karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-14 18:55:48

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 334 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 817 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-19 07:41:50 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Jenni84 kirjoitti:
Itse en kestäisi ajaa pyörällä joka rutisee, helisee tai kilisee. Tai jonka keskiö keikkuu, tai ketjut hyppii, tai vaihteet eivät vaihdu HETI, vaan niitä joutuu ränkläämään. Tai jonka kiekot on vinot tai pinnat kaipaavat rihtausta, tai renkaat on fläsät. Tai vaijeritkaapelit ja rattaat täynnä moskaa.

Ja alle tonnilla saa usempaakin fillaria, jotka täyttävät KAIKKI ehtosi. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-19 09:14:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jenni84 kirjoitti:
Tuntuu vaan hassulta, kuinka absoluuttisia totuuksia tulee seillaisten ihmisten suusta, jotka eivät kuitenkaan koskaan ole perehtyneet polkupyörien mekaniikkaan sen tarkemmin, saati sitten kokeilleet muita kuin "markettifillareita".

Tuopa ei sitten koske minua, olen polkenut Nishikin Speed Arrowia. Kun poljin Kuopiosta Joensuuhun aikoinani, vaihdoin sen heti alkumatkasta toiseen pyörään. En kerta kaikkiaan kestänyt sitä, että se lukee tietä niin kuin sokea sokeainkirjotusta.

Jenni84 kirjoitti:
Ihanaa, että ihmiset rakastavat pyöriään

Kerranpa olin kaupassa kun tuli rankkasade. Sitten ajattelin, että pyörä on ulkona sateessa. Ei kuin ulos ja polkemaan sen sijaan että olisin odottanut kuuron taukoamista. Ei kaveria voi jättää sateeseen likoamaan, sitten ollaan siellä molemmat vaikka.

Jenni84 kirjoitti:
Mutta kun kyse päivittäisistä pitkistä pyöräilytuokioista, on asia jo ihan eri. Tällöin laatuvaatimukset ovat suuremmat, eikä silloin ajella mainitulla kesämökin huussin takaa löydetyllä ruosteisella 1950-luvun Cresentillä.

Rosedalen mukaan 15 minuutin päivittäinen liikunta riittää. Ja siihen 15 minuutin liikuntaan ei tarvita kovin monimutkaista pyörää. Itse asiassa Rosedale ei puhu pyörästä mitään.

Jenni84 kirjoitti:
Mutta ne ovatkin laadukkaita ja luotettavia ja juuri sillä tavallahan ne ovat ansainneet asemansa "merkkipyörinä".

Ne palvelevat joitain muita tarpeita kuin mitä Suomessa on tarjolla velodromien ulkopuolella. Täällä on sellaisia ikäviä asioita kuin vaijereiden jäätymisiä. Itse asiassa en usko, että pyörien suunnittelijat ovat koskaan ajatelleet, että pyörillä liikutaan myös napapiirin läheisyydessä.

Jenni84 kirjoitti:
Ja tuo Tekniikan maailman linkki vain entisestään todistaa halpispyörien olevan halpiksia myös laadultaan.

Todistaa, että laatuerot ovat huomattavia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-19 13:55:28 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kaapo kirjoitti:

Jos hinta nostetaan 1500 euroon niin ainakin maantiepyörien osalta silloin saadaan pyörä, jolla ei enää kisoissa häviötä voida pistää pyörän syyksi. Silloin pyörä on jo täysin toimiva, mutta painava ja kestävyys ei ole se mitä sen kuuluisi olla. Tässä ei kannata takertua siihen, ettei aja kisaa. Se ei muuta mitään. Harrastelijan hyvällä pyörällä voidaan voittaa ihan mikä kisa tahansa.

