karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-03 12:52:53

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-08-23 09:45:45 
Poissa
sintti
sintti

Jos paino jumittaa tai painonlasku hidastuu pidemmäksi aikaa, mikä on tehokkain tapa sysätä se uudelleen nopeampaan laskuun? Alussa lähti nesteitä nopeasti, mutta tietysti nyt painonlasku on hidastunut, kuten odottaa saattoi. Hiilaripäivistä / mättöpäivistä tuntuu olevan foorumilla monta mielipidettä. Samaten maitotuotteista ja miinuskaloreista... Karppaan max 20 g hiilareilla. En käytä pähkinöitä ja manteleitakin vain parin viikon välein vähän. Maitotuotteet on kuohukermaa ja vähähiilarisia/hiilarittomia runsasrasvaisia juustoja, parin viikon välein vähän turkkilaista jugurttia. Päivän energiasta noin 70% tulee rasvasta, eli sitä uskon saavani riittävästi.

Onko tehokkain tapa selättää hidastunut painonlasku
-yksittäinen hiilaripäivä?
-mättöpäivä karppiruoalla isoilla ylikaloreilla?
-liikunnan lisääminen?
-joku munapaastotyyppinen parinpäivän kuuri?
-kahvinjuonnin lopettaminen insuliinitasojen vuoksi?
-kaikki maitotuotteet pois. (Mikä olisi perustelu tälle?)
-hiilareiden nosto vaikka viikoksi 40-50 g tasolle ja sen jälkeen paluu alle 20 g hiilareihin?
-vai mikä?

ViestiLähetetty: 2016-08-23 10:07:42 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Mikä kellekin :lol: Ei tuohon voi vastata oikeastaan, luulen.

Sitten on ne tärkeimmät, eli onko oikeasti jumi, onko oikeasti ylipainoa, josta kroppa on ylipäätään halukas luopumaan, onko sairauksia, onko takana jojoilua monella eri laihdutusmenetelmällä, onko kyse kärsimättömyydestä ja malttaisko vaan kärsivälisesti odotella...? :D

ViestiLähetetty: 2016-08-23 10:11:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ratkaisevaa on, mikä on "pitkä aika". Jos muutamaan viikkoon ei paino laske, en tekisi vielä mitään. Söisin niin, miten pysyy hyvä ja terve olo. Jos kuukausien ajan alkaisi jumittaa, ei mikään sokki- tai kuurityyppinen sitäkään ratkaisisi. Se hyvä puoli niissä kyllä on, että itse voi saada intoa ja motivaatiota, kun saa pientä vauhtipotkaisua. Mutta varsinainen ratkaisu olisi - minun ratkaisuni minun kohdallani ainakin - auttamatta vain vähentää ruokamäärää, kuitenkin niin ettei nälässä ja mieliteoissa tarvitse olla. Kaikki eivät täällä innostu liikunnasta laihdutuskeinona, mutta minulla se on hyvä apu. Tietysti nimenomaan apu, eikä pääkeino.

Mutta tarkennetaanko vielä, puhuit painonlaskun hidastumisesta? Paino siis kuitenkin laskee? Älä sitten muuta mitään äläkä uuvuta itseäsi millään vauhtipotkuilla. On ihan väistämätöntä, kaikilla, että tahti hidastuu alun jälkeen. On myös ihan väistämätöntä, että tulee tasannevaiheita ja jopa pieniä nousuja välillä. Paino ei vaan voi laskea tismalleen suoraviivaisesti koko ajan alaspäin, ja miksipä sellaista pitäisi odottaakaan.

Entä oletko huomannut ruokavalion muita hyviä puolia? Minulle kävi niin, että aloitin laihdutus mielessä, mutta kun olokin muuttui niin virkeäksi ja hyväksi, en enää karppauksesta olisi luopunut vaikken olisi laihtunut yhtään.

Ken uskovi toteen, ken unelmaan,
sama se, kun täysin sa uskot vaan,
sun uskos se juuri on totuutes -
usko poikani unehes!

