karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-05 16:46:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Karppaus ja menieren tauti
ViestiLähetetty: 2009-01-07 15:48:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Haulla ei löytynyt aiheesta paljoa. Arvelin kysellä, oisko täällä ko. taudin omaavia karppaajia.

Äidilläni moinen on ja ajatteli kokeilla karppaamista, mutta meillä tuli hieman erimielisyyksiä suolasta. Yritin selittää, ettei karpatessa varsinaisesti tarvitse suolan liikasaantia varoa, koska on etenkin alussa laihtuessa isompi riski, että suoloista tulee vaje. Äiti sitten korosti ja alleviivasi, että tämän taudin takia pitää suolaa varoa ja on nesteenpoisto lääkityskin lisäksi. Mites tämä nyt sitten on? Löytyykö meitä viisaampia?

ViestiLähetetty: 2009-01-07 17:25:44 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Eipä mitenkään ole varsinaista tietoa, nykylääketiede vissiin siksi sitä natriumia rajoittaa, jotta turvotusta olisi kehossa mahdollisimman vähän. Eli karppaushan ihan varmasti siis auttaa menierestä kärsiviä, kun vähentää pöhötystä.
Mutta jos hän kokeilee, niin eiköhän sen ajan kanssa huomaa tarviiko suolalisää vai ei? Ja kai senkin huomaa pian, jos pieni ruususuolalisä ei esim. lisääkään kohtauksia tai pahenna muuten sairautta?

Mullahan kuulonalenemat jo on ja tinnitukset ja huimauskin, mutta kun ei huimaa tarpeeksi, niin ei kai tää oo tätä? Mut on jo ajat sitten lääkärin kanssa tämän vaivan olemassa oloa pohdittu. Voi toisaalta vain huimaus tulla mun kohdalla ihan niskajumistakin.

ViestiLähetetty: 2009-01-07 19:17:57 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Kyseisestä taudista en tiedä mitään, mutta karppauksen alkuvaiheessa nestettä poistuu usein runsaasti, joten nesteenpoistolääkkeiden kanssa saa olla tarkkana ettei kuivu liikaa.

ViestiLähetetty: 2009-01-08 13:29:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Eikö meniere ole autoimmuunitauti vai muistanko ihan väärin lukeneeni? Silloin viljaton karppaus voi hyvinkin auttaa.

Sen hoito on kyllä omituinen - täysin suolaton ruokavalio. Jos suolaa jostain hiipii, sitten ottavat diureetteja. Mites solupumput fudaa?!?!

ViestiLähetetty: 2009-01-11 14:08:31 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Mä kanssa pidän tuota hoitoa vähän arveluttavana, koska siellä korvassa on sitä turvotusta, niin katsotaan että jos välttelee natriumkloridia hysteerisesti, niin se turvotus vähenee. Moniko on ehdollistunut täysin sille, että jos syö suolaa alkaa humista korvissa??? Tai muita oireita tulee? Mutta virallisterveellinenhän uskoo, että mitä tahansa ruokaa syömällä ihminen saa riittävästi natriumkloridia, vaikka ei lisäisi ollenkaan suolaa ruokiinsa. (no tietysti niille jotka syö paljon leipää yms teollisuuden tuotetta...)

ViestiLähetetty: 2009-01-11 21:28:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Äidin karppikokeilu mutu-tuntumalla on poistanut jo neljä kiloa. :D Ja hyvin on kuulema nälkää pitänyt. Ei vielä ongelmia/epämukavuuksia.

ViestiLähetetty: 2009-01-12 21:46:53 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Hiulihei! Terkkuja äidillesi.

ViestiLähetetty: 2009-01-13 08:57:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

OT, henkilökohtaisesti saan aina jotkut "kiksit" siitä, kun todistan äidin olevan väärässä. :roll: Ensin oli kestovaipat silloin, kun olin raskaana, äidin mukaan en ole riittävän pitkäjänteinen moiseen ja kuinkas kävi. Karppauksestakin hän oli alunperin jokseenkin "Pah, humpuukia"-asenteella, mutta kun minä näytin rasvaisesta karppauksesta mallia ja sisko rasvattomasta, niin kummasti alkoi asenne muuttua. Äiti itse on meidän siskosten väliltä, ei vältä eikä varsinaisesti lotraa.

