

ViestiLähetetty: 2016-05-12 07:46:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^ En tällä hetkellä käytä maitotuotteita muuta kuin hieman homogenoimattomia hapanmaitotuotteita (lähinnä itsetehtyä kefiiriä). Tokihan kermaakin taitaa löytyä luomuna ja homogenoimattomana, mutta vähän on kallista opiskelijan budjetilla.

Hieman off-topic: uskomatonta kuinka päivän "hiilarimättö" kerää nestettä kroppaan useaksi päiväksi. Lauantaina oli synttäribileet ja söin pari palaa erilaisia kakkuja ja yhden suklaapusun. Lopputulos: paino pompsahti 69,5 kilosta 72 kiloon ja pysyi siellä 3 päivää, vaikka syöminen muuten oli normaalia luokkaa. Toisaalta muutama viikko sitten painoin n. viikon ajan 68 kiloa, joka on alin lukema vuosikausiin, ilman minkäänlaista pyrkimystä laihtumiseen. Toki en nykyään hätkähdä painon muutoksista enkä stressaa niistä, koska tiedän tuollaisten äkillisten heilahtelujen olevan pelkkää nestettä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00