ViestiLähetetty: 2016-08-23 10:17:36 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos viesteistä! Niin arvelinkin, että riippuu ihmisestä.. Mutta ajattelin, jos olisi joku konsensus, että mikä todennäköisimmin tai useimmille tehoaa, tai mitä noista kannattaa kokeilla ekana :) . On kyse myös kärsimättömyydestä, eikös aina painonpudotuksessa :) . Mutta on myös ylikiloja, joista kroppa olisi kyllä halukas luopumaan, jos asiat oikein onnistuisin kropan näkökulmasta tekemään. Tämä on vähän tällainen henkinen juttu, olisi kivaa ja motivoivaa jos painokäyrä osoittaisi koko ajan edes hieman alaspäin. Sinänsä ei ole kamala kiire saada heti kiloja pois, mutta pään kannalta on hyvä, jos pääsee koko ajan kohti tavoitteitaan.

Karppauksessa on kyllä sata muutakin hyvää puolta kuin painoasiat, on koko ajan virkeä olo, aamuheräämiset on paljon helpompia, iho voi paremmin, karkkihimo on kadonnut, menkkakivut melkein hävinneet, näyttää kauniimmalta kun silmien turvotus on hiilaripöhön lähtemisen myötä hävinnyt, ruoka on maukkaampaa kuin hiilarimättö jne.

ViestiLähetetty: 2016-08-23 10:19:30 
Poissa
sintti
sintti

Ja ruokamäärän vähentäminen ilman nälkää onnistuu tästä kyllä, kunhan en vahingossa joudu vaan säästöliekkiä kohti.

ViestiLähetetty: 2016-08-23 11:29:43 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Mä oon vähän tällainen jankkaaja, niin kysyn uudelleen, että onko niitä kiloja Oikeasti liikaa? En tiedä ootko jossain ketjussa mittojasi sanonutkin, mutta nyt tässä ei ainakaan ole. Kun et olisi ensimmäinen, joka ihmettelee miksei omat "ylikilot" lähde kun niitä ei sitten oikeastaan olekaan kuin vain omassa päässä. Tilanne voi olla sun kohdalla ihan toinen, mutta sillä on aika iso merkitys sitten myös siihen mitä sulle neuvottaisiin. Mulla paino on ollut melko paikoillaan jossain välissä vuodenkin, enkä oikeastaan jumista puhunut, kun silloin vain söin ja koitin totuttaa kroppaa lempeästi kunnolliseen ravintoon.

ViestiLähetetty: 2016-08-23 11:39:07 
Poissa
sintti
sintti

Ooo kirjoitti:
Mä oon vähän tällainen jankkaaja, niin kysyn uudelleen, että onko niitä kiloja Oikeasti liikaa? En tiedä ootko jossain ketjussa mittojasi sanonutkin, mutta nyt tässä ei ainakaan ole. Kun et olisi ensimmäinen, joka ihmettelee miksei omat "ylikilot" lähde kun niitä ei sitten oikeastaan olekaan kuin vain omassa päässä. Tilanne voi olla sun kohdalla ihan toinen, mutta sillä on aika iso merkitys sitten myös siihen mitä sulle neuvottaisiin. Mulla paino on ollut melko paikoillaan jossain välissä vuodenkin, enkä oikeastaan jumista puhunut, kun silloin vain söin ja koitin totuttaa kroppaa lempeästi kunnolliseen ravintoon.

Ei niitä ylikiloja megalomaanisesti ole. Kuusi tai seitsemän kiloa saisi lähteä. Normaalipainon ylärajalla oleminen on minulle ok päämäärä, mitään hoikkuutta en edes tavoittele. Olen käyttänyt aika paljon suolaa viime aikoina, voi olla että jumitus on ihan suolasta johtuvaa nesteen kertymistä, ehkä.

