karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-25 21:53:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-08-20 21:23:35 
Poissa
sintti
sintti

moikka kaikki. elikkä oon tässä nyt uusi karppaaja ja ajattelin karppauksen ja tupakoinnin yhteyttä. olen lopettamassa tupakointia, mutta mikään ei näytä auttavan. tuttu on suositellut sähkötupakkaa esm. www.paulsaar.com tai www.siu.fi. onko kellään kokemusta tupakoinnin lopettamisesta karppauksen yhteydessä?
:?: :?:

ViestiLähetetty: 2016-08-21 10:09:46 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Tupakointi lopetetaan karpatessa ihan samalla tavalla kuin muutenkin, eli ei enää tupakoida. Nikotiiniriippuvuuteen ei kai ruokavaliolla ole osaa tai arpaa.

ViestiLähetetty: 2016-08-21 12:52:19 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Karppauksesta ja röökaamisesta ei ole kokemusta mutta lopetin itse n. 8-10 vuotta sitten röökaamisen, mitä olinkin sitten suorittanut sellaisen apaut 20v ja pari askia päivässä..
Monesti koitin lopettaa "vähentämällä" "lakkoilemmalla", "purkalla" jne.. Mikään tälläinen ei toimi, kaikki ovat vain korvikeita ja itsensä kusettamista.. Ainoa millä onnistuin lopettaa oli lopettaminen kokonaan.

Sähkötupakka on itsensä kusettamista, tupakointi on suurimmaksi osaksi tapa ja sitä sähkötupakka ei poista.. Mitäs kun litkut on loppu, silloin on pakko hakea oikeeta röökiä..

Niin joo, sähkötupakan haittoja ei kunnolla tiedetä, sen verran uusi asia tämä vielä on mutta ilmeisestikkin solutasolla on havaittu tapahtuneen muutoksia.. Kukaan ei tiedä todellisia haittoja mutta meillähän on nyt samankaltainen koeryhmä menossa kuin margariinissakin, kukaan ei tiedä uusien menetelmien haittavaikutuksista..

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2016-08-21 13:27:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Miksi sähkötupakka olisi haitallisempi kuin oikea tupakka? Nikotiini menee savun muodossa keuhkoihin, ilman tervaa ja kiljoonaa muuta haitallista yhdistettä. Ei kai kukaan luulekaan, että sähkötupakka terveellistä olisi. Sähkötupakkaan siirtyminen on todellakin siirtymistä, ei sinänsä lopettamista. Naapurin ukko on jo pari vuotta ehtinyt poltella sähkötupakkaa ja yksi kiva puoli on ettei meidän puolelle tule enää tupakan hajua.

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2016-08-21 16:22:57 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Erfis kirjoitti:
Miksi sähkötupakka olisi haitallisempi kuin oikea tupakka? Nikotiini menee savun muodossa keuhkoihin, ilman tervaa ja kiljoonaa muuta haitallista yhdistettä. Ei kai kukaan luulekaan, että sähkötupakka terveellistä olisi. Sähkötupakkaan siirtyminen on todellakin siirtymistä, ei sinänsä lopettamista. Naapurin ukko on jo pari vuotta ehtinyt poltella sähkötupakkaa ja yksi kiva puoli on ettei meidän puolelle tule enää tupakan hajua.

Ööö, no ihan siksi että normi röökin haittavaikutuksista on jo osa selvillä mutta sähkötupakka on vieläkin kemiallisempi kuin normaali rööki, tässä höyrystetään kemikaaleja eri lämpötiloissa, ensin poltettaessa vesihöyryn lämpötila on pienempi ja poltettaessa se suurenee, eli eri lämpötilan vaihtelut vaikuttavat eri kemikaaleihin erilailla.. ja mikä parasta ne vedetään hengityksen mukana keuhkoon, kun mukana on runsaasti vesihöyryä ne (todennäköisesti) pääsevät keuhkorakkuloihin eritavalla kuin normaali savu.. (oma mielipide: pehmentääkö vesihöyry keuhkorakkuloita edesauttaen haitallisten aineiden imeytymistä?)
... Näitä aineita joita näissä sähkötupakoiden litkuissa on ei ole ehditty tutkimaan, siten että niitä höyrystetään ja niiden pitkä-aikas vaikutuksista ei ole mitään hajua..

