Joulupukki kirjoitti:
Ja mitä tulee riippuvuuden heikkenemiseen. Tupakan kohdalla sitä ei tapahdu. Kovin usein tätä en kenellekään kerro, koska olen edelleen sitä mieltä että täydellinen lopettaminen kannattaa. Tupakan aiheuttamat epigeneettiset muutokset eivät poistu edes kymmenien vuosien seuranta-aikana. Nikotiinireseptorit vähenevät jonkin verran, mutta hermosoluihin jää muistijälki. Siksi lopettamisprosentti on niin matala. Kun itse repsahdin, oli kuin en olisi koskaan edes lopettanut. Syy repsahdukseen oli oma henk. koht. tragedia ja se oli tavallaan ihan tietoinen valinta. Kun sitten kuukauden päästä lopetin, ei lopettaminen kuitenkaan ollut ihan yhtä vaikeaa kuin alunperin. Luultavasti siksi että tiesin mitä odottaa. En oikeastaan tiedä edes, kuulunko tuohon 3-4 prosenttiin vain alanko esim. sähkötupakoimaan vielä myöhemmin.
Riippuvuus on pahin ensimmäiset kolmisen vuorokautta, kun vierasaineet poistuu kehosta. Sitten on helpompaa. Itse kirjasin vihkoon ylös aina kun tuli 'pakko' saada tupakkaa. Alussa kohtauksia tuli tunneittain ja kestivät minuutista kahteen. Neljäs päivä oli jo paljon helpompi. Viikon päästä menin jo sekaisin siinä, monesko savuton päivä oli menossa. Nämä kohtaukset ja tupakkaunet loppuivat vasta 10v jälkeen.
Saman ilmiön totesi vertaispalstalla. Porukka tuuletti joka aamu onnistunutta lakkoaan noin parin viikon ajan, sitten tuuletukset harvenivat; kuukausi täynnä, 100pv jne tyyppisiksi.
Jos ei alunperin ole tehnyt itselleen selväksi miten tupakkalakolle käy, jos saa työstä potkut, jos puoliso jättää tai jos ottaa alkoa, niin alitajunta tekee seuraavaa:
Ajaa minut kriisiin sekä työpaikalla että parisuhteessa ynnä johdattaa juhlistamaan sadatta lakkopäivää niin monella drinkillä, että tilaa löytyy myös yhdelle sikarille.
Joulupukki kirjoitti:
Ja kyllä Nicorettea nimenomaan mainostetaan lauseella: Tuplaa mahdollisuutesi onnistua. Vai näenkö minä aina vuodenvaihteessa unta kun nämä mainoskampanjat alkavat?
Jos pystyy olemaan lakossa 2pv ilman ja Nicorettellä 4 päivää, niin se riittää tuon mainoslauseen todistamiseksi. Näin se toimii.
Jokainen nikotiiniannos vain siirtää aloitushetkeä eteenpäin. Joka nikotiinipurkalla pääsee tupakasta irti on tosi leijona.
Huippu-urheilijat tekevät mielikuvaharjoittelua suorituksestaan vaikkapa 400m:n aitakisasta. Tarkoitus on saada aivoihin valmis sapluuna suoritukselle.
Tupakanpolttoa voi mielikuvaharjoitella esim. puukapulalla. Silmät kiinni, kapula huulille ja sitten rauhallisia sisäänhengityksiä. Sähkötupakka on tietysti aivan ylivertainen tässä mielikuvaharjoittelussa. Tarkoitushan on saada aivoihin valmis sapluuna suoritukselle, vai miten se menikään?