ViestiLähetetty: 2016-08-23 11:45:48 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Aloittajalle:
Ymmärsinkö oikein, että olet testannut karppailua nyt noin kuukauden tai hiukkasen yli?
Paljonko kiloja lähti sinä aikana?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2016-08-23 11:49:40 
Poissa
sintti
sintti

els kirjoitti:
Aloittajalle:
Ymmärsinkö oikein, että olet testannut karppailua nyt noin kuukauden tai hiukkasen yli?
Paljonko kiloja lähti sinä aikana?

Ymmärsit oikein. Noin kuusi viikkoa. Neljä kiloa. Kysyn tätä jumi-asiaa enemmänkin ennalta ja varautumismielessä. Painonlasku on pysähtynyt, mutta en koe sitä jumiksi, koska on kyse niin lyhyestä ajasta. Suunnittelin vain, että näin ennakkoon varaudun siihen, että jos ja kun tulee jumi, niin tiedän heti mitä tehdä :) . Olen nimittäin käsittänyt täältä, etät melkein kaikille se jumi tulee jossain vaiheessa, ja sitten jos niin käy, on hyvä olla suunnitelma sen selättämiseksi valmiina O:) O:)

ViestiLähetetty: 2016-08-23 12:14:15 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Jos paino katoaa tuota vauhtia ja jos pudotettavaa ei ole tuon enempää, en huolehtisi jumeista.
Noin nopealla pudotuksella kroppa joka tapauksessa vetää välissä vähän henkeä
- ja se on tyypillisesti vain hyvä juttu.

Oikeasti kehosi on paras ystäväsi ja yrittää selviytyä mahdollisimman hyvin kaikesta.
Sitä kannattaa kuunnella, joskus kaikessa rauhassa : )

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2016-08-26 12:35:31 
Poissa
sintti
sintti

Pitääpä tänne kommentoida vielä. Vaikka ei siis jumia ole ollutkaan, niin olin huomannut painon laskun hidastumisen, kuten siis odottaa saattoi ja ilmeisesti kaikilla tapahtuu. No nostin hiilarimäärät induktiosta tasolle 30 g / päivä ja kolmessa päivässä paino putosi yllättäen kaksi kiloa. Ilmeisesti pieni vaihtelu hiilarimäärissä on hyvä asia.

ViestiLähetetty: 2016-08-28 13:52:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Moi!

Ehdottomasti kannattaa testata, miten vaikkapa maidottomuus ja kahvittomuus vaikuttavat olotilaan. Joillakin, kuten minulla, menee paljon paremmin ilman niitä.

Sitten lisäisin oman ehdotukseni:
- päivän tai parin paasto

Hyvin toimii. EDIT: Toki myös satunnainen karppimättöpäivä tai välillä runsaampi liikunta vois olla hyviä ideoita.

Tsemppiä projektiin! Älä ole itsellesi liian ankara. Tärkeintä on syödä hyvin ja nauttia elämästä.

ViestiLähetetty: 2016-08-28 22:57:34 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos ehdotuksesta. Pitää kysyä nyt kuitenkin lisätietoja... Mitä tarkoitat paastolla? Täyttä vesipaastoa kivennäisvedellä vai ehkä jotain lihaliemipaastoa tms?

ViestiLähetetty: 2016-09-07 23:52:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Heippa!

Vastasin tähän, mutta serverin vaihtuessa viestini katosi, etkä ehkä ehtinyt lukea sitä...? Saatan siis toistaa itseäni.

Tarkoitan siis paastolla tilannetta, jossa ei nautita lainkaan kaloreita. Mielipiteitä on monia: jotkut tämän sienen (EDIT: ei sienen, vaan skenen - haha autocorrect haha) auktoriteetit ovat sitä mieltä että esim. tee ja kahvi ovat myös aivan hyviä paastojuomia, toisten mielestä niiden vaikutus hormonitoimintaan on kiistaton fakta ja siksi ne haittaavat paastoa. Mitään keinomakeutettuja mehuja tai limuja en ainakaan joisi, koska ne kai nostavat insuliinia. Vesi on paras paastojuoma, ja ihan kaikkein parasta on olla ilman sitäkin.