Haulikolla myös saa naapurin röökinhajun kontrolliin.. :lol:

Edit: Niin joo, sähköröökissä on aika paljon muitakin aineita kuin se nikotiini, samoin tavis röökissä on aikas lailla muutakin kuin se terva ja nikotiini

Edit 2: Ainiin, sähkötupakan haittavaikutuksista on löytynyt niinkin pieni ongelma kuin että se aiheuttaa muunnoksia solutasolla.. ei paha ;)

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2016-08-21 20:52:00 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Kaverin vakuutusyhtiö suhtautuu sähkötupakointiin kuin tupakoimattomuuteen, vakuutusmaksut laskivat vuoden tupakoimattomuuden jälkeen. Mitäs niissä litkuissa nyt on nikotiinin lisäksi? Glyserolia, vettä, makuaineita. Tietääkseni ei edes asetaldehydiä näistä ole löydetty. Kaveri on tosin entistä pahemmassa nikotiinikoukussa kuin tupakoidessaan, koska siirtyi heti niihin saatanan vahvoihin litkuihin. Ei pidä sitä ongelmana, miksi siis mekään pitäisimme?

Paul Saar on suurinpiirtein paskin ja ylihintaisin laitteiden myyjä.

ViestiLähetetty: 2016-08-23 15:14:25 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

En suoralta kädeltä muista mitä kaikkea shaissea niistä löytyy, kuitenkin tuote on kemiallinen eikä tämä litku suinkaan koostu pelkästään vedestä, nikotiinista ja sidosaineesta. Jo pelkkä makuaine on pelkkä kemiallinen tuote, joka sisältää paljon ainesosia, vaikkakin (ainakin osa) on todettu elintarvikekäytössä turvalliseksi, niitä ei ole silloin höyrystetty ja tarkoitettu hengitettäväksi vesihöyryn ja muiden kemikaalien kera.

Toki voi olla että sähkötupakka voi olla tällä hetkellä se turvallisempi vaihtoehto, varsinkaan kun haittavaikutuksista ei ole tietoa.. Solutasolla on rekisteröity muutoksia. Sähkötupakan sisään hengitettävän savun koostumus on huomattavasti pienempi kuin normaalin röökin, eli kaikki ainesosat jotka tulevat savua imeiessä uppoavat keuhkoihin melkein puolet syvemmälle.. Aika näyttää kun tätä(kin) aletaan tutkimaan paremmin

No mutta siihen alkuperäiseen kysymykseen että lopeta ennemmin röökääminen, älä korvaa sitä millään toisella.. :D

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2016-08-24 18:44:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jäbä kirjoitti:
...
Monesti koitin lopettaa "vähentämällä" "lakkoilemmalla", "purkalla" jne.. Mikään tälläinen ei toimi, kaikki ovat vain korvikeita ja itsensä kusettamista.. Ainoa millä onnistuin lopettaa oli lopettaminen kokonaan.

Sähkötupakka on itsensä kusettamista, tupakointi on suurimmaksi osaksi tapa ja sitä sähkötupakka ei poista...

Tismalleen. Täydellisesti savuttomaksi siirtyminen näyttäisi olevan ainoa toimiva tapa päästä irti tupakasta. Näin toimi aikanaan paras kaverini, sitten appiukko ja lopulta minä pian 15v sitten. Molemmat kertoivat tämän saman asian minulle, mutten silloin ymmärtänyt kuulemaani. Vasta paljon myöhemmin itse oivalsin jujun. Jos käyttää korvikkeita, ei ole itse asiassa ajatellutkaan luopua tupakasta, ainoastaan lakkoilla.

