Jeanne c'Arb kirjoitti:
Sinulle voi tulla tulehdusta muualtakin kuin gluteenista, esim. maidosta. Ilmeisesti olet ollut pitkään gluteenittomalla? Tulehdusarvojen laskemiseenhan voi mennä monta kuukautta.
Olethan muuten pannut merkille, ettei gluteeniton ja vehnätön ole yksi ja sama? Gluteenittomat tuotteet saattavat sisältää vehnää. Karkeissa yms. voidaan myös käyttää tärkkelystä, joka on peräisin vehnästä. Monet keliaakikot saavat oireita sellaisista tuotteista, joten miksipä ne eivät voisi ylläpitää myös kilpirauhastulehdusta. 272 on selvästi koholla, mutta ei kuitenkaan niin älytön luku, mitä joskus kuulee. Kaurakin voi olla yksin syyllinen, onhan sen proteiinit hyvin samankaltaisia kuin gluteeni.
No nyt olen kauratkin jättänyt pois. Olen yrittänyt välttää myös vehnätärkkelystä koko ajan. Esim joskus kun innostun leipomaan itse, niin sekoittelen itse esim peruna- ja riisijauhoja, sen sijaan että ostaisin kaupasta jonkun sunnuntain tms glut.seoksen, joissa usein on vehnätärkkelystä.
Ajattelin vielä lisäksi jättää maitotuotteet pois, jos olen oikein ymmärtänyt muutos olossa, jos sellaista tulee pitäisi huomata suht lyhyessä ajassa, eikö?
Ainakin viljojen kohdalla eron huomasi jo viikossa, kun ei takapuoli jyrissyt koko ajan ja jakso muutakin tehdä kuin maata sohvalla töiden jälkeen. Ja ennen kaikkea, ei tehnyt koko ajan syödä jotakin pientä ja sokerista...
Kävin kuuntelemassa erään kolesteroliluennon, jonka alkuun luennoitsija otti oman toimintatapansa esimerkiksi monivaivaisen, jolla olikin kilpirauhasessa tulehdus ja jolle maitoproteiini ilmeisesti oli se lähde... Nyt vaan tarttis ensin syödä kaikki itselle ostetut juustot ja maidot pois ja samaan aikaan yrittää keksiä korviketta ainakin kahvimaidolle, silloin kun munalattea ei voi tehdä. Ilmeisesti voikin pitäisi karsia, vaikka proteiinia siinä lienee hyvin vähän...