karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-13 14:11:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 93 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2016-08-14 12:35:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulle tuottaa ainakin mielihyvää, että tiedän kun seuraavan kerran autoremontti maksaa tuhat euroa, niin ainakin ruokaa riittää vaikka mihinään muuhun ei kolmeen viikoon oliskaan varaa :D

Meillä kun ei raha kerry... Joka ikinen kerta un on jotain vihdoin saanut säästöön hajoaa joku kodinkone taikka auto. AINA :D

Joten perseaukisuus on tuttua ja se ei niin ees ota päähän kun ruoka ei lopu.
Lähinnä elämäntapa :D

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2016-08-14 12:54:36 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Ja sinulla onkin kunnon ruokaa siellä varastossa!
Raha nyt sellaista, joskus on, joskus ei, mutta ei se sitä onnea tai tyytyväsyyttä takaa.

ViestiLähetetty: 2016-08-14 14:31:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olet ihan oikeassa MLV!

Nyt pakastettiin sipulia, omin kätösin kasvatettu! Oon aikasen ylpee vaikka istukat onkin marketista :D :D

Kuva

10l ja reilu pilkottuna, vakumoin ja pakastin

ViestiLähetetty: 2016-08-14 23:24:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sähkökatkosta olen itsekkin ajatellut viime aikoina juuri pakastimen toiminnan kannalta.
Sian lihat ja muut roipeet nyt saa mennäkkin jos kestää katkos yli 2 päivää, tai ei ne siinä ajassa vielä mene mihinkään, antaa lämmetä +4c ihan rauhassa ja sitten vasta hätäilee niiden keittämistä/paistamista.
Naudan liha jota pääosin syön haluan vaalia tarkemmin.

Jotain ajatuksia, joita olen pikkuhiljaa lähtenyt toteuttamaan juuri naudan lihan osalta.
+4c teollisesti tyhjiöpakattut 2.5-5kg 20% rasvaa Entrecôte säilyy kuukauden jos ei ole todella vanhaa jo ostettaessa mutta se +4c ylläpitäminen ei tietty onnistu kovin helposti ilman sähköä jos ulkona on 20-30 astetta.
15 Kg Entrecôtteä riittää kuukaudeksi jos pihtailee, 25 kiloa riittä jo mainiosti.

Fysikka ei ole minun vahvuuksia mutta olen miettinyt, että jos, rakentaisi vaikka 20cm paksusta polyuretaani levystä 50 litran kylmä astian, lihat yrittäisi kotipakastimessa pakastaa mahdollisimman suorakaiteen muotoiseksi kylmä astian mitat huomioon ottaen.
Samalla koti pakastimessa olisi 25Kg 2-3 eri vahvuista suola liuosta jotka jäätyisivät vaikka -5, -10 ja -15 asteen lämpötiloissa, jotta faasimuutos tulisi hyödynnettyä porrasmaisesti 2-3 kertaa liuosten sitten sulaessa kylmä astiassa.

Koko 50 kilon paketti pitäisi pysyä jäätyneenä aika hyvin, pitäisi vissiin oikein laskea mutta viikko heittämällä, kestäisiköhän 3 viikkoa jos olisi oiken tiivis kansi ja avaisi vaan joka toinen päivä.

Entrecôte siksi että se on hyvää, voi syödä raakana, rasvaa sen verran että pysyy runsas rasvaisena karppina vaikka ei mitään muuta söisi ja suht halpaa tukussa, tietty maksaa enemmän kun vehnäjauho mutta ei oiken ole jauhelihaa kallimpaa jos miettii mitä kaupan jauhellihassa on ravintoa, sitä saa melkein kilon syödä kun 20% naudan lihaa riittää samaa puoli kiloa.

ViestiLähetetty: 2016-08-15 13:52:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minäkin olen miettinyt näitä pakastin sulaa juttuja.
Mulla on varalta suolaa iso säkki ja päätin, että vain suolaan lihat jos näin käy.
Ja tosiaan ei ne heti pilalle mene.

Mulla on myös sadevesikaivo jossa on tuo +4 vaikka olis kuumakin päivä, sinne sais tavaraa säilöön.

Maakellari on suunnitteilla, salaojaputket on jo paikallaan, mutta rahat ei riitä joten jatketaan ensi vuonna.

Netissä on näitä vanhapakastin maakellareita. Varmasti toimivia ratkaisuja!
Isän mökillä oli ikuiseen varjoon kaivettu jääkaappi. Siellä pysyi kaikki viileenä koko kesän.