ViestiLähetetty: 2016-08-24 19:34:30 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Voi luoja mitä jeesustelua ja oman kuvitellun paremmuuden korostamista. Tupakoitsija ei menetä mitään jos siirtyy sähkötupakkaan, ainoastaan kasan myrkkyjä. Vaikka ei koskaan pystyisi lopettamaan sitä, on se silti parempi vaihtoehto kuin tupakka. Tupakoinnin kykenee lopettamaan perinteisillä keinoilla 3-4 prosenttia tupakoitsijoista. Tietysti jos haluaa korostaa omaa erinomaisuuttaan sillä, ettei suosittele apukeinoja muille, tietäen että vain se pari hassua prosenttia siinä onnistuu. Ei tule kukaan viemään sitä kuviteltua kruunua jonka on lopettamisella hankkinut.

Joo, itse olen lopettanut 16 vuotta sitten. Suosittelen kokeilemaan niitä apukeinoja jotka itselle sopivat ja jättämään tämmöiset totuudenpuhujat omaan arvoonsa. Jokainen lopettanut tietää, ettei se ole mikään läpihuutojuttu kenellekään, mutta kovasti moni semmoista esittää. Tieto siitä, että nikotiiniriippuvuus on voimakkaasti geneettinen ominaisuus, sopii hyvin omaan tuttavapiiriini. Omista tutuista täysin ilman nikotiinia on kolme henkilöä itseni lisäksi: veljeni, tätini ja setäni. Kaikki muut ovat sortuneet tai käyttävät sähkötupakkaa, jolla on kyllä aika kova track record näin omasta näkökulmasta, onnistumisprosentti 3 vuoden jälkeen yli 50. Muoks. Tähän pitää lisätä että minun tuttavapiirissä onnistumisprosentti on tuo. Ne jotka ovat siirtyneet takaisin tupakkaan, ovat käyttäneet paskoja laitteita tai nikotiinitonta nestettä, tai eivät ole jaksaneet tilailla värkkejä jatkuvasti ulkomailta.

ViestiLähetetty: 2016-08-25 11:13:52 
Poissa
sintti
sintti

Aloittajalle sen verran, että kannattaa miettiä mikä se oma motiivi on tupakointiin. Mä olen vaihtanut sähkötupakkaan kaksi vuotta sitten, ja jos tätä keksintöä ei olisi olemassa, jatkaisin tupakointia edelleen. Mulle tää on mukava harrastus ja pieni pahe, josta nautin, ja verrattavissa kahvin juontiin aamuisin tai viinilasilliseen viikonloppuna. Tupakoinnin haittoja ei ole enää, yskä on lähtenyt, vaatteet eivät haise ja terveystarkastuksessa keuhkojen kapasiteetti oli sama kuin ikäiselläni tupakoimattomalla. Uutisointi on todella voimakasta puolesta ja vastaan, ja tuntuu, että molemmilta faktat unohtuu kun täytyy saada se oma kanta läpi. Kahlasin noita tutkimuksia jossain vaiheessa, koska kiinnosti, onko sisällä vapottelusta jotain haittaa sivullisille. Uloshengitetyn höyryn myrkkymäärä oli tutkimuksissa sama kuin normaalissa huoneilmassa. Ns. popcornikeuhko tällä on mahdollista saada aikaan, jos käyttää paljon noita voi-toffee-jne-makuja. Pitkäaikaisvaikutuksia ei tietenkään vielä voi tietää, mutta kuuntelen omia fiiliksiä ja tunnen kyllä olevani huomattavasti terveempi kuin tupakointiaikana. Mulla siis ei ole missään vaiheessa ollut tarkoitus lopettaa sähkötupakointia, vaan ainoastaan vaihtaa selkeästi vaarallinen tapa vähemmän vaaralliseen.

