karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-03 16:42:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1993 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 194 95 96 97 98100 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2017-02-24 12:21:42 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Paljonko Ruotsissa on kolesuositukset? Huomasin että olet linjoilla niin kysäisen äkkiä.

ViestiLähetetty: 2017-02-24 13:47:54 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Grasu taisin ehtiä pois linjoilta ennenkuin lukaisin kysymyksesi, täällä näyttäisi että ollaan menossa pois jostain yläraja-ajattelusta ja lääkärin pitäisi tehdä sellainen kokonaisarvio ennenkuin aletaan lääkitsemään
Lainaa:
Risken för hjärt-kärlsjukdom om du har förhöjda blodfetter är olika från person till person. Det beror på att även andra faktorer spelar in. Har du andra riskfaktorer som till exempel hjärt-kärlsjukdom eller diabetes kan den sammantagna risken bli för hög. Därför kan en läkare bedöma att till exempel ett visst kolesterolvärde inte behöver behandlas hos en person, medan det ska behandlas med läkemedel hos en annan.

Om du är frisk och inte är i riskzonen för övrigt behöver du oftast inte oroa dig om kolesterolvärdena ligger lite högt. Om du däremot har någon hjärt-kärlsjukdom eller diabetes bör du ha värden som är betydligt lägre än vad de flesta brukar ha.
eli tuossa virallista potilasohjetta, jos siis olet terve etkä muutenkaan riskialuella niin ei tarvitse huolestua vaikka kolesteroliarvot ovat hieman korkealla. Jos taas sinulla on sydänsairaus tai diabetes, niin silloin arvojen tulisi olla alhaisemmat.

Tuossa laboratoriokäsikirjan tulkintaa
Lainaa:
Värden över 6,5 mmol/L har betraktats som riskvärden för
utveckling för hjärtkärlsjukdom och vid nivåer över 7,7
mmol/L föreligger en mera uttalad hyperlipidemi. Mycket
höga nivåer (över 10 mmol/L) kan ses vid familjär
hyperkolesterolemi, med brist på LDL-receptorer, samt vid
gallstas. Låga kolesterolvärden kan ses vid genetiska
rubbningar samt sekundärt till fettmalab-sorption och
Yli 6,5 mmol/l on pidetty riskitekijänä sydänsairauden kehittymiseen ja yli 7,7 mmol/l hyperlipidemia eli korkea kolesteroli jos sen noin voisi kääntää.

Eihän kakkosdiabeteskaan ilman insuliinihoitoja jos verensokerit pysyvät normaaleina vaikkapa metformiinilla (muut lääkkeet ovatkin sitten eri juttu) käsittääkseni lisää riskiä jos nyt yleensä se kolesteroli joku riski on. Mutta siis terveillä ei ainakaan automaattista lääkityspainetta jonkun rajan ylityksestä.

ViestiLähetetty: 2017-02-25 12:01:00 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Kiitos noista MLV
Kysäisin siksi kun naapuri huolestui kolesterolistaan joka on tasan kuusi. Lääkäri määrännyt statiinit, minä käskin miettimään ja etsimään muutakin tietoa.

ViestiLähetetty: 2017-02-25 13:10:44 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Tuossa muutenkin sanottiin että kun arvot vaihtelevat niin pitäisi mitata useamman kerran ennenkuin päätyy lääkitykseen, naisillehhan niistä taitaa olla vain haittaa, mieillä voi olla tarpeen jonkun aikaa sydäntoimenpiteiden jälkeen mutta ei silloinkaan kolesterolin kautta. Mutta nuo naapurit ovat vähän vaikeita, tässä naapurin setä joka on muutaman vuoden minua vanhempi sai selkäkipuja, lopetti statiinit, mutta lääkäri ei antanut hyväksyntää, hän oli yrittänyt sanoa että kun on arvot niin hyvät, niin lääkäri sanoi että ne johtuivat siitä että än oli syönyt statiineja, aloitti uudelleen ja nyt ei esimerkiksi viime kesänä voinut olla auringossa lainkaan. On ollut aktiivinen metsässä ja metsästyksessä ja hoitaa nytkin kiinteistöjen lämmityksen. Minä olen ollut hiljaa kun minulta nyt ei ole neuvoa kysyttykään, kuuntelupuolella. Siellä syödään muutenkin virallisterveellisesti, rouva on tosi hyvä leipuri ja leipoo sekä leivät että kahvileivät itse, joten muutenkaan ei meikäläisen huuhaa linja sovi. Onneksi sopii minulle.Ja nuoremman polven naapureille.