Wow, suhtaudutko auton ostoon samalla tavalla? "Ei kannata takertua siihen, ettei aja kisaa. Se ei muuta mitään." Ei hei!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-19 15:49:32 
Poissa
hörhökarppi
hörhökarppi

Iltalehti/Hullu maailma :wink:

Lainaa:
Kova polkemaan

SAKSALAINEN Heinz Stucke oli pillahtaa itkuun Englantiin saavuttuaan, kun hänen vuonna 1962 ostamansa polkupyörä varastettiin jo ensimmäisenä yönä. Kieltämättä fillarivanhukseksella oli melkoisesti tunnearvoa, sillä herra Stucke on polkenut sillä pyörän ostovuodesta lähtien yhteensä 540 000 kilometriä ja käynyt kaikkiaan 165 maassa. Poliisi löysi onneksi pyörän, jonka varas oli heittänyt ilmeisesti romuna pusikkoon, ja 66-vuotias saksalainen pääsi jatkamaan polkemistaan suuntanaan Grönlanti.

Paljonkos tuosta tulee kilometrejä per vuosi...hmm...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-19 16:27:50 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Sirutar kirjoitti:
Paljonkos tuosta tulee kilometrejä per vuosi...hmm...

Kun ei tarkemmin tiedetä, mihin aikaan vuonna 1962 fillari on ostettu, laskin kaikkien täysin vuosien mukaan eli 1963-2005, niin siitä tulee n. 12558 km/vuosi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-19 19:39:49 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tomppeli kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:

Jos hinta nostetaan 1500 euroon niin ainakin maantiepyörien osalta silloin saadaan pyörä, jolla ei enää kisoissa häviötä voida pistää pyörän syyksi. Silloin pyörä on jo täysin toimiva, mutta painava ja kestävyys ei ole se mitä sen kuuluisi olla. Tässä ei kannata takertua siihen, ettei aja kisaa. Se ei muuta mitään. Harrastelijan hyvällä pyörällä voidaan voittaa ihan mikä kisa tahansa.

Wow, suhtaudutko auton ostoon samalla tavalla? "Ei kannata takertua siihen, ettei aja kisaa. Se ei muuta mitään." Ei hei!

Auto? Eiköhän avata sillekkin oma "tappelutopic ":wink: Joo yhdyn edelliseen,tonniviissatkuu pyörästä ja jos ei kisoissa pärjää niin kannattaa mennä salille hakeen lisää jerkkua reisiin, aikamoisia rimppakinttuja noi tän päivän suomalaiset ammattikuskit.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-22 19:31:58 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tomppeli kirjoitti:

Minä en harrasta rata-autoilua, joten en sellaista osta. Jos harrastaisin, silloin varmaankin ostaisin kisa-auton, jos rahaa olisi.

Nythan oli kyse kuntoilu- ja harrastepyöristä, ei käyttöpyöristä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-22 20:15:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kaapo kirjoitti:
Nythan oli kyse kuntoilu- ja harrastepyöristä, ei käyttöpyöristä.

Ei ole.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-31 14:42:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voima-lehdessä on juttua siitä kuinka fillarilähetit soklaavat 700-800 euron ajopeleillä. Matkaa tulee duunipäivän aikana 60 km. Heidän mielipiteensä Helsingin pyöräteistä on ennalta arvattava.
Voiman pyörälähettijuttu.
Samaan syssyyn: luin huonon pyöräkirjan nimeltä Pyöräilijän käsikirja, mutta jotain kannatettavaakin sieltä tarttui:

On virhe vältellä mäkiä. Päin vastoin, mäkiseen maastoon pitää etsiytyä. Mäkien puuttuessa vastatuuleen puskeminen vastaa mäkiajoa.

Kannattaa vaihdella reittejä. Pyöräily maistuu puulta jos aina kulkee samoja reittejä pitkin. Tällä tavoin minulle on paljastunut Roihuvuoren, Marjaniemen ja Kulosaaren yksityiskohdat.

PS. Insera Canyonilla takana 1742 km. Ainoa varsinainen huoltotoimenpide on ollut jarrupalojen vaihto. Kilometrikustannus johon laskettu lisätarvikkeet ja miinustettu kuukausikortit ym. bussiliput 8 senttiä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-19 08:40:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Perin hauska pyörälenkki Helsingissä on kun hakeutuu Vuosaaren satamatyömaalle. Siellä on pätkä valmista kevyen liikenteen väylää, mikä loppuu sellaiseen siltaan ja peltoon. No, ennen siltaa on työmaa ja sen takana aita. Aita kuitenkin peittää mukavan maastopyöräkelpoisen reitin Himalajan takakautta Porvarinlahdelle.