Härkäpapuja meni taas tölkkiin 4 litraa :)
Ja vielä ainakin yhden sadon saa. Ja näitäkin kahdessa 120x120 penkissä kasvanut. Olen tyytyväinen

ViestiLähetetty: 2016-08-19 10:25:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ennen muinoin talvella sahattiin järven jäältä isoja lohkareita jäätä ja laitettiin kellariin kesäksi, jonkin sortin pakastin sekin, sahajauhoissako niitä pidettiin vai missä, etteivät kesällä vedeksi sulaneet. Pakastimia ajatellen olen jo pitempään pohtinut agregaattia. Suurin osa pakastimista kun on multinavetalla, niin agregaatin meteli ei haitaisi. Multinavetan katto on myös niin pitkä ja sopivaan suuntaan, että aurinkokeräimetkin olisivat sinne ihan sopivat, ovat vaan niin sikakalliita, että ehdin kasvaa jo koiranputkea, ennen kuin hankintahinta olisi kuitattu.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2016-08-19 11:12:02 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Kannattaa vielä toistaiseksi laskea kotivaran säilömisen hinta.

Jenkeillä on näitä alan harrastuspiirejä, jos uskoo ja toivookin maailmaloppua ja muuta epäreilua.

Itsellä pakkasessa n. 5kg poroa, n.3kg lammasta, n.8kg voita, n. 3L marjoja ja n.5Lsieniä. Lisäksi on kymmenisen kiloa markettien lappulihoja.

Heikosti tulee käytettyä pakastinta ja sitä kautta hävikki on suurempi kuin jääkaapin kautta on. Veikkaisin, että halvemmaksi tulisi ostaa lihatiskistä annos kerrallaan, kuin säilöä pakkaseen. Mutta ikinä ei raaski ostaa tiskistä 20+€ lihoja.

ViestiLähetetty: 2016-08-20 17:18:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla tulee käytettyä pakastinta, mutta kyllä siihen piti ihan opetella.
Nyt on olme pakastinta ja käytän aina yhden tyhjäksi ja pesen ja otan käyttöön kun taas tarvii. Ollut aika hyvä kierto.

Nyt on kotivaraan lisätty sokeritonta karviaissosetta ja lisää papuja ja suolakurkkua

Kesäkurpitsa on mun ens vuoden satsaus. Takuu varma ja pienenä kun kerää, niin voi tehdä hyviä säilykkeitä

Kuva

ViestiLähetetty: 2016-08-21 17:29:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tervehdys

tuo kotivaran pitäminen on oikein hyvä ja käytännöllinen ajatus ja kantaa pitkälle, niin sanotuissa
poikkeustilanteissa on sitten mistä ottaa ja laittaa ruokaa. Teilläkin kun on isompi perhe, ruokaa
kuluu ja oikein ihailen sinua taitavana ja käytännöllisenä perheenäitinä. Itse lapsettomana ihmisenä
omasta tahdostani ja avomiehen ja kisujen kanssa asustellen, en itse tarvitse isoa kotivaraa, mutta
tarpeellisista tuotteista sellainen on hyvä olla, olisi hyvä olla meilläkin. Sinulla onkin jo varmaan
varastossa kaikenlaista tarpeellista. Äsken luin Ilta-Sanomia nettilehtenä ja siellä oli juuri tähän
tarkoitukseen sopiva artikkeli http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... 44911.html tulit
heti mieleeni, varsinkin tämä aihe täällä Karppilassa. Kysymys tuossa on Saksasta mutta samanlaisia
ihmisiä ovat hekin kuin suomalaiset, eurooppalaisia kaikki tyynni ja samat asiat ihmisiä päivittäin
kohtaavat, asuu sitten missä tahansa.

ViestiLähetetty: 2016-08-22 14:50:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

IS tänään aiheesta.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 45333.html
Kotivara: 25 asiaa, jotka jokaisella suomalaisella pitäisi olla kaapissaan

Aikuisen viikon tarve:

1. Perunaa 0,5 kilogrammaa
2. Ohraa ja makaronia 0,5 kilogrammaa
3. Öljyjä ja rasvoja 0,5 kilogrammaa
4. Sokeria ja hunajaa 0,5 kilogrammaa
5. UHT-maitoa 1 litra
6. Juomia ja vettä 16 litraa

---
Mitä ihmettä tekee puolella kilolla perunoita viikoksi, joko reippasti lisää tai ei yhtään.