Tänään on hieno aurinkoinen päivä, pyykit tosin vielä sisällä kuivamassa, yläkerran eteishallissa on lakanoille ja isommille pyykeille hyvää tilaa. Ulkona kyllä saisi raikkautta ja siliäisivätkin ihan itse, minä en vuodevaatteita silitä, en paljon muutakaan, yritän ostaa sellaista laatua joka kelpaa silittämättäkkin. Riippuu tietysti myös kuinka paljon niitä oikoo ja vetää kuivamaan laittaessaan.

Tänään
- lchf kahvi
- pekonimunakas, creme fraichet, paprikaa
- pihviä, salaattia, hapankaalisalaattia, valkosipulivoita, juustoa muutama pala

Vettä, kahvia

Kasvot ja kaula jotenkin turvoksissa, otan jodia muutamana päivänä nyt, seleeniä myös varovasti, saa nähdä auttaako, muutenkin vähän hitaalla, seurata jos kilppari meinaa kiukutella. Pitäisi varmaan varata spirometria aikakin ja voisi ehkä pyytää remissiä keuhkopolille, saisivat tarkistaa joko lisähappi sopisi/auttaisi. Kauanhan tässä on mennytkin ilman isompaa pahenemistä kun jo kolme vuotta sitten oli kapasiteetti vain vähän yli 30 %. Taitaa vain olla niin että ensin joutuu lääkkeiden koekaniiniksi, kortisoniahan sitä helposti tarjotaan koko ajan, mutta kun ei ole tulehdusoireita, esim. ysköksiä, niin en ole sen tarpeesta vakuuttunut. Kaikkeahan sitä tullut tähän ikään mennessä tehtyä, jos jotain pitäisi katua niin se olisi kyllä tupakointi, mutta kun se katuminen ei yhtään auta, niin en viitsi sitäkään harrastaa. Eli kevättä koti vain, ulkona Martin ja Leia näyttävät kehittävän leikkisysteemejä, vuorotellen vilahtaa kissahahmo ikkunan ohi. Harakat tuossa olivat katsastamassa pesäpuutansa eli kevään merkkejä ilmassa!

ViestiLähetetty: 2017-02-26 14:56:16 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Tänään aamu aurinkoinen mutta nyt harmaampaa. Tänään pirteä päivä, putsasin lumia auton ympäriltä ja halkovajaakin hoitelin, näyttää nämä päivät vaihtelevan eli välillä on, kuten eilen, vetämätöntä oloa. Kevät tietysti lisää ulkona touhuamista, vaikka kyllähän varusteita on huomonpiinkin ilmoihin, mutta ne vain eivät aina houkuttele ulos. Siinä se koira olisi hyvä. Telkkarista olen katsellut jonkun verran historiallisia juttuja, nyt on ollut sarja Napoleonista ihan Tietokanavalla, taita kiinnostus vain lisääntyä edelleen.
Tänään taas helppo ruokapäivä
- aamiainen lchf kahvi
- lounas kylmäsavulohen loput, keitettyjä munia, majoa, sitruunaa creme fraichet
- päivällinen liha/sienipataa ja hapankaalisalaattia, tomaattia

kahvia, vettä

nyt ollut pitkään lounas kananmunaa eri muodoissa, kumma kun ei kyllästytä ja samoin tuo creme fraiche-mustaherukat, jossain välissä kokeilin jogurtin kanssa, mutta ei maistu yhtä hyvälle. Nyt onkin aikaa sitä kun olen ostanut turkkilaista, creme fraichea menee 0,5 - 1 litra viikossa, kuohukermaa vähemmän, voita kyllä sitten.
Tilasin muutaman pitkähihaisen t paidan ja puoli tusinaa pitkiä alkkareita netistä, talvi alkaa olla ohi, mutta noille on kyllä käyttöä melkein läpi vuoden, edellinen varasto alkaa kelvata siivousräteiksi. Pyjamavarastoa jo täydensin kun oli hyviä tarjouksia alennusmyynneissä. Huomaa että ostaa sellaista kotimukavuusvaatetta nykyisin.

ViestiLähetetty: 2017-02-26 15:12:06 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Lainaa:
t paidan ja puoli tusinaa pitkiä alkkareita netistä

Mistä tilasit, kysyy nimimerkki rätteihin pukeutuva. :D

Mä aion katsoa areenasta Jamaica innin majatalon. Ilmeisesti taattua melodraamaa, kun Daphne du Maurierin nimi vilahti alkuteksteissä. Kolmen osan minisarja. :D

ViestiLähetetty: 2017-02-26 16:11:03 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Greda, sellainen putiikki kuin Engelsons, niillä on sellaista metsästys- ja kalastuskamaa enimmäkseen, mutta sitten näitä puuvillaisia alusasuja, urheiluliikkeissä on usein keinokuituisia eikä ne tunnu mukavilta. Tukisukkia olen tuolta tilannut myös joskus. Lentomatkoille.