Noihin paul saariin yms ei kannata koskea. Suosittelen tutustumaan esim. e-savuke - foorumiin. Siellä on mukavaa porukkaa ja ovat valmiita neuvomaan aloittelijaa tarvittaessa. Hieman oma-aloitteisuutta ja opiskelua tää vaatii ja laitteita ja nesteitä joutuu säätämään ennen kuin löytyy sopivat. Ite poltin sätkiä ja tykkään myös laitteiden parissa näpertelystä. FinnVape on hyvä ja helppo paikka mistä itse tilasin ensimmäiset laitteet ja nesteet. Kannattaa sijoittaa kymppi-pari enemmän kunnon vehkeisiin ja valita tarpeeksi vahvan nikotiinimäärän nesteet, tai homma varmasti kosahtaa alkuunsa.

Jos sulla on tavoitteena lopettaa kokonaan, niin nikotiinipurkka tms saattaa toimia paremmin. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka ovat ensin lopettaneet tupakoinnin sähköröökin avulla ja sitten hiljalleen nikotiinimääriä laskemalla luopuneet siitäkin. Koukku sähkötupakkaan ei ole yhtä vahva. Normiröökissä on älytön määrä erilaisia myrkkyjä, joiden ansiosta nikotiini humahtaa päähän ihan eri tavalla kuin sähkötupakasta. Itse vedän 9 mg nesteitä ja mulle ei ole ongelma olla vaikka koko päivä käyttämättä jos on tarvis.

Suosittelen samaa kuin edellinen, eli kaikki mahdolliset apuvälineet vaan käyttöön, mistä saattaa olla hyötyä. Näitä kehuskelijoita löytyy paljon, jotka ovat vaan kerrasta lopettaneet ja innokkaasti saarnaavat samaa muillekin. Ei se tee kenestäkään parempaa ihmistä ja tärkeintä on lopputulos, ei se, miten siihen on päästy. Tsemppiä!

ViestiLähetetty: 2016-08-25 15:30:53 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Ihan joulupukille tiedoksi ettei tässä ole mitään oman egon jalustalle nostoa tai muutakaan jeesustelua, nämähän ovat mielipiteitä.. Niinhän sinäkin sanot mielipiteesi ja ei siitä kukaan täällä keuhkoa tai syytä että vedit nikotiini purkkaa, siis olet parempi ihminen.. Vedä rööki, se rauhoittaa hermoja.

Sun mielestä ne jotka käyttää paskoja laitteita siirtyvät helpommin takaisin röökiin, eikö se ole outoa?
En tiennyt että tämä toimii laitetasolla mutta moni ystäväni on siirtynyt aikoinaan sähköröökiin ja siitä sitten takaisin tavalliseen röökiin.. Varmaan siten olleet vaan paskat vehkeet kaikilla.. Mene ja tiedä, outoja juttuja.

Olen nähnyt sellaisiakin ihmisiä jotka alkoivat polttamaan ensin jotain maku sähköröökejä, sitten nikotiini litkuja ja nyt vetävät röökiä..
Tunnen monta ihmistä mitkä ovat yrittäneet lopettaa kaiken sortin apukeinoilla ja lopulta onnistuneet vaan lopettamalla.
Kaikki kun ei toimi kaikilla, ihan hyvä jos joku saa lopetettua helpottavilla tuotteilla, ikävä kyllä itselläni se ei onnistunut, vaan itselläni toimi vaan lopettaminen.

Mieleen juolahtaa sellainen ajatus että jos on pikavippi ja ottaa uuden pikavipin maksaakseen sen vanhan pikavipin pois.. Sopisiko vertaus tähänkin..

Tehköön kuka mitä haluaa, vapaa maa, kuten mielipiteetkin vapaita..

vulpix kirjoitti:
Uloshengitetyn höyryn myrkkymäärä oli tutkimuksissa sama kuin normaalissa huoneilmassa.

Olisi kiva tietää ensin se sisään hengitetyn höyryn myrkkymäärä, jolloin olisi vertailukohde paljonko jää keuhkoihin, nythän tiedetään vaan uloshengitetyn myrkyn määrä.. ;)

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2016-08-25 16:31:21 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Ihan kevyttä vittuilua ja egon kohotusta, jota olen ihmetellyt aina lopettaneiden keskuudessa. Aivan kuin olisitte katkeria siitä lopettamisesta, muiden yritykset pitää yrittää torpata jos ei muuten niin vittuilemalla. Enkä lopettanut purkalla.

