rosetta_lia kirjoitti:
Hector Servadac kirjoitti:
Karppauksessahan on olennaisena osana vähän käsitelty ruoka, ja kaupassa ei mitään niin halpaa olekaan kuin käsittelemättömimmät ruuat!
Tuosta on kyllä oltava täysin eri mieltä, ne käsitellyt jalosteethan ne halpoja ovat, ja käsittelemätön ruoka kallista!
Liha ja varsinkin luomuliha on huiman kallista, kala vielä kalliimpaa, jostain syystä. (Suu jää edelleen usein auki kaupassa niitä hintoja taivastellessa...)
Kun taas mm. pastaa, keksejä, leivonnaisia ja sen seitsemän tyypin pikkusuolaisia saa
todella halvalla, mutta ne kun eivät karppiruokavalioon sisälly.
Jos tutkitaan vaikka halpoja lihajalosteita, mitä halvempi tuote on, sitä vähemmän siinä on lihaa. Ei ole hyötyä ostaa 5 e/kg kepakkopötkylöitä, joissa onkin vain 50 % lihaa. Täysin sama kuin ostaisi täyttä lihaa 10 e/kg puoli annosta.
Hullua on, että maustetut maitotuotteet maksavat enemmän kuin maustamattomat, mutta siinäkin vastaavasti maksetaan sokerista ja kaiken maailman tärkkelystäytteistä, aito tavara jää taas vähiin.
Missään ei ole niin halpoja kilohintoja kuin hevi-osastolla. Leipä, keksit yms. ovat kilohinnoiltaan kalliimpia, ja vain kaikkein halvimmat niistä ovat sellaisia jotka voivat houkutella vähävaraista. Ja nämä halvimmat ovat myös mahdollisimman halvalla tehtyjä, ei niitä ainakaan ravintoa saadakseen kannata syödä.
On otettava huomioon myös se, että jos esim. minä yrittäisin syödä välipalaksi pari halpaa keksiä, ei se siihen pariin jäisi. Puoli pakettia menisi kohta huomaamatta, ja sitten tunnin päästä olisi jo taas mielitekoa ja parin tunnin päästä nälkä. Tämä johtaisi syömään koko ajan niin paljon, että paljon rahaa menisi halvoillakin ruuilla.
Kun taas karpatessa voin syödä lounaaksi vaikka halpaa kaalia ja halpaa jauhelihaa ja vähän voita, ja kun nälkä pysyy poissa tarvittaessa jopa 6-7 tuntia, ei tarvitse syödä niin usein ja näin säästän siinäkin. Voin syödä vaikka hieman kalliimpaakin ruokaa - kun ei syödä niin usein ja paljon kuin halvinta ruokaa, on ruokalasku sama.
Kaikkia ei tietenkään hiilarit himota ja nälätä samalla tavalla, mutta kyllä ketä tahansa karppiruoka ravitsee paremmin.
Aina kun minulla on rahat vähissä, meillä syödään jauhelihakeittoa. Jos minulla olisi kaikkein tiukin tilanne, ostaisin kaalia, juureksia ja menisin sellaiseen aikaan kauppaan että saan jauhelihankin punalappuisena. En silloinkaan ostaisi mitään ranskanleipää, eihän olisi mitään hyötyä käyttää siihen vähääkään rahaa, sillä kohta olisi taas entistä kovempi nälkä. Yrittäisin raapia kasaan rahat ainakin voipakettiin - siitä vähän joka ruokaan niin kyllä sekin kestää aika kauan. Perunakin kyllä minulle mahtuu mukaan. Peruna voittaa minkä tahansa halvan valmistuotteen hinnaltaan ja jopa ravintoarvoiltaan.
En todellakaan käsitä, kuinka jonkun muka pitää syödä eineksiä koska kunnon ruokaan ei ole varaa. Eineksethän ovat kalliita! Varsinkin jos pitäisi valita eines josta löytyy myös kasviksia ja proteiinia tarpeeksi, ei köyhällä todella ole varaa haaveillakaan moisista päivittäisenä ruokana.
Jos pystyisin ostamaan kaupasta vain yhden tuotteen, valitsisin sellaisen josta saa eniten kaloreita ja ravinteita hintaansa nähden.