Kivennäisvesi ei varmasti ole pahimmasta päästä, ja ymmärrän tosi hyvin, että nesteestä ja suolasta voi helposti tulla puutetta - itselläni oli joskus saman tyyppistä vaivaa.

Lisäys: Tälläkin foorumilla on kirjoitettu ja puhuttu aiheesta. Löytyy tuolta karppaustyylit-valikon alta. Googlesta ja esim. Facebookista löytyy lisätietoa ja vertaistukea (englanniksi) esim. semmosilla hakusanoilla kuin (ketogenic) intermittent fasting, alternate day fasting tai warrior diet.

ViestiLähetetty: 2016-09-11 10:33:59 
Poissa
sintti
sintti

Urheiluvamman seurauksena paino nousi 10 kg neljän vuoden aikana. Nyt on paikat kunnossa ja lajissani on painoluokat. Helmikuussa painoa 91 kg, tavoite 79 kg. Karppaamalla pääsin 85 kg asti ja sitten iski jumi.

Ratkaisu oli viikon juusto-voi dieetti. Käytännössä aamiaisen yhteydessä söin muutaman viipaleen kurkkua ja sen verran voita juustoon käärittynä että tulin kylläiseksi. Kahden päivän päästä paino alkoi taas pudota. Hetkeäkään en nälkää nähnyt, vatsa meni tästä sokkihoidosta sekaisin, mutta nyt puntari näyttää 80 kg.

Eli syö pelkkää rasvaa muutama päivä.

Timo

ViestiLähetetty: 2016-09-13 23:36:44 
Poissa
sintti
sintti

Pusukalanen täällä taas hei! Kiitos viesteistä. Täytyy googlettaa tuo warrior-jutska! Timon juustovoiherkuttelu kuulostaa hurjalta, mutta uskon että voi toimia jos pystyy siihen. Minulle selvisi miksi painon lasku välillä pysähtyy ja välillä nopeutuu, tietty aika kuukaudesta selittää sen että kehoon kertyykin nestettä ja se näkyy vaa'assa. Pusukalaset on naisia ja niin se voi herkästi mennä..

ViestiLähetetty: 2016-09-13 23:39:13 
Poissa
sintti
sintti

Mietin vielä tuota Timon rasvashokkihoitoa. Jos tulee tilanne että jumittaa niin kokeilen kyllä. Ehkä jopa vain uteliaisuudesta vaikka ei edes jumittaisi :)

ViestiLähetetty: 2016-09-14 13:55:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juuston ja voin yhteisnautinta nyt on ihan normia, ei mitään extriimiä. Vasta paistetun sianläskin popsiminen lämpimänä (joka sekin on ihan törkeän hyvää) voisi olla jo vähän extriimimpää.

ViestiLähetetty: 2016-09-15 19:37:17 
Poissa
sintti
sintti

Viikonloppuna on kisat joissa pitäisi painaa alle 79,5 kg. Tänään torstaina iltalenkin jälkeen puntari näytti 78,9 kg. Huomenna perjantaina keskityn painon pitämiseen ja varovaiseen nesteytykseen. Punnitus lauantaina klo 11.

Viimeiset 4 kiloa lähti "voita-juustorullassa" dieetillä kolmessa päivässä. Ensimmäistä kertaa huomasin kuinka vaikeaa on löytää kunnon rasvaista juustoa. Kaikki on jotain diet-light-kevyt-terveys-juustoa, jossa ei ole rasvaa eikä juuston makua. Lidlin Maasdamer ja Emmentaler viipaleet pelastivat paniikilta.

Timo

ViestiLähetetty: 2016-09-15 19:42:00 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Vinkkaan vain, että warriorista löytyy paljon juttua ihan täältä karppaus.infon foorumilta.
Tässä linkki: viewforum.php?f=37

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00