Minulla tosin kävi niin että pyöräilykypärälle tuli käyttöä, kun reitillä on alamäessä tuomi, jonka oksa on hyvin matalalla ja koska puu on tiheä, sitä oksaa ei huomaa. :o

Porvarinlahden takana on Talosaari, jossa on myös kivoja maastopyöräkelpoisia polkuja. Ne on tarkoitettu ratsuille, mutta ei siellä yöllä kukaan ollut ratsastamassa.

Myös Talosaarentien ja Vikkullan tien välinen maasto on täynnä polkuja.

Yöllä kuulin kehrääjän narisevan Kantarnäsin tien alkupäässä, Himalajalla veti ruisrääkkä luukampaa puupöytää vasten hyvin innostuneesti ja Talosaarentien pohjoispäästä kuului peltojen yli viitasirkkalinnun niittokone.
Kuva

PS. On se čuudo, ensin valitetaan kaiken aikaa kuinka huonossa kunnosa kevyen liikenteen väylät ovat ja sitten varta vasten hakeudutaan poluille jotka ovat paljon huonokuntoisempia kuin mikään mainituista kevyen liikenteen väylistä. :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-21 20:41:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Pienetär kirjoitti:
Voima-lehdessä on juttua siitä kuinka fillarilähetit soklaavat 700-800 euron ajopeleillä.

Niitä pyöriä ei ole suoraa kaupasta haettu. 700 eurolla saa jo todella käyttökelpoisen pyörän, jos osaa sen itse kasata ja kerätä pyöräilevien kavereiden nurkista käytettyjä osia. 700 euron uusi valmiiksi koottu pyörä sen sijaan on p:llä alkavaa haisevaa mönjää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-22 05:51:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kaapo kirjoitti:

Niitä pyöriä ei ole suoraa kaupasta haettu. 700 eurolla saa jo todella käyttökelpoisen pyörän, jos osaa sen itse kasata ja kerätä pyöräilevien kavereiden nurkista käytettyjä osia. 700 euron uusi valmiiksi koottu pyörä sen sijaan on p:llä alkavaa haisevaa mönjää.

Puuh... Taasko tämä sama kitinä alkaa.. Eikö se edellinen pyörän hinnasta käyty väittely vielä riittänyt? Eikö me nyt voida kaikki vaan sopia että pyöriä on eri hintaisia ja eri ihmiset ovat eri mieltä siitä, kuinka paljon pyörän pitää maksaa. Eikä siihen kuulu tuon viimeisen lauseen tapaiset lausahdukset.

En muutenkaan kyllä ymmärrä että sellaiset ihmiset jotka omistavat kalliin pyörän, ovat päättäneet että on ok haukkua normi-ihmisiä ja heidän valintojaan. En minäkään tule naureskelemaan että vain idiootit käyttävät pyörään enemmän kun 500e.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-22 09:47:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kyse ei ole siitä, millä kukin ajaa. Kyse on siitä, että on pakko väittää vastaan päivänselvästä asiasta. Minä ajan halvalla autolla eikä minun itsetuntoni huonone myöntää sen olevan romu. Eteenpäin pääsee, mutta ei mukavasti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-22 09:51:20 
Poissa
tuskakarppi
tuskakarppi

mulla on automaatttivaihdepyörä, normaali vaihdepyörä olisi ehkä parempi....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-22 11:32:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kaapo kirjoitti:
Kyse ei ole siitä, millä kukin ajaa. Kyse on siitä, että on pakko väittää vastaan päivänselvästä asiasta. Minä ajan halvalla autolla eikä minun itsetuntoni huonone myöntää sen olevan romu. Eteenpäin pääsee, mutta ei mukavasti.

Kun mun pyörälläni ajaa Suomen talvessa, Suomen metsäpolulla kesällä ja käy vielä neljässä naapurikaupungissakin, on tullut maksamaan 6 senttiä/kilometri ja vaatinut öljyä ja uudet jarrupalat 2200 km matkalla niin mun on kyllä pakko sanoa, että se on hyvä pyörä.