Jamaicalaista sarjaa ei ole täällä näkynyt, kovin kuivaa on ollut viime aikoina tarjonta.

ViestiLähetetty: 2017-02-26 16:16:00 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Kävin kurkkaamassa. Kiitos!

ViestiLähetetty: 2017-02-26 21:14:40 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Mlv kirjoitti: . Huomaa että ostaa sellaista kotimukavuusvaatetta nykyisin.

Näin on ollut miullakin jo jonkun aikaa, kun enimmäkseen vaan kotona on.
Kuitenkin miusta on kiva olla kotonakin sillain puettu, että voi mennä oven
avaamaan jos ovikello soi. Siis vaatteiden puolesta, tarkoitan.

Sie olet kuitenkin osannut lopettaa tupakoinnin jo aikaa sitten.
Miulla on ystävätär, seitenkymppinen, joka polttaa ihan hirveästi, yskiä
röyskyttää alituiseen ja keuhkoahtaumaa sairastaa aika pahastikin.
Mutta tupakointia ei vaan voi lopettaa, eikä tietty hälle auta edes mitään sanoa,
aikuiselle immeiselle, vaikka sieluun asti sattuu se yskiminen ja vaikea hengitys.

ViestiLähetetty: 2017-02-26 22:11:59 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Lillis, kyllä minäkin yritän olla ehyissä ja puhtaissa vaatteissa kotonakin, mutta jos olen vaikka siellä halkovajahommissa, niin ei aina ole edustuskelpoinen, kylälle mennessä kyllä pitää sitten olla siistiä, usein joku leninki ja legginsit ja saappaat, talvella höyhenjakku/takki siihen ja kun liikun autolla, niin ei yleensä mitään päähinettä niin pitää olla hiuksetkin sitten puhtaat ja järjestyksessä. Iso kaulahuivi jota voi vetää päähän suojaksi jos tarvitsee.

Se tupakoinnin lopettaminen on kyllä vaikeaa useimmille joilla se riippuvuus on päässyt kehittymään vahvaksi. Kun ei millään haluaisi, se on olevinaan niin iso osa elämää. Ilman Champix kuuria en usko että olisin päässyt irti, mutta se jotenkin aivan uskomattomasti vei halut, mutta ei monta savua tarvitsisi että olisin taas kierteessä vaikka kuinka siitä ahtauma pahenee. Eli onneksi ei tee mieli edes kokeilla.

Täällä uutisoivat että nuorten alkoholinkäyttö vähentynyt aivan yllättävästi, jospa tämä uusi sukupolvi välttäisi ne ansat, veljen kanssa tuossa juteltiin että meidän sukupolvi oli sitä aika märkää ja hänenkin ikätovereista moni on mennyt ihan alkon viemänä. Me sisarukset emme ole absolutisteja mutta aika maltillista kaikilla ollut käyttö ja vähenemään päin edelleen vanhemmiten. Punaviiniä oli ruokajuomana ja hieman Fernetiä aperitiivina kun kävivät.

ViestiLähetetty: 2017-02-27 07:12:01 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Eiköhän se Suomessakin oo nuorten alkon käyttö vähentymässä jos oikeen on ymmärtänyt ja oiskin tosi hyvä juttu. Mulla oli pitkä jakso etten ottanut tippaakaan sen jälkeen kun alkoholistista erosin mutta sit taas palasin ajan kaa hyvin maltilliseen käyttöön ja edelleen saattaa mennä pitkiä aikoja ettei muista kotiin mitään alkoa ostaa. Hyvä niin kun juoppoja riittää meidän suvussa. Veljenlapsia -näitä aikuistuvia- kun katsoo niin hyvin järkeviä ovat alkon suhteen ja kukaan ei oo edes kokeillut tupakkaa. Mä jo kolmetoista vuotiaana poltin mutta alle viidentoista lopetin hyvän ystävän vaikutuksesta.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2017-02-27 18:39:30 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Ranskassa ollessahan olisi helposti lipsunut jos olisi ollut taipumusta, ex aviomiehen suvussa oli kyllä paljon ongelmia, mutta hän on pysynyt kohtuukäyttäjänä ja myös vanhemmiten vähentänyt vamaan. Lapset pitävät yhteyttä ja kuulumisia tulee sitä kautta, ei me huonoissa väleissäkään olla, mutta ei isommin kiinnosta pitää itse yhteyttä.
Tänään harmaa ja luminen päivä, naapurin rouva, pikkuneiti ja Nova koira käväisivät, nyt on enää muutama viikko toisen vauvan tuloon, hienosti on siellä mennyt kaikki.