Usein minulle ei tule tunnetta, että tällä foorumilla puhuttaisiin ihan puutaheinää, mutta nyt tuntuu siltä. Jos tuntisit edes yhden sähköröökaajan, tietäisit kyllä että ne vehkeet ovat 75 % täyttä paskaa ja atomisaattorit toimivat pahimmillaan päivän tai kaksi. Akut eivät riitä edes puolta päivää. Koita siinä sitten vieroittautua tupakasta, kun uuden laitteen tilaamiseen menee viikko ja entinen on oikosulussa. Et sinä ketään tunne, toistelet vain papukaijana median harhaluuloja porttiteorioista ja litkujen mystisistä myrkyistä joita ei edes tutkimalla löydetä.

ViestiLähetetty: 2016-08-26 04:28:58 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

:lol: on sulla jutut.. Kannattaa hankkia jotain rauhoittavia..
Joo, en tuune ketään, en käy töissä ja vietän elämääni kuplansisällä vieraantuen ulkona vallitsevasta maailmasta..
itsellänihän ei ole sähköröökiä mutta miten paskoja laitteita sun tutuilla ja sukulaisilla on? Eikö teillä ole varaa parempiin?
Kukaan meillä töissä ei ole nipissyt että akku loppuu tai muuten ei noi toimi, en kyllä ole kysellytkään mutta olettaisin että toimimattomuus kuuluisi kiroiluna röökipaikalta..vaikkakaan mua ei toi röökaaminen kiinnosta samalla tavalla kuin sua. Mutta täytyykin vähän kysellä poruikoilta kokemuksia. Haluatko että otan samalla niin mielikuvitusystäviltäni, kuin työkavereiden ja kavereideni sähköröökeistä kuvia?

Kun asia näyttää kiinnostavan ja kiihkouttavan sua enemmän kun mua, niin ulkomaisista sivustoilta löydät helposti lisää tietoa niistäkin vähäisista tutkimuksista mitä on tehty.. Saat vähän muutakin näkökulmaa asioihin..

Ja hei, niin sulla kuin mullakin on mielipiteitä, älä vedä herneitä nokkaan.. Kohta täytyykin lähteä mielikuvitustyöhön tapaamaan mielikuvitus työyhteisöä.. Tee säkin niin.. Hauskaa Perjantaita, ota rennosti :D

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2016-08-26 19:33:12 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Älä yritä ärsyttää kun et osaa, minä sen sijaan taisin osua ihan oikeaan. Viran puolesta tiedän mikä on sähkötupakka, että minä en sitä valistusta tässä tarvitse. En niiden komponenttien, terveellisyyden tai minkään muunkaan osalta. Toki voit itse lukea jos haluat jatkaa hysteriassa vellomista, mulle riittää ihan faktatiedot.

Tuttujen sähkötupakat ovat järjestään olleet paskoja, tämä vinkkinä jos joku tätäkin pasketta erehtyy lukemaan. Homma on alkanut toimia vasta kun ovat hankkineet oikeat pelit, eli heittäneet helvettiin käsityksen pienestä ja söpöstä tupakan kokoisesta puikosta jonka voi sujauttaa taskuun, maksaneet niistä reilusti enemmän ja opetelleet vähän sähköopin perusteita. Näitä kunnon näpräysvapaita vehkeitä on saanut nyt vuoden ajan ihan muutamista kivijalkamyymälöistä pääkaupunkiseudulta, tilaamalla ehkä parin vuoden ajan. Niitä ei ole yksinkertaisesti ole ollut jos ei ole itse halunnut näprätä kaikkea. On ollut kaikenlaista pasketta myyvää Paul Saarta, joka maksaa helvetisti mutta ne ei toimi. Kaikki "aloituspakkaukset" kannattaa kiertää kaukaa.

