karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-08 21:50:30

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2018-12-28 11:01:27 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Minulla on se Annikan Karppaus-kirja. Ja jooei, ei siinä isompia uutuuksia ole - jos tietää missä mennään.

Mutta JOS ymmärsin oikein, kysymys oli kai siitä, että pitäisi valita suunta ja sitten noudattaa sitä tasan kokonaan,
ja siinä suhteessa melkein mikä vaan kirja ohjeineen voittaa 6-0 karppilan, jossa suuntia on kymmenittäin.
Tuo ei tarkoita, että mikä tahansa kirja sopisi kenelle vaan, mutta joka linjan yhdistelmä on vielä huonompi juttu,
ja kunnolla kokeillessaan voi sentään huomata, millaiset asiat eivät sovi . Tai ettei niitä voi soveltaa, silleen oikeasti :)

Täällä karppilassa ollaan aikojen kuluessa oltu suunnilleen yhtä mieltä vain teknotransseista
...ja nykyisin ehkä myös fruktoosista ja 6-PUFIsta? Se on siinä.
Rasvapoltosta, mitokondrioiden perusmekanismeista ja sen sellaisista ei sitäpaitsi puhuta laihdutuskirjoissakaan,
koska useimmat gurutkin markkinoivat enemmän käytännön ohjeitaan, ihan kuten veeteepuolen oppaissakin.
Eikä siinä mitään, tällainen myy - ja moni karppaus voittaa suositusohjeet jo näinkin,
varsinkin jos niitä ohjeita seuraa pilkulleen.

Karppila on kokemus- ja verrokkipalsta, ei sen enempää muttei vähempääkään.
On täällä tietoakin, mutta se on iloisesti sekaisin sadan mielipiteen kanssa, joten mitään ei kannata uskoa sellaisenaan.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2018-12-28 11:28:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oma mielipide muodostuu omasta kokemuksesta. Ja omia kokemuksia on niin paljon kuin on kokeilijoita.
Kyllä täällä ollaan samaa mieltä myös siitä, että hiilareita rajoitetaan. Jokainen sitten säätää sitä omien mieltymysten mukaan.

ViestiLähetetty: 2018-12-28 15:33:27 
Poissa
Metsästäjä-keräilijä
Metsästäjä-keräilijä

Tuota noi... Mikäs mä oon ketään neuvomaan ku oon "nyyppä". Enihuu, Weeruskakin oikeassa. Hiilareita vaa rukkaamaan.

Laitetaas nippuun, millä minä lähdin liikenteeseen ->
- AH kirja alle. -> Ts hommaa joku hyvä kirja taikka pari ja ne lukien pääsee pitkälle.
- Kuuntele kroppaa, se tietää paremmin kun sinä.
- tutustu näihin karppilan eri osioihin. Sieltä minä löysin omat ohjeet. Meni kyl aikaa kahlata kaikki.
- annas itelles ja varsinkin kropalle aikaa tutustua sen hetkiseen kikkailuun.

-> vaikka nyt omakohtaisesti; about 4-6 vkoa kesti että pääsin kunnolla rasvapolttoiseksi. Sitte lähti se noin 10kg mitä nyt jälkikäteen luulen että ei juuri mitään enää irtoo. Ts ollaan ylläpito-moodilla. -> ihan fanitan ketoilua ja sen jatkoa. En näe mitenkään huonoja puolia siinä noin kropan toimivuuden kannalta. Ehken ainoo miinus mulle on että raakaa voimaa on vähemmän, mutta kestävyyttä moninkerroin enemmän.

Tässä oma panos. Toivottavasti jeesaa ja löydät oman tien hyvään oloon.

ViestiLähetetty: 2018-12-29 08:24:19 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Joo kyllä els, sitä yhtä linjaa vartenhan mä sen kirjan aioinkin lainata. En vaan ole varma, onko Annikan linja se, jonka haluan valita sitten kuitenkaan. No, onneksi on paljon muitakin. Ja nyt kun olen täällä reissun päällä ja en selkeestikään vielä pysty aloittamaan mitään, on aikaa vielä miettiä. Viimeistään ens viikonloppuna aloitan sen sitten.

Weera, niinpä, omaa kroppaa on pakkokin kuunnella, kun se ei ihan mitä vain kestä. Onhan tässä nyt ollut muutakin mietittävää kuin vain se paino, kun on ollut noita vatsaongelmia niin paljon. Nyt kun suolisto tuntuu taas olevan kunnossa, voisi sitten siirtyä miettimään myös tuota painoasiaa. Pidän kuitenkin (vatsan) hyvää oloa tärkeämpänä kuin painoa, joten se edellä. Ja uskonpa myös niin, että painonhallintakin lähtee kuitenkin terveestä suolistosta.