On minulla romukin, joka "harrastaa" renkaan puhkomista. Pitää pumpata 2 km välein.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-26 12:26:08 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minä itkeskelin tässä muutama viikko taaksepäin, kun miun Peugeot-pyörä varastettiin just kun ajattelin alottaa edes jonkinmoisen kuntoilufillaroinnin parin vuoden hiljaiselon jälkeen. "Markettipyörä" sekin, mutta terhakka ja pakkasillakin palvellut. Nyt sitten oli pakko ottaa käyttöön yli 10 vuotta vanha mintunvihreä Tunturi Vip vanhempien tallista, kun ei ole vara ostaa just uutta. Mutta voi että kun sillä oli kiva ajaa! Oikein yllätyin kun vanhempi, ei-cool, 3-vaihteinen ja jo alunperin halvempi (nyt ilmainen) pyörä toimi kuin unelma ja täyttää mun tarpeet paremmin kuin hyvin.

Miehenkin fillari varastettiin jo yli vuosi sitten ja on ajellut mun fillarilla tässä välissä, mutta a vot kun saatiin sillekin nyt 10 eurolla käytetty citymaastopyörä niin voi taas singertää yhdessä! Että ei ole fillaroinnin ilot määräänsä enempää rahasta kiinni, kun 10 eurolla sai 2 kpl ja vaihtoehtona oli olla kokonaan ilman :D. Joskus sitten taas satsataan enemmän, kun on rahaa. Mut meidän tarpeisiin nää passaa just nyt ja molemmat hyrrää nätisti, nitisemättä ja nurisematta. Siis pyörät - kuskeista ei aina tiedä, eh he hee.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-07-06 12:18:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Fillaroin työmatkat ja laskeskelin että polkemista tulee about 300 km kuukaudessa. Ei ihme että jalat alkavat näyttää aikas sutjakoilta. Vielä kun saisin sisäreidet samalla vaivalla kiinteytymään. Mietin just että pitäisköhän ruveta fillaroimaan eri asennoissa että jokainen osa jalasta saa liikuntaa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-07-07 10:37:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nyt viikonloppuna kaikki tsekkaamaan "true-meininkiä"!!

To-su järjestetään polkupyörälähettien EM-kilpailut Helsingissä.
Pääkilpailu käydään lauantaina ja sunnuntaina Olympiastadionin ympäristössä.
Jengiä on tullut Japanistaja Jenkeistä asti skabaamaan ja tapaamaan lähettikolleegoitaan.
Tervetuloa kannustamaan ja fiilistelemään!! 8)

Lisätietoja ja tarkempi aikataulu tuolta http://www.ecmc2006.com

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-07-07 11:04:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

^ Kiitti vinkistä 8).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-07-07 13:22:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hellsinki. :twisted:

Abraham Wetterin tiellä tunki biojäteastia nilkkaan kiinni risteyksessä. Ilmeisesti useast autoilijat ajavat niin että yksi silmä on auki ja sen päällä istutaan. Ajokortti on hankittu Hobby-hall kuvaston välistä tai Fonectan puhelinluettelosta leikkelemällä.

Kun on risteys, niin nämä "valuvat" hiljalleen lirularuloru kevyen liikenteen väylän päälle ja joko jatkavat valuttelua joko kohti risteystä tai pysähtyvät keskelle pyörätietä. Kun kiertää keulan ohi käyttäen jumalan suomaa oikeutta käyttää kevyen liikenteen slummia niin ne meinaavat ruveta valumaan päälle.

Minusta Herttoniemi vaikuttaa stadin ykköslummilta. Jopa Vuosaari on siedettävämpi paikka. Jostain syystä Herttoniemessä on sokeimmat autoilijat, pysäköidään biojäteastiat pyöräteille tai sitten ne ovat ikuisia raksojen reunaroihaloita kuten edesmennyt Hitsaajankadun kevyen liikenteen väylä. Sitten vielä Hertsikassa on laumoittain spurguja ja niitä makoilee pitkin Abraham Wetterin tien pusikoita. Spurgut tosin ovat vaarattomia.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 334 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 817 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00