Omia mietteitä.
Asun kaupungissa, jos tulee kriisi niin liikkuvuutta pitää olla.
Parhaat palat on joko jääkaapissa tai pakastimessa ja eivät säily kovin lämpimässä, lihat ja lihat sekä lihojen rasvat.

Oma viikon tarve
1. 4-7 Kg lihaa, mitä rasvaisempaa ja nautaisempaa sen vähemmän.
2. Voita 1kg.
3. Sokeria 700 gr. mielellään sulatettu ja valettu sopivan kokoisiin paloihin tai tikuiksi, helppoa anniskella hätä energiaa.
4 Vettä 7-14 Kg. Jos autolla niin 14 Kg jos kävellen niin se 7 Kg, mielummin vähemmän (ideana mitä pitemmälle pääsee nopeasti sen varmemmin löytää lisää juotavaa vettä.

Joku 15 Kg olis ruokien ja ruokavälineiden paino mulle optimi kantaa, kevenee tietty ajan kanssa mutta ottaa lisää mistä saa jos painosta tykkää.

Pakasteet liha ja voi 5 Kg.
Vesi 5 Kg
Mahdollisuus pitää pakasteet kylmänä tai pakastettuna 7pv. 3 Kg.
Mahdollisuus kerätä, kantaa ja puhdistaa lisä vettä 0.5 Kg.
Rinkan painon osuus elintarvikkeisiin ja juomiin 0.5 Kg.

Tiukan paikan tullem nakkelee ylimääräiset vedet, sokerin ja lihat mäkeen ja voin voimalla kunhan hieman säästelee.

Maakellari, kuivaus, suolaus, jos asuisin maalla niin OK ja generaattori myös.

ViestiLähetetty: 2016-08-26 20:11:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

minulla on suunnitelma BUG IN :D
Eli aika kriisi pitäs tulla että lähtisin kotoa.

Mutta ainahan voi vaikka kemikaalirekka tuossa tiellä kaatua ja joutus lähtä evakkoon.
Sillon olis hyvä että olis kassit edes valmiina mihin pakata.
Mulla itellä on aina ollut vauvoille valmis kassi ja itelle, kun koskaan ei tiedä nuista pienistä.
Yhdesti olen joutunut ne ottaa mukaan, kun vauva joutui ambulanssilla sairaalaan.
Oli helppo lähtä kun kaikki oli valmiina jopa säilykkeet ja käsityö ja käteistä, eli pärjäsin vuorokauden sairaalassa hyvin.

ViestiLähetetty: 2017-01-29 12:38:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
minulla on suunnitelma BUG IN :D
Eli aika kriisi pitäs tulla että lähtisin kotoa.

Mutta ainahan voi vaikka kemikaalirekka tuossa tiellä kaatua ja joutus lähtä evakkoon.
Sillon olis hyvä että olis kassit edes valmiina mihin pakata.
Mulla itellä on aina ollut vauvoille valmis kassi ja itelle, kun koskaan ei tiedä nuista pienistä.
Yhdesti olen joutunut ne ottaa mukaan, kun vauva joutui ambulanssilla sairaalaan.
Oli helppo lähtä kun kaikki oli valmiina jopa säilykkeet ja käsityö ja käteistä, eli pärjäsin vuorokauden sairaalassa hyvin.

Ker...., anteeksi. tarttee taas opetella uuden koneen käyttöä. Paukkulan Murre tappoi varmaan hiiren edellisen läppäri näytöllä, tai jotain. kone sinänsä siis kunnossa, mutta tarttis ulkoisen näytön, joten sain uuden kannettavan, joka on puolta suurempi ja kaikki jollain tavoin väärissä paikoissa... Mutta asiaan, sanoi Pinkerton. Tuo onkin muuten hyvä suunnitelma tai siis toteutus, eli kassi valmiiksi äkkilähtöä varten. Tosin kun meillä joutuu piipaan soittamaan, niin se tuleminen kestää nopeimillaankin yli puoli tuntia, joten siinä jo kerkee pakata jotain mukaan, mutta siinä hädässä ei kaikilla (ainakaan täällä meillä) äly pelaa, joten etukäteen pakattu on varmempaa, ettei tartte tulla sairaalasta miesten kalsareissa ja ylisuuressa villapaidassa ilman takkia, kun on joutunut sinne lähtemään pitkässä yöpaidassa. Eli homma toimii aikuisellekin.
Kotivaraa ja pakastimia on jo käsiteltykin, mutta sähkö ja energian loppuminen, edes tilapäisesti, on ongelma, ainakin täällä hevon kukussa. Nyt on pakastimet täynnä tavaraa, maakellari liian lämmin ja kostea, (juu, ei maapallo lämpene, eikä sää muutenkaan ole omituinen, eihän?) eli olisiko fermentoiminen tai rexaus sitten ratkaisu siihen pulmaan, suolauksen lisäksi?