Tänään keittelen kaali-jauhelihapataa, muutama päivä sillä!

ViestiLähetetty: 2017-03-01 15:03:42 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Keskiviikko jo ja maaliskuu, aurinko paistaa melkein pilvettömältä taivaalta, tänään olikin taas touhukkaampi aamu, lumisateen jäljiltä auto ja halkovajan sisäänkäynnit kaiveltu esiin eli tunnin ulkosessio. Kaunista taas kun puhdasta lunta ja se vei liukkauden. Lunta tosin tulossa edelleen jonkun verran lisää, mutta pian alkaa sulamaan sitten tosissaan.

Kukat näyttävät myös heräilevän, nille pitää alkaa antaa enemmän vettä jo, lannoittamaan olen laiska eli sillä ei kiirettä. Kaalipata maistunut hyvin, minusta se vaatii reippaasti voita mausteeksi lautasellekkin, tänään loput, pitää varmaan vierailla pakastimella ja katsoa mitä sieltä ottaisi esille. Voisi olla edelleen jauhelihaakin. Lounaaksi voisi taiteilla taas vaikka tonnnikala-kananmunasalaattia.

Tytär tilannut aviomiehensä kanssa Lissaboniin matkan, vähän mietin itsekkin jotain, ehkä Norjaan Trondheimiin junalla ja siitä joku laivaretki, ihan vain niillä saaristolaivoilla, muutama päivä alkukesästä, kissat selviäisivät muutaman päivän kun joku käy niitä katsomassa päivittäin. Saa nähdä, aina se mieli tekee vähän liikkeelle ja isompiin paikkoihin täältä erämaakylästä.

ViestiLähetetty: 2017-03-01 15:14:26 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Sellainen Norjan saaristoretki kuulostaa ihanalta. Ihanat maisemat ja vaihtelu virkistää!

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2017-03-01 16:13:57 
Poissa
carb au lait
carb au lait

reissuhaaveilukin jo piristää:)
mun pelakuut tais kupsahtaa talven aikana,meillä on ehkä liian lämmintä?

ViestiLähetetty: 2017-03-01 16:53:45 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kirris ja Jaana, kyllä nuo matka-ajatukset aina tosiaan piristävät, aina pitäisi olla jotain mukavaa odotettavissa, ne suunnitelmat tulevat sitten uniinkin mukaan. Nyt on vielä niin helppoa kun Googlen maps sivuilla voi vaeltaa ja katsella jo etukäteen vaikka missä joku hotelli sijaitsee ja mitä siinä lähellä on. Trondheimissa on rautatie-asema ja satama lähekkäin ja siinä myös hotelli melkein laiturilla, joten ei tarvitse kävellä pitkiä matkoja tai metsästää takseja. Mutta saapa nähdä miten sää ym kehittyy, sateisina päivinä Atlantin rannalla ei mielellään ole. Muutama vuosi sitten olin Trondeimissa ja silloin oli vuosikymmenen kylmin kesäkuun alku, silloin ei ajatellut merelle lähtöä.
Mutta onhan siellä paljon historiaa ja nähtävää ihan kaupungissakin ja matka sinne tunturimaisemissa vuoristopuron soluessa ratan vieressä on jo kiva.

Minulla on osa pelakuista ollut ihan täällä alakerran ikkunoilla, niistä on nuput kuivaneet, mutta ovat muuten ihan hengissä, yläkerrassa ovat tänä vuonna kaikki selvinneet, mutta viime talvena kuolivat kaikki sellaiset harvinaisemmat kuten tulppaanipelakuu ja osa Mårbackaa, osa taas ei innostunut kukkimaan kesällä oikein.