ViestiLähetetty: 2012-01-14 16:48:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuinka usein näitä "kohtauksia" tulee? Mä joskus vuosia sitten mietin, voisko mulla olla menieren tauti, mutta kaikki oireet eivät täyttyneet. Tämä hiipi mieleen keskusteltuani kyseistä tautia sairastavan henkilön kanssa. Tässä parin vuoden aikana mulla on ollut yksi kahden viikon jakso, jolloin koko ajan oli höntti olo ja noita tuli lähes päivittäin, ja sitten 2 yksittäistä. Ja ku luen taudinkuvausta, kaikki oireet sopii menieren tautiin. Tädilläni se todettiin juuri nyt alkuvuodesta. Itselläni muutenkin korvien kanssa ollut koko ikäni ongelmia. Ajattelin tästä tutkimuksiin hakeutua. Kävin tossa syksyllä verikokeissa ja sielläkään ei tosiaan selvinnyt mitään, kaikki veriarvot kohdallaan (silloin en epäillyt tätä sairautta).

ViestiLähetetty: 2012-01-15 03:07:00 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Sullahan voi olla välikorvasakkaakin, eli Lempertin, Rahkon ja Epleyn manööverit vois ottaa ensin testiin. Rahkon manööveri-linkki on jossain täällä foorumillakin. Kuulemma toimii hyvin.
Mutta ehdottomasti kannattaa tutkituttaa!

ViestiLähetetty: 2012-01-15 11:02:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin ja sitä painettakin siellä korvassa on välillä, eli tuntuu että siellä ois jotain, kutisee ja sit mä veulaan sitä. Mut sitku mä meen näyttään sitä lääkäriin ni siellä ei oo mitään, mille vois/kannattais tehä mitään. Nyt tosin ei oo pitkään aikaan ollu tommosta fiilistä, mut välillä oli pitkiäkin aikoja.

Mulla on siis suulakihalkio, jonka takia koko lapsuuteni olen juossut korvalääkärissä. Tälläkin hetkellä vasemmasta tärykalvosta vain riekaleet jäljellä, oikea on "ehjä", mutta lääkäri vertasikin, että normaali tärykalvo on kopiopaperin paksuinen, mun silkkipaperin.. ja arpeutunut. Olen myös lapsena ollut kuukauden sairaalassa tiputuksessa korviin iskeneen pöpön takia. Tota ku lähetään tutkimaan ni omaan piikkiin menee, koska vakuutus on rajannut korvat pois - se ainoa vakuutusyhtiö, joka myönsi mulle edes rajoitetun vakuutuksen...

ViestiLähetetty: 2012-01-15 13:06:54 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Aivan joo, krooninen välikorvatulehdushan tekee kaikkea hallaa myös. Tutustuitko noihin manöövereihin?

ViestiLähetetty: 2012-01-15 18:44:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Aivan joo, krooninen välikorvatulehdushan tekee kaikkea hallaa myös. Tutustuitko noihin manöövereihin?

Joo kyl mä vähän loikkien selasin ja olen kyllä joskus vuosia sitten törmännyt jo ekan kerran tuohon juttuun, muttei siitä silloin ollut noin paljon tietoa tarjolla. Tarttis joskus ihan ajatuksen kanssa käydä läpi. Moni oireista osui meikäläiseen.

ViestiLähetetty: 2012-01-16 23:00:09 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Kokeileminenhan ei maksa mitään, eikä ole haitallista, siksi vinkkasin. :) Rahko ottaa vastaan Tampereella, jos lääkäriin haluat.

ViestiLähetetty: 2018-08-24 08:42:45 
Poissa
sintti
sintti

Onko tästä`menieren taudista + karppaus -aiheesta uutta raportoitavaa kenelläkään?

ViestiLähetetty: 2018-09-18 09:34:01 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Minuakin kiinnostaisi tämä. Mitä olen tutun menierestä kärsivän elämää seurannut niin isot kohtaukset näyttäisivät enemmänkin seuraavan hillittömiä sokeriorgioita ja tulehduksia. Aina välillä hän ryhdistäytyy suolan suhteen mutta homma päättyy pitkään sairaslomaan kun ensin on pari viikkoa vedetty irtokarkkeja aamupalaksi. On siis ns. normaalilla ruokavaliolla :roll:

Kiinnostaa siksi että olen alkanut vuosien mittaan kärsimään satunnaisista kiertohuimauskohtauksista. Tähän asti ne on menneet nopeasti ohi asentohoidolla, mutta tuttavani kertoi että samoin ne alkoivat hänella. Nyt sitten hänellä keinuu maailma koko ajan, mutta välillä pahenee äkisti niin että hyvä kun päivän aikana saa vaatteet päälle ja jotain syödyksi.