Äläkä erehdy pitämään mun kyynistä japatusta minään kiihkona.

ViestiLähetetty: 2016-08-27 08:43:16 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Tähän onkin hyvä lopettaa..
Aika hauskaa kun ei tieto riitä koitetaan haukkua ja väheksyä toista, vähän ala-aste meininkiä.. Toinen mikä huvittaa on todistelu "ammatikseni" "virkani puolesta" "koulutukseni" :lol:

Näihin sanoihin, näihin tunnelmiin, en jaksa tuhlata energiaa tälläiseen lapselliseen väittelyyn jossa yritetään väheksyä ja todistella paremmuuttaan.. Mun puolesta Moro vaan joulupukki ja hauskaa viikonloppua sullekkin, palaillaan jossain toisessa aiheessa ja eri sävyisessä keskustelussa.. :D

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2016-08-27 10:24:42 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Niin, kun kerrankin vastaan samaan tyyliin jolla sinä kaikki keskustelut aloitat niin et siitä tykkääkään. Minä en edes ollut sanonut mitään kun piti jo lopettamista yrittäviä ohjata tekemään se "oikein" eli siten kun itse sen teki. Ja loppujenlopuksi kävi ilmi ettet aiheesta mitään tiedäkään.

Epäilen että me palaisimme yhtään mihinkään aiheeseen eri äänensävyllä.

ViestiLähetetty: 2016-08-27 18:38:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joulupukki kirjoitti:
... Tupakoitsija ei menetä mitään jos siirtyy sähkötupakkaan, ainoastaan kasan myrkkyjä. Vaikka ei koskaan pystyisi lopettamaan sitä, on se silti parempi vaihtoehto kuin tupakka. Tupakoinnin kykenee lopettamaan perinteisillä keinoilla 3-4 prosenttia tupakoitsijoista...Joo, itse olen lopettanut 16 vuotta sitten. Suosittelen kokeilemaan niitä apukeinoja jotka itselle sopivat... Jokainen lopettanut tietää, ettei se ole mikään läpihuutojuttu kenellekään, mutta kovasti moni semmoista esittää. Tieto siitä, että nikotiiniriippuvuus on voimakkaasti geneettinen ominaisuus

Jos 1000 tupakoitsijaa yritää lopettaa, niin 950 niistä epäonnistuu. Jos nämä 950 yrittävät uudelleen, niin niistä tuskin kaikki 950 epäonnistuvat. Jos edelleen näistä epäonnistujista kaikki yrittävät kolmannen kerran jne. Eli geenit eivät ihan yksyhteen estä tupakasta vierotusta. Kokemukseni mukaan useat lopettaneet repsahtavat viikkojen, jopa kuukausien kuluttua lopetuksesta. Sitäkään ei voine perustella geeneillä, koska riippuvuus heikkenee koko ajan. Ja minun neuvoni puree juuri tähän ryhmään. Silti riippuvuus on varmasti erilainen eri ihmisillä.
Joulupukki kirjoitti:
, sopii hyvin omaan tuttavapiiriini. Omista tutuista täysin ilman nikotiinia on kolme henkilöä itseni lisäksi: veljeni, tätini ja setäni. Kaikki muut ovat sortuneet tai käyttävät sähkötupakkaa, jolla on kyllä aika kova track record näin omasta näkökulmasta, onnistumisprosentti 3 vuoden jälkeen yli 50. Muoks. Tähän pitää lisätä että minun tuttavapiirissä onnistumisprosentti on tuo. Ne jotka ovat siirtyneet takaisin tupakkaan, ovat käyttäneet paskoja laitteita tai nikotiinitonta nestettä, tai eivät ole jaksaneet tilailla värkkejä jatkuvasti ulkomailta.