ViestiLähetetty: 2017-03-01 18:53:27 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Niin se on, aina pitäisi olla jotain mukavaa odotettavissa! :D Minä odottelen kesää, sekin on jo ihan kiva ajatus. :D

Tänään kävin kaupassa ja samalla Alkossa ja ihan mlv-ostokset: Fernet Brancaa ja punkkua! :lol:

ViestiLähetetty: 2017-03-01 21:38:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei mlv :)
Olen joskus katsellut tv:stä sitä nordigrutten laivareissua ja hyvällä kelillä sellaisella ois kiva reissu tehdä. Nyt viimein tämä reissu etelään mitä olen jo viime syksynä suunnitellut ja liput ja majoituksen hommannut. Minulla näkö huononee aika nopeaan ja voi olla viimeinen itsenäinen reissu, tyttö lähtee nyt mukaan mutta en vielä avustajaa tarvitse. En siksi ole paljon ollut foorumilla lukemassa viime aikoina enkä kirjoittelemassa. Mukavaa alkavaa kevättä sinne ja hyvältä kuulosti että siellä on lunta vielä, täällä vain jäätiköitä enimmän talvea ollut ja tosi liukasta vaikka nastakengillä olen lähikauppareissuja kävellyt.

ViestiLähetetty: 2017-03-04 16:08:46 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kiitti viesteistä Greda ja Geri. Toivottavasti sinulla Geri on kiva reissu, ilmatkin taitavat olla jo mukavan keväiset etelämmässä. Saa nähdä sen Norjan matkan, ovat kuitenkin viimeinkin norjalaiset päättäneet sähköistää oman rataosuutensa rajalta Trobdheimiin, sehän on yksi mahdollisuus vaikkapa Venäjältä Atlantille rautateitse satamaan kun ei aina muut vientisatamat vedä, se rata on vain ollut heikolla hoidolla ja Ruotsin puolellakin suljettuna korjausten vuoksi pitkään.

Täällä on sellaista mukavaa talvi-ilmaa, pikku pakkasta ja aurinko kurkistelee, viime lumisateesta lumi vielä puissa eli on kaunis maailma. Sain nuo pitkät kalsarit ja T-paidat, olipa hyvää laatua ja tosi edullisesti. Uskaltaa tilata vastakin kun laatu oli yllättävän hyvä. Nyt on varmaan kilpparilla joku pieni sakkaus, sellaista kummallista palelua, vaikka lämmöt sisällä ja vaatteet yläkantissa. Mitään flunssaoireita ei eikä muutakaan poikkeavaa. Ulkona tänään tuli varmaan tunti touhuttua, se puolituntinen ainakin on vakio.

Aika menee nopeasti ihan pikku touhuissa, ruokahommat edellen helpoimmasta päästä, tänään lounas tonnikalasalaattia ja päivälliseksi taidan taas kokkailla jauheliha/kaalipataa, sitäkin voi tuunailla vähän vaihteluksi, vaikkapa pekonilla tai chorizoilla ja eri mausteilla. Huomenna ehkä juusto-pekonipannaria lounaaksi muutamaksi päiväksi.

Lukemiset taas vähän katselemisessa, kirja-alekin on, mutta on vielä kotona osa suvun vaihtokirjoja lukematta, osa varmaan jääkin. Historiaa kuitenkin vielä jäljellä, mutta ei kovin vetävää tekstiä. Nyt tietysti aika mielenkiintoinen politiikan kevät, Ranskan vaalit lähestyvät ja Englanti sitten varmaan käynnistää erohommat, saa nähdä hajoaako siinä Yhdistynyt Kuningaskunta jos Skotlanti saa luvan itsenäisyysäänestykseen. Siellähän ei ero saanut kannatusta, myös Gibraltarilla muristaan. Näyttää että erosta ei tule kovin sovinnollista, Englantihan on sitoutunut yhteiseen budjettiin vielä 2020 ja osa sopimuksista vielä 2023 saakka, esimerkiksi osa virkamiesten eläkemaksuista on myös velvoite, mutta onhan se sitten tietysti taas EU:n vika jos ei saa rikkoa sopimuksiaan ja jättää velkojaan maksamatta. Eikä voi puolustella sillä että olisi köyhä maa, jää ne velat sitten monen köyhemmän maan kannettaviksi V-tuilun kanssa. Mutta täällä erämaan laidoilla vain voidaan hyvin edelleen!

ViestiLähetetty: 2017-03-05 09:01:54 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Hienoa, että erämaan laidalla voidaan hyvin. Ei tarvii hirveästi suuren maailman murheitaa kantaa,
vaikka seuraatkin kovasti maaliman tapahtumia. Se vaan on hyvä, jos eivät kovin paljon omaa
elämää häiritse.
Täällä on hieno aurinkoinen päivä, tietää ulkoilua pitkän, hitaan kaavan mukaan.
Leppoisaa sunnuntaipäivää!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1993 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 194 95 96 97 98100 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00