ViestiLähetetty: 2019-09-27 11:28:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tässä Antti Heikkilän sivuilta löytämäni kertomus. Itselläni myös rentokarppauksen kiristäminen auttoi. Suolaa en ole vältellyt.
Lainaa:
Vähähiilihydraattinen ruokavalio paransi minut!!

Hei,
Olen ollut jo vuoden ilman menieren oireita vähähiilihydraatisen ruokavalion ansiosta. Aina jos lipsun dieetistä, oireet alkavat palautua muutaman päivän viiveellä. AINA. Noudattaessani tätä ruokavaliota siedän myös suolaa "normaalisti".

Olen heivannut betasercit pois käytöstä, otan edelleen puolikkaan nesteenpoistajan/pv, mutta kun loppuvat, aion kokeilla ilman.

Edellinen vuosi ennen tätä ruokavaliota oli tukala, paha jakso oli joka kuukausi ja viime vuoden syyskuussa laskin päätyneeni oksennuskohtauksiin yhdeksänä päivänä, aina muutaman päivän välein. Tämä siis jatkui vuoden verran.

Olen ollut aina hyvin kiinnostunut ravintoasioista, lukenut paljon sekä harrastanut urheilua, juoksua, punttia ja nk. fitness-elämän tyyliä, Tilanne oli jo sietämätön. Uskoin vaan puhtaasti tuota suolarajoitusta ja söin lääkkeitä. Silti tuntui, ettei ollut mitään järkeä, tolkkua siitä milloin meniere iski ja milloin laantui. En ymmärtänyt selitystä, miksi se iski vaikka olin 0-suolalla ja vedellä..

Jo menieren alkuvaiheilla toteisin että sokeri ei sovi tähän ruokavalioon ja tulin vähitellen tulokseen, että kaikkia hiilihydraatteja on alettava vähentämään/välttämään , koska kaikki hiilihydraatti muutuu hitaammin tai nopeammin lopulta kehossa sokeriksi. (Tästä kannattaa itse lukea vaikka netistä monimutkainen asia ja vaatii perehtymistä).

Kiitän parantumisestani tietysti itseäni, että jaksoin hakea vastausta kysymyksiin, mutta ennen kaikkea Antti Heikkilää ja hänen kirjojaan, jotka ovat antaneet uskon ja ymmärryksen vähähiilihydraattiseen ruokavaloon. Päädyin lukemaan hänen kirjansa ensimmäisen kerran erään lehtijutun luettuani.

Dieetin aloittamisen ensimmäiset viikot oli keholle hieman raskasta, voi olla päänsärkyä, väsymystä, kun keho alkaa käyttää hiilarivarastojen sijaan kehon rasvavarastoja, mutta jo viikon jälkeen olo on ollut mainio ja erittäin energinen, nyt jo vuoden verran. Tämä dieetti alkaa auttaa välittömästi, jo parissa päivässä.

Plussana on vielä, että useimmilla paino putoaa jopa useamman kilon, minullakin putosi pari kolme. Itselläni ei ole äärimmäisen "ankara" dieetti, syön päivässä noin 50-70g hiilareita, yleensä urheilun jälkeen osan siitä palautuakseni paremmin.

Repsahdin viime viikolla ruokavalion kanssa muutaman päivänä peräkkäin syömään karkkia ja leipää muun perheen ohella ja oireet alkoi kolmen päivän jälkeen palautua: korvan humina alkoi ja pakokauhu iski. äkkiä linja takaisin, vettä ja hiilarit hiiteen! Eilen aamulenkin jälkeen olo normalisoitui ja nyt on poissa. Huh.

Siksi päätin tulla tänne kertomaan kokemuksistani.
Toivon sydämestäni pohjasta, että joku löytää tästä tien parempaan oloon.

Saana

ViestiLähetetty: 2019-10-27 20:12:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Golliwog kirjoitti:
minä näytin rasvaisesta karppauksesta mallia ja sisko rasvattomasta, niin kummasti alkoi asenne muuttua. Äiti itse on meidän siskosten väliltä, ei vältä eikä varsinaisesti lotraa.

No ei kai nyt sentään täysin rasvattomasta? Sehän olisi kait hyvinkin epäterveellistä.

ViestiLähetetty: 2019-10-28 09:05:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Redditin antia:

Merieneres osasto haulla keto
https://www.reddit.com/r/Menieres/searc ... trict_sr=1

Keto osasto haulla menieres
https://www.reddit.com/r/keto/search/?q ... trict_sr=1

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00