Ymmärtääkseni Nicoretteä ei mainosteta lupaamalla, että sillä on tutkittu teho lopettamisessa. Kuten Beceliä mainostetaan kolesterolin laskun suhteen. Ja koska ei mainosteta, niin tuskin sellaista tutkimusta on olemassa. Ja jos sellainen ilmiö olisi olemassa, se olisi löydetty?

Sitä en tiedä, onko sähkötupakalla tutkimusnäyttöä, edes sylttytehtaan tekemää, joka osoittaisi sillä pääsevän irti tupakasta. Mainostetaanko sitä jossain sillä tavoin?

ViestiLähetetty: 2016-08-28 12:11:08 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Martti Syväniemi kirjoitti:
Jos 1000 tupakoitsijaa yritää lopettaa, niin 950 niistä epäonnistuu. Jos nämä 950 yrittävät uudelleen, niin niistä tuskin kaikki 950 epäonnistuvat.

Minun käsittääkseni tuo onnistumisprosentti 3-4 on pitkän ajan prosentti ja käsittää KAIKKI tupakoitsijat ja heidän kaikki yrityksensä. Joissain kotimaisissa tutkimuksissa on käytetty 5 prosenttia, mutta kun se perkele tuppaa laskemaan seuranta-ajan kasvaessa. Tiedän ihmisiä jotka ovat repsahtaneet yli kymmennen vuoden päästä (itseni ja tätini) mutta siinä olet oikeassa että ensimmäinen todella kova koetinkivi oli vasta puolen vuoden päästä lopettamisesta. Silloin tulivat ensimmäistä kertaa ne ajatukset että "kyllähän mä viihteellä voin vähän" kuin myös tupakointiunet :roll: Mutta minä kuuluin myös porukkaan joka ei kyennyt olemaan edes vuorokautta ilman nikotiinia aluksi. Eli sinun tyylilläsi minä en olisi koskaan edes lopettanut. Ei olisi tullut mitään tupakantuskaa puolen vuoden päästä, koska en olisi kyennyt olemään päivääkään ilman. Oliko apu psykologinen vai ihan fyysinen, aivan sama. Mutta ilman nikotiinia kainalosauvana, en olisi, tai tuskin olisin lopettanut.

Ja mitä tulee riippuvuuden heikkenemiseen. Tupakan kohdalla sitä ei tapahdu. Kovin usein tätä en kenellekään kerro, koska olen edelleen sitä mieltä että täydellinen lopettaminen kannattaa. Tupakan aiheuttamat epigeneettiset muutokset eivät poistu edes kymmenien vuosien seuranta-aikana. Nikotiinireseptorit vähenevät jonkin verran, mutta hermosoluihin jää muistijälki. Siksi lopettamisprosentti on niin matala. Kun itse repsahdin, oli kuin en olisi koskaan edes lopettanut. Syy repsahdukseen oli oma henk. koht. tragedia ja se oli tavallaan ihan tietoinen valinta. Kun sitten kuukauden päästä lopetin, ei lopettaminen kuitenkaan ollut ihan yhtä vaikeaa kuin alunperin. Luultavasti siksi että tiesin mitä odottaa. En oikeastaan tiedä edes, kuulunko tuohon 3-4 prosenttiin vain alanko esim. sähkötupakoimaan vielä myöhemmin.

Jos nyt vielä sen verran valaisen miksi holhoava lainsäädäntömme tähtää juuri aloittamisen vaikeuteen. Virkamies ei ole tyhmä, se tietää että jo aloittaneet ovat ikäänkuin menetettyjä tapauksia, eiköhän tämä ole tiedetty jo 70-luvulta lähtien. Näiltä raukkaparoilta voidaan nyhtää verojen muodossa ihan miten paljon rahaa vain kehdataan, ne kyllä maksavat. Ja jos saadaan vielä nuori sukupolvi olemaan aloittamatta, on tilanne erittäin win-win. Ja näinhän on käynyt, tupakointi on vähentynyt vain luonnollisen poistuman kautta. Siksi minä näen sähkötupakan niin oivallisena vehkeenä. Se mahdollistaa terveemmän elämän niille jotka sitä haluavat eivätkä siihen pysty muuten.