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2017-01-29 16:43:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juu tuo energiaseisaus on paha!

Meillä on maakellari siis vasta alloitettu ja se tehdäänkin maan päälle. Täällä on niin korkeella pintavesi, että kaikkien naapureiden kellarit on oikeastaan käyttökelvottomat.

Hapatusta kokeilin yks päivä kimchin avulla ja oli aika menestys mutta meni se jääkaapissa sitten loppujen lopuksi aika äkkiä pilalle.
Mutta hyvin säilyi muutaman viikon.

Mulla on tuo tölkitys ja tölkitän painekattilalla ihan kaikkea, nehänb kyllä säilyy. Pakastin on silti täynnä ja en oikeen keksi muuta kuin varalta suolasäkki :D

ViestiLähetetty: 2017-01-29 19:20:41 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Aggregaatti?

ViestiLähetetty: 2017-02-01 17:47:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kyllä! kovasti mietitty, haaveissa vaan olis polttoöljyllä toimiva ja ovat aika kalliita

ViestiLähetetty: 2017-02-01 18:54:40 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

On ne. Tutustuin, kun sähköyhtiö lainasi pitkän katkon aikaan. :D Se kävi bensalla.

ViestiLähetetty: 2017-04-02 20:52:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:smt023 :folio: Kyllä on ollut kotivara ja foliohattu tarpeellisia kun ukolle lätkäistiin kolmen kuukauden ajokielto ja sosiaalitädit olisivat antaneet sosiaaliapua, mutta eivät vammaisen kuljetuspalvelua. Täällä kuulemma vain täysin liikkumattomat ja puhumaan kykenemättömät sitä saavat. Ihmettelin kyllä toimistossaan ihan ääneeen, että mitenkäs he kaupassa käyvät ja toiveensa ilmaisevat jos tuossa kunnossa ovat. ja eikö heidän auttamisekseen muka parempia konsteja ole? Taksit, joita nyt olen joutunut käyttämään useamman kerran viikossa eivät kyllä ole moisia asiakkaita kyydinneet, niin että jossain mättää ja pahasti. Onneksi oli pakastimet kantta myöten täynnä tavaraa ja kellarissakin kaikenlaista säilyvää. Kelakyydillä kun saa pysähtyä vain apteekissa. Kaksi kertaa olen päässyt kuukauden sisään kaupassa käymään ja toin kaikenlaista säilyvää, onneksi taksi oli niin fiksu, että kantoi ja nosteli, ettei tarvinnut akuutti kaksneljään vielä selänkin takia mennä. Olen vaihtanut kaikki maitopohjaiset jutut luomukookosjuomaan ja muihin "kasvismaitoihin", ukko kun ei muutenkaan maitoa juo, eikä likka liioin ja nehän säilyykin ihan hyvin. Itselleni ostan litran kerman, sekin säilyy yli viikonkin jääkaapissa, kun on se korkki, eikä revittävä yläosa. Kyllä tämä tilanne panee pohtimaan tuota kotivaraa taas ihan uudelta kantilta, näköjään ei koskaan voi tietää mitä kauheuksia on ihan nurkan takana.

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2017-04-02 21:14:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä vissiin ostaisin tuossa tilanteessa traktorin, siihen ei meidän ikäiset tarvitse muistaakseni ajo korttia. Vakuutukset on halpoja ja silleen.

ViestiLähetetty: 2017-04-03 07:07:59 
Poissa
voinen
voinen

Siihen traktoriinkin taitaa ikävä kyllä nykyään tarvita kortin. Tuo kyytipalvelu tuntuu olevan kortilla, ihan kuin se olisi sossun tädeiltä henkilökohtaisesti poissa, jos joku pääsee kulkemaan kylillä. Täälläkin on vaikea saada, ja meidän sossuntäti on pihdannut yhtäkin hakemusta jo yli puoli vuotta, vaikka on selkeä tapaus.

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2017-04-03 08:49:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tähän ruokien säilömiseen liittyen, voiko kermaa pakastaa? Omassa purkissaan, riittääkö tila kun se laajenee? Vaahdottuuko vielä kun sulattaa, vai onko hyvää vain ruoanlaitossa /kahviin?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 93 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00