Hyvä juttu Jorma, että ketoosi toimii sulla. Kuinkahan moni täällä on ollut ketoosissa jo pitkään? Kun aloitin syyskuussa uudestaan karppaamisen, aloitin ketokarppauksella. Mutta sitten tuli mielipiteitä siitä, ettei ketoosi ole välttämätön ja mullakin kroppa alkoi väsyä. Tosin olen kyllä nyt miettinyt, että se väsyminen saattoi johtua paljosta muustakin. No sitten säikähdin ja nostin hiilareita. Olisi ehkä pitänyt vain jatkaa pitempään. Toisaalta nyt kun olen paremmassa kunnossa noin niin kuin muutenkin, on ehkä helpompi aloittaakin ketokarppaus. Kyllä mä varmasti jonkinlaiseen lchf-suuntaukseen päädynkin. Se, mistä olen tällä hetkelläkin varma, on että liha on mulle tärkeä ainesosa ja eläinrasva. Se kuinka paljon ja missä suhteessa on vielä vähän auki ja sitten se rehujen määrä ja tarpeellisuus ja laatu. Ei kait tossa oikeestaan muuta mietittävää olekaan. Hiilarit voisin ajatella pitäväni 20-40 g:ssa.

ViestiLähetetty: 2018-12-29 09:48:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vihreitä kasviksia, ja lihaa +rasvaa. Siinä tärkeimmät. Juustoja jos kestää, niin niillä vaihtelua.

ViestiLähetetty: 2018-12-29 10:02:58 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Lainaa:
aloitin ketokarppauksella. Mutta sitten tuli mielipiteitä siitä, ettei ketoosi ole välttämätön ja mullakin kroppa alkoi väsyä. Tosin olen kyllä nyt miettinyt, että se väsyminen saattoi johtua paljosta muustakin. No sitten säikähdin ja nostin hiilareita. Olisi ehkä pitänyt vain jatkaa pitempään. Toisaalta nyt kun olen paremmassa kunnossa noin niin kuin muutenkin, on ehkä helpompi aloittaakin ketokarppaus. Kyllä mä varmasti jonkinlaiseen lchf-suuntaukseen päädynkin.

Mullakin joskus jumittanut huolella, kun olen liian tarkkaan kuunnellut kamuja. Piä pääsi! :D

ViestiLähetetty: 2018-12-29 12:29:44 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Sulla taisi taipua englanti - onko Andreas Eenfeldt tuttu? Kirja on ruokavallankumous nimeltään ja sivut ovat http://www.dietdoctor.com . Olisi sekä kirja, että nettisivut olemassa, joissa on paljon asiaa.

ViestiLähetetty: 2018-12-29 14:23:31 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Joo, ton kirjan mä aattelin varata kirjastosta!

ViestiLähetetty: 2018-12-29 19:20:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Narf kirjoitti:
Kuinkahan moni täällä on ollut ketoosissa jo pitkään? Kun aloitin syyskuussa uudestaan karppaamisen, aloitin ketokarppauksella. Mutta sitten tuli mielipiteitä siitä, ettei ketoosi ole välttämätön ja mullakin kroppa alkoi väsyä. Tosin olen kyllä nyt miettinyt, että se väsyminen saattoi johtua paljosta muustakin. No sitten säikähdin ja nostin hiilareita. Olisi ehkä pitänyt vain jatkaa pitempään. Toisaalta nyt kun olen paremmassa kunnossa noin niin kuin muutenkin, on ehkä helpompi aloittaakin ketokarppaus. Kyllä mä varmasti jonkinlaiseen lchf-suuntaukseen päädynkin. Se, mistä olen tällä hetkelläkin varma, on että liha on mulle tärkeä ainesosa ja eläinrasva. Se kuinka paljon ja missä suhteessa on vielä vähän auki ja sitten se rehujen määrä ja tarpeellisuus ja laatu. Ei kait tossa oikeestaan muuta mietittävää olekaan. Hiilarit voisin ajatella pitäväni 20-40 g:ssa.

Kahdeksan vuotta ketoosia tulee täyteen vuoden vaihteessa. Varmaan lyhyitä hetkiä, jolloin ketoosia ei ole ollut, mutta ei mitään paria päivää pidempää.

Kun syöt sitä rasvaista lihaa/kalaa/kanaa kylläiseksi saakka ja rehuja sen mitä maistuu, niin tarviiko mitään laskea oikeasti? Kaikki sokerit, jauhot, makaronit ja siemenöljyt vaan pois kaapeista ja lautaselta.

Melko varmana pidän sitä väsyä vieroitusoireena, yleensä tulee viimeistään kolmannella viikolla. Menee ohi suolalla/magnesiumilla ja vedellä.

Ja kirja on hyvä tuki: Heikkilä tai Eenfeldt tai Annika, miksei Hexebergin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00