ViestiLähetetty: 2016-08-28 14:17:12 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Ja kyllä Nicorettea nimenomaan mainostetaan lauseella: Tuplaa mahdollisuutesi onnistua. Vai näenkö minä aina vuodenvaihteessa unta kun nämä mainoskampanjat alkavat?

ViestiLähetetty: 2016-09-08 21:02:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joulupukki kirjoitti:
Ja mitä tulee riippuvuuden heikkenemiseen. Tupakan kohdalla sitä ei tapahdu. Kovin usein tätä en kenellekään kerro, koska olen edelleen sitä mieltä että täydellinen lopettaminen kannattaa. Tupakan aiheuttamat epigeneettiset muutokset eivät poistu edes kymmenien vuosien seuranta-aikana. Nikotiinireseptorit vähenevät jonkin verran, mutta hermosoluihin jää muistijälki. Siksi lopettamisprosentti on niin matala. Kun itse repsahdin, oli kuin en olisi koskaan edes lopettanut. Syy repsahdukseen oli oma henk. koht. tragedia ja se oli tavallaan ihan tietoinen valinta. Kun sitten kuukauden päästä lopetin, ei lopettaminen kuitenkaan ollut ihan yhtä vaikeaa kuin alunperin. Luultavasti siksi että tiesin mitä odottaa. En oikeastaan tiedä edes, kuulunko tuohon 3-4 prosenttiin vain alanko esim. sähkötupakoimaan vielä myöhemmin.

Riippuvuus on pahin ensimmäiset kolmisen vuorokautta, kun vierasaineet poistuu kehosta. Sitten on helpompaa. Itse kirjasin vihkoon ylös aina kun tuli 'pakko' saada tupakkaa. Alussa kohtauksia tuli tunneittain ja kestivät minuutista kahteen. Neljäs päivä oli jo paljon helpompi. Viikon päästä menin jo sekaisin siinä, monesko savuton päivä oli menossa. Nämä kohtaukset ja tupakkaunet loppuivat vasta 10v jälkeen.
Saman ilmiön totesi vertaispalstalla. Porukka tuuletti joka aamu onnistunutta lakkoaan noin parin viikon ajan, sitten tuuletukset harvenivat; kuukausi täynnä, 100pv jne tyyppisiksi.
Jos ei alunperin ole tehnyt itselleen selväksi miten tupakkalakolle käy, jos saa työstä potkut, jos puoliso jättää tai jos ottaa alkoa, niin alitajunta tekee seuraavaa:
Ajaa minut kriisiin sekä työpaikalla että parisuhteessa ynnä johdattaa juhlistamaan sadatta lakkopäivää niin monella drinkillä, että tilaa löytyy myös yhdelle sikarille.

Joulupukki kirjoitti:
Ja kyllä Nicorettea nimenomaan mainostetaan lauseella: Tuplaa mahdollisuutesi onnistua. Vai näenkö minä aina vuodenvaihteessa unta kun nämä mainoskampanjat alkavat?

Jos pystyy olemaan lakossa 2pv ilman ja Nicorettellä 4 päivää, niin se riittää tuon mainoslauseen todistamiseksi. Näin se toimii.
Jokainen nikotiiniannos vain siirtää aloitushetkeä eteenpäin. Joka nikotiinipurkalla pääsee tupakasta irti on tosi leijona.

Huippu-urheilijat tekevät mielikuvaharjoittelua suorituksestaan vaikkapa 400m:n aitakisasta. Tarkoitus on saada aivoihin valmis sapluuna suoritukselle.
Tupakanpolttoa voi mielikuvaharjoitella esim. puukapulalla. Silmät kiinni, kapula huulille ja sitten rauhallisia sisäänhengityksiä. Sähkötupakka on tietysti aivan ylivertainen tässä mielikuvaharjoittelussa. Tarkoitushan on saada aivoihin valmis sapluuna suoritukselle, vai